Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Macap MC4 suodatinkahville?  (Luettu 12382 kertaa)

mansikka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Macap MC4 suodatinkahville?
« : Huhtikuu 10, 2007, 00:17:52 ap »

Lyhyt kysymys siis. Käykö Macap MC4 suodatinkahville karkeudeltaan ja muuten?

Ja toinenkin. Muuttuuko kahvi merkittävästi (joo, tämä on varmasti maku kysymys) paremmaksi? Jos siis vertaa vaikka valmiiksi jauhettua Pauligin Presidenttiä verrattuna papuina ostettuun vastaavaan (josta siis sitten tarpeen tullen jauhaisi vain keitettävän määrän).

- Mansikka
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2007, 09:27:59 ap »

Lainaus käyttäjältä: mansikka
Lyhyt kysymys siis. Käykö Macap MC4 suodatinkahville karkeudeltaan ja muuten?


Luulisi käyvän karkeudeltaan, mutta hieman "järeältä" vaikuttaa jo suodatinkäyttöön ($499?). Edullisemminkin jo varmasti selviäisi. Hieman tuota Macapia huokeammassa hintaluokassa on Solis Maestro Plus saanut aika hyvin kehuja ($149).

Lainaus käyttäjältä: mansikka
Muuttuuko kahvi merkittävästi (joo, tämä on varmasti maku kysymys) paremmaksi? Jos siis vertaa vaikka valmiiksi jauhettua Pauligin Presidenttiä verrattuna papuina ostettuun vastaavaan (josta siis sitten tarpeen tullen jauhaisi vain keitettävän määrän).


Kyllä siinä hienoinen muutos on, mutta en sanoisi merkittäväksi (kokeiltu on aikanaan kumpaakin). Jos kahvinkulutus ei ole kauhean "rivakkaa" niin pavuista jauhaessa on se etu että kahvi ei väljähdä niin nopeasti paketin avaamisen jälkeen verrattuna valmiiksijauhettuun.

Merkittäväksi ero muuttuu siinä vaiheessa kun vaihdat presidentin johonkin hieman tuoreempaan papukahviin. On se presidenttikin varmaan hyvää tuoreena, mutta en koskaan itse onnistunut löytämään papuina pakettia joka olisi ollut alle kaksi kuukautta vanhaa. Massatuotanto on aina massatuotantoa.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 10, 2007, 09:40:49 ap »

Lainaus käyttäjältä: jiitee
Merkittäväksi ero muuttuu siinä vaiheessa kun vaihdat presidentin johonkin hieman tuoreempaan papukahviin. On se presidenttikin varmaan hyvää tuoreena, mutta en koskaan itse onnistunut löytämään papuina pakettia joka olisi ollut alle kaksi kuukautta vanhaa. Massatuotanto on aina massatuotantoa.


Komppaan. Ainakin pressopannussa huomaa merkittävän eron tuoreen ja vanhan pavun välillä. Toinen iso laatutekijä on tietenkin paahtoaste, suomalaisesta äärivaaleasta paahdosta (esim. Presidentti) on minusta aika helppo oppia pois vähän tummempien makujen maailmaan. Toki jotain tummia löytyy valmiiksikin jauhettuna.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

mansikka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 10, 2007, 15:27:51 ip »

Täytynee hieman tarkentaa.

Olen lukenut nyt pari vuotta kahvista mm. tätä, Kahvilasia ja CoffeeGeek:iä. Kahvia olen juonut mm. ulkomailla ja Kaffecentralenissa. Jotain tiedän siis tavoitteesta, mutta en käytännössä siihen pääsemisestä.

Minua on vain alkanut pelottaa kahvin (espresson) valmistuksen useat eri vaiheet, koneen huollot jne. Ihmiset ovat erilaisia ja minä olen "laiska" - tiedän, ettei tämä ole niin kovin mairittelevaa minulle, mutta kuitenkin totta.

Siispä kysyn vielä samaa: kannattaako Moccamasterini kaveriksi ostaa mylly vai ei? Eli paraneeko kahvi oleellisesti itse jauhamalla?

Espressoa juon sitten muualla.

- Mansikka
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 10, 2007, 15:39:24 ip »

Lainaus käyttäjältä: mansikka

Siispä kysyn vielä samaa: kannattaako Moccamasterini kaveriksi ostaa mylly vai ei? Eli paraneeko kahvi oleellisesti itse jauhamalla?


Jos ryhdyt käyttämään tuoreita papuja (max. muutama viikko paahdosta), niin silloin paranee jonkun verran. En tosin ole asiaa tarkemmin itse ajatellut, suodatinpussi on kyllä hyvin tehokas tappamaan enimmät kahvin aromit... Ainakin pressopannussa (joka siis ei suodata yhtä tehokkaasti) ero on merkittävä.

Väittäisin, että myllyn hankkiminen marketin (eli vanhahkojen) papujen jauhamiseen ei ole kannattavaa. Mutta voin olla väärässäkin, koska erittäin harvoin omaan MoccaMasteriini kosken. Ylipäänsä voi ehkä olla vaikea löytää kahviharrastajaa joka olisi erityisesti perehtynyt suodatinkahvin tekoon... :)

Myllyssä kannattaa lähinnä katsoa, että se on ei-ihan-huono ja omaa käyttöä ajatellen näppärä. Jauhatuksen tarkkuudella ei ole juuri väliä, ja se noissa paremmissa myllyissä maksaa.

Toisaalta jos joskus kuitenkin innostut espressoon, niin sitten parempi mylly on tarpeen. Siinä mielessä vaikkapa se Macap ei ole turha hankinta.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 10, 2007, 16:34:52 ip »

Entäs jos käyttäisi myllyyn tarvittavan rahan yksinkertaisesti parempiin (= tuoreempiin)  puruihin?

Mansikan sijainnista en tiedä, mutta jos pk-seutu, niin kaikkein helpoimmalla taitaa päästä jos ostaa KC:stä tai Stockan Robert's Coffeelta vastajauhettua (suodatinkarkeus) kahvia.

Itse noukkaan Robert'silta espressopurujen lisäksi myös suodatinkahvia, jos on isompi joukko kestittävänä, niin haluan silti tarjota tuoretta kahvia.
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 10, 2007, 19:19:28 ip »

Mielestäni myllyn osto kannattaa ehdottomasti (ja se tuoreen kahvin etsiminen). Valmiiksi jauhettua en voi hyvällä tahdollakaan suositella ellei sitten jaksa joka päivä käydä kahviostoksilla.

Suodatinkahville tuo Macap varmasti toimii loistavasti (ja on siihen käyttöön jopa parempi kuin espressoon). Komppaan kuitenkin muita sanomalla että huomattavasti huokeammallakin saat aikomaasi käyttötarkoitukseen sopivan ja riittävän laadukaan myllyn. Ensimmäisenä tulee mieleen tuo Krupsin levymylly, oliko se nyt GVX-242 mallimerkinnältään ja reippaasti alle sata euroa hinnaltaan.

Samalla kun shoppailet, niin voit myös harkita Swiss Gold -suodatinta, ellet sellaista jo omista.

T. Teme

Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 10, 2007, 19:21:06 ip »

Lainaus käyttäjältä: akallio
suodatinpussi on kyllä hyvin tehokas tappamaan enimmät kahvin aromit... Ainakin pressopannussa (joka siis ei suodata yhtä tehokkaasti) ero on merkittävä.


Juu ja huonoista (=halvoista) saa vielä moccamasterin lämpötiloissa mukavasti palaneen pahvin makua mausteeksi.  :?

Asiaa auttaa merkittävästi jos hommaa itselleen esim. swissgoldin kestosuodattimen. Tällä maku ja rakenne menee jonnekin pressopannun ja suodatinpaperikahvin välimaastoon: ei sivumakuja (suodatin siis kullattu), mukaan tulee niitä "terveellisiä" ja hyvänmakuisia kahvirasvoja, mujua ei kerry niin paljon kuin pressossa, mutta kokonaisuus ei yllä presson täyteläisyyteen (mikä toisaalta saattaa miellyttää suodatinkahviin tottuneita). Jauhatuksen kanssa joutuu hieman hakemaan, mielestäni se ns. "normaali" kaupan suodatinjauhatus on inasen verran liian hienoa. Vajaata pannua keitettäessä sitten moccamasterissa ensin tippalukko kiinni että kahvi ennättää kostua, tämän jälkeen nopea sekoitus puisella tms. tikulla ja sitten tippalukko siihen "puoliksi auki" asentoon ja odotellaan.

Kyllä tuohon suodatinkeittelyynkin voi paneutua...  :wink:
Kirjattu

mansikka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 11, 2007, 01:26:02 ap »

Kiitoksia kaikille asiantuntevista ja auttavista vastauksista.

Ostankin sen Swiss Gold:in saman tien.

Myllyn kanssa on nyt sitten vähän niin ja näin Macap:in ja Krups:in kesken. Kuten arveltiinkin, olen kyllä ajatuksissani hieman ajatellut kuitenkin espressokeitintä, mutta vain EHKÄ ja ehdottomasti myöhemmin. Tätä joudun siis pohtimaan ja arpomaan ...

Sitten vielä. Mistä saisi tuoreita ja hyviäkin papuja, jotka olisivat lähellä suomalaista paahtoa? Koska esim. Presidentti ei siis olene oikein hyvää (ikänsä puolesta).

- Mansikka
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 16, 2007, 22:09:06 ip »

Lainaus käyttäjältä: mansikka
Myllyn kanssa on nyt sitten vähän niin ja näin Macap:in ja Krups:in kesken. Kuten arveltiinkin, olen kyllä ajatuksissani hieman ajatellut kuitenkin espressokeitintä, mutta vain EHKÄ ja ehdottomasti myöhemmin. Tätä joudun siis pohtimaan ja arpomaan...

Tuo Macap ja Krups ovat siis aika ääripäät. Välistäkin löytyy vaihtoehtoja jotka sitten tarvittaessa soveltuvat espressolle. Kunnon mylly kuitenkin kestää useita vuosia...

Lainaus käyttäjältä: mansikka
Sitten vielä. Mistä saisi tuoreita ja hyviäkin papuja, jotka olisivat lähellä suomalaista paahtoa? Koska esim. Presidentti ei siis olene oikein hyvää (ikänsä puolesta).

Robert's Coffee taidettiinkin jo mainita ja Peter's Coffee kannattaa myös tsekata jos autolla liikut pääkaupunkiseudulla. Parhialasta en itse ole kokeillut, mutta eivätkös he myy Mokkamestareiden paahtoja (niitähän voi myös tilata Mokkamestareiden nettikaupan kautta)? Ja yksi mahdollisuushan on kokeilla tilata Hasbeaniltä...

T. Teme
Kirjattu

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 18, 2007, 19:59:38 ip »

Mistäs tuommoisen Swiss Goldin saa hankittua?
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 18, 2007, 21:12:30 ip »

Omani ostin luontokaupasta

Hain myymälästä, mutta jos ei ole sellaista lähellä niin tuosta edellisestä linkistä saa netin kautta.
Kirjattu

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 20, 2007, 15:18:02 ip »

Kiitoksia. Tuo menee siis suoraan Moccamasterin suodatintelineeseen (siihen, jossa on manuaalinen tippalukko)?

Ja tuosta on siis muutakin hyötyä kuin "vain" ekoloogisuus?  :-)
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 20, 2007, 15:45:26 ip »

Lainaus käyttäjältä: Juqi
Ja tuosta on siis muutakin hyötyä kuin "vain" ekoloogisuus?  :-)


Kyllähän siitä on hyötyä, tai jonkinlaista vaikutusta. Metallisella suodattimella tehty kahvi on askel pressokahvia kohden, eli "krouvimpaa", täyteläisempää ja aromikkaampaa kuin tavallinen suodatinkahvi. Ja tietysti mitään pahvimaisia lisämakuja ei ole, toisaalta huonosta metallisuodattimesta tulee taas metallista makua. SwissGoldissa tätä ongelmaa ei pitäisi olla.

Itse käytän tavallista suodatinta, silloin erittäin harvoin kun kahvia MoccaMasterilla teen. Ajatuksena on vähän se, että jos haluaa täyteläisempää kahvia niin voi käyttää pressopannua ja suodatinkahvi pidetään suodatinkahvina.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

mansikka

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vast:Macap MC4 suodatinkahville?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 20, 2007, 17:26:36 ip »

Sen verran parin viikon kokemuksia Swissgold:ista, että:
- kahvi on hyvää tai parempaa kuin suodattimella (mielestäni)
- kahviin jää hieman erittäin hienojakoista "mujua", mutta vain erittäin vähän ja luulen tämän määrän riippuvan myös jahatusasteesta ja jauhimen laadusta myös
- kaipa tämäkin kannattaa pestä joka kerta käytön jälkeen pesuaineella vaikka Luontokaupassa sanottiin, että "huuhtaset vain käytön jälkeen ..."
- hyvin pelaa Moccamasterin kanssa

- Mansikka
Kirjattu