Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Mistä vastapaahdettua kahvia?  (Luettu 27304 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #30 : Toukokuu 19, 2007, 12:19:47 ip »

Lainaus käyttäjältä: akallio

Saattaa ostaakin, mutta sen jälkeen pussit avataan ja pavut pistetään seisomaan lasipurkkeihin, kunnes ne on kaikki myyty. Tämä oli siis empiirinen havainto, että tuona aikana laatu tippuu aika merkittävästi.


Itseasiassa sain kuulla, että KC:n punainen Mokaflor ei ole punaista Mokafloria, vaan heille tehtävää omaa sekoitusta, joka Mokaflorilla vaan pakataan noihin pusseihin. Parempaa se on joka tapauksessa. Ja toisaalta pussin avaamisen jälkeen menettää teränsä muutamassa päivässä, joten purnukassa pyörivät pavut eivät mitenkään kuranttia tavaraa kyllä ole.

Lainaus käyttäjältä: Mariia

Tämä on OT, mutta pakko kehua - ostin samalla KC:sta aivan huippuhyvän puhdistusharjan (Pällo Coffee Tool), paljon parempi kuin aiemmin netin kautta tilaamani tynkä. Pitkän varren lisäksi harjassa on myös piikki höyryputken putsaamiseen (ja mittalusikka puhd.aineelle).


Pällo on kyllä niin hyvä, että sitä jaksaa käyttää jokaisen shotin jälkeen. Tosin se mittalusikka on minusta liian pieni...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #31 : Toukokuu 19, 2007, 12:34:23 ip »

Lainaus käyttäjältä: akallio

Itseasiassa sain kuulla, että KC:n punainen Mokaflor ei ole punaista Mokafloria, vaan heille tehtävää omaa sekoitusta, joka Mokaflorilla vaan pakataan noihin pusseihin. Parempaa se on joka tapauksessa.


Aivan ässää. Mulla on taas vaihteeksi KC:n Mokafloria papuna ja jotenkin tuntuu että hyviin tuloksiin päästään myös erinäisiä muita papuja helpommalla, creman määrästä uuton tasaisuuteen asti. Lieneeköhän tälle jotain luonnollista selitystä (ja pitäisikö sitä käsitellä Baristatekniikan puolella...)?
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Sammy

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 47
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #32 : Toukokuu 20, 2007, 13:07:13 ip »

Lainaus käyttäjältä: Mariia


Tämä on OT, mutta pakko kehua - ostin samalla KC:sta aivan huippuhyvän puhdistusharjan (Pällo Coffee Tool), paljon parempi kuin aiemmin netin kautta tilaamani tynkä. Pitkän varren lisäksi harjassa on myös piikki höyryputken putsaamiseen (ja mittalusikka puhd.aineelle).


Meikäläinen taisi olla eka joka sen piikin löysi :D Silloin kun nämä harjat tuonne KC:lle saapuivat.
Jep no mun mieleen tuo harja ei ole sillä harjakset ovat mielestäni liian kovat. Puhdistusjälki ei miellytä minun ehkäpä hieman tarkkaakin makua.
JOten harja on jäänyt vaille käyttöä :(
Kirjattu
ECM Giotto Premium & Rancilio Rocky doserless :)

myllis

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #33 : Marraskuu 27, 2007, 20:24:57 ip »

Lainaus käyttäjältä: Rami
Terve vaan kaikki uudelta kirjoittajalta

Lohjalla sellainen yritys kuin Andesa tuo itse maahan, paahtaa ja jauhaa kahvia Perusta. Pariskunnan omistama firma, mies on itse Perusta. Muistaakseni kertoi että viikolla paahtavat, liike on auki vissiin lauantaisin. Mutta jos todella tuoretta tekee mieli niin uskoisin, että on sovittavissa. Se, että täyttääkö kahvi "laatuvaatimukset"  on minulle epäselvää, olen vasta-alkaja näissä hommissa. Ainakin hyvää suodatinkahvia sieltä sai.

Ediittinä lisätään linkki http://www.andesa.fi/


Olen itse kiintynyt tuohon Expressoon (papuina) aivan erinomainen. Voin suositella.
Kirjattu

myllis

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #34 : Joulukuu 12, 2007, 13:51:45 ip »

Lainaus käyttäjältä: myllis
Lainaus käyttäjältä: Rami
Terve vaan kaikki uudelta kirjoittajalta

Lohjalla sellainen yritys kuin Andesa tuo itse maahan, paahtaa ja jauhaa kahvia Perusta. Pariskunnan omistama firma, mies on itse Perusta. Muistaakseni kertoi että viikolla paahtavat, liike on auki vissiin lauantaisin. Mutta jos todella tuoretta tekee mieli niin uskoisin, että on sovittavissa. Se, että täyttääkö kahvi "laatuvaatimukset"  on minulle epäselvää, olen vasta-alkaja näissä hommissa. Ainakin hyvää suodatinkahvia sieltä sai.

Ediittinä lisätään linkki http://www.andesa.fi/


Olen itse kiintynyt tuohon Expressoon (papuina) aivan erinomainen. Voin suositella.


Kaikkein parasta...lähikauppa eli Masalan K-Market otti Andesin kahvit valikoimiin kun pyysin. Eipä tarvitse enään kaukaa hakea.
Kirjattu

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #35 : Joulukuu 13, 2007, 10:50:03 ap »

Lainaus käyttäjältä: myllis

Kaikkein parasta...lähikauppa eli Masalan K-Market otti Andesin kahvit valikoimiin kun pyysin. Eipä tarvitse enään kaukaa hakea.


Hyvä tietää! Ovatko samoissa hinnoissa kun Cafetoriassa? Kyseessä on varmaan nuo Gran Palomar -kahvit? Saako papuina myös?
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

myllis

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #36 : Joulukuu 13, 2007, 12:38:37 ip »

Lainaus käyttäjältä: Juqi
Lainaus käyttäjältä: myllis

Kaikkein parasta...lähikauppa eli Masalan K-Market otti Andesin kahvit valikoimiin kun pyysin. Eipä tarvitse enään kaukaa hakea.


Hyvä tietää! Ovatko samoissa hinnoissa kun Cafetoriassa? Kyseessä on varmaan nuo Gran Palomar -kahvit? Saako papuina myös

Jep juuri ne. Papuina esim. GP expresso 5.99e...
Kirjattu

JP

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #37 : Tammikuu 27, 2008, 11:13:45 ap »

Lainaus käyttäjältä: myllis
Lainaus käyttäjältä: Rami
Terve vaan kaikki uudelta kirjoittajalta

Lohjalla sellainen yritys kuin Andesa tuo itse maahan, paahtaa ja jauhaa kahvia Perusta. Pariskunnan omistama firma, mies on itse Perusta. Muistaakseni kertoi että viikolla paahtavat, liike on auki vissiin lauantaisin. Mutta jos todella tuoretta tekee mieli niin uskoisin, että on sovittavissa. Se, että täyttääkö kahvi "laatuvaatimukset"  on minulle epäselvää, olen vasta-alkaja näissä hommissa. Ainakin hyvää suodatinkahvia sieltä sai.

Ediittinä lisätään linkki http://www.andesa.fi/


Olen itse kiintynyt tuohon Expressoon (papuina) aivan erinomainen. Voin suositella.


Toivottavasti ei ole tuota eXpressoa !

Mutta aiheeseen: minusta Fresh Coffee Roastery Toijalasta tekee hyvää paahtoa ja pussittaa vieläpä hienosti säilyvyyden kannalta. Omaan kone/mylly -yhdistelmään sopii vähintään yhtähyvin kuin Petersin aikaan.
Kirjattu

hirvi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 74
Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #38 : Tammikuu 27, 2008, 12:13:42 ip »

Varmaan jonkinmoinen tilauskirja muodostuu tuolle Toijalan firmalle heti kun saavat nettipalvelun tai jakeluverkoston kuntoon, onko tällaista odotettavissa?

Itse ostelen Kaffecentralista ja pistin eka tilauksen myös HasBeanille.
Kirjattu
Hirvi

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #39 : Kesäkuu 12, 2008, 21:22:52 ip »

Mutta aiheeseen: minusta Fresh Coffee Roastery Toijalasta tekee hyvää paahtoa ja pussittaa vieläpä hienosti säilyvyyden kannalta.

Plussaa tosiaan oli hyvä (venttiili)pakkaus johon paahtopäiväys selvästi merkitty. Mutta ainakin heidän espressosekoitus oli (omaan makuuni) varsin tummaksi paahdettu - öljyt selvästi pinnassa. Ihan pelkiltään espressona en saanut aikaiseksi yhtään itseäni miellyttävää shottia - maistui lähinnä tuo paahtoaste, eipä juurikaan muu. Sekoitus oli myös aika hankalasti käyttäytyvä - uuttui hirvittävän helposti epätasaisesti jos ei halunnut ultraristrettoa tehdä (tässä pitää sitten todeta "disclaimeri" - eli nuo makuongelmani saattoivat vain johtua siitä etten osannut). Maidon seassa tuo sekoitus tuli sitten odotetusti hyvin läpi - jotenkin jäi tunne että ko. blendi suunniteltu maidon kanssa käytettäväksi tujauksella makusiirappia. (pavut olivat testauksessa noin 6-9 päivää paahdosta). Pitänee testata myöhemmin vielä heiltä noita SO* vaihtoehtoja, ovat varmaankin vaaleampia.

* SO=Single Origin - eli "ei sekoitus". Mikähän olisi tälle käytännöllinen suomennos... yksittäispapu? alkuperäpapu? uniikkipapu? Tuon "single originin" käyttö kun alkaa tuntua tankealta...
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Vast:Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #40 : Kesäkuu 13, 2008, 10:26:05 ap »

SO=Single Origin - eli "ei sekoitus". Mikähän olisi tälle käytännöllinen suomennos... yksittäispapu? alkuperäpapu? uniikkipapu? Tuon "single originin" käyttö kun alkaa tuntua tankealta...

Paulig näyttäisi käyttävän termiä "alkuperämaakahvi", Robert's Coffee "alkuperäiskahvi"... >> "alkuperäispapu"?
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #41 : Kesäkuu 13, 2008, 10:32:35 ap »

Alkuperämaa on ainakin huono, kun kyseessä ei välttämättä ole maa vaan pienempi alue tai peräti yksi tila. Alkuperäiskahvi tai -papu kuulostaa hyvältä ja on todenmukainen.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #42 : Kesäkuu 13, 2008, 12:28:53 ip »

Alkuperämaa on ainakin huono, kun kyseessä ei välttämättä ole maa vaan pienempi alue tai peräti yksi tila. Alkuperäiskahvi tai -papu kuulostaa hyvältä ja on todenmukainen.

Itse vierastan tuota alkuperäiskahvi-sanaa. Se kun ei oikein terminä sano ainakaan "maallikolle" mitään ja on jotenkin harhaanjohtava. Alkuperäiskahvi-sanasta tulee jotenkin mieleen että onko muut kahvit sitten jotain väärennöksiä  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

thomas_S

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 30
Vs: Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #43 : Kesäkuu 13, 2008, 13:37:28 ip »

Minusta myös Single Origin toimii kaikilla kielillä ihan yhtä hyvin kuin vaikkapa Single Malt.
Kirjattu
Bezzera BZ07 / Mazzer Super Jolly

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Mistä vastapaahdettua kahvia?
« Vastaus #44 : Kesäkuu 13, 2008, 13:53:47 ip »

Minusta myös Single Origin toimii kaikilla kielillä ihan yhtä hyvin kuin vaikkapa Single Malt.

Toisaalta usein Single Malt kääntyy mallasviskiksi. Ei ihan tarkalleen oikein, mutta suunnilleen kuitenkin.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)