Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen  (Luettu 5915 kertaa)

BadgerBoi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« : Helmikuu 03, 2010, 15:09:17 ip »

Päivää!

Pyytäisin siis vinkkejä laitteiston hankkimiseen. Jonkin verran olen keskusteluja lukenut ja aika rautaista asiantuntemusta ko. aiheesta näyttää täällä riittävän! Paljon apua aloittelijoille täältä kyllä löytyy, mutta nyt pyytäisin päivitettyjä ohjeita ja tietoa mahdollisista uusista tuulista laitteiden saralla.

Olin jo aiemmin hätäpäissäni ostaa ns. markettitason keittimen, mutta pienen opiskelun jälkeen (mm.tätä foorumia lueskellen) järjen ääni alkoi voittaa ja olen päättänyt panostaa hieman enemmän ja siten yrittää hiljalleen oppia aihealueesta lisää.

Budjetti hankinnalleni on noin 500-700 eur sisältäen myllyn ja muut pienvermeet. Tärkeää olisi laitteen toimintavarmuus ja lujatekoisuus. Laitteen ei tarvitse olla maailman helppokäyttöisin, koska tällöinhän "harrastus" menee liian latteaksi. Toki ulkonäölläkin on merkitystä ja myllyn ja keittimen olisikin syytä näyttää hyvältä rinnakkain.

Näyttäisi siltä, että Silvia + jokin mylly olisi ainakin takuuvarma valinta, vai mitä mieltä olette? Olisiko olemassa kilpailukykyistä vaihtoehtoa tälle maksimissaan samasta hintaluokasta? Vaikka podeja ei missään pahemmin ylistetä, niin voiko Silvialla käyttää niitä..........siis lähinnä kiireisiä aamuhetkiä ajatellen:)

Miten myllyn kanssa? Mitä tämän hankinnassa kannattaa huomioida? Perhepoliittisista syistä sen siis tulee ainakin ulkonäöllisesti sopia hankittavan keittimen rinnalle :)

Kun päätös on lopulta tehty, niin mistä laitteet kannattaa hankkia? Onko muita hyviä ulkomaisia verkkokauppoja, kuin Espressocoffeesop.com? Cafetorian verkkokaupassa ainakin näytti olevan uusi Silvia+mylly kohtuulliselta kuulostavaan pakettihintaan...

Kiitokset jo etukäteen!


Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2010, 16:06:18 ip »

Jos haluat vahvasti rakennetun setin, niin omasta puolestani voin suositella Silvia / Rocky yhdistelmää.
Toiset eivät tykkää Silvian ulkonäöstä. Minä taas pidän suorista ja simppeleistä linjoista. Yhdistelmään luonnollisesti sopii Rocky hienosti. Toiset taas sitten valittelee myllyn lievästä paakuttamisesta... Minä en koe sitäkään ongelmana, siitä selviää 3 sekunnin "weissauksella"
Jauhan pieneen muovikuppiin, jossa sitten kalahaarukalla weissaus, siitä sihtiin, levittely samalla kolmipiikillä, tamps ja kahva kiinni koneeseen.
Omaan keittimeeni asensin aika nopsaan tahtiin PID:in. Se helpottaa elämää kovasti, mutta ilmankin pärjää. Nakukahvakin tuli hankittua, se on kiva värkki ja taas, ilmankin pärjää.
Oman settini tilasin Lohjalta, oli helppoa ja nopeeta toimintaa. En tilaisi ulkomailta mahdollisen matkalla särkymisen, tai takuuasioiden takia.

So. 1 ääni Silvialle ja Rockylle

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2010, 16:27:16 ip »

Silvia vaikuttaa edelleen varsin laadukkaalta laitteelta omassa hintaluokassaan, eli halvempaa ja teknisesti parempaa ei taida oikein löytyä.

Lähtökohtaisesti podit eivät sovellu muihin kuin pod-käyttöön suunnatuihin koneisiin. Esimerkiksi Silviaan myydään erillistä pod-adapteria (52e). Voisikohan tuolla podin käytöllä voittaa noin minuutin ajassa silloin kiireaamuna, mutta maun osalta menetettävää on paljon enemmän.

Edit: tuo pod kit taitaa korvata normaalin uuttopään sihdin (diffuser shower screen), eli siirtyminen espressosta pod-kahviin tai takaisin ei onnistukaan ihan lennossa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2010, 16:42:06 ip kirjoittanut tirofaux »
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #3 : Helmikuu 03, 2010, 16:44:00 ip »

Rancilio Silvialle ei oikein todellisia kilpailijoita tahdo löytyä samassa hintaluokassa. Seuraava askel "ylöspäin" (hx-keitin) olisi ehkä Nuova Simonelli Oscar tai Expobar Pulsar, mutta hintakin on jo hieman korkeampi.

Myllyksi voin ainakin vilpittömästi suositella Ascason i-miniä. Satasen halvempi kuin Rocky, mutta jauhatustuloksessa ei häpeä kalliimpiaan yhtään. Portaaton säätö, kartioterät, kompakti koko, tyylikäs ulkoasu. Jos olisin itse hakemassa edullista / hyvälaatuista myllyä, olisi i-mini varmasti kärkisijoilla. Sen verran hyvä maku jäi omistamastani yksilöstä, kirjaimellisesti  ;D
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2010, 18:57:58 ip »

Entäs Ponte Vecchion valmistama Lusso?

Jos etsisin pienikokoista harrastekonetta niin olisi varma valinta kohdallani.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2010, 19:04:29 ip »

Entäs Ponte Vecchion valmistama Lusso?

Jos etsisin pienikokoista harrastekonetta niin olisi varma valinta kohdallani.

Eikös Export -malli ole se kompaktimpi vaihtoehto? Lussohan on jo ihan reilunkokoinen laitos. Itsellänikin oli aikoinaan yhtenä vaihtoehtona juuri tuo PV Lusso, tai oikeastaan jopa "ykkösvaihtoehtona", mutta sattuma tuli väliin ja päädyin lopulta käytettyyn Brasiliaan (mikä on osoittautunut aikojen kuluessa varsinaiseksi onnenpotkuksi).
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #6 : Helmikuu 03, 2010, 19:51:10 ip »

Eikös Export -malli ole se kompaktimpi vaihtoehto? Lussohan on jo ihan reilunkokoinen laitos. Itsellänikin oli aikoinaan yhtenä vaihtoehtona juuri tuo PV Lusso, tai oikeastaan jopa "ykkösvaihtoehtona", mutta sattuma tuli väliin ja päädyin lopulta käytettyyn Brasiliaan (mikä on osoittautunut aikojen kuluessa varsinaiseksi onnenpotkuksi).

Bellabarista ilmoittaa mitoiksi 26x36x28. Toki suuruus/pienuus ovat suhteellisia mutta aika kompakti tuo on. Ellei muuten niin ainakin suhteessa boilerinsa kokoon (3 litraa  :o).  Itsekin pallottelin yksi- ja kaksigruppoisen lusson sekä Expobarin välillä. Lopulta pid, e61 ja tuplaboileri veivät voiton. Koneet kilpailivat kuitenkin tasaväkisinä vaikka hintaeroa oli reilusti.

Export-malli on todella se PV:n kompaktimpi vipukone. Interwebsin perusteella tuntuvat ainakin omistajat olevan tyytyväisiä.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #7 : Helmikuu 03, 2010, 21:33:31 ip »

Viestisi tuntui todella tutulta, itse olin samoissa aatoksissa reilu kaksi vuotta sitten. Eikä ole kaduttanut satsaus laitteisiin :)

Minusta se ruostumaton alusta Silvialle ja Rockylle on aivan yliveto, mikäli tila vain antaa pystysuunnassa myöten. Lisäksi kunnon vaa'an, tampperin, triplasihdin, kellon ja nakukahvan hankinta kannattaisi ajoittaa melko nopeasti. Silvian filttereihin menee kahvia suositusten alarajalla ja itse ainakin opin triplalla parhaiten. Ja jos Rockyyn päädyt, se annostelijaton on minun suositukseni.

Itse tilasin Kaffegrossistenilta Ruotsista, mutta Suomesta laitteet oli juuri joulun alla kaikkialta loppu. Toisaalta tuokin toimi, mutta hintataso näyttää kääntyneen kotimaisen eduksi.

Lykkyä tykö hankintaan, mihin sitten päätynetkin.
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

mugi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 70
Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #8 : Helmikuu 04, 2010, 01:19:54 ap »

Itse ostin joulukuussa mainitsemastasi ulkomaisesta verkkokaupasta, eikä ongelmia ollut. Laite tuli siististi viikossa DHL:n kuriiripostissa (maarahti kun en maksanut sitä pientä ekstraa), ja loota oli kohtuullisen hyvin pakattu toisen isomman lootan sisään. Olisin ostanut Cafetoriasta, mutta olivat liian pitkään sieltä loppu kun jouluksi piti laite varmuudella saada.

Ascason i-mini olisi suosikkini budjettikoneen pariksi, i1 sille se hieman kalliimpi vaihtoehto (omani ei tullut valtavasti i-miniä kalliimmaksi). Jos mylly pitää tulla samasta paikasta ja Cafetoriaan päädyt, niin Rancilio Rocky on varmaankin sitten se budget ja varmatoiminen.

Kenties haluat joskus PID:in Silviaasi, mutta ei sitä heti tarvitse ostaa. PID tuo säädettävyyden ohella nopeutta kun näkee koko ajan lämpötilan jolloin esim. maidon vaahdottamisen voi aloittaa ennen kuin termostaatti katkaisee ja muuta näppärää. Mutta ilmankin selviää, joskin se kysyy enemmän taitoa (jota en viitsinyt kartuttaa niin kovin vankasti koska olin jo ennen Silvian ostoa päättänyt laittaa siihen heti PID:in).
Kirjattu
Rancilio Silvia v3 (Auber PID) + Ascaso i1

BadgerBoi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
KIITOKSET! Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #9 : Helmikuu 04, 2010, 17:29:47 ip »

Kiitokset kommenteista!

Entäs Ponte Vecchion valmistama Lusso?

Jos etsisin pienikokoista harrastekonetta niin olisi varma valinta kohdallani.

Aihealuetta hieman lisää opiskelleena näyttäisi siltä, että Silvia on ainoa järkevä vaihtoehto hintaluokassaan. Nuo Ponte Vecchiot olisivat kyllä ulkonäöllisesti aavistuksen hienompia, mutta lieneekö moiset vipukoneet liian haastavia aloittelijalle...?

Myllyksi voin ainakin vilpittömästi suositella Ascason i-miniä. Satasen halvempi kuin Rocky, mutta jauhatustuloksessa ei häpeä kalliimpiaan yhtään. Portaaton säätö, kartioterät, kompakti koko, tyylikäs ulkoasu. Jos olisin itse hakemassa edullista / hyvälaatuista myllyä, olisi i-mini varmasti kärkisijoilla. Sen verran hyvä maku jäi omistamastani yksilöstä, kirjaimellisesti  ;D

Mitä myllyihin tulee, niin itse ajattelisin säätöominaisuuksien helppouden olevan a ja o aloittelijalle. Tässä Ascason myllyssä on portaaton säätö, mutta ilmeisesti ei minkäänlaista asteikkoa säädöille? Rockyssa moinen asteikko käsittääkseni on? Vaikea kokemattomana sanoa, mutta voisin kuvitella, että "summassa" kokeilemalla säätäminen voi koetella hermoja.....varsinkin aloittelijalla. Mietenhän on tuon Cafetorian hehkuttaman Pinokkio-myllyn laita? Esim. painoa on murto-osa Rockyn painosta, mutta muuten kyllä kovin ylistävät masiinaa....ja kieltämättä sopii Silvian viereen kuin nakutettu.

Omaan keittimeeni asensin aika nopsaan tahtiin PID:in. Se helpottaa elämää kovasti, mutta ilmankin pärjää. Nakukahvakin tuli hankittua, se on kiva värkki ja taas, ilmankin pärjää.

Niin paljon ylistystä tuosta PID:stä löytyy, että taitaa todellakin olla mukava lisä. Mahtaa kuitenkin osallani kuulua "hankitaan myöhemmin" osastolle. Millaisissa hinnoissa nämä liikkuvat? Ja kannattaako tilata muista maista vai löytääkö näitä edukkaasti kotikonnuilta?

Uusia vinkkejä otetaan ilomielin vielä vastaan! Laitehankinta toteutettaneen lähiaikoina!
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: KIITOKSET! Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #10 : Helmikuu 04, 2010, 20:38:55 ip »

Kiitokset kommenteista!

Aihealuetta hieman lisää opiskelleena näyttäisi siltä, että Silvia on ainoa järkevä vaihtoehto hintaluokassaan. Nuo Ponte Vecchiot olisivat kyllä ulkonäöllisesti aavistuksen hienompia, mutta lieneekö moiset vipukoneet liian haastavia aloittelijalle...?

Alun haasteet liittyvät yleensä annosteluun, distribuutioon, tamppaamiseen ja yleiseen valuma-ajan säätämiseen. Nämä haasteet eivät riipu koneesta. Lusso on tyypiltään spring lever (en tiedä suomennosta): vipu väännetään alas ja koneen sisällä oleva jousi tuottaa paineen. Itse vivun painaminen ei siis vaatine harjoitusta verrattuna esim. pavoneihin. Lussolla voi myös vaahdottaa maitoa uuton yhteydessä ja kehuvat vielä pahusta kovin lämpötilastabiiliksi.    (Myönnän etten ole kovin kummoinen asiantuntija ja avun sijasta tyrkytän mielipidettäni mutta mutta...lusso  :-*)

Mitä myllyihin tulee, niin itse ajattelisin säätöominaisuuksien helppouden olevan a ja o aloittelijalle. Tässä Ascason myllyssä on portaaton säätö, mutta ilmeisesti ei minkäänlaista asteikkoa säädöille? Rockyssa moinen asteikko käsittääkseni on? Vaikea kokemattomana sanoa, mutta voisin kuvitella, että "summassa" kokeilemalla säätäminen voi koetella hermoja.....varsinkin aloittelijalla. Mietenhän on tuon Cafetorian hehkuttaman Pinokkio-myllyn laita? Esim. painoa on murto-osa Rockyn painosta, mutta muuten kyllä kovin ylistävät masiinaa....ja kieltämättä sopii Silvian viereen kuin nakutettu.
Enpä ole tuollaista asteikkoa kaivannut omistetuilta espresso-myllyiltä. Säätöjen tekeminen valumisen mukaan on yllättävän suuripiirteistä ja helppoa hommaa; vähän oikealle, vähän vasemmalle.

Ei sinäänsä ole hirmuinen ihme jos cafetoria hehkuttaa myllyään, mutta olisi mukava kuulla käyttökokemuksia jos moiseen päädyt.

Uusia vinkkejä otetaan ilomielin vielä vastaan!
Kompromissit alkavat harmittaa hyvin nopeasti ja laitteita ei kannata valita erityisesti aloittelijuutta silmällä pitäen koska tuo kausi on lyhyt. Aika yleisen tason vinkki mutta pätee polkupyöriin, soittimiin siinä missä kahvinkeittimiinkin.  :D
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: KIITOKSET! Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #11 : Helmikuu 05, 2010, 07:26:32 ap »

Mitä myllyihin tulee, niin itse ajattelisin säätöominaisuuksien helppouden olevan a ja o aloittelijalle. Tässä Ascason myllyssä on portaaton säätö, mutta ilmeisesti ei minkäänlaista asteikkoa säädöille? Rockyssa moinen asteikko käsittääkseni on? Vaikea kokemattomana sanoa, mutta voisin kuvitella, että "summassa" kokeilemalla säätäminen voi koetella hermoja.....varsinkin aloittelijalla. Mietenhän on tuon Cafetorian hehkuttaman Pinokkio-myllyn laita? Esim. painoa on murto-osa Rockyn painosta, mutta muuten kyllä kovin ylistävät masiinaa....ja kieltämättä sopii Silvian viereen kuin nakutettu.

Minulla on Silvia & Rocky -yhdistelmä, ja olen ollut molempiin tyytyväinen  :)

Rockyssä on asteikko, ja minusta se on omassa käytössäni hyvinkin tarpeellinen. Jauhan sekä espressoa että suodatinkahvia varten, ja asteikon avulla karkeuden säätö on helppo ja nopea tehdä. Toisaalta jos käyttää myllyä vain espressokarkeuden jauhamiseen, asteikko ei välttämättä ole niin tarpeellinen; pienet papulaatujen väliset erot voi viilata ilmankin.

Mikäli Silvia & Rocky -settiin päädyt, kannattaa tarkastella mahdollisia Rancilion settitarjouksia (keitin, mylly ja mahdollisesti alusta).
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

hnurkkala

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Asiantuntevaa apua kaivataan harrastuksen aloittamiseen
« Vastaus #12 : Helmikuu 05, 2010, 08:27:22 ap »

Mietenhän on tuon Cafetorian hehkuttaman Pinokkio-myllyn laita? Esim. painoa on murto-osa Rockyn painosta, mutta muuten kyllä kovin ylistävät masiinaa....ja kieltämättä sopii Silvian viereen kuin nakutettu.

Pinokkio ja Silvia -yhdistelmä on ollut täällä pari kuukautta käytössä. Melko tyytyväinen olen myllyyn ollut. Hyvää kahvia saa aikaiseksi. Säätöasteikko on mielestäni turhan karkea, annostelemalla saman vaerran kahvia kahvaan ja säätämällä karkeutta tulokset ovat seuraavanlaisia yhden pykälän välein: ei tippaakaan kahvia - ristretto - espresso - loroloro. Käytännössä jos papu antaa espressopykälässä liian pitkän esson niin pitää ylitäyttää espressopykälässä tai vaihtoehtoisesti alitäyttää ristrettopykälässä...Mutta tällä tavalla toimien olen saanut pidettyä valmiin kahviannoksen kohdallaan.
Ascason mylly on varmaankin parempi tässä asiassa johtuen portaattomasta säädöstä.

Myllyyn jää tuollainen vajaa ruokalusikallinen jauhettua kahvia vanhenemaan, tämän kuitenkin saa kohtuu nätisti pois kallistamalla myllyä eteenpäin ja napauttamalla kylkeen.

Aikasemmin minulla oli Krupsin GVX2 mylly ja ajattelin että se on kovaääninen, no pinokkiosta lähtee ääntä vieläkin enemmän:(
tämmöisiä kokemuksia mulla
Heikki

 
Kirjattu