Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Hyvä puoliautomaatti max 300 euroa?  (Luettu 11872 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Hyvä puoliautomaatti max 300 euroa?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 18, 2010, 23:40:19 ip »

Lainaus
Täsmennetään: Valmispuruilla ei saa sellaista espressoa jota Joona, minä ja moni muu tällä foorumilla pitää hyvänä espressona.

Kyllä minä tiedän mitä on hyvä espresso. Kuten kirjoitin oma laitteeni on tarpeisiini sopiva kompromissi. Jos hankin myllyn saattaa se olla mainittu krups, mutta haittana on paakkuuntuminen jne.... kysehän on siitä, miten paljon haluaa juomansa eteen aikaa ja rahaa käyttää ja miten paljon puuhastella sen kanssa.

Lainaus
Ja jos koneessasi oli painekahva, ei tuolla 25 sekunnilla ole juurikaan mitään merkitystä.

Huijaa tai ei, on uuttoajan merkityksettömyyden väittäminen potaskaa. Käytännössä sopivan mittaiseksi juoman voi uuttaa Nordquistilla 25 sekunnissa ja saa melko tasaisenlaatuisesti hyvää juotavaa kun taas Illyllä tuli shotti 17 sekunnissa ja juoma oli mautonta litkua. Minusta merkitys on huomattava.

En siis väitä pääseväni samaan tulokseen kuin vakavammat espresso-harrastajat Silvioilla ja Ascasoillaan, mutta saan 129 euron keittimellä ja 4-6 € / 250g tölkkipuruilla vaivattomasti keskimääräistä kahvilalaatua parempaa espressoa. Ei tarvitse putsailla myllyjä, feissata puruja tai pelätä kanavoitumista tms. En siis halveksi niitä, jotka niin tekevät, ja toivon, ettei halveksita kompromissiinkaan päätyneitä. Sitä en tiedä miten pitkään Krups tulee kestämään, se kaiketi viime kädessä määrittää kannatiko siihen se reilu satanen sijoittaa.

Eli, mieti samba mitä kahvilta haluat:
- helposti itsellesi kelpaavaa kahvia?
- vaiko yhä syvemmälle etenevän harrastuksen?

Mukiinmenevää espressoa saa valikoiduilla tölkkipuruilla, kunhan ei osta liian kallista (lue hyvää) keitintä. Mylly on toki helpoin tapa parantaa kahvin laatua, olipa kyseessä mikä tahansa kahvinkeittotapa, lukuunottamatta pikakahvia, joka on kuivattua kahvijuomaa.

Itselleni kahvi on harrastus: Paahdan itse itämaisittain keittämäni kahvit, kokeilen erilaisia alkuperäpapuja, keräilen erilaisia keittimiä, jauhan kahvin itse, mutta en espressoa. Espressoon en vain ole halunnut laittaa niin paljoa rahaa, että ostaisin siihen sopivan myllyn ja kunnon keittimen. Syitä on monta:
- keräilyvimmassani, en halua karkuuttaa mopoa käsistä
- keittiömme on pieni eikä isolle laitteistolle ole tilaa -luojan kiitos, muutoin mopo karkaisi...
- haluan pitää espresson simppelinä ja nopeana vaihtoehtona saada hyvää kahvia, sillä espresso ei ole välttämättä paras tapa nauttia esim alkuperäkahveja
- en myöskään kaipaa latteartia kotikahviini, mutta ihailen niitä, jotka sen taitavat. Latteart ei taitaisi minun vehkeilläni onnistuakaan

Mielestäni tärkeinä on siis se, että mietit samba mitä haluat kahvilta. Jos haluat yhä syvemmälle harrastukseen ajattele sitä 300 euron sijoituksessasi. Osta joku ascaso mini i tai vastaava mylly ja halpa krups keittimeksi. Kun on varaa, osta kunnon keitin jo hankkimallesi hyvälle myllylle kaveriksi ja raahaa krups mokille tai työpaikalle, jossa voit keitellä sillä valmispuruista.

A Kallio kirjoittaa ylempänä siis asiaa, jos haluat harrastuksessa yhtään eteenpäin. Myllyssä kannattaa miettiä säädön helppoutta, jos haluaa jauhaa muutakin kuin espressoa. Siksi Ascaso ei ole välttämättä paras valinta, jos myllyn ostoon päädyt. Äläkä Samba yhtään häpeile näiden espressossa pidemmälle mielivien keskuudessa. Hyvää kahvia saa halvallakin. Itse  sanoisin, että Joona s.n ja Jiiteen ynnä muiden kahvi on sitä loistavaa, kun krupsilla saa tasaisen hyvää.

Itselläni on siis tuo Krups xp 5240 ilman premiumia. Tuottaa kelpokahvia, kestosta en uskalla mitään sanoa. Valikoiduista valmispuruista saa simppelillä metodilla toistuvasti tasaisen hyvää espressoa. Koska en ole hankkinut myllyä, en pääse kovin paljoa seikkailemaan makujen kanssa, mutta sen teen muilla keittotavoilla. Premiumissa voi kai jotenkin säätää höyryn voimakkuutta. Muuten lie sama laite?
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Hyvä puoliautomaatti max 300 euroa?
« Vastaus #16 : Huhtikuu 19, 2010, 11:51:56 ap »

Aika äkkiä vaan tulevat ne junamatkat kalliiksi... ;)

Ei Tukholmaan junalla pääse. Ainakaan helposti ;)
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Hyvä puoliautomaatti max 300 euroa?
« Vastaus #17 : Huhtikuu 19, 2010, 22:33:19 ip »

Kyllä minä tiedän mitä on hyvä espresso.

Tottahan toki tiedät mikä sinun mielestäsi on hyvää espressoa. Minäkin tiedän mikä minun mielestäni on hyvää espressoa. Mutta ovatko nämä kaksi sama asia?

Pointti on lähinnä siinä että minunkaan mielestäni kaupan valmispuruilla ei saa (minun mielestäni) hyvää espressoa - millään ilveellä. Tästä syystä kommentoin kommenttiasi Joonan kommenttiin kun totesit:

Eiköhän tämä ole vähän puruista kiinni, sekä laitteesta, jolla puruja uuttaa.

... mikä ei minusta pidä paikkaansa. Mutta tämä kaikki ei edelleenkään tarkoita sitä että väittäisin sinun olevan hypnoosin vallassa kun pidät omasta kahvistasi. Me vain puhumme erilaisista espressoista (oman espressoni ideaali ei ole Italialainen espresso).

Jos hankin myllyn saattaa se olla mainittu krups, mutta haittana on paakkuuntuminen jne.... kysehän on siitä, miten paljon haluaa juomansa eteen aikaa ja rahaa käyttää ja miten paljon puuhastella sen kanssa.

Idea tässä on lyhykäisesti siinä, että tiettyyn pisteeseen (laatuluokkaan/hintaluokkaan) asti laitteiston tuottamat virheet ovat ns. "kuolettavia", niitä ei voi oikein millään kikoilla korjata. Puutteet ovat perusasioissa. Tuon pisteen jälkeen perusasiat loksahtavat jotakuinkin kohdilleen, mutta siellä on sitten edelleen kaikenlaista muuta häiriötekijätä (paakut, lämpötila), jotka eivät ole automaattisesti kohdillaan ja näiden korjaamiseen joutuu käyttämään aikaa (weissaus, lämpösurffaus, jne..). Kun laitteiston laatu ja hinta edelleen nousevat, alkavat nämäkin häiriötekijät harvenemaan. Mutta (baristan taidoista riippuen) sitä kanavoitumista saa pelätä vielä 15000€ laitteistollakin.

Esteitä hyvän espresson edellä on siis monia ja monenlaatuisia.

Huijaa tai ei, on uuttoajan merkityksettömyyden väittäminen potaskaa. Käytännössä sopivan mittaiseksi juoman voi uuttaa Nordquistilla 25 sekunnissa ja saa melko tasaisenlaatuisesti hyvää juotavaa kun taas Illyllä tuli shotti 17 sekunnissa ja juoma oli mautonta litkua. Minusta merkitys on huomattava.

Osaatko kertoa miksi tuo 25 sekunttia on sopivan mittainen aika? Miksi siihen viittaamalla voit perustella että saat hyvää, tai paremminkin oikein valmistettua, espressoa?

Toki siksi, koska espresson valmistamisen yhteydessä puhutaan yleensä lähellä tuota aikaa olevasta uuttoajasta. Mutta litania menee yleensä näin: "kun olet valinnut halutun annoskoon (esim. 14g), säädä jauhatuskarkeutta kunnes koneesi saa valutettua n. 9 baarin paineella vain 28g espressoa 25 sekunnissa".

Tällöin siis käytännössä tuota uuttoaikaa tarkkailemalla haetaan kahvikakun rakennetta kohdilleen siten, että se alkaa vastustamaan tarpeeksi veden virtausta. Kun tämä saadaan säädettyä kohdalleen, syntyy hyvistä tuoreista pavuista vähintään paksurunkoinen, suhteellisen makea, luonnollisen creman omaava juoma. Ja jos barista (hyvillä pavuilla) osasi valita annoskoon ja lämpötilan hyvin, niin siellä on yleensä vielä mukana mukavasti sopivasti kirpeää hapokkuutta, marjan aromeja, karamellia, ... jne.

Painekahva sotkee koko yhtälön, kun se miten nopeasti espresso valuu alas ei enää riipukaan pelkästään kahvikakusta ja tällöin sen 25 sekunnin aikana asiat tapahtuvat portafiltterin sisällä toisella tavalla. Puhumattakaan että lopussa luodaan luonnottomasti jotain creman näköistä aineesta, josta ei cremaa normaalisti pitäisi enää tulla.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Hyvä puoliautomaatti max 300 euroa?
« Vastaus #18 : Huhtikuu 20, 2010, 08:24:50 ap »

Lainaus
Tottahan toki tiedät mikä sinun mielestäsi on hyvää espressoa. Minäkin tiedän mikä minun mielestäni on hyvää espressoa. Mutta ovatko nämä kaksi sama asia?

Kuten kirjoitin on oma Krupsini kompromissi. Käsityksemme hyvästä espressosta voi olla hyvinkin lähellä toisiaan, olen juonut muutakin kuin itse keittämääni kahvia - seassa on ollut hyvien baristojen ammattitaidolla valmistamia ei italialaisia espressoja. Sinulla on toki asiasta enemmän kokemusta, koska pystyt keittämään sellaista itse.

Lainaus
Pointti on lähinnä siinä että minunkaan mielestäni kaupan valmispuruilla ei saa (minun mielestäni) hyvää espressoa.

Olisiko juotavaa espressoa parempi ilmaus?

Lainaus
Me vain puhumme erilaisista espressoista.

Niin ja alun perinkin aloitin kommentoinnin tähän topiciin, koska ärsyynnyin Joona S.n yksioikoisesta  kommentista. Minusta se antaa väärän kuvan siitä, että joutuu sijoittamaan suhteellisen paljon rahaa laitteisiin, että saa aikaiseksi espressoa kotona. Mielestäni on hölmöä, jos thermoblock koneella ja paineistetulla kahvalla keitettyä kahvijuomaa ei voi kutsua espressoksi. Siihenhän edellä esitetty väite johtaa.

On totta, että teknisesti se ei täytä espresson määritelmää, koska kahvikakku ei ole vastusta antava tekijä. Mutta asia on turhan monimutkainen, jos näin uutetulle juomalle pitää joku uusi nimi keksiä. Ymmärrän esittämäsi esteet hyvän espresson onnistumiselle. Itse en ole Italiassa saanut eteeni koskaan pahaa espressoa, vaikka en usko, että siellä baristat hommaa ihan noin perusteellisesti lähestyvät bensa-asemilla tai kyläkahviloissa. Siksi väitänkin, että täällä puhutaan usein gourmet espressosta. Gourmet ruoka on yleensä hyvää, mutta kaikki hyvä ruoka ei ole gourmetia vaan arkiruokakin voi olla maittavaa.

Voisiko tämä olla se todellinen käsityseromme?

Lainaus
Osaatko kertoa miksi tuo 25 sekunttia on sopivan mittainen aika? Miksi siihen viittaamalla voit perustella että saat hyvää, tai paremminkin oikein valmistettua, espressoa?

Illyn ja mainitsemieni hienommaksi jauhettujen purujen ero lienee se, että illyn kohdalla kahvi ei ehdi uuttua kunnolla ja liian karkeasta purusta ei ehdi irrota makuja. Hienolla purulla laittaa kahvi paineistuksen lisäksi hanttiin, uuttoaika pitenee ja purut uuttuvat kunnolla. Tämä näkyy myös kahvikakussa, joka on edellisessä uuton jälkeen märkä ja hajoava, mutta jälkimmäisessä jämäkkä ja kiinteä.

Siinä olet täysin oikeassa, että crema on feikkiä ja paineistustekniikka ja valmispurut latistavat kahvin makua eikä kaikki makutekijät pääse esille. Tämän tekniikkapuolen ymmärrät minua monta kertaa paremmin.  Tai uskoisin sen ymmärtäväni itsekin täysin teoriassa, mutta käytännönkokemusta hyvän laitteiston käyttäjänä minulla ei ole - lopputuloksen juojana kyllä.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Hyvä puoliautomaatti max 300 euroa?
« Vastaus #19 : Huhtikuu 20, 2010, 09:23:20 ap »

Niin ja alun perinkin aloitin kommentoinnin tähän topiciin, koska ärsyynnyin Joona S.n yksioikoisesta  kommentista. Minusta se antaa väärän kuvan siitä, että joutuu sijoittamaan suhteellisen paljon rahaa laitteisiin, että saa aikaiseksi espressoa kotona. Mielestäni on hölmöä, jos thermoblock koneella ja paineistetulla kahvalla keitettyä kahvijuomaa ei voi kutsua espressoksi. Siihenhän edellä esitetty väite johtaa.

Kommenttini oli yksioikoinen puhtaasti siitä syystä, että asia mielestäni on (melko) yksioikoinen ja haluan alleviivata myllyn tärkeyttä kärkkäällä kommentoinnilla. Kyse on todellakin väärästä kuvasta, jos kirjoitukseni voi tulkita kehoitukseksi käyttää huomattavat määrät rahaa. Totuus kuitenkin on, että puhuttaessa espressosta kuten useimmat täällä puhuvat, laitteet yksinkertaisesti ja valitettavasti maksavat jonkin verran ja mylly on ehdottomasti perusedellytys laitteista hyötymiseksi. Olen selittänyt tätä asiaa säälimättömästi mm. äidilleni ja olisi mielestäni huutava vääryys olla mainitsematta asiasta kenenkään kysymyksiä esittävän kohdalla. Tilannetta voisi havainnollistaa vaikka kuinka monen kokki/uuni/kokkiveitsi-tyyppisen vertauksen kanssa mutta tokkopa tarvitsee.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Hyvä puoliautomaatti max 300 euroa?
« Vastaus #20 : Huhtikuu 20, 2010, 12:29:29 ip »

Illyn ja mainitsemieni hienommaksi jauhettujen purujen ero lienee se...

Mainitsit Illyn ja Segafredon "liian karkeina" jauhatuksina. Illystä en tiedä, mutta Segafredon tunnen. Jouduin talvella pohjoisnavalle (=Vuokatti). Lukitsin itseni mökkiin, panin kaikki valot päälle (kun olin ensin vaihtanut valaisimiin kotoani tuodut 3-kertaa tehokkaammat lamput), väänsin lämpöpatterit täysille ja rupesin kahvinkeittoon mutterilla. Ilokseni huomasin, että Segafredon "Espresso" -kahvi oli jauhatukseltaan täydellistä mutteripannulle. Ja jos kahvin karkeus on täydellistä mutterille, se ei varmastikaan ole sitä espressokeittimelle! Havaintosi noiden kahvimerkkien jauhatuskarkeudesta on epäilemättä täysin oikea.
   
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Hyvä puoliautomaatti max 300 euroa?
« Vastaus #21 : Huhtikuu 20, 2010, 18:03:06 ip »

Lainaus käyttäjältä: Joona
- haluan alleviivata myllyn tärkeyttä kärkkäällä kommentoinnilla. Kyse on todellakin väärästä kuvasta, jos kirjoitukseni voi tulkita kehoitukseksi käyttää huomattavat määrät rahaa.

En ymmärtänyt sitä kehoitukseksi. Lähinnä kyse on siitä, että pienilläkin sijoitteluilla saa kelvollista juomaa aikaiseksi. Ilmeisesti Krupsinkin tekniikka on mennyt eteenpäin. Minulla on tuo uusi malli, jossa on tamppausautomatiikka. Koneen hankin silkasta uteliaisuudesta, kun sattui olemaan reilu satanen löysää rahaa. Kone on antanut paljon enemmän kuin uskalsin odottaa. Olin valmistautunut laittamaan sen suoraan kirpputorimyyntiin, koska tiedän mille kunnon espresso maistuu. Muutamalla kaverilla on ollut krupsin aikaisempi xp 4000 sarjan malli, jota toisessa topicissa ollaan juuri selättämässä. Kyseiset kaverini ovat laittaneet koneensa komeroon, mutta juotuaan keittämääni espressoa, ovat sanoneet juoman olevan ihan eri tasolla kuin omilla koneillaan - eli siis jopa hyvää.

Mikä sitten koneessa on voinut kehittyä?
- Vastus on tehokkaampi, jolloin uuttolämpötila saattaa pysyä tasaisempana
- Tamppausautomatiikka saattaa olla suhteellisen onnistunut idea paineistetulle kahvalle.
- Kone tekee automaattisesti esiuuton, jota aikaisempi kone ei ole tehnyt

Näillä muutoksilla krupsilla uutetun kahvin maku on suhteellisen tasainen. Sapen makuista happoisuutta en ole tunnistanut, kuten ukkisavosta topicissaan varhaisemmasta krups-mallista toteaa. Juoman maku saattaa samoilla puruillakin hieman vaihdella yllättävän makeasta aavistuksen hapokkaampaan. Luulisin lämpötilan vaihtelun vaikuttavan tähän useaa shottia keitellessä.

Lainaus
mylly on ehdottomasti perusedellytys laitteista hyötymiseksi.

Kuten itsekin totesin mylly on ensiaskel kahvin laadun parantamiseksi, ja itse käytän käsimyllyä monien muiden kahvien keittelyssä. Tällä keitinmallilla tulee toimeen ilmankin kunhan löytää sopivat purut, mutta laatu eittämättä paranee, jos hankkii myllyn. Jos itse hankin myllyn espressoa varten, hankin kerralla sitä silmällä pitäen, että samalla myllyllä pärjää kunnon koneella, mutta kuten kirjoitin, nyt ei ole tilaa koko keitinarsenaalille.

Minusta foorumilla kannattaa pitää yllä myös halpojen laitteiden keittotuntumaa ja sitä millä edellytyksillä niillä saa kelvollista tai jopa hyvää juomaa. Koetin tuoda esiin oman kokemukseni tähän asiaan. Tulipahan nyt täydennettyä hieman eroja vanhempiin Krups malleihin. Eikös se ole ihan hyödyllistä, että halpojenkin koneiden kehitystä seurataan. Eihän kuitenkaan kaikki espressosta pitävät ihmiset jaksa syventyä kahvin keittoon harrastajatasolla. Jos jollakin keittimellä saa mukiinmenevää juomaa ilman myllyn säätöjen hakemista yms. eikö sekin liene ihan hyvä asia.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Hyvä puoliautomaatti max 300 euroa?
« Vastaus #22 : Huhtikuu 21, 2010, 00:41:34 ap »

Minusta foorumilla kannattaa pitää yllä myös halpojen laitteiden keittotuntumaa ja sitä millä edellytyksillä niillä saa kelvollista tai jopa hyvää juomaa.

Olen kyllä täysin samaa mieltä.

Espresso on ehdottomasti kallein menetelmä, mutta ei senkään tarvitse olla absoluuttisesti niin kauhean kallista hupia. Hyvä suodatinkahvi onkin jo halpaa tuohua, verrattuna moniin muihin harrastuksiin...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)