Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Vaahdotuskannut  (Luettu 16943 kertaa)

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vaahdotuskannut
« : Huhtikuu 15, 2007, 20:55:04 ip »

Ciao,

Ostin hetken päähänpistosta 0,35 L vaahdotuskannun. Tähän asti käytössä ollut ½ L kannu. Pienemmän kannun hankinta on pyörinyt kyllä aiemminkin mielessä, mutta on vaan jostain syystä jäänyt hankimatta. Latte artiin tykästyneenä olisi kannun voinut hankkia aikaisemminkin.

Pienemmällä kannulla vaahdotuksen kontrollointi on näin ensituntumalta helpompaa. Ilokseni huomasin, että kuvioiden valuttelukin onnistuu paremmin. Suurin ero puolen litran kannuun on pienemmän kannun parempi hallittavuus maitovaahtoa kaataessa. Miinuspuolena taas maidon nopeampi lämpeäminen. Takana on vasta n. 15 cappucinoa pienemmällä kannulla, tutustumisvaihe siis.

Millaisiin kannuihin te muut olette tykästyneet?  
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vaahdotuskannut
« Vastaus #1 : Huhtikuu 15, 2007, 21:56:44 ip »

Omasta kaapista löytyy pari puolen litran kannua ja yksi 0,35L kannu. Tuo pienin on se joka on useimmiten, itse asiassa lähes poikkeuksetta käytössä - se riittää sopivasti yhteen latteen tai kahteen macchiatoon ilman että maitoa kuluu pahemmin hukkaan (kannun täytän siis alle puolilleen). Vaahdotus sujuu aika nopeasti, nykyisellä koneella alle 10 sekuntia, mutta se ei ole mielestäni ongelma.

Olen samaa mieltä siitä, että latte artin kaataminen tuntuu onnistuvan helpommin tuon pienemmän kannun kanssa, mutta tämä lienee tottumuskysymys. Itse opettelin latte artin tuolla kannulla ja sillä se sitten luonnistuukin parhaiten.

Noista isommista kannuista toinen on Alessin kannu. Se on aika paljon paksumpaa metallia kuin nuo kaksi muuta "vakiomallista" nokallista kannua ja kun käsituntumalla ja äänen perusteella vaahdotan (siis ilman mittaria), niin tuntuma on hiukan erilainen kuin noilla kevyemmillä kannuilla. La Mottan tai Rattlewaren kannuja en ole vielä kokeillut, mutta vaikuttavat tosi kiinnostavilta...

T. Teme
Kirjattu

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #2 : Heinäkuu 21, 2007, 21:43:14 ip »

Mahtaako Suomessa kukaan myydä Alessin kannuja? Pääsin hipelöimään yhtä ja tuntui että voisin tykätäkin. Tai jos tiedät vinkata mistä voisi tilata Alessia tai jotain muuta vaahdotuskannua euroalueella, niin kerrohan. Perinteisiä kannuja en tarvitse, niitä on jo pari, mutta kun paljon tulee vaahdoteltua niin vaihtoehdot kiinostaa. :wink:
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

ojala

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #3 : Heinäkuu 21, 2007, 22:04:14 ip »

Funktion Alessi-myymälä Fredrikinkadulla (39) Helsingissä lienee aika hyvä paikka hipelöidä Alessin tuotteita.

Kirjattu

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #4 : Heinäkuu 27, 2007, 20:57:36 ip »

Lainaus käyttäjältä: ojala
Funktion Alessi-myymälä Fredrikinkadulla (39) Helsingissä lienee aika hyvä paikka hipelöidä Alessin tuotteita.



Kiitos vinkistä. Laitoin 0,35l kannun tilaukseen.
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2007, 00:00:19 ap »

Lainaus käyttäjältä: Heca
Lainaus käyttäjältä: ojala
Funktion Alessi-myymälä Fredrikinkadulla (39) Helsingissä lienee aika hyvä paikka hipelöidä Alessin tuotteita.



Kiitos vinkistä. Laitoin 0,35l kannun tilaukseen.


Heca - saako kysyä paljonko maksaa?

Itsekin olen kuolannut moista...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2007, 08:06:46 ap »

Lainaus käyttäjältä: Mariia
Lainaus käyttäjältä: Heca
Lainaus käyttäjältä: ojala
Funktion Alessi-myymälä Fredrikinkadulla (39) Helsingissä lienee aika hyvä paikka hipelöidä Alessin tuotteita.



Kiitos vinkistä. Laitoin 0,35l kannun tilaukseen.


Heca - saako kysyä paljonko maksaa?

Itsekin olen kuolannut moista...


Juu tottahan toki, 56e. Suolainen hinta, hyvä kannu :lol:
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #7 : Elokuu 05, 2007, 23:03:39 ip »

Tai sitten ei. Tänään kun valuttelin ensimmäistä kertaa maitovaahtoa ja testailin kuinka kuviot luonnistuu Alessin kannulla, niin kuinkas kävikään? Ihmettelin kun maitovaahto valuu vain toispuoleisesti ja kuvion kaataminen on täysin mahdotonta. Otin kannun tarkempaan syyniin ja huomasin että ulospäin kaareutuvan nokan oikea puoli on juuri srategisesta kohdasta vasenta puolta 2-3 mm korkeampi. Tästä johtuen kuvioiden kaataminen on kannullani mahdotonta. Kuvioita kaataessahan kannuun tulee sivuttaisliikettä ja se taas saa aikaan sen, että maito valuu nokan matalammalta puolelta hassusti kiertäen sivuun. Arvaa harmittiko?

Soittelen huomenissa Funktioon ja toivon saavani uuden tilalle tai rahat takaisin, saas nähdä kuinka käy...
Tämän hintaluokan kannulta sopii jo odottaa virheetöntä nokkaa. Muutenhan tuntuma Alessin kannuun oli oikein hyvä.
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #8 : Elokuu 05, 2007, 23:51:18 ip »

Luulisinpa että saat uuden tilalle (tai rahat takaisin), koska tuote on viallinen. Omani on täysin symmetrinen ja kuviot onnistuu ihan hyvin  :-)

T. Teme
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #9 : Elokuu 07, 2007, 20:32:07 ip »

Lainaus käyttäjältä: Heca
Lainaus käyttäjältä: Mariia
Lainaus käyttäjältä: Heca
Lainaus käyttäjältä: ojala
Funktion Alessi-myymälä Fredrikinkadulla (39) Helsingissä lienee aika hyvä paikka hipelöidä Alessin tuotteita.



Kiitos vinkistä. Laitoin 0,35l kannun tilaukseen.


Heca - saako kysyä paljonko maksaa?

Itsekin olen kuolannut moista...


Juu tottahan toki, 56e. Suolainen hinta, hyvä kannu :lol:


Toivottavasti kannun vaihto onnistui ilman ongelmia! Itse olen ollut Alessin tuotteiden laatuun oikein tyytyväinen, ja siksi olen tuota kannua(kin) harkinnut. Täytyy lisätä toivelistalle...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #10 : Elokuu 07, 2007, 22:43:49 ip »

Funktiosta tulee lauantaina ilmeisesti omistaja käymään Ylöjärven suunnalla muilla asioilla. Lupasi samalla tuoda uuden kannun muotopuolen tilalle, ei kai tää paremmin voisi mennä, mutta ei nuolaista ennen kuin tipahtaa...
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #11 : Elokuu 11, 2007, 21:48:15 ip »

Lainaus käyttäjältä: Heca
Funktiosta tulee lauantaina ilmeisesti omistaja käymään Ylöjärven suunnalla muilla asioilla. Lupasi samalla tuoda uuden kannun muotopuolen tilalle, ei kai tää paremmin voisi mennä, mutta ei nuolaista ennen kuin tipahtaa...


No niin, uusi kannu on saatu vanhan tilalle. Vanha lähti Funktion tädin matkaan ja päätynee Alessin tehtaalle takaisin. Uudessa kannussa nokka on symmetrinen, ehkä aavistuksen puoltaa tämäkin, mutta ei niin paljoa etteikö saisi symmetrisiä kuvioita kaadettua. Näköjään Alessin kannujen kanssa kannattaa olla tarkkana, vaikka huippulaatua ovatkin, (tai ainakin niillä on nimeä). Eipä tuota vikaa huomaa jos ei latte artia harrasta, se jää käyttäjältä täysin piiloon. No, valuma ei valehtele, neste, vaikka vaahtoa onkin etsii kannun nokalla helpoimman tien ulos kannusta.

Pidemmällä kaatonokalla varustettuun kannuun tykästyin oitis. Latte artin kaataminen on helpompaa, tai sanotaanko, että kuviot piirtyvät kauniimmin cremaan. Pitkässä nokassa maitovaahto valuu hallitummin ja ikäänkuin saatetusti loppuun asti.  Loppu hyvin kaikki hyvin.
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

ojala

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #12 : Elokuu 14, 2007, 18:09:31 ip »

Lainaus käyttäjältä: Heca
Näköjään Alessin kannujen kanssa kannattaa olla tarkkana, vaikka huippulaatua ovatkin, (tai ainakin niillä on nimeä).


Italiassa laatu tarkoittaa hiukan eri asiaa kuin insinööri-suomessa ;-)  Eli tuote näyttää ja tuntuu hyvältä, mutta se ei välttämättä ole virheetön..

Asuntoa aikoinaan mm. Funktion avustuksella kalustaessa tuli tämä havaittua useaan kertaan.  Myös reklaamatiopuolella italialaisten kanssa homman perusmalli oli hiukan erilainen.

Kirjattu

Jay

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vast:Vaahdotuskannut
« Vastaus #13 : Elokuu 16, 2007, 13:47:27 ip »


Itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen Kaffecentraalin myymiin (nimettömiin) kannuihin. Mulla on 0,6 ja 0,35, käytän lähes pelkästään pienempää. Moisen hinta näyttää olevan 21 euroa.

http://www.kaffecentralen.com/?t=c&id=25

Kirjattu

hannukarvonen

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 27
Vs: Vaahdotuskannut
« Vastaus #14 : Huhtikuu 12, 2011, 17:18:38 ip »

Olen juuri työmatkalla pääkaupunkiseudulla. Nyt mahkut lähteä Espoon Selloon ja Hkin keskustaan. Olisko vinkkiä mistä kannun voisi löytää vielä tälle illalle?

t. Hannu
Kirjattu