Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Coffee Bean Shop  (Luettu 8608 kertaa)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Coffee Bean Shop
« Vastaus #15 : Maaliskuu 31, 2010, 12:22:45 ip »

Itse olen kokenut omia kahveja paahtaessani, että nuo huomiot ja varoitukset "vanhoista pavuista" eivät ihan kaikin osin pidä paikkaansa..
Saattaa riippua kahvin laadustakin, mutta minusta papujen maku jotenkin "kasaantuu" ajan myötä. Viikko ei vielä tunnu missään tätä odotellessa.
Tosin minä säilytän pavut venttiilipussissa, jonne ne on viskattu lämpöisinä odottamaan tekeytymistä.

Juttelimme tästä TB:n kanssa ja hän oli tehnyt samanlaisen huomion.
Ehdottaisin, että panet pussin vielä visusti kiinni muutamaksi päiväksi ja testaat sitten olinko ehkä väärässä?

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Coffee Bean Shop
« Vastaus #16 : Maaliskuu 31, 2010, 12:25:48 ip »

Juttelimme tästä TB:n kanssa ja hän oli tehnyt samanlaisen huomion.
Ehdottaisin, että panet pussin vielä visusti kiinni muutamaksi päiväksi ja testaat sitten olinko ehkä väärässä?

Kyllä kai nykyään aika yleinen ajatus on, että pari viikkoa ei tee pahaa pavuille ja itse asiassa usein parantaa makua. Olettaen että ne säilötään oikein, eli käytännössä venttiilipussissa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Fgfo

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Coffee Bean Shop
« Vastaus #17 : Maaliskuu 31, 2010, 14:31:48 ip »

Kyllä kai nykyään aika yleinen ajatus on, että pari viikkoa ei tee pahaa pavuille ja itse asiassa usein parantaa makua. Olettaen että ne säilötään oikein, eli käytännössä venttiilipussissa.


On ne venttiilipussissa, tosin jauhettuna jo (kts. ketjun alkupää).
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Coffee Bean Shop
« Vastaus #18 : Maaliskuu 31, 2010, 16:37:20 ip »

Itsellä on kyseisen Malabarin kanssa ollut juuri samanlaisia kokemuksia.
Alussa sain ne juuri paahdettuina, piti odotella tovi (jaksoin ihan vajaan viikon)ennen kuin jauhoin suodatinkarkeutta.
Pettymys oli ensimmäinen reaktio kun ekan hörpyn otin, ei ollutkaan maku niin kuin ollaan "kuvailtu"netissä. Kun odotin pehmeää kokonaisuutta, oli maku kuitenkin valju, enkä saanut jälkimausta esiin muuta kuin aavistuksen savisuutta esiin. Essoa yritin, siitä nyt ei tullut kuin kirosanoja naapuriin saakka.

Nyt kun pavut ovat olleet rauhassa kohta kolme viikkoa (tullut valittua mieluummin aina jokin muu), niin sain positiivisen yllätyksen.
Juuri tätä kirjoittaessani kumosin abidin jäljiltä kupillisen (presso karkeudella) ja tässä sitä tekisi mieli kehua maasta taivaisiin, niin pehmeää ja maku viipyy suussa mukavan kauan.

Säilöntä on ollut ihan venttiilipussissa joka purnukassa "kahvipöydälläni", eli huoneenlämmössä piilossa valolta.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Coffee Bean Shop
« Vastaus #19 : Maaliskuu 31, 2010, 16:41:13 ip »

oli maku kuitenkin valju, enkä saanut jälkimausta esiin muuta kuin aavistuksen savisuutta esiin. Essoa yritin, siitä nyt ei tullut kuin kirosanoja naapuriin saakka.

Tuollaistahan se Monsoon malabar on parhaimmillaan.  :)
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: Coffee Bean Shop
« Vastaus #20 : Maaliskuu 31, 2010, 17:02:55 ip »

Minä olen ymmärtänyt, että monsuun malabar olisi maitokahvi?! En ole sitä saanut maistumaan espressona. Voihan sitä toki vieraille aina juottaa suoranakin ;)
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Coffee Bean Shop
« Vastaus #21 : Maaliskuu 31, 2010, 18:54:54 ip »

CoffeeBeanShopin Monsuun Malabar on ollut parhainta laatua mitä olen itse sieltä sitä muutamaan otteeseen tilannut. Kunhan paahto ei ole liian tumma (öljyisenä makumaailma on kyllä erittäin robustamainen). Maitokahveissa erinomainen, pelkkänä espressona jakaa mielipiteitä. Joskus putoo paremmin, joskus huonommin :). Toimii blendeissä erittäin hyvin.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Coffee Bean Shop
« Vastaus #22 : Maaliskuu 08, 2013, 08:38:26 ap »

Kirvestä ei kannata hakata kiveen, mutta päätin tilata täältä pitkästä aikaa kahvia. Noh, oikeastaan päällimmäisenä fiiliksenä se, että kovin tummaa paahtoa on. Kaikki maistuu melkeinpä samalta, huoh. "Plussana" kaupan päälliseksi 100 grammaa Monsoon Malabaria  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2