Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Tampere  (Luettu 42829 kertaa)

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: Tampere
« Vastaus #30 : Joulukuu 17, 2013, 10:29:48 ap »

Itse en ole Mokkamestareiden papuja kuin kerran testannut eikä jäänyt mitenkään ihmeemmin mieleen, mutta on ollut tarkoituksena testata silti uudelleen. Ihan hyvä siis tietää ettei nyt ainakaan sinne Ylöjärvelle asti välttämättä kannata pelkästään niitä papuja lähteä hakemaan.
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

martti.

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
Vs: Tampere
« Vastaus #31 : Joulukuu 17, 2013, 16:58:30 ip »

Seuraavista Mokkamestarien tämänhetkisistä kahveista löytyy omia kokemuksia
etiopialaiset Wote ja Sidamo: hedelmäisiä hapokkuuteen taipuvaisia
brasilialainen Daterra Sweet Yellow, pehmeä matalahappoinen
intialainen Robusta

Näistä sitten joko yhtä lajia kerrallaan tai paria kolmea fiiliksen mukaan sekoitellen, espressona tai cappuccinona. Myllynä HG One, joten sekoitusta voi vaihdella vaikka kuppi kerrallaan.

Ei nää mitään erityisen tummia paahtoja ole, mutta inasen verran tummempia jos vertailukohtana on erikoiskahvimarkkinoiden trendikkäät vaaleat espressot. Itse juon noita vaaleampia mielummin pannukahvina tai aeropressinä

Mokkamestarien kuubalaista Turquinoa mielelläni käyttäisin enemmänkin, mutta se paahdetaan ranskalaispaahtoon, mikä on espressona minun makuuni aivan liian tumma, eikä vaaleampaa paahtoerää ollut tarjolla ilman isoa tilausmäärää.
Kirjattu
"Vaikuttaisi siltä, että täydellisyyttä ei saavuteta silloin kun ei enää ole mitään lisättävää, vaan silloin kun ei enää ole mitään poisjätettävää"
 - Antoine de Saint-Exupéry

masamainio

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Tampere
« Vastaus #32 : Joulukuu 17, 2013, 18:40:05 ip »

Mahtaako johtua valmistustavasta, kun itse Aeropressillä americano-tyylistä tehden sekä Sidamo etta Cubano ovat sangen pehmeitä ja kummankin ominaismaut erottuvat mallikkaasti...


Hyvä että on löytynyt mieleinen valmistustapa. Olen valmistanut Tampereen paahtimon kahveja la pavonilla sekä rocket cellinillä. Lopulta pressopannulla tullut miellyttävin lopputulos. Tampereen kauppahallista löytyy muuten mama's corner, josta saa kaffan kahveja tuoreena. mokkamestareiden kahveja saa tuoreena kauppahallin aarrepuoti ihanuudesta, jos ei halua ylöjärvelle ajaa.
Kirjattu

Freddie Freeloader

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Tampere
« Vastaus #33 : Joulukuu 17, 2013, 23:10:38 ip »

Tampereen paahtimon espressobar on kyllä hyvällä paikalla mutta kahvissa on toistaiseksi toivomisen varaa. Paahdot ovat todella mustia ja kahveissa maistuu pelkkä paahtoaste(ranskis). Papujen ominaismaut ei kyllä erotu hiilen ja savun alta.
Tässä syksyn aikana taitaa tuollainen 10kg olla kulunut Paahtimon papuja niin jonkunlainen näkemys on syntynyt. Oma vakio on Cubano, jonka lopputulos on erittäin tarkka käytetystä myllystä ja lämpötilasta. Omilla kamoilla syntyy hyvinkin täyteläistä, suklaista juomaa (Bezzera BB105 ja Ecm Giotto). Kuitenkin viikonloppuna tuli keiteltyä yksi boilerisella LaPavonin Domus Barilla Cubanoa. Lopputulos oli edellämainitun kaltainen, erittäin hiilinen ja savuinen, uutto sinänsä oli erittäin nätti. Seuraamalla boilerin sykliä sain myöhemmin kuitenkin aikaiseksi Espressobarin kahvia muistuttavan shotin. Tarkkana sen lämpötilan kanssa siis.
Kirjattu

masamainio

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Tampere
« Vastaus #34 : Joulukuu 17, 2013, 23:31:00 ip »

Ecm giotto on aikalailla sama vehje kuin käyttämäni rocket cellini  :) ja saan kyllä täyteläistä särvintä cubanosta. Se savuisuus ei omaan makuuni sovi niin hyvin, mutta hyvä että essobaari on löytäny kanta-asiakkaan...
Kirjattu

kahvigisu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Tampere
« Vastaus #35 : Helmikuu 15, 2014, 12:43:11 ip »

Uusi forumilla huomasin olevan kiinnostavaa keskustelua joten liityin mukaan.
Tampereella on tullut kahviloissa pyörittyä aikas paljon, itse olen tykästynyt Tampereen Paahtimo :n Afrikkalaisiin kuten sidamo, Kenya AA ja Kaffa :n hunapu, joista keittelen kotonani aeropressillä pitkiä americanoja.
Tuosta savuisuudesta näissä kahveissa ei ole kyllä ollut hajuakaan ??? mielestäni kahvit ovat nimenomaan hapokkaan ja maukkaan rungon combo.
Mieheni taasen keittelee la paviaanilla Cubanoa päivittäin ja tykkää savuisesta ominaismausta joka on minulle hitusen "jätkämäinen".
Valon kahveista olen maistellut muutamia kuten Etiopia tirtira ja jotain toista vaaleapaahtoista, olikohan Guatemala. Maku myös kunnossa mutta en saanut niin paljoa irti ulottuvuuksia, kuin vakkareistani.
Valossa käyn kylläkin yhtä usein kahvilla, kun tampereen paahtimon paikoissa. Joten kaikille vain peukut pystyyn ja jatkakaa samaan malliin.

EDIT. Mylly meillä on Ranchilio Rocky
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2014, 14:14:21 ip kirjoittanut kahvigisu »
Kirjattu

Jyrchi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Tampere
« Vastaus #36 : Helmikuu 27, 2014, 12:06:51 ip »

Eilen Pirkkalasta ajellessani huomasin, että seudulle on tulossa "uusi" toimija. Pitääpä käydä tutustumassa kun saavat myymälän ovet auki: http://www.pirkanmaanpaahtimo.fi/

Kätevästi kotoa noin kilometri tuohon myymälälle, niin voi käydä vaikka jalkaisin hakemassa kiireellisimmät  ;D
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Tampere
« Vastaus #37 : Helmikuu 27, 2014, 13:57:46 ip »

^ Niin Tuomas piti aikaisemmin Fresh Coffee Roasteryä, joten niistä tuhkista tuo lienee noussut.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Freddie Freeloader

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Tampere
« Vastaus #38 : Helmikuu 27, 2014, 15:21:32 ip »

Mielenkiintoinen kollaboraatiofirma.
Kirjattu

Jyrchi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Tampere
« Vastaus #39 : Helmikuu 27, 2014, 15:25:11 ip »

Juu tuolta nettisivuilta löytyy tuo firman historia kaikessa värikkyydessään. Ihan mielenkiintoista tarinaa taustalla.
Kirjattu

masamainio

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Tampere
« Vastaus #40 : Helmikuu 27, 2014, 23:38:44 ip »

Loistava juttu kyllä. Melkein naapurista saa tuoretta tsufeeta.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Tampere
« Vastaus #41 : Helmikuu 28, 2014, 08:39:03 ap »

Katsotaan miten toiminta on kehittynyt, sillä Fresh Coffeen paahdot eivät kyllä minua ainakaan vakuuttaneet. Monesti aika tummaa hiilipapua ja kahvitkin aika lailla perustylsiä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Imh

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Tampere
« Vastaus #42 : Helmikuu 28, 2014, 11:09:56 ap »

Ainakin Pirkanmaanpaahtimolla on todella monta eri kahvia esillä nettisivuillaan. Toivottavasti aloittaisivat nettikaupan, niin voisi myös näin ei-Tamperelaisena kokeilla heidän kahvejaan.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tampere
« Vastaus #43 : Helmikuu 28, 2014, 18:50:47 ip »

Katsotaan miten toiminta on kehittynyt, sillä Fresh Coffeen paahdot eivät kyllä minua ainakaan vakuuttaneet. Monesti aika tummaa hiilipapua ja kahvitkin aika lailla perustylsiä.

Joo, kaiken juonteelle antamasi palautteen perusteella Tampereella ei mene kovin lujaa ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Tampere
« Vastaus #44 : Helmikuu 28, 2014, 19:05:22 ip »

Katsotaan miten toiminta on kehittynyt, sillä Fresh Coffeen paahdot eivät kyllä minua ainakaan vakuuttaneet. Monesti aika tummaa hiilipapua ja kahvitkin aika lailla perustylsiä.

No, ainakin nettisivujen mukaan paahdot olisivat tyypillisemmin vaaleita ja keskipaahtoisia kuin tummia. Mutta se tuntuu vaihtelevan kamalasti, että mikä on tummaa ja mikä ei.
Kirjattu