Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Cupping  (Luettu 2956 kertaa)

Lada

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 110
Cupping
« : Maaliskuu 09, 2010, 20:44:04 ip »

Nyt on aiheena cupping. Jonkun verran alkanut kiinostamaan tuon harrastaminen kotioloissa, kun ei tuota oikeen muualla kauhean usein pääse harrastamaan, ja halua oppimiselle ja makuskaalan laajentamiseen löytyisi. Mutta ongelmana on kustannukset ja kahvien vanhentuminen kaapissa jälkikäteen. Onko tietoa voiko jostain ostaa pienempiä satseja kuin noita 250g pusseja? Tai muita ideoita miten tuollaista olisi kätevä harrastaa? Ja mitä mieltä olette kuinka monta kahvia olisi hyvä olla per cupping? Minkälaisia kahveja olisi hyvä ottaa samalla kertaa, jotta kahveista/oppimisesta saisi eniten irti? Saman maan? Saman mantereen? Saman paahtimon? Jotain muita vinkkejä tuota varten?

Itse olen pähkäillyt pientä kuppailu kuntaa, eli noin 5 henkilöä ostaisi vaikka 10 pussia kahvia, ja jakaisi jokaiselle osansa kahvista että laskusta. Kavereita ei ole joita tällainen kiinostaisi. Löytyisiköhän täältä kiinnostuneita? Ehkä helpointa, jos kaikki olisi samalta seudulta (minun tapauksessani helsingistä), jotta kahvien vaihtaminen olisi helpompaa. Ja voisihan tuota myös yhteiscuppinkiakin pitää jossain sekä myös mielipiteiden vaihtoa.

Niin ja miten kääntäisitte sanan cupping suomenkielelle?
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Cupping
« Vastaus #1 : Maaliskuu 09, 2010, 21:24:47 ip »

Koska cuppingia varten on yleensä ottaen hyvä käyttää vaaleampipaahtoista tavaraa, tulisi kahvien olla suodatinta/pressoa silmälläpitäen paahdettua (ideaali olisi tietysti cuppingia varten). Tällöin kahvin laatu ei mielestäni kahdessa viikossa pahasti heikkene (kun ovat tuorepaahdettuja) ja ainakin itse olen saanut menestyksellisesti cuppailtua 3x350g pussit ja sitten juotua ne pois ajallaan (tosin suodatinkahvinkulutus on melkein suurempaa kuin espresson) - tuo vastaisi siis suunnilleen 4x250g erää.

Kahveihin kannattaa tosiaan varata toisistaan jonkinverran poikkeavia tapauksia - mutta ei välttämättä eri mantereilta - varsinkin afrikasta löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja. Kovin erilaisissa (eri mantereiden) kahveissa voi olla vaarana liiallinen erilaisuus - toki ne maistaa erilaisiksi, mutta sitten voi olla hankala erotella/verrata noiden ominaisuuksia kun niillä ei ole välttämättä oikein mitään yhteistä referenssitekijää. Tällöin cupping ei anna (mielestäni) oikein mitään lisäarvoa normaaliin juomiseen.

Mutta tuo useamman henkilön kimppa on oikein hyvä ajatus, sillä tällöin siihen pöytään saa myös henkilöitä joiden kanssa vaihtaa ajatuksia ja isompaa kirjoa kahvien suhteen.

Tuota cupping sanaa olen miettinyt kanssa itsekin ja tullut melkein siihen tulokseen että antaisin olla sellaisenaan - onhan "kokkimaailmassa":kin käytössä kosolti vastaavia vieraskielisiä termejä. Kuppaus on mielestäni huono vaihtoehto - tulee mieleen veri ja sarvet...  ::)

Muista hankkia myös oikeanlainen rekvisiitta :) : (näistä tosin on oikeastikin hyötyä)
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Cupping
« Vastaus #2 : Maaliskuu 09, 2010, 21:37:08 ip »

James Hoffmann on kirjoittanut aiheesta mielestäni hyvän artikkelin blogiinsa. Pääpiirteissään siis ehdotti hankkimaan kaksi todella erilaista kahvia, kaksi pressopannua ja vertailemaan näitä kahta keskenään. Ja kirjaamaan tulokset ylös.

Itse olen kerran ollut järjestämässä cupping-tilaisuutta porukalle jossa osalla oli kokemusta analyyttisestä maistelusta, ei tosin kahvin alalta. Meillä oli 8 kuppia joka mielestäni oli jo liiankin iso määrä. Eli ainakin aloittaisin tuolla parimaistelulla jonka avulla makuaistiaan saisi varmasti kehitettyä jo kummasti.

-Mikko-
Kirjattu

Lada

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 110
Vs: Cupping
« Vastaus #3 : Maaliskuu 09, 2010, 22:19:51 ip »

Kiitos linkistä, muistelisin, että olen tuon joskus lukenut, mutta unohtanut aivan kokonaan. Kyllähän sitä aina tai ainakin melkein aina kahvia juodessa jonkinlaista analyysiä tekee, mutta täytyypä nyt ottaa nuo hoffmanin vinkit talteen ja käydä kunnolla hommiin. Eli ei muuta kun pressopannu ostoksille. Ja kaipa tuossa makuskaalan harjaantumisen jälkeen pääsee tutustuttamaan itseään myös eri laatuihin/alueiden kahveihin kun ostaisi samoja laatuja/maita ja yrittäisi etsiä näiden samanlaisuuksia ja ominaispiirteitä.
Kirjattu

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Cupping
« Vastaus #4 : Maaliskuu 09, 2010, 23:53:34 ip »

Olen kyllä ehdottomasti mukana jos olette moista järjestämässä! Ehkä tyyliin kolmekin kahvia voisi riittää kerralle, niitähän voi maistella
myös eri valmistusmenetelmillä tehtyinä. Pystyisi paremmin vertailemaan keskenään ja tutustumaan kahviin vähän paremmin. Loistava idea!
Kirjattu