Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Pressostaatin säätäminen  (Luettu 6061 kertaa)

Tommi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Pressostaatin säätäminen
« : Huhtikuu 06, 2007, 11:49:11 ap »

Avasin koneeni ja aion nyt säätää painetta alhasemmaksi.

Olen paikantanut pressostaatin Oscarin boilerin päältä. Ruuvien vieressä on jopa kuvattuna + ja - suunnat. Ongelma on, että ruuveja on tosiaan kaksi: toinen ihan keskellä ja toinen puolisen senttiä keskikohdasta sivuun.

Tässä linkissä olevassa kuvassa meikäläisen staatti on tuo kuvan oikeassa laidassa oleva pyöreä sinikeltainen malli. Keskellä kolossa olevan ruuvin vasemmalla puolella oleva täplä on mainitsemani toinen ruuvi.

http://www.coffeegeek.com/opinions/javajim/07-04-2003

Kysymys on yksinkertainen: kumpaa ruuvia väännän?
Ja yksinkertainen jatkokysymys: mitä toisesta ruuvista sitten on määrä säätää?

Molemmat nimittäin on selvästi tarkoitettu säädettäväksi, sillä molemmissa on "+ <--> -" -merkinnät.

Nämä tärkeimmät, mutta jos joku tietäjä ilmoittautuu, niin tarkemmat vihjeet esimerkiksi siitä minkälaista paineen muutosta tietty ruuvin kiertäminen vastaa saattavat osoittautua arvokkaiksi. Mulla ei ole nyt painemittarikahvaa käytössä, vaan kova pitkäperjantain tee-se-itse draivi ja vakuuttuneisuus, että illalla vedetään pehmeät lirut. Usko on ihmeellinen asia.
 
kiitollisuus on suuri pienistäkin ratkaisuun johtavista vihjeistä.
Kirjattu

Tommi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Pressostaatin säätäminen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2007, 13:32:13 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tommi
Kysymys on yksinkertainen: kumpaa ruuvia väännän?
Ja yksinkertainen jatkokysymys: mitä toisesta ruuvista sitten on määrä säätää?


Vastaankin itse. Täällä se selitetään. Keskiruuvi säätää painetta, apuruuvi sen sijaan säätää vaihteluväliä. Siis sen välin pituutta, joka paineen vaihtelussa sallitaan ilman että vastus kytkeytyy päälle saattaakseen boilerin takaisin määriteltyyn paineeseen. Tälle on taatusti insinöörikielessä tekninen termikin, minä en vain sitä tiedä. Jos tämä ruuvi on tiukalla räpsyy vastus hyvin lyhyin väliajoin pitääkseen paineen. Kovin löysänä se sen sijaan sallii suuremman paineen vaihtelun.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Pressostaatin säätäminen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2007, 21:42:46 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tommi
Mulla ei ole nyt painemittarikahvaa käytössä, vaan kova pitkäperjantain tee-se-itse draivi ja vakuuttuneisuus, että illalla vedetään pehmeät lirut. Usko on ihmeellinen asia.

Kannattaa muistaa se, että pressostaatilla säädetään siis boilerin painetta = lämpötilaa. Painemittarikahvalla mitataan uuttopainetta johon tuolla boilerin paineen säädöllä ei ole vaikutusta. Uuttopainetta säädetään koneen ylivirtausventtiilin avulla. En valitettavasti kyllä tiedä missä tuo Oscarissa sijaitsee. Ehkäpä muut foorumilaiset osaavat avittaa...

Lainaus käyttäjältä: Tommi
Keskiruuvi säätää painetta, apuruuvi sen sijaan säätää vaihteluväliä.

Aivan oikein. Yleensä suositellaan ettei tuota vaihteluväliä säätävään ruuvin koskettaisi, koska sen kierteet ovat pressostaateissa yleensä melko herkästi rikkoutuvat...

Itse boilerin painetta alentamalla höyrytysteho laskee, mutta toisaalta jäähdytys/lämmityshuuhtelun volyymi pienenee (eli vettä kuluu vähemmän).

T. Teme
Kirjattu

Tommi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Pressostaatin säätäminen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2007, 10:55:57 ap »

Lainaus käyttäjältä: Teme
Lainaus käyttäjältä: Tommi
Mulla ei ole nyt painemittarikahvaa käytössä, vaan kova pitkäperjantain tee-se-itse draivi ja vakuuttuneisuus, että illalla vedetään pehmeät lirut. Usko on ihmeellinen asia.

Kannattaa muistaa se, että pressostaatilla säädetään siis boilerin painetta = lämpötilaa. Painemittarikahvalla mitataan uuttopainetta johon tuolla boilerin paineen säädöllä ei ole vaikutusta. Uuttopainetta säädetään koneen ylivirtausventtiilin avulla. En valitettavasti kyllä tiedä missä tuo Oscarissa sijaitsee. Ehkäpä muut foorumilaiset osaavat avittaa...

Lainaus käyttäjältä: Tommi
Keskiruuvi säätää painetta, apuruuvi sen sijaan säätää vaihteluväliä.

Aivan oikein. Yleensä suositellaan ettei tuota vaihteluväliä säätävään ruuvin koskettaisi, koska sen kierteet ovat pressostaateissa yleensä melko herkästi rikkoutuvat...

Itse boilerin painetta alentamalla höyrytysteho laskee, mutta toisaalta jäähdytys/lämmityshuuhtelun volyymi pienenee (eli vettä kuluu vähemmän).


Niinhän siinä kävi, että innoissani pyrin perse edellä puuhun. Höyrytysteho laski niin pahasti, että vaahdon muodostaminen tuli mahdottomaksi. Säädöt oli palautettava entiselleen. Kuten todettua, minkäänlaisia mittalaitteita ei käytössäni juuri nyt ole, joten hanurituntumalta olen edennyt. Sen mukaan juuri lämpötilassa ei ole mitään vikaa. Päinvastoin, alusta pitäen on vaikuttanut siltä, että suodatusvesi on ollut varsin sopivaa. Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei sitäkin kannattaisi tarkistaa.

Seikkailu pressostaatin kanssa typistyi siis yleissivistäväksi koulutusretkeksi koneen sisuksiin. Nyt pitäisi tehdä uusi ekskursio uuteen kohteeseen, ja tällä kertaa suoraan sylttytehtaalle, eli ylivirtaus eli ylipaine eli ekspansio -venttiilin (OPV - over pressure valve) luokse aivan kuten Teme sanoo. Ongelma on, etten ihan tarkaan tiedä missä se on. Boilerista lähtee näet sen verran putkia ja letkuja, että epä-insinööri ei ihan kaikille keksi funktiota, vaikka miten kauan nojatuolissa miettii.

Tarvitsen siis apua venttiilin paikantamisessa. Olen kyllä löytänyt kaikenlaista asiaan liittyvää vinkkiä ja vihjettä.

Tämä on ymmärtääkseni hyvä yleisesitys, jossa on myös fotoja erilaisista venttiileistä. Tästä on iloa kenelle tahansa paineen säätäjälle.

Spesifimmin Oscariin liittyen:
jos joku asioita tunteva voisi varmistaa mikä kohta tässä Oscarin vesijärjestelmässä täsmälleen on ko. venttiili, olisin iloinen. Olen löytänyt myös Oscarin räjäytyskuvan, mutta siitä huolimatta en ole ollenkaan varma missä venttiili on.

Onko se numero 07300370? vai 07300370?

Miten ihmeessä näitä pitää väännellä? Jos etsitty venttiili on jälkimmäinen, homma on huono, sillä siitä lähtevä letku johtaa tippa-altaaseen eikä luullakseni ole koskaan ollut auki. Parempi olisi, jos ylimääräinen vesi virtaisi takaisin kiertoon.

Kaikki valo otetaan kiitollisuudella vastaan.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Pressostaatin säätäminen
« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2007, 11:24:14 ap »

Lainaus käyttäjältä: Tommi

Onko se numero 07300370? vai 07300370?


Miten olisi 73012002, VALVOLA NEPLAX 1/8", EXPANSIONE VALVE 1/8" ?

Ja täältä löytyi tämmöistä tietoa:

"On my Oscar, the expansion valve spits into the drip tray. Now, while this
wastes a little water,  it eliminates the potential of overheating the
reservoir water. ULKA's are supposed to be fed very cool water -- 75F max
IIRC the sticker that is on the pump.

The ideal place for a relief valve would be in the pump circuit before the
cold water got to the HE (or single boiler).  Its output could loop right
back around to the suction side of the pump or back into the reservoir. It
sounds like the Silvia already has this setup. The Oscar's expansion valve
is past the HE (teed off the group head actually) so Simonelli doesn't try
to send the hot water back to the reservoir."
Kirjattu