Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010  (Luettu 25090 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #60 : Huhtikuu 06, 2010, 10:07:19 ap »

Juttelen huomenna Kaffan poikien kanssa ja mietitään miten homma nyt toteutetaan, laitan tänne sitten infoa. Ohjelma vaikuttaisi olevan

Kuulostaa hyvältä. Löytyykö kaikille rasteille vetäjät talon puolesta?

3. Cupping? (Kenen kahvit? Kaffalla ei ole kuitenkaan niin kauheasti eri maanosiasta että olisi kunnolla järkeä.)

Tämä voi tuottaa vähän ongelmia... HasBeaniin jos laittaa tilaukseen sisään tänään niin pitäisi ehtiä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #61 : Huhtikuu 06, 2010, 10:28:46 ap »

Tämä voi tuottaa vähän ongelmia... HasBeaniin jos laittaa tilaukseen sisään tänään niin pitäisi ehtiä.

Itse olen käyttänyt järjestämissäni maistelutilaisuuksissa houkuttimena seuraavaa: hankintakustannukset jaetaan tasan osallistujien kesken, lisäksi yli jääneet maistelutuotteet jaetaan osallistujien kesken siten, että jokainen tuote pyritään antamaan ensisijaisesti tuotteesta eniten pitäneelle taholle. Täten parhaassa tapauksessa suunnilleen kaikki saavat suunnilleen parhaiten itselleen maistuneet tuotteet mukaansa.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #62 : Huhtikuu 06, 2010, 19:11:31 ip »

Juttelin tänään Benjaminin kanssa lauantaista ja päätettiin, että pidetään vain yksi rasti : manuaaliset kahvinvalmistusmenetelmät. Eli siis meillä on eri puolilla paahtimoa eri valmistusmenetelmäpisteet (vacuum pot, hario/muu dripper, presso, Aeropress, Abid/Clever).

Ideana oli, että alkuun testattaisiin muutamaa eri valmistusmenetelmää per piste (esim. pressolla: skimming vs. ei skimming). Kaikilla menetelmillä käytetään samaa kahvia, Kaffan El Salvador Finca el Carmen. Kun on todettu mikä esim. kolmesta menetelmästä on paras, kokeillaan kaikkia yhdessä saman pöydän ääressä ja pohditaan mikä sopii parhaiten kyseiselle kahville.

Ajatuksia, ideoita?

Kuluista sen verran että arvioitiin homman kustantavan n. 20€/nenä. Se maksetaan Kaffan tilille myöhemmin kun on tiedossa tarkat kulut.

Joona - olisiko sulla kiinnostusta vetää joku latte art -workshop? Laskettiin vähän sen varaan että tuot myös sen syphonin.

Kuka olisi halukas ottamaan vastuu jostakin pisteestä? Joka pisteelle (vac pot, presso, hario/dripper, Aero, Clever) tarvittaisiin joku vastaava. Minä ja Niki joudutaan varmaankin hoitamaan yleisiä asioita, joten me ei välttämättä ehditä vastata jostain pisteestä.

Kotipaahtokoneen voi tuoda mukaan, mutta sille ei varata omaa rastia, ei myöskään cuppingille. Eri kahveja voidaan kyllä maistella siinä sivussa. Espressokoneella voi leikkiä ja siinä hommassa valistuneemmat voivat neuvoa muita.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #63 : Huhtikuu 06, 2010, 19:59:07 ip »

Joona - olisiko sulla kiinnostusta vetää joku latte art -workshop? Laskettiin vähän sen varaan että tuot myös sen syphonin.

Kyllähän tuo workshop vaan sopii, kunhan jengi ei odottele aivan ihmeitä. Voin tuoda sifoninkin. Sifoneja on tosin vain yksi kappale, filttereitä siihen on vain kolme enkä hyvänäkään päivänä voi väittää saavani lopputulosta aikaan kuin tuurilla. Tästä johtuen sifonin varaan ei välttämättä kannata laskea hirveästi ohjelmallista vastuuta. Onpahan nyt ihmeteltävänä kuitenkin.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #64 : Huhtikuu 06, 2010, 20:05:57 ip »

Kummaltakaan ei odoteta ihmeitä - siphonia en ole koskaan edes nähnyt livenä. Kunhan pääsee vähän kokeilemaan.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #65 : Huhtikuu 06, 2010, 20:06:37 ip »

Itse olen käyttänyt järjestämissäni maistelutilaisuuksissa houkuttimena seuraavaa: hankintakustannukset jaetaan tasan osallistujien kesken, lisäksi yli jääneet maistelutuotteet jaetaan osallistujien kesken siten, että jokainen tuote pyritään antamaan ensisijaisesti tuotteesta eniten pitäneelle taholle. Täten parhaassa tapauksessa suunnilleen kaikki saavat suunnilleen parhaiten itselleen maistuneet tuotteet mukaansa.

Jos kahveina käytetään El Salvadoria, voitais vaikka jakaa noi valmistusvälineet osallistujien kesken sen perusteella kuka tykkää mistäkin. Minä päätin jo lähteväni iloisena kotiin uuden Linean kanssa.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #66 : Huhtikuu 06, 2010, 20:10:38 ip »

Manuaalivehkeet kuulostaa hyvältä. Entiä onko esim. vipukeitin jo liian kaukana manuaalista? Tai Handpresso? Kunhan ajattelen ääneen...
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #67 : Huhtikuu 06, 2010, 21:50:25 ip »

Minä päätin jo lähteväni iloisena kotiin uuden Linean kanssa.

Jos uudesta Lineasta haaveilet, niin Kaffan kahvila on väärä paikka siihen :)

-Mikko-
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #68 : Huhtikuu 06, 2010, 22:03:34 ip »

Jos uudesta Lineasta haaveilet, niin Kaffan kahvila on väärä paikka siihen :)

-Mikko-
Riittävän uusi minulle :)

Tulee muuten jostain syystä mieleen MTV:n my sweet sixteen-sarja.. "HALUAN UUDEN LINEAN"
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Lada

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 110
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #69 : Huhtikuu 06, 2010, 23:46:51 ip »

"iskä, jos mä en saa tota, niin mä en puhu sulle enää ikinä" :'( :-*

Jamit kuulostaa hyvälle. Onko alotusaika aikaistettu 14sta (ainaki facebookissa näyttäs olevan), ku mielestäni se ennen oli klo 15->?
En tiedä tarviiko ihan kaikille pisteille sinänsä vetäjää? Noille vähän erikoisemmille vois olla vetäjät, mutta esim presson, drippereiden, aeropressin käyttäjiä porukassa varmasti sen verran on, että aina yksi ryhmä sais pisteillä jotain aikaan. Tosin se, että kaikki tekee samallailla, voi olla vaikeampaa ilman vetäjää. Pitää vaan tehdä tarkat "säännöt" mitä aina kullakin pisteellä tehdään.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #70 : Huhtikuu 07, 2010, 09:55:25 ap »

Manuaalivehkeet kuulostaa hyvältä. Entiä onko esim. vipukeitin jo liian kaukana manuaalista? Tai Handpresso? Kunhan ajattelen ääneen...
Tuon mukanani sen, mitä porukat hyvänä pitää (Gene, LP Piccola?)
Kassiin heitetään joka tapauksessa pohjalle purumallinen Handpresso.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #71 : Huhtikuu 07, 2010, 09:59:09 ap »

Aloitusaika on siis n. klo 14.

Jos joka pisteellä testataan eri tekniikoita, olisi hyvä että olisi joku vastuuhenkilö jonka johdolla homma hoidettaisiin.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #72 : Huhtikuu 07, 2010, 10:37:36 ap »

Yleisen häröilyn aikana minua kiinnostaisi yhä testailla eri myllyjä, erityisesti ei-espressokäyttöä ajatellen. Minä voin roudata paikalla ProM:n, jos joku toisi Varion. Esimerkiksi Krups voisi olla myös kiinnostava ja paikan päältähän löytyy sitten iso Ditting (?)

Rastivastaavat voidaan varmaan sopia paikan päälläkin. Minä voin olla ainakin vapaaehtoinen, vaikka en kyllä ole asiantuntija missään mainituista tekniikoista.

Paljonkos ihmisiä on nyt ilmoittautunut?
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #73 : Huhtikuu 07, 2010, 13:51:48 ip »

Nyt on meilillä tullut 16 ja facebookissa muutama lisää.

Myllyjen testailu olisi kyllä ihan mielenkiintoista, pitäähän se kahvi tosiaan jauhaakin. Iso Ditting kyllä löytyy.
Kirjattu

thjerppe

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 103
Vs: Baristajamit Kaffalla huhtikuussa 2010
« Vastaus #74 : Huhtikuu 07, 2010, 16:00:34 ip »

Minä voin roudata paikalla ProM:n, jos joku toisi Varion. Esimerkiksi Krups voisi olla myös kiinnostava ja paikan päältähän löytyy sitten iso Ditting (?)


Kuten aikaisemmin jo ilmoitinkin voin ottaa Varion mukaan. Vanha Krupsi on jo lähtenyt kiertoon, joten sellaista ei ole.
Kirjattu
Gaggia Classic (PID) + Mahlkönig Vario