Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Mikä Moccamaster? (tai muu keitin suodatinkahville)  (Luettu 9605 kertaa)

Putteri

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Mikä Moccamaster? (tai muu keitin suodatinkahville)
« : Kesäkuu 09, 2013, 20:53:28 ip »

Tervehdys,

Uusi jäsen nöyrästi avaa ensimmäistä ketjua. Olen jonnin aikaa tätä ja muita kahviaiheisia foorumeita selannut ja nyt olen ajatellut ryhtyä hieman harrastamaan asiaa. Vaikka en ole enää ihan nuori, niin olen ylipäänsä alkanut juoda kahvia vasta hiljattain. Lyhyt historiani on härskiintyneestä Juhla Mokasta halpiskeittimellä valmistetun Kodin Putkimiehen ryystäminen, kunnes olen päässyt maistamaan hyvääkin kahvia ja todennut että tätähän pitää saada lisää.

Espressokeittimistä foorumeilta löytyy hyvää infoa ja tällä hetkellä Breville (Stollar) BES900 Dual Boiler on mielikuvissani vahvoilla, odottelen koska sitä saisi Suomeen.  Meanwhile in Sweden ajattelin edetä siten, että ostan uuden keittimen suodatinkahville ja alan jauhaa kahvit pavuista. Normaalikeitin talouteen joka tapauksessa tarvitaan. Hieman vähemmän olen löytänyt täältä keskustelua eri suodatinkeittimistä. (Jos olen missannut jonkun hyvän threadin niin please direct me).

Myllyksi ajattelin Vario W:tä tai muuta about sen tasoista, joka sitten palvelisi myös tulevaa espressokonetta.

Moccamaster tuntuu tippukahviskenen standardilta? Olen katsellut erinäisiä videoita, mm. tämän kaverin videot ovat herättäneet muutaman kysymyksen. Kyssärit eivät ehkä ole hirveän oleellisia, mutta oleellisiin kysymyksiin löydän itsekin vastauksia. :-)

How and why to brew on a Technivorm Moccamaster
How to Brew Coffee Using a Drip Brewer
Advanced Technivorm Moccamaster Brewing Techniques

1) Automaattinen tippalukko vai manuaalinen?

Mies käyttää tekniikkaa, jossa tippalukko suljetaan aluksi 30s ajaksi, sekoitetaan ja sitten vapautetaan tippalukko. Onnistuuko tämä automaattisen tippalukon kanssa muuten kuin ottamalla pannu kokonaan pois alta? Onko tekniikka mielestänne hyödyllinen? (Mainitsee kyllä että liittyy 110V keittimen tehottomuuteen.) Onko jotain muita näkökohtia automaattisen vs mekaanisen tippalukon suhteen, esim. mekaanisessa sen puoliasennon hyödyllisyys?

2) Lasikannu vai termoskannu?

Edellä mainittu ja pari muutakin internjetin opettajaa vannovat termoskeittimien nimeen, jotta vältytään kahvin käristämiseltä lämpölevyllä. Onko tästä jotain näkiksiä? Itse varmaan useammin teen vähän kuin paljon kahvia, joskus toki pannullisen (jos on vieraita tms.)

3) Jokeri: Joku muu hyvä keitin suodatinkahville?
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Mikä Moccamaster? (tai muu keitin suodatinkahville)
« Vastaus #1 : Kesäkuu 10, 2013, 00:20:08 ap »

Laitoin kyl privana jotain jo, mut pistetään tänne yleisellekkin.

Eli tuosta W-mallista, ni ottaisin varmaan mieluummin tilalle tavis Varion ja vaa'an (sen dx:n halporin). Vaa'asta kun on iloa vähän kaikessa muussakin.
Varsinkin kun vaaka on oikein kiva, kun tiiliskiviskahveista vaihtaa tuoreempaan, ni mittalusikka ei ole enää tarkka (ilmavuus).

Toki halvemmallakin myllyllä selviäisi moitteetta, mutta jos kerran on varaa sijoittaa, niin ei tartte olla ainakaan hetkeen päivittämässä (krhm, se rintaääni).

Mitä seuraaviin kysymyksiin tulee, niin:

Autom.tippalukko on jees, pannu alta vaan, vaikka oikeastaan riittää kun sitä hieman siirtää.
30s tarkoitetaan kaiketi bloomia, eli purukeon kastelua, sitä jollain sekoittaen et on varmaan sekaisin. Tässä odotellessa vapautuu hiilidioksidit keosta ja kahvi maistuu taivaalliselta tämän jälkeen (no paremmalta, varsinkin kun on tuore papu kyseessä). Tiiliskiville en ole huomannut tässä muutosta.

Kannuista en tiedä tarkemmin, mut meillä lasikannu on toiminut. En ole käräyttänyt levyllä kahveja, koska jos heitän uuden satsin tulemaan, niin jätän tilkan vettä pannuun ennen kuin asetan sen levylle.

Jos teen yhden kupin kahvia, ja jostain syystä moccamasterilla, niin silloin kastelen filtterin, käytän 30s suppilossa ennen valutusta. Mut yleensä teen vähintään 5dl, keitin tykkää et sillä tehdään vähintään puoli pannullista, siihen ne on mietitty valmistaessa (joskus jostain muistan jonkun viisaamman todenneen).

Muita keittimiä?
Meillä olis joku Wilfa, mahdollisesti Presisjon, jos hellasärö siihen lämpeisi. Suosittelen, näyttää ainakin paperilla ja luonnossa kovalta, kehujakin saanut. Svart Manuel olis toinen.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Mikä Moccamaster? (tai muu keitin suodatinkahville)
« Vastaus #2 : Kesäkuu 10, 2013, 08:50:55 ap »

2) Lasikannu vai termoskannu?

Edellä mainittu ja pari muutakin internjetin opettajaa vannovat termoskeittimien nimeen, jotta vältytään kahvin käristämiseltä lämpölevyllä. Onko tästä jotain näkiksiä? Itse varmaan useammin teen vähän kuin paljon kahvia, joskus toki pannullisen (jos on vieraita tms.)

Olen uskaltanut kritisoida Moccamasteria tällä foralla aiemminkin ... jatketaan tutulla linjalla  ;)
Meillä Moccamaster lähinnä pölyttyy keittiössä (laite on niin iso, ettei vetolaatikkoon oikein mahdu), koska ainakin oma mallimme (se halvin mahdollinen, ei tippalukkoa ym) on parhaimmillaan kun keittää lähes täyden pannun. Eli käytännössä vieraskeitin, koska yksi kahvinjuoja ei moista tonkallista voi juoda  ;)
Omasta mielestäni Moccamaster tiputtaa vedet turhan nopeasti läpi, joten itse jauhan pavut keski-eurooppalaisittain eli hienommaksi kuin suomalainen suodatinjauhatus.

3) Jokeri: Joku muu hyvä keitin suodatinkahville?
Minusta pienille määrille posliinisuodatin http://www.kaffemaskinen.se/images/640078_hario_v60_2kp_medium.jpg toimii paremmin kuin Moccamaster, ei vie paljoa tilaa, ei kalkinpoisto-ongelmia ym. Toki vesi pitää keittää ensin ja hetki odottaa, ellei ole termostaatillista vedenkeitintä. Bonuksena se, että posliinisuodatinta voi käyttää ruoanvalmistuksessa muutenkin, esim. tzatzikia tehdessä  ;)

Toki kyse on pitkälti siitä, kuinka usein vieraita käy (ts. kuinka usein tarvitaan paljon kahvia) ja säilytystiloista. Moccamasterin hinnallakin ostaa jo kohtuumäärän hyviä papuja tai voi kartuttaa espressokonebudjettia...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Mikä Moccamaster? (tai muu keitin suodatinkahville)
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2013, 10:13:44 ap »

Minä pärjään isommankin porukan kanssa 1x4 kokoisella posliinisuppilolla, kahvikannulla, swissgold suodattimella ja pitkänokkaisella vesikannulla. Mutta se kyllä vaatii läsnäoloa siinä missä mokkamasterin tms. voi jättää pulputtamaan yksikseen ja itse voi seurustella vapaammin.

Mokkamasterin paras puoli on laadukas työ ja varaosien saatavuus. Se laite on edelleen korjattavissa, jos vikaa tulee. Ja aika helpolla. Tekee se kelvollista kahviakin, jos keittää tosiaan suunnilleen täyden pannun. Manuaalinen tippalukko toimii suht hyvin, tapaamani automaattiset huonommin (mukaan lukien mokkamasterin). Varmasti markkinoilla on yhtä hyviä, ja parempiakin, keittimiä, jos lopputulos on ainoa mikä ratkaisee. Mokkamasterille plussaa vielä siitä, että se on helppo puhdistaa, kun materiaalit on hyvät ja rakenne simppeli.
Kirjattu

IPA

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Mikä Moccamaster? (tai muu keitin suodatinkahville)
« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2013, 10:47:08 ap »

Mites, olisiko Wilfa Svart Presisjon yksi hyvä vaihtoehto, irrotettava vesisäiliö ja säädettävä tippalukko? http://www.wilfa.fi/svart
Kirjattu

Putteri

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Mikä Moccamaster? (tai muu keitin suodatinkahville)
« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2013, 14:26:32 ip »

Mites, olisiko Wilfa Svart Presisjon yksi hyvä vaihtoehto, irrotettava vesisäiliö ja säädettävä tippalukko? http://www.wilfa.fi/svart

Mjoo, Toma sitä tuolla aiemmin ehdottikin. Kiinnostava laite, pitääpä ottaa vakavaan harkintaan!
Kirjattu

Putteri

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Mikä Moccamaster? (tai muu keitin suodatinkahville)
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2013, 20:44:55 ip »

Wilfa lähti nyt sitten tilaukseen, kiitos ketjuuni vastaajille. Siirryn vatuloimaan myllyasiaa aloittelijoiden myllyketjuun.
Kirjattu