Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Vipukoneiden yleisistä ominaisuuksista, jousellisuudesta ja jousettomuudesta  (Luettu 39872 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358

Eikö tuo ole juuri espressokulttuurin ydin?

 ???
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598

Tai sitten asiakkaat juuttuisivat jänkkäämään jousellisen ja jousettoman paremmuudesta, HX:n ja tuplaboilerin paremmuudesta, rotaatio- ja vibraatio pumpun paremmuudesta jne. jne. johonkin ristretton kaltaisille sivuille ostamatta minkäänlaista keitintä ::)
Älä nyt, tätä foorumia kun on tullut luettua on myös tuo arsenaali kasvanut, eikä loppua näy. Päin vastoin.
Pari vuotta lisää, niin on semmoiset vehkeet millä voidaan puolustaa tätä kaupunginosaa kevyesti.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816

Onpas aika paljon keskustelua syntynyt sitä viattomasta ajatuksesta, että La Pavoni voisi hieman uudistaa vipukoneiden mallistoaan. Vaikka valitettavasti valmistajan liiketoiminnallisiin intresseihin sellainen ei välttämättä istu, niin toki mukava parannushan se olisi.

Minä taidan mennä keittämään kupillisen rauhoittavaa yrttiteetä, ja suosittelen samaa muillekin. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422

Itse olen kyllä pudonnut täysin kelkasta tästä ketjusta ja sen tarkoituksesta/hyödystä.

Voisitko nyt tiivistää tämänhetkisen mielipiteesi? Eli Pavonin tulisi valmistaa muitakin malleja (?), mutta saivatko ne nyt maksaa enemmän vaiko eivät? Ja kuinka paljon - vaikka prosentteina?

Ja jos nyt tulisimme jostain syystä konsensukseen siitä että Pavonin kannattaisi miettiä toimintaansa fiksummaksi kun ovat pöhköjä, niin mitä konkreettista hyötyä tästä meille olisi?


Malliensa hinnat saa Pavoni tai Suomalainen maahantuoja päättää. Jos pöhkö Pavoni tulisi fiksummaksi, niin minulla olisi mahdollisuus saada parempi vipukone! :-) ja toki monella muulla myös.

Edit. Olen kyllä hieman ihmetellyt tätä aika inttävää keskustelua kun tuli sanottua että Pavoni voisi vähän harjoittaa tuotekehitystä (meniköhän se nyt oikein:) Minun mielestäni ei olisi mitenkään kummallista jos esim. Pavoni kehittelisi parannuksia malleihinsa, niinhän muutkin firmat tekevät! Miksi esim. Silviasta on tullut uusi malli? En tiedä onko uusi Silvia oikeasti parempi, mutta on ainakin nähty aiheelliseksi antaa sellainen mielikuva - minkähän takia (ovat pöhköjä)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2010, 01:33:08 ap kirjoittanut Kahvikissa »
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422

Vertaile vaikka hintoja täällä ja täällä. Nuo Elektran perusvipukoneet ovat jousitoimisia ja hintalapussa pavoniin nähden kaksinkertainen hinta (n. 400€ vs 800€). Huomaa mm. isompi gruppo (jonnekin sen jousen on mahduttava).


Ponte Vecchiolla: http://www.espressocoffeeshop.com/store/pontevecchio.html?gclid=CLi5gc-Oh6ACFdUf3wodRGIvjw
on jousitoimiset yksi- sekä kaksigruppoiset mallit. Yksigruppoinen maksaa 799 € ja kaksigruppoinen 950 €, eli tuon grupon hinta olisi 150 € ja jousi tuskin kovin montaa kymppiä...  Muutenhan nuo mallit näyttävät varsin samanlaisilta.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119

Ponte Vecchiolla: http://www.espressocoffeeshop.com/store/pontevecchio.html?gclid=CLi5gc-Oh6ACFdUf3wodRGIvjw
on jousitoimiset yksi- sekä kaksigruppoiset mallit. Yksigruppoinen maksaa 799 € ja kaksigruppoinen 950 €, eli tuon grupon hinta olisi 150 € ja jousi tuskin kovin montaa kymppiä...  Muutenhan nuo mallit näyttävät varsin samanlaisilta.


Joo, näin sen täytyy olla.  :)
Kirjattu

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119

Eikö tuo ole juuri espressokulttuurin ydin?  :)

Niin se välillä tuntuu olevan, kahvista viis, kunhan heebeleitä riittää ja ne kiiltää... Vähän kuten hifi- ja high-end uskovaisten keskustelut, joissa musiikilla ei niin ole väliä, kunhan taajuusvasteet on kohdillaan :'( :'(

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö harrastukseen voisi panostaa ja perehtyä, kuinka kukin ehtii ja haluaa. Kiinnostaisi vaan nähdä joku sokkotesti, jossa tieteellisen tarkasti ja teoriassa "huippu"laitteistolla tehdyn kahvin MAKUA verrattaisiin hieman huolettomammin ja vaatimattomalla laitteistolla tehdyn kahvin makuun...

Eipä silti, tältä palstalta olen saanut erittäin hyviä vinkkejä ja oppia omaan vaatimattomaan harrastukseeni.  
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632


.. Kiinnostaisi vaan nähdä joku sokkotesti, jossa tieteellisen tarkasti ja teoriassa "huippu"laitteistolla tehdyn kahvin MAKUA verrattaisiin hieman huolettomammin ja vaatimattomalla laitteistolla tehdyn kahvin makuun...
  

Se vain tuppaa olemaan juuri päinvastoin tuon huolettomuuden osalta. En ole varma mitä tarkoitat "vaatimattomalla laitteistolla", mutta jos verrataan vaikkapa 1-boilerista "kotikeitintä" tyypilliseen HX-keittimeen/kahvilatason laitteistoon, uuton huolettomuus/helppous korostuu juuri näiden hx-keitinten hyväksi.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713

Malliensa hinnat saa Pavoni tai Suomalainen maahantuoja päättää. Jos pöhkö Pavoni tulisi fiksummaksi, niin minulla olisi mahdollisuus saada parempi vipukone! :-) ja toki monella muulla myös.

Mikset samantien valita miksei Elektran ja Ponte Vechion mallistosta löydy ilman avustavaa jousta olevaa vaihtoehtoa? Sehän kuitenkin tiputtaisi hintaa ja antaisi useammalle mahdollisuuden heidän laitteisiinsa :) Ei kukaan pakota ostamaan Pavonia, muita vaihtoehtoja on maailma pullollaan.

Lainaus
Edit. Olen kyllä hieman ihmetellyt tätä aika inttävää keskustelua kun tuli sanottua että Pavoni voisi vähän harjoittaa tuotekehitystä (meniköhän se nyt oikein:) Minun mielestäni ei olisi mitenkään kummallista jos esim. Pavoni kehittelisi parannuksia malleihinsa, niinhän muutkin firmat tekevät! Miksi esim. Silviasta on tullut uusi malli? En tiedä onko uusi Silvia oikeasti parempi, mutta on ainakin nähty aiheelliseksi antaa sellainen mielikuva - minkähän takia (ovat pöhköjä)

Kuten jo aiemmin kirjoitin tähän threadiin, niin myös Pavoni on tehnyt muutoksia koneisiinsa. Jos sinä et koe niitä uusina malleina, ei se varmasti ole Pavonin tuotekehitysosaston vika. Myöskin akallio kertoi Pavonin lanseeraamasta Stradivari-koneesta, sekin on jatkokehitelmä europiccolo-mallista.

-Mikko-
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö harrastukseen voisi panostaa ja perehtyä, kuinka kukin ehtii ja haluaa. Kiinnostaisi vaan nähdä joku sokkotesti, jossa tieteellisen tarkasti ja teoriassa "huippu"laitteistolla tehdyn kahvin MAKUA verrattaisiin hieman huolettomammin ja vaatimattomalla laitteistolla tehdyn kahvin makuun...

Huolettomasti ja vaatimattomilla laitteilla tehty shotti olisi kanavoitunut tai reilusti aliuuttunut, ja jos käytössä olisi yhtään vaativampi papu, niin eron huomaisi ja tuntisi hammaskiilteissä asti.

Harva hankkii hyviä laitteita pelkän kahvin maun vuoksi. Lämpötilasurffailulla ja ankaralla weissauksella saa hyvän lopputuloksen useimmilla laitteistoilla, mutta ilman niitä pääsee hyvään lopputulokseen vain paremmilla vehkeillä. Kahvi on harrastus, jossa tekeminen on ihan yhtä tärkeää kuin lopputulos. Samalla tavoin ihmiset ostavat kalliita autoja, vaikka halvallakin pääsee saman matkan ja samassa ajassa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

euka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49

Tuon heikon ja huippuvehkeen suurin ero on toistettavuudessa. Jollain silvialla opettelun jälkeen 90% shoteista on ok ja ehkä yksi 20:stä loistavia. Muutama sekunti uuton alkamisen jälkeen näkee jo tuliko siitä mitään. Astetta paremmalla esiuutolla varustetulla vehkeellä+hyvällä myllyllä onnistuu jopa sinkkujen tahkoaminen peräjälkeen samanlaisella tuloksella. Silvialla ei mitään toivoa vaikka kuinka hinkkaisi kakkua kuntoon. Hyvillä vehkeilläkin loistavaan tulokseen pääsemiseen joutuu tekemään duunia ja mikäli ei sitä tee niin, no tuleehan sieltä jotain lirua.

Myllyjen sokkotestiero samalla keittimellä ja pavuilla, sen mielellään näkisin. Jos vaikka verrattaisiin rockyä/demokaa tonnin vehkeeseen. Mutta tällöin sen keittimen ja baristan pitäisi olla niin hyvä että shotti toisensa jälkeen tulisi lähes identtisenä. Keittimiäkin (ta gruppoja) pitäisi olla kaksi jotta shotit saisi samalla hetkellä nenän eteen.

Laitteistojen hinnan voi asettaa kukin omaan perspektiiviinsä. Jos polttaa kahviin pari euroa päivässä niin ei mene kauaa kun kalliskin laite on halvempi kuin itse materiaali. Ja materiaalin potentiaalista osa menee juuri kanavoitumisen, väärän lämpötilan jne vuoksi hukkaan. Joskus hyvinkin suuri osa.
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422

Mikset samantien valita miksei Elektran ja Ponte Vechion mallistosta löydy ilman avustavaa jousta olevaa vaihtoehtoa? Sehän kuitenkin tiputtaisi hintaa ja antaisi useammalle mahdollisuuden heidän laitteisiinsa :) Ei kukaan pakota ostamaan Pavonia, muita vaihtoehtoja on maailma pullollaan.

En valita siksi että ei ko. asia haittaa minua. Jotakuta muuta se voi haitata, mutta mitäs minä siitä.

Kuten jo aiemmin kirjoitin tähän threadiin, niin myös Pavoni on tehnyt muutoksia koneisiinsa. Jos sinä et koe niitä uusina malleina, ei se varmasti ole Pavonin tuotekehitysosaston vika. Myöskin akallio kertoi Pavonin lanseeraamasta Stradivari-koneesta, sekin on jatkokehitelmä europiccolo-mallista.

-Mikko-

Nuo muutokset ovat tainneet olla varsin pieniä ja lähinnä kai kosmeettisia ja tuo Stradivari mallikin, sen ns. sisuskalut lienevät ainakin enimmäkseen samoja/samanlaisia kuin Europiccola-mallissa. Eihän se tietenkään kosmeettinen kehittelykään ole huono asia, mutta voisi olla myös ihan toiminnallisia parannuksia
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2010, 13:09:04 ip kirjoittanut Kahvikissa »
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422

Niin se välillä tuntuu olevan, kahvista viis, kunhan heebeleitä riittää ja ne kiiltää... Vähän kuten hifi- ja high-end uskovaisten keskustelut, joissa musiikilla ei niin ole väliä, kunhan taajuusvasteet on kohdillaan :'( :'(

Minä haluaisin sopivan keittimen itselleni, sellaisen jolla saisi hyviä cappuccinoja, ja ei olisi liian vaikea käyttää. Olen päätynyt siihen että vipukone voisi olla sopiva keitin minulle, olisi ainakin hiljaisempi kuin pumppukoneet.

En ole Hifi- enkä Highend-uskovainen, ei ole siihen(kään) ollut koskaan varaa, tai kiinnostustakaan. Minulle on musiikki aina merkinnyt enemmän kuin laitteet, toki kiva jos niin hyvät laitteet että voi keskittyä siihen musiikkiin.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö harrastukseen voisi panostaa ja perehtyä, kuinka kukin ehtii ja haluaa. Kiinnostaisi vaan nähdä joku sokkotesti, jossa tieteellisen tarkasti ja teoriassa "huippu"laitteistolla tehdyn kahvin MAKUA verrattaisiin hieman huolettomammin ja vaatimattomalla laitteistolla tehdyn kahvin makuun...

Eipä silti, tältä palstalta olen saanut erittäin hyviä vinkkejä ja oppia omaan vaatimattomaan harrastukseeni.  

Kuin myös täällä.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270

Minä haluaisin sopivan keittimen itselleni, sellaisen jolla saisi hyviä cappuccinoja, ja ei olisi liian vaikea käyttää. Olen päätynyt siihen että vipukone voisi olla sopiva keitin minulle, olisi ainakin hiljaisempi kuin pumppukoneet.


Ainakin Pavoneissa ja pienemmissä vipukoneissa on aika heikko tuo höyryntuotto -> vaikeampi vaahdottaa, onnistuu toki, mutta hankalampaa ainakin alkuun. Vipukoneet eivät ole helppoja käyttää, ainakaan hyvin. En sitten tiedä miten tuo PV Lusso toimii lämpöstabiliteetiltaan yms, mutta Pavoneissa ja pienemmissä koneissa tuppaa olemaan se lämmön hakeminen aika vaikeaa puuhaa, ainakin alkuun. Hiljaisempia ne ovat kuin pumppukoneet, mutta ei ne rotaatiopumpulliset kauheaa meluakaan pidä..
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632

...En sitten tiedä miten tuo PV Lusso toimii lämpöstabiliteetiltaan yms, mutta Pavoneissa ja pienemmissä koneissa tuppaa olemaan se lämmön hakeminen aika vaikeaa puuhaa, ainakin alkuun...

Mikäli näihin on uskominen niin kaikin puolin hyvältä vaikuttaisi...(Home-Barista reviews)

"On the positive operational side of the ledger, the Lusso is fast to clean up. Temperature wise, it's much easier to manage than your typical lever. The Lusso also allows a significant margin of error in barista technique. Overall, it's a surprisingly newbie-friendly package"..."In contrast, the Ponte Vecchio Lusso's grouphead is detached from the boiler and warmed by two thermosyphon tubes going to/from the boiler (photo right). The result is a temperature-stable lever espresso machine, espresso after espresso."...
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*