Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Starttisäädöt Krups GVX2 + Gaggia Baby Twin?  (Luettu 6732 kertaa)

anttu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Starttisäädöt Krups GVX2 + Gaggia Baby Twin?
« : Maaliskuu 10, 2010, 10:31:51 ap »

Seurailen parhaillaan tiiviisti UPS:n seurannasta Gaggia Baby Twinin matkaa Italiasta kohti Suomea...

Olen kovasti makustellut kahveja jo vuosia ja opiskellut palstaa kiihtyvällä tahdillaviime viikkoina, mutta espresson teossa olen ihan nöksö.

Lähtytilanne:
Minulla on myllynä lahjaksi saatu Krupsin GVX2, jota säädellessä pystyn kuulemaan pykälän, jossa hampaat alkaa kalista vastakkain. Espressoharjoituksiin on ostettuna pussukka Lidlin Espressopapuja. (Parasta ennen 2011, eli ilmeisesti kohtalaisen tuoreitakin.)

Kysymyksiä:
Mistä Krupsin säädöstä aloitan opettelut Gaggian kanssa, että olisin suht oikeilla jäljillä jo alussa?

Krupsi tekee ohutta pölyä, joka tarttuu staattisen sähkön kanssa jauhokipon reunaan. Heitänkö pois vai veivaanko jauhojen mukaan keittimeen?

Olisiko muita vinkkejä Gaggian käyttöön, että en masentuisi heti alkuunsa, vaan jaksaisin taapertaa kohti hyvää espresson teon taitoa?


Kiitokset jo etukäteen.

Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Starttisäädöt Krups GVX2 + Gaggia Baby Twin?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 10, 2010, 11:17:55 ap »


Vanhalla foorumilla nimimerkki "skuupi" oli kirjoittanut espresson teosta juuri GVX2 ja Gaggia Baby -yhdistelmällä. Kirjoituksessa oli ohjeet valokuvineen päivineen. Sääli, että juttu on luultavasti joutunut bittien taivaaseen. Kirjoitus oli hyvä ja havainnollinen.

Myllysi on hyvin edullinen mylly, valmistustoleransseissa on heittoa. Ovat siis jonkin verran yksilöllisiä, löytyy "kireämpi" ja "löysempiä" versioita. Kokeilemalla löydät sopivan asetuksen. Olen kahdeltakin käyttäjältä kuullut ohjeen: "kiinni" -asennosta kaksi klikkausta auki. Kokeile itse, kun saat keittimen. Karkeusasteen hienosäätö riippuu paitsi keittimestä, jopa vähän pavuistakin.

"Hyvää" siinä on tuo erillinen jauhetun kahvin laatikko, joka imaisee osan pölystä seiniinsä kiinni. Sitä pölyä ei tule käyttää, se aiheuttaa vain karvautta kahviin. Mitä enemmän hienoa pölyä poistuu, sen parempi. Taidat kyllä jauhaa aika hienoa jauhatusta, ei minulla aikoinaan suuria pölymääriä tullut. Tämäkin selviää, kun saat Gaggiasi. Tähtäät myllyn karkeutta säätämällä n. 25 sek. uuttoaikaan, niin hyvää tulee.
   
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Starttisäädöt Krups GVX2 + Gaggia Baby Twin?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 10, 2010, 11:36:19 ap »

Kuten Cartman jo kirjoittikin, niin näissä myllyissä on eroja, itselläni taitaa olla se "kireämpi" malli.

Omalle myllylleni, ja SqM:n Winter Espressolle säätönamiska osoittaa puoltaväliä, progreso huilalle taas neljä naksautusta hienoimmasta karkeampaan.
Caffin Indian Mysore Nuggetsille viisi naksautusta...

Keittimenä PIDattu Silvia ja keittelen lähes aina isolla korilla (n.18g).

Joten ihan pienillä myllyn säädöillä löytyy se oikea karkeus.
Tuosta annossäiliön reunoille jääneistä puruista en tiedä oikeaa käytäntöä, mutta itselläni on tapana kopautella sitä säiliötä jauhamisen jälkeen (kämmentä/polvea/rystysiä vasten), niin että isoimmat tipahtavat muiden purujen sekaan. Tämän jälkeen "weissaan" pitkäpiikkisellä pihvihaarukalla puruja hajoittaakeseni mahdolliset paakut, samalla ns.putsaan haarukalla säiliön reunoilta hienon purun muun purumassan sekaan, koska sitä nyt ei paljoa ole verrattuna jauhettuun määrään.

Itse tamppaus kannattaa kanssa hillitä, itse painoin alussa ihan liian kovaa.

Onnea testauksille ja toivottavasti pääset kohta onnistuneen espresson fiiliksiin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Starttisäädöt Krups GVX2 + Gaggia Baby Twin?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 10, 2010, 12:45:26 ip »

Tuosta annossäiliön reunoille jääneistä puruista en tiedä oikeaa käytäntöä, mutta itselläni on tapana kopautella sitä säiliötä jauhamisen jälkeen (kämmentä/polvea/rystysiä vasten), niin että isoimmat tipahtavat muiden purujen sekaan. Tämän jälkeen "weissaan" pitkäpiikkisellä pihvihaarukalla puruja hajoittaakeseni mahdolliset paakut, samalla ns.putsaan haarukalla säiliön reunoilta hienon purun muun purumassan sekaan, koska sitä nyt ei paljoa ole verrattuna jauhettuun määrään.

Periaatteessa pöly on vain haitallista, koska se aiheuttaa kitkeryyttä. Mutta espresso on kuitenkin siinä mielessä poikkeuksellinen tapaus, että merkittävä osa kahvikakun kyvystä vastustaa veden virtausta tasaisesti perustuu purujen seassa olevaan pölyyn. Uuton alkuvaiheessa pöly huuhtoutuu kakun pohjalle ja hillitsee virtausta, jolloin itse kakku voi olla epätasaisempi, ilman että se pettää jostakin kohden. Myös jauhatus voi olla karkeampaa.

Oikea tapa toimia löytyy vain kokeilemalla. Jos tuntuu että uutto jatkuvasti vain kanavoituu, niin silloin kannattaa koputella reilummin kaikki pölyt mukaan.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Starttisäädöt Krups GVX2 + Gaggia Baby Twin?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 10, 2010, 16:29:27 ip »

Periaatteessa pöly on vain haitallista, koska se aiheuttaa kitkeryyttä. Mutta espresso on kuitenkin siinä mielessä poikkeuksellinen tapaus, että merkittävä osa kahvikakun kyvystä vastustaa veden virtausta tasaisesti perustuu purujen seassa olevaan pölyyn.

Kaikki pöly ei kuitenkaan liene "samanarvoista". Krupsin pöly on jossain mielessä tahatonta, johtuen lähinnä tehottomista teristä jotka jurruttavat yksinkertaisesti liian kauan yhtä papua välissään. Espressomyllyissä se taas tuotetaan tarkoituksellisesti oikeanlaisella teräprofiililla - ja tähän jakaumaan voidaan oikeasti vaikuttaa.

Tosin helpompaa taitaa olla tuon espressojakauman tuottaminen kuin pölyttömän. Jälkimmäisessä taitaa tällä hetkellä olla Ditting terineen pisimmällä (nykyisin siis osa Mahlkönigiä) ja tämän kyllä näkee terien työstön laadussa ja viimeistelyssä.
Kirjattu

Moksi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 46
Vs: Starttisäädöt Krups GVX2 + Gaggia Baby Twin?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 24, 2010, 14:09:17 ip »

Minulla on käytössä Gaggia Evolution + Krups GVX2. Käyttöalue espresson valmistuksessa on 1-3 naksausta "kiinni asennosta", riippuen paljon kahvin tuoreudesta (tällä hetkellä juonnissa suht tuore coffeebeanshop.uk:n nigaragua SHG ja säätö "kolmosessa"). Koputtelen myös purusäiliötä tiskipöydän reunaan saadakseni isoimmat paakut reunoilta, mutta weissaan vasta sihdissä, koska tuntuisi, että tuo kahvi paakkuuntuu taas aika paljon kaataessa sihtiin.

Komppaan myös Tomaa tuosta tamppausvoimasta. En tiedä, johtuuko se juuri tuosta myllyn tuottamasta pölystä vai mistä, mutta tuntuu, että ainakin tämä oma yhdistelmäni on erittäin herkkä tamppauksen voimalle.
Kirjattu