Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Vipukone aloittelijan käsissä?  (Luettu 9458 kertaa)

BadgerBoi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vipukone aloittelijan käsissä?
« : Helmikuu 14, 2010, 19:42:56 ip »

Iltaa!

Ja kiitokset jo saamistani vinkeistä laitteiston hankintaan!

Olin jo päätymässä Silvian ja Rockyn tai Ascaso minin hankintaan, mutta tutkittuani lisää aihe-alueen eri palstoja, keskusteluja, Youtubea ymymym, jokin kumma noissa vipukeittimissä yhä vetää puoleensa.....

Onko todellakin niin, että vipulaitteiden ei sinällään pitäisi aiheuttaa aloittelijalle sen enempää harmaita hiuksia kuin muutkaan laitteet?
Joona aiemmin minua opasti Ponte Vecchio Lusson suhteen, joka kyllä houkuttelee vietävästi....

Alun haasteet liittyvät yleensä annosteluun, distribuutioon, tamppaamiseen ja yleiseen valuma-ajan säätämiseen. Nämä haasteet eivät riipu koneesta. Lusso on tyypiltään spring lever (en tiedä suomennosta): vipu väännetään alas ja koneen sisällä oleva jousi tuottaa paineen. Itse vivun painaminen ei siis vaatine harjoitusta verrattuna esim. pavoneihin. Lussolla voi myös vaahdottaa maitoa uuton yhteydessä ja kehuvat vielä pahusta kovin lämpötilastabiiliksi.    (Myönnän etten ole kovin kummoinen asiantuntija ja avun sijasta tyrkytän mielipidettäni mutta mutta...lusso  :-*)

Mitä asioita vipukeittimen käyttöön liittyy, joiden kanssa ei esim. Silvian kanssa tarvitse (tai saa) pähkäillä? Liian helppoa homma ei tietenkään saakaan olla, mutta olisiko tämä PV Lusso tai vastaava suosiolla syytä hankkia vasta päästyäni jyvälle tästä taiteen alasta?

Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Vipukone aloittelijan käsissä?
« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2010, 20:08:13 ip »

Toistan vielä että minulla ei ole minkäänlaista kokemusta yhdestäkään vipukoneesta ja kaikki asiat joita asiaan liittyen olen esittänyt pohjaavat ainoastaan internetin palstoilta poimittuihin tietoihin. Toisin sanoen en ota vastuuta ostopäätöksistä ja kirjoituksiini kannattaa suhtautua kriittisesti.

Vipukeittimiin ylimääräisenä tekijänä liittyy se vivun painaminen ( :o). Jousella varustetuissa koneissa paine kuitenkin rakentuu tasaisesti jousen avustuksella ja onkin yleinen konsensus siitä, että nämä koneet ovat helppokäyttöisiä. Vipukoneiden tuottama paineprofiili poikkeaa pumpulla varustetuista koneista laskien uuton loppua kohti yhdeksästä baarista noin viiteen baariin. Tämän "vipuprofiilin" tuottamat makeat shotit ovat tällä hetkellä se kuuma peruna, jota marsu, slayer yms. hipolaitteet yrittävät jossain määrin jäljitellä. Vipukoneiden annoskoot ovat hieman pienemmät verrattuna pumpulla varustettuihin koneisiin ja crema ei ole aivan yhtä runsasta. Ymmärtääkseni vipukoneet eivät myöskään ole parhaimmillaan tiukkoihin triplaristrettoihin. Home-baristan esittelyssä on listattu monia Lusson ominaisuuksia, joiden pohjalta saa sen käsityksen että kyseessä on todella helppokäyttöinen ja anteeksiantava kone.

IMO ja jos kuitenkin jossain vaiheessa uskot hankkivasi vipukeittimen niin osta sellainen suoraan.

 
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Vipukone aloittelijan käsissä?
« Vastaus #2 : Helmikuu 14, 2010, 21:22:04 ip »

Itse omistin aikoinaan Pavonin vipukeittimen. Samaan aikaan taloudessa oli E61-gruppoinen lämmönvaihdinkone. Pavoni jäi erittäin vähäiselle käytölle. Pääsyinä tähän olivat Pavonin pieni shottikoko, epätasaisempi shottien laatu, vaikeampi maidon vaahdotus ja laitteen ylikuumeneminen parin shotin jälkeen. Pavonin plussina olivat laitteen tekninen yksinkertaisuus, nopea lämpeneminen, intiimi tuntuma valmistusprosessiin ja kompakti koko. Kahvin makuprofiilit tosiaan myös erosivat - molemmilla tässä plussia ja miinuksia.

Myin Pavonin pois mutta ajoittain aina haikailen vipukonetta - mutta vain kakkoskoneeksi. Toisaalta kyllä sellainen vipukone voi hyvin toimia ainoanakin koneena jos valmistat vain 2-3 shottia kerralla (PV Lusson kanssa kai jopa enemmän). Ja onhan vipukoneissa sitä jotain - mutta onko sellainen oikea valinta sinulle? Siihen osaat vastata vain sinä itse (ja todennäköisesti vasta kun olet kokeillut sellaisen kanssa jonkin aikaa elää).

T. Teme
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Vipukone aloittelijan käsissä?
« Vastaus #3 : Helmikuu 14, 2010, 21:54:43 ip »

...Toisaalta kyllä sellainen vipukone voi hyvin toimia ainoanakin koneena jos valmistat vain 2-3 shottia kerralla (PV Lusson kanssa kai jopa enemmän)...
T. Teme

Mikäli H-B:n esittelyä ja Bella Baristan "mainosta" on uskominen, ei PV Lusson kanssa ole mitään ongelmia toimia vaikkapa 24/7. Ko. laite ei kärsi tietääkseni ollenkaan tuosta mainitsemastasi ylikuumenemisesta. Kaivelin  tuosta keittimestä aikoinaan kaiken mahdollisen tiedon, kun olin jo sellaisen päättänyt hankkia, mutta "kohtalo" puuttui peliin...haaveilen kuitenkin aina silloin tällöin myös vipukeittimen hankinnasta.

Ainoa hidastava tekijä shottien suhteen on ns. "niistäminen" eli grupossa oleva paine saattaa uuton jälkeen aiheuttaa keittiössä hieman "sotkua", mikäli ei malta odotella riittävän pitkään paineen tasaantumista. Muistaakseni Gaggia Achillessa tämä ominaisuus oli hoidettu jokseenkin täydellisesti pimentoon teknisin keinoin.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Vipukone aloittelijan käsissä?
« Vastaus #4 : Helmikuu 14, 2010, 22:06:36 ip »

Ainoa hidastava tekijä shottien suhteen on ns. "niistäminen" eli grupossa oleva paine saattaa uuton jälkeen aiheuttaa keittiössä hieman "sotkua", mikäli ei malta odotella riittävän pitkään paineen tasaantumista.

Home-barista.comin vipuharrastelijoilla oli portafiltterin välittömään irrottamiseenkin omat niksinsä.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Vipukone aloittelijan käsissä?
« Vastaus #5 : Helmikuu 14, 2010, 22:53:59 ip »

Kyllähän nuo Lusson käyttäjien kommentit tosiaan ovat lupaavia. Ja jousitoiminen vipukone lienee parempi shottien tasalaatuisuuden suhteenkin kuin Pavoni. Mutta en kyllä ole ihan vakuuttunut PV:n koneiden materiaalien ja viimeistelyn laadusta.

T. Teme
Kirjattu

ruupert

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Vipukone aloittelijan käsissä?
« Vastaus #6 : Helmikuu 15, 2010, 19:07:38 ip »

Ostin syksyllä La Pavonin ensimmäiseksi espressokoneekseni. Olin niin mieltynyt koneen yksinkertaiseen konseptiin, ulkonäköön ja pitkäikäisyyteen, etten edes vakavasti harkinnut muita vaihtoehtoja.

Ensimmäiset kupilliset olivat todella kamalia millä tahansa standardeilla arvioituina. Parin viikon jälkeen alkoi tulla satunnaisia osumia, ja nyt muutaman kuukauden jälkeen laatu on jotain keskinkertaisesta erinomaiseen, vähän päivästä riippuen. Olin varautunut vielä suurempaan turhautumiseen koneen kanssa, joten opettelu on ollut yllättävänkin mukavaa. Tasalaatuisuus vaatii kyllä paljon harjoittelua, mutta on oletettavasti jousitoimisella koneella helpompaa. Maidon vaahdotus La Pavonilla on tosiaan varsin haasteellista ja otti todella pitkän ajan ennen kuin sain edes kelvollisia onnistumisia. Olen harkinnut tilaavani sellaisen yksireikäisen suuttimen höyryputkeen, mutten ole vielä saanut aikaiseksi.

Myllyksi valitsin Rockyn, joka on ollut muuten hyvä, mutta portaaton säätö voisi hieman helpottaa tällaisen nirson koneen kanssa. Helppo on tietysti syyttää myllyä eikä vipukahvan toista päätä :)

Teen yleensä 2 kahvia aamuisin ja myöhemmin päivällä 1-2 lisää. Tällaisessa käytössä olen ollut varsin tyytyväinen La Pavoniin, isompien vierasjoukkojen kanssa on parempi kaivaa presso- tai mutteripannu esiin. Mutta kahta en vaihda, toinen on Pavoni ja toinen on sitten jotain ihan muuta :)
Kirjattu

tartsan

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Vipukone aloittelijan käsissä?
« Vastaus #7 : Helmikuu 16, 2010, 14:02:59 ip »

Täältä puoltava ääni vipukoneille. Kuukauden verran on nyt harjoiteltu La Pavonin Professional versiolla ja ei kyllä kaduta ostos ollenkaan. Ekat päivät meni treenatessa ja juotavat kahvit piti tehdä vieressä nököttävällä x1sellä. Nyt on oikea jauhatuskarkeus löytynyt, vielä kun sais tamppaukset yhdenmukaiseksi niin tulokset paranisivat huomattavasti. Vipua kun vääntää niin samantien huomaa onko jauhatus ja tamppaus onnistuneet vai ei. Palaute on välitöntä ja yleensä aika selvää. Välillä vivussa saa roikkua koko painollansa jolloin on tainnut tamppaus olla vähän turhan tiukka.

La Pavonissa miellyttää ennen kaikkea sen yksinkertaisuus ja muotoilu. Oma vekottimeni on vuosimallia 1989 ja tiivisteet kun vaihdoin (30 min homma maksimissaan) niin pelaa kuin unelma.

Maidon vaahdotus onnistuu ainakin mulla paremmin Pavonilla kuin aikaisemmilla koneillani (saecon automaatti ja toi francis francis X1)
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Vipukone aloittelijan käsissä?
« Vastaus #8 : Helmikuu 21, 2010, 11:11:11 ap »

Jatkokeskustelu vipukoineiden ominaisuuksista ja eroista jaettu tänne
Kirjattu