Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Uusi paahdin kotipaahtajille  (Luettu 50210 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #15 : Elokuu 04, 2007, 21:49:39 ip »

Jatketaanpa "tietoiskuja" uudella linkillä 1st lookkiin, josta löytyy mm. hyviä kuvia paahtimesta.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #16 : Elokuu 04, 2007, 23:13:39 ip »

Kyllähän tuo vaikuttaa mielenkiintoiselta laitteelta. Saa nähdä kuinka konversio meikäläiselle jännitteelle onnistuu (vrt iRoast)...

T. Teme
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #17 : Elokuu 05, 2007, 10:44:11 ap »

Ilmeisesti tässä paahtimessa on otettu aika hyvin huomioon jo ameriikan mantereen jänniteheilahtelut (hieman alle 110:stä 120:neen tai vähän yli) toteuttamalla laitteen lämpötila-anturin ja lämmityselementtien yhteistyö vähän fiksummin kuin i-roastissa. Eli lämpötila-anturin pitäisi olla tarkka riippumatta jännitteestä, eikä sitä tarvitse kalibroida jokaiselle jännitteelle erikseen kuten i-roastissa tuntuu olevan. Lisäksi laitteessa on "kunnon" lämmityselementit.

Tuolla home-baristassa on laitetta jo modifioitu niin että lämmityselementteihin lämmitystehoa saadaan tarvittaessa lisättyä (tai laskettua). Tällä modifikaatiolla siis haetaan manuaalista kontrollia laitteeseen eikä käsittääkseni pyritä korjaamaan huonoa anturi/lämmitin yhteistyötä.

Tosin i-roastin lämmitysvastukset ovat paljon yksinkertaisemmat kuin behmorin ja i-roastissa suuri osa lämpötilakontrollista tehdään kai pelkästään tuulettimen nopeuden avulla (joka myös huolehtii papujen liikkeestä...). Itse olen tällä hetkellä tosin i-roastiini tyytyväinen (vastus vaihtunut 1kOhm->1.8kOhm->2.18kOhm) ja laite tuntuu olevan nyt kontrollissa ja paahdot maistuvat. Pari viikkoa sitten kokeilin yhden paahdon tuolla oletus 1kOhm vastuksella ja sain 7 minuuttiin poltettua pavut niin että maidon läpikin maistui. :?
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #18 : Elokuu 05, 2007, 19:52:12 ip »

Ok. Behmor alkaa houkuttelemaan entistäkin enemmän. Oma iRoast lähtee piakkoin myyntiin - sitä ei pahemmin ole tullut käytettyä kun paahdosta ei saa itseäni miellyttävää (2 kOhm vastuskin siihen on laitettu).

T. Teme
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #19 : Elokuu 29, 2007, 11:17:36 ap »

Paahtimelle on ilmestynyt wiki jonne näyttäisi jo kertyneen melkolailla infoa.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #20 : Syyskuu 25, 2007, 13:30:18 ip »

Jonkinlainen video kommentteineen paahtimesta.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #21 : Marraskuu 15, 2007, 10:37:57 ap »

Noniin, Behmor on tullut viimein myyntiin lammikon toiselle puolella ja ainakin coffeegeekin foorumeilta tuntuu löytyvän porukkaa joka on paahtimen jo itselleen saanut.

Sweetmariasin sivuilta löytyy viisisivuinen arvostelu, josta kannattaa lukaista ainakin yhteenvetosivu (hyvyydet/heikkoudet).

Paahtotulosta (täydelläkin kapasiteetilla) kehutaan hyväksi ja varsinkin "...it compares well to our Probat commercial roaster" kuulosti lupaavalta. Heikkouksina mainitaan mm. se että laittetta ei ole suunniteltu kovin tummia paahtoja varten (yli 20s toista raksua) - mutta ainakaan itse en ole mitään pavuistani paahtanut viimeaikoina noin tummiksi. Lisäksi "pienipapuiset" tai paljon kuorta sisältävät pavut voivat olla ongelmallisia, mutta näitä varten on saatavilla lisäkkeenä pienempisilmäinen "paahtokatiska" (vai miksihän tuota Behmorin "ritilää" olisi hyvä sanoa).

Laitteen ohjelmoitavuutta (tai sen puutteellisuutta) verrataan tietysti ohjelmoitavaan hottoppiin, jolle se tottakai häviää - mutta edelleen yhden ohjelmoitavan hottopin hinnalla (930 dollaria) saa kolme Behmoria (299 dollaria). Paahtoja voi kuitenkin jossainmäärin muokata tiettyjen parametrien sisällä - eli aivan "tehdasasetuksilla" ei siis tarvitse kokoajan paahtaa.

Kovin vaativalle ja kokeneelle paahtajalle paahdin saattaa ehkä tuntua joiltain osin hieman "rajoittuneelta" (tosin vaikuttaa olevan modattavissa tämäkin, ks. "heater boost") - mutta paahtamista aloittavalle henkilölle tämä on kyllä mielestäni tällä hetkellä ehdottomasti paras vaihtoehto varsinkin huikean hinta/laatu suhteensa ansiosta. Tulisi vaan nyt äkkiä eurooppaan... :)

Edit: Manuaali (v3.3) löytyy mm. täältä.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #22 : Joulukuu 12, 2007, 14:35:18 ip »

Eurooppaan on rantautunut jo ainakin yksi testipaahdin (linkki). Koska tuo testipaahdin on Hasbeanin Stevellä - niin hyvällä lykyllä näitä saa jo 2008 aikana hankittua itselleen "euromallisina".   :D
Kirjattu

isojp

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #23 : Joulukuu 12, 2007, 15:50:58 ip »

Lainaus käyttäjältä: jiitee
Eurooppaan on rantautunut jo ainakin yksi testipaahdin. Koska tuo testipaahdin on Hasbeanin Stevellä - niin hyvällä lykyllä näitä saa jo 2008 aikana hankittua itselleen "euromallisina".   :D


Toivottavasti saa, nimittäin en tule enää ensi vuonna käyttämään I-roaria. Olin jo kertaalleen tilaamassa Gene Cafeta, mutta lykkäsin sitten vielä ostopäätöstä. Ei tuolla I-roarilla saa tasalaatuista ja hyvää espressopaahtoa aina aikaiseksi, kyllä se suodatinkahviin just ja just menettelee.

Kirjattu
La Valentina Junior Plus & Mazzer Super Jolly & Cunill Cafe Tranquilo & Armin Trösser 419 & Peter Dienes 646 & Behmor 1600

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #24 : Joulukuu 13, 2007, 09:03:49 ap »

Lainaus käyttäjältä: isojp
Toivottavasti saa, nimittäin en tule enää ensi vuonna käyttämään I-roaria. Olin jo kertaalleen tilaamassa Gene Cafeta, mutta lykkäsin sitten vielä ostopäätöstä. Ei tuolla I-roarilla saa tasalaatuista ja hyvää espressopaahtoa aina aikaiseksi, kyllä se suodatinkahviin just ja just menettelee.


Onko täällä foorumilla ammattipaahtajia. Tai onko millään sivustolla keskusteltu papujen määrän vaikutuksesta paahtotulokseen?

Itse olen pohtinut voiko pieniä eri paahtamalla päästä samanlaisiin tuloksiin kuin noilla muutaman kilon minimeillä, jotka pienemmillä ammattilaisvehkeillä saavutetaan.

Tuo Behmor toisaalta kiinnostaa, mutta toisaalta epäilyttää, onko tulos sittenkään merkittävästi parempi kuin uunissa, jossa paahtamalla ei tarvitse ostaa erillisiä paahtimia. Jos kotikaupungissani olisi pienpaahtimo, en itse paahtaisi lainkaan. Sen verran luotan ammatilaisiin. Mutta kun ei ole, niin pitää välillä paahtaa itse.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #25 : Joulukuu 13, 2007, 11:03:45 ap »

Lainaus käyttäjältä: Tuomas

Itse olen pohtinut voiko pieniä eri paahtamalla päästä samanlaisiin tuloksiin kuin noilla muutaman kilon minimeillä, jotka pienemmillä ammattilaisvehkeillä saavutetaan.


Jos katsastat erilaisten paahtimien kuvia esimerkiksi täältä niin löydät ns. "sample roaster":eita jotka on suunniteltu pienempien erien paahtamiseen - eli kyllä ammattilaisvehkeillä paahdellaan alle kilonkin eriä.

Lainaus käyttäjältä: Tuomas

Tuo Behmor toisaalta kiinnostaa, mutta toisaalta epäilyttää, onko tulos sittenkään merkittävästi parempi kuin uunissa.


Vaikken itse ole näitä keskenään vertaillut taikka edes behmoria käyttänyt, niin siitä tähän asti lukemieni kommenttien perusteella uskallan kyllä väittää että eroa on - ja paljon. Toinen on uuni jota ei ole suunniteltu kahvin paahtamiseen - toinen on kahvinpaahdin jota on suunniteltu 8 vuotta kahvin paahtamiseen.
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #26 : Joulukuu 13, 2007, 11:41:44 ap »

Uuni paahtaa paljon epätasaisemmin. Sopivalla pavulla voi tosin uunissa saada tämän johdosta mukavan eri paahtoasteiden yhdistelmän kertapaahdolla, mutta noin yleensä halutaan tasaisuutta. Sen takia kahvinpaahtimia on olemassa.

Paahtoerän pitää olla se, mille paahdin on suunniteltu. Jos yrität kymmenen kilon paahtimella paahtaa sata grammaa, ei tule mitään. Mutta sadan gramman paahtimella tulee. Massa helpottaa hyvään paahtoon pääsemistä, mutta kyllä pienestäkin erästä saa hyvän.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #27 : Joulukuu 13, 2007, 22:02:00 ip »

Lainaus käyttäjältä: jiitee
"sample roaster":eita jotka on suunniteltu pienempien erien paahtamiseen - eli kyllä ammattilaisvehkeillä paahdellaan alle kilonkin eriä.


Joo, olen näistä tietoinen, mutta taitavat kuitenkin olla paljon kehittyneempiä ja raskaampia laitteita kuin kotipaahtimet, joista harvalla pääsee esim. puolen kilon paahtoeriin.

Mutta ehkä ongelma ei olekaan papujen määrä, vaan koneiden tekniikka. Kysymys heräsi kahdesta seikasta:
1. Olen rännärillä paahtaessa huomannut pääseväni tasaisempaan ja parempaan tulokseen isommalla papusatsilla.
2. Muutamat ovat olleet täällä pettyneitä iRoastin tulokseen, jotkut myös vastuksen vaihdon jälkeen. Pohdin voisiko tuolla satsin koolla olla vaikutusta.

Mutta ehkä on kyse vain makuasioista ja paahtimeen säätöjen rajallisuudesta.

Lainaus
Toinen on uuni jota ei ole suunniteltu kahvin paahtamiseen - toinen on kahvinpaahdin jota on suunniteltu 8 vuotta kahvin paahtamiseen.


Totta varmasti, mutta luulen, että uuni on aliarvostettu paahtamisessa. Toki kyse on siitä myös, mitä keitintä varten paahtaa. En ole kovin tummia paahtoja kokeillut. Mutta kyllä uunillakin saa yllättävän tasaista jälkeä ja uunitkin ovat yksilöitä. Paahtoprofiilin säätö on kyllä mahdotonta.

Vaikka oma kehu haiseekin, niin ibrikillä olen parhaat kahvit saanut omista uunipaahdoista. No - Iraklionista ostamani tuore pienpaahtimon kahvi oli kyllä erinomaista. Sanotaan tasapeli. Kotimaiset paahtajat ovat yleensä taas erikoistuneet hieman tummempiin paahtoihin, mikä ei välttämättä sovi kreikkalaiseen kahviin - ainakaan minun makuuni.

Tunnustan myös sen, että jos ostan joskus espresso-vehkeet, en uskalla ihan heti kilpailla ammattipaahtajien tuotoksia vastaan - en ainakaan uunilla paahtaen. Mutta toistaiseksi en omalla kohdallani näe tarvetta sijoittaa paahtimeen...
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #28 : Joulukuu 13, 2007, 22:25:30 ip »

Papu ei näe että kuinka paljon sillä kavereita on ja mukauta kemiallisia prosessejaan sen mukaan, eli periaatteessa satsin koko voi olla vaikka yksi papu ja silti lopputulos erinomainen.

Isomman erän etu on siinä, että massa tasoittaa lämpötilan muutoksia. Jos käytät rännäriä sähköhellalla, niin iso satsi on varmasti eduksi. Jo lettujen paistaminen on melko vaikeaa sähköhellalla, eli se on varsin huono väline profiilin säätelyyn - samoin kuin sähköuuni. En tiedä auttaisiko jos niitä PID:aisi... :)

I-Roastin ongelma lienee lähinnä itse menetelmässä, eli ilmapaahdossa. Se kuivattaa papuja enemmän kuin rummussa paahtaminen.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Uusi paahdin kotipaahtajille
« Vastaus #29 : Joulukuu 13, 2007, 23:04:00 ip »

Lainaus käyttäjältä: akallio
Papu ei näe että kuinka paljon sillä kavereita on ja mukauta kemiallisia prosessejaan sen mukaan


 :lol: Hauskasti ilmaistu.

Lainaus
Isomman erän etu on siinä, että massa tasoittaa lämpötilan muutoksia.


Tätä ajoin hieman takaa...

Lainaus
I-Roastin ongelma lienee lähinnä itse menetelmässä, eli ilmapaahdossa. Se kuivattaa papuja enemmän kuin rummussa paahtaminen.


Tämä selittänee parhaiten täällä purettujen pikkupettymysten syyt. Ovat tainneet olla juuri kuumailmapaahtimia.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini