Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kotiteatteri  (Luettu 59548 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #45 : Huhtikuu 29, 2014, 12:31:41 ip »


[...] ja aika moni mustavalkoinen.

Tarkoitatko niikuin Jarmuschin Dead Man tai Aronofskyn Pi?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #46 : Huhtikuu 29, 2014, 14:02:57 ip »

nno, esim: Chalpinin liki koko tuotanto, Laurel & Hardy,  Ernst Lubitsch: Ollako vai eikö olla, Ingmar Bergman: Seitsemäs sinetti ja Mansikkapaikka, Alexander MacKendrick: Naisentappajat ja Mies valkoisessa puvussa, Jean Renoir: Virta, John Huston: Maltan haukka, Robert Hamer: Kruunupäitä ja hyviä sydämiä, Carl Reiner: Kuollut Mies Ei Palttoota Kaipaa, William Wyler: Loma Roomassa, Woody Allen: Zelig, Francis Ford Coppola: Taistelukala, Tarkovski: Stalker...muutamia mainitakseni.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #47 : Huhtikuu 29, 2014, 14:12:43 ip »

Tarkovski: Stalker...

Hienoa, että Tarkovskin paras teos mainitaan eikä sitä toiseksi parasta, eli Solarista. Kyseessä ei silti ole mustavalkoelokuva.

Koska mainittiin Chaplin, niin pitää heti alkaa kehua aina Jacques Tati:a. Vaikkakin hänen mustavalkoinen elokuvansa onkin huonompi kuin hänen myöhemmät värilliset elokuvansa. Mukaanlukien sen mustavalkoisen elokuvan väriversio, joka kuvattiin rinnan sen värillisen kanssa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #48 : Huhtikuu 29, 2014, 17:16:37 ip »

Mieluimmin laadukas stereo kuin huono surround. Jopa elokuvissa.

Tismalleen. Lisäksi harvempi tulee ajatelleeksi, että surroundäänellä on tarkoitus luoda äänellinen tila. No se voi toimiakin, jos kuunteluhuone on akustoitu vähintään kunnon elokuvateatterin tasoisesti (siihen meneekin helposti sitten useamman halvan 5.1 -laitteiston hinta). Monikanavaäänet on miksattu äänellisesti täysin kuivassa, eli kaiuttomassa tilassa ja sellaisessa ne on tarkoitus kuunnellakin. Harvemmalla kuitenkaan on leffateatterin/miksaamon akustiikka kotonaan, joten lopputuloksena käykin niin, että luodaan tila toisen tilan sisään, joka ei ole millään tavalla tarkoituksenmukaista.
Stereokuuntelussa on etuna se, että sitä ei ole alunperin suunniteltu täysin kuivaksi akustoituihin tiloihin, vaan ihan tavalliseen kotikäyttöön - ei stereokaan mitenkään edukseen ole kaikuisassa tilassa, mutta normaalisti kalustettu olohuone on kuitenkin sen käyttötarkoituksen mukainen.

Lisäksi onhan se niinkin, että paskasta kaiuttimesta kuuluva ääni kuulostaa juuri siltä itseltään. Vaikka niitä linnunpönttöjä olisi tuhat, ei se itse saundi sen paremmaksi muutu. Samoin on hyvä muistaa se, että huonot takakaiuttimet yhdistettynä hyviin pääkaiuttimiin myös pilaavat kokonaisuuden.

Sitäkin voi vielä pohtia, että jokainen äänilähde (tässä yhteydessä kaiutin) ottaa heijastuksia joka ikisestä mahdollisesta pinnasta. Useimmat ihmiset eivät mielestäni kykene sijoittamaan edes yhtä kaiutinta siten, että heijastukset eivät aiheuttaisi isoja ongelmia kuunteluun. Mitä useampi kaiutin, sen enemmän on tarvetta ammattisuunnittelijalle.

Onhan sitä muutenkin tietysti maailma pullollaan väkeä, jotka esim. ihan tyytyväisinä keittävät kahvinsa valmiiksi jauhetuista ikivanhoista kahvinpuruista. Jokaisella on toki oikeus olla väärässä ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #49 : Huhtikuu 29, 2014, 17:24:17 ip »

Myös Ladykillers oli värielokuva, joskaan se ei mielestäni vähinnä sen hyvyyttä (ja tarkoitan Ealing-versiota).

Ja Tatihan toki teki vielä Riemuloma Rivieralla -leffan mustavalkoisena.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #50 : Huhtikuu 29, 2014, 14:28:03 ip »


Lisäksi onhan se niinkin, että paskasta kaiuttimesta kuuluva ääni kuulostaa juuri siltä itseltään. Vaikka niitä linnunpönttöjä olisi tuhat, ei se itse saundi sen paremmaksi muutu.

Ja juuri niinkuin selitit, niin todella monissa tapauksissa ne jopa usein haittaavat kokonaisuutta enemmän kuin auttavat. Senkin lisäksi, että samaan hintaan saa paremman stereolaitteiston kuin surroundlaitteiston.

Jos oikeasti tietää mitä tekee ja kokonaisuus on hyvin suunniteltu, niin hyvin suurilla budjeteilla surround on kyllä minustakin siihen sopivissa elokuvissa parempi kuin stereo. Harvalla vaan oikeasti on sellaista budjettia, tiloja ja osaamista että homma olisi mielekästä silloinkaan. Sekin vielä, että aika yllättävän harvassa elokuvissa siitä surroundista on silloinkaan merkittävää iloa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #51 : Huhtikuu 29, 2014, 14:29:39 ip »


Ja Tatihan toki teki vielä Riemuloma Rivieralla -leffan mustavalkoisena.

Niimpäs tekikin. Anteeksi. Se kuuluu jo Tatin hyviin elokuviin, vaikka Tatin tuotanto omasta mielestäni paraneekin joka leffalla. Mielipide jota kukaan ei tunnu kanssani jakavan.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #52 : Huhtikuu 29, 2014, 17:39:09 ip »

vaikka Tatin tuotanto omasta mielestäni paraneekin joka leffalla. Mielipide jota kukaan ei tunnu kanssani jakavan.

Oma suosikkini on kenties Enoni on toista maata. Se kuvaa jokseenkin hienosti modernin ja vanhan ajan yhteentörmäystä ja tunnelmahan siinä on kauttaaltaan hieno. Yleisesti Tatin huippuna pidetään Playtimea (siis kriitikoiden mielestä). Itse pidän kyllä järjettömän paljon jokaikisestä leffasta, paitsi viimeiseksi ohjaustyöksi jääneestä Ruotsissa kuvatusta Paradesta. Siinä ei ole mitään tolkkua eikä ole ihme etteivät edes useimmat Tatifanit ole koskaan kuulleetkaan sen olemassaolosta  :-[
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #53 : Huhtikuu 29, 2014, 14:56:50 ip »

Oma suosikkini on kenties Enoni on toista maata. Se kuvaa jokseenkin hienosti modernin ja vanhan ajan yhteentörmäystä ja tunnelmahan siinä on kauttaaltaan hieno. Yleisesti Tatin huippuna pidetään Playtimea (siis kriitikoiden mielestä).

Vaihtelee kovasti kriitikosta riippuen. Riemuloma on kovasti suosiossa myös monilla. Eno on hieno ja Playtime varsinkin oikeastaan kovasti samoista syistä kuin mistä kehuit Enoa, mutta vain eri näkökulmasta. En vaan pääse yli siitä että pidän yli kaiken Traficistä. Mutta joo.. Enokin on kyllä niin älyttömän hieno, että menee vähän tylsäksi tuo järjestely. Alkoi heti suihkulähde naurattaa. Perinteisenä komediana se varmasti toimiikin parhaiten ja noissa myöhemissä sitten tulee enemmän sitä muutakin.

Lainaus
Itse pidän kyllä järjettömän paljon jokaikisestä leffasta, paitsi viimeiseksi ohjaustyöksi jääneestä Ruotsissa kuvatusta Paradesta. Siinä ei ole mitään tolkkua eikä ole ihme etteivät edes useimmat Tatifanit ole koskaan kuulleetkaan sen olemassaolosta

Olen kuullut, vaan en nähnyt. En laske varsinaiseen elokuvien kaanoniin, kun ei ole varsinainen elokuva, mutta olen kyllä tahtonut aina nähdä sen. Modernina aikakautena ymmärrän "televisio-elokuva" käsitteen, mutta tuolloin se ei ollut elokuva.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #54 : Huhtikuu 29, 2014, 18:15:20 ip »

Jos oikeasti tietää mitä tekee ja kokonaisuus on hyvin suunniteltu, niin hyvin suurilla budjeteilla surround on kyllä minustakin siihen sopivissa elokuvissa parempi kuin stereo. Harvalla vaan oikeasti on sellaista budjettia, tiloja ja osaamista että homma olisi mielekästä silloinkaan. Sekin vielä, että aika yllättävän harvassa elokuvissa siitä surroundista on silloinkaan merkittävää iloa.

Se tuli vielä jälkijunassa mieleen, että kotiteatterin ja leffateatterin välillä on muutenkin melkoisia eroja, vaikka siihen tekniikkaan käytettäisiin kuinka paljon rahaa - ellei budjettia sitten venytetä vielä niin pitkälle, että hankittaisiin myös huipputeatterin esityskalusto ja tietysti ne alkuperäiset esityskopiot.

Eihän niitä leffoja teattereissa esitetä miltään dvd/bluray-levyiltä, kun taas kotikäytössä kuvaa ja ääntä joudutaan pakkaamaan ja etenkin dynamiikka kärsii (toki uskon että muutenkin menetetään harmonisia säröjä ja muita äänen luoteelle ominaisia asioita). Käytännössä asian vaikutus tulee kuuluville siinä, että kotikäyttöön tarkoitettujen tallenteiden äänen dynamiikka- alue jää kauaksi leffateattereiden valtavasta metelin ja hiljaisuuden välisestä kontrastista.

Vaikka itse miksaus olisikin sama, niin kotiteatteriääni on aina ikään kuin kompressoitua. Vähän kuin kuuntelisi klassista musiikkia kompressorin tai limitterin läpi ajettuna. Siinäkään ei oikeastaan ole mitään järkeä.

Niinkuin ei siinäkään, että kun jo lähtökohtaisesti kuunnellaan "huononnettua" äänimateriaalia, niin vielä väen väkisin halutaan hankkia huonommat kaiuttimetkin, koska niitä huonoja halutaan mahdollisimman paljon.

Sitä ketjua pitäisi pyrkiä parantamaan, eikä ehdoin tahdoin päinvastoin.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #55 : Huhtikuu 29, 2014, 18:28:52 ip »

Kyllähän koko Tatin tuotantoa selvästi ohjaa 'moderneille' hömpötyksille nauraminen.  :)

Olen kuullut, vaan en nähnyt. En laske varsinaiseen elokuvien kaanoniin, kun ei ole varsinainen elokuva, mutta olen kyllä tahtonut aina nähdä sen. Modernina aikakautena ymmärrän "televisio-elokuva" käsitteen, mutta tuolloin se ei ollut elokuva.

Aikoinaanhan se kuvattiin videokameroilla Ruotsin televisolle, mutta joskus 80-luvulla materiaalit siirrettiin filmille ja elokuvaa esitettiin teattereissakin
Sehän muuten on Suomessakin julkaistu dvd:nä. Olisikohan ollut Futurefilmin julkaisu. Anttila myi sitä joskus alle 5 eurolla. Eikä siitä paljon enempää mielestäni kannata maksaakaan. Valitettavasti siitä ei juuri muuhun ole kuin kokoelman täydentämiseen, paitsi jos tykkää sirkuksesta. Sehän ainakin muistaakseni on lähinnä taltioitua sirkusta, jossa Tati sentään itse onneksi välillä kekkaloi miimikoimassa.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #56 : Huhtikuu 29, 2014, 16:14:28 ip »


Eihän niitä leffoja teattereissa esitetä miltään dvd/bluray-levyiltä, kun taas kotikäytössä kuvaa ja ääntä joudutaan pakkaamaan ja etenkin dynamiikka kärsii (toki uskon että muutenkin menetetään harmonisia säröjä ja muita äänen luoteelle ominaisia asioita).

No siis blyray levyllä äänen saa pakkamattomanakin. Sen lisäksi käytetyt bitratet ja pakkausalgorytmit ovat käytänössä niin hyviä, että menee kyllä totaaliseksi uskomushifistelyksi niiden vaikutus ääneen. Hyvissä olosuteissa ja sopivilla näytteillä kaksois-sokkokokella toki jotkut ihmiset erottavat. Dynamiikka ei kuitenkaan kärsi siitä pakkauksesta yhtään. Harmoonisten säröjen menettäminen riippuu vähän pakkausalgorytmistä tai erityisesti siitä filtteröidäänkö materiaalia tahallaan ennen pakkausta, koska korkat äänet syövät turhia bittejä suhteettoman paljon joissakin pakkausalgorytmeissä. Käytännössä pakkausalgorytmit kuulee yleensä tietynlaisista "artifakteista" joita voi opetella kuuntelmaankin. Tietynlaisissa näytteissä ovat pahempia ja toisissa taas olemattomia.

Dynamiikkaa en ainakaan mikään minun tuntemani pakkausalgorytmi vähennä. Joskaan en nyt mene sanomaan etteikö sellaistakin voisi olla olemassa. Sen sijaan dynamiikkaa vähentävät erilliset DVD/Bluray miksaukset jotka on suunniteltu kotikäyttöön pienemmille äänenvoimakkuuksille. Niissä puhe on käytännössä miksattu kovemmalle kuin elokuvaversiossa ja usein kompressoitu.

Lainaus
Käytännössä asian vaikutus tulee kuuluville siinä, että kotikäyttöön tarkoitettujen tallenteiden äänen dynamiikka- alue jää kauaksi leffateattereiden valtavasta metelin ja hiljaisuuden välisestä kontrastista.

Joo siis käytännössä erilisten TV-miksausten johdosta asia on noin. Mikä on kyllä pertti-perus tallaajan näkökulmasta oikein hyvä asia TV-kaiuttimilla ja kohtuullisilla äänenvoimakkuuksilla. Puheträkki on myös yleensä miksattuna elokuvateattereia kovemmalle.

Lainaus
Vaikka itse miksaus olisikin sama, niin kotiteatteriääni on aina ikään kuin kompressoitua. Vähän kuin kuuntelisi klassista musiikkia kompressorin tai limitterin läpi ajettuna.

Aika erikoinen väite? Mistä tämä muka johtuisi? Jos DVD:n tai Blurayn miksaus on sama kuin teatterissa, niin noin ei pitäisi olla. Ei etenkään, kun pakkausalgorytmit eivät ymmärtääkseni kompressoi.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2014, 16:20:43 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #57 : Huhtikuu 29, 2014, 17:56:24 ip »

Kun tiedämme miten surkeaa on suomalainen elokuvien ja töllötuotannon äänenhallinta, eli koko ajan pitää olla kapula kädessä, jotta kuulee mitä se suomalaisen sotilaan arkkityyppi nyt sanoo, ja miten naapurikin kuulee mitä sen äiti huutaa, mistään räjähdyksistä puhumattakaan ;-)
...niiin en tiedä mitä lisäarvoa tuottaisi saada sama paremmista kaijuttimista. Tosin mullahan on ollut töllö ja tietsikka iät ja ajat kiinni stereoissa, en koskaan tajunnut, miksi ne olisi pitänyt eriyttää.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #58 : Huhtikuu 29, 2014, 18:03:41 ip »

No siis blyray levyllä äänen saa pakkamattomanakin.

Tuo on tosiaan totta (vaikka ainakin TrueHD ja DTS-HD ovat kompressoituja formaatteja) - vähintäänkin klassista musiikkia julkaistaan blurayna pakkamattomana. Toki kotikäytössä ja teatterikäytössä saattaa herzimäärissä ja bittisyvyyksissä olla silti eroja. En suoraan sanoen edes tiedä missä bluray-levyillä tänä päivänä mennään. Jokunen vuosi sitten 48kHz oli melko pitkälle käytännön standardi. Esityikopioissa taas 192kHz ei ole ollut mikään ongelma - toki ei kai siihen mitään syytä ole, miksi blurayn äänestä tarvitsisi tinkiä, paitsi jos kuva tarvitsee paljon tilaa.
Noilla herzeillä ja biteillä ei teoriassa muuten ole merkitystä kuin, että sähköisesti toistettua ääntä täytyy aina miettiä myös signaaliketjuna. Jokainen laatua heikentävä lenkki korostaa muiden lenkkien ongelmia.

Sen lisäksi käytetyt bitratet ja pakkausalgorytmit ovat käytänössä niin hyviä, että menee kyllä totaaliseksi uskomushifistelyksi niiden vaikutus ääneen. Hyvissä olosuteissa ja sopivilla näytteillä kaksois-sokkokokella toki jotkut ihmiset erottavat.

Uskomushifiä, jotka jotkut kyllä erottavat ? ;)
Nojoo, on mulla useampi hifistä kiinnostunut kaveri, jotka eivät kaikkia nyansseja äänestä erota. Varmaankin lähinnä siksi etteivät edes osaa kuunnella. Se on toki selvä, että erot huomaa vain siihen riittävällä laitteistolla. Mummon vanhan 70-luvun mökkitelkkarin kaiuttimista DTS-leffat kuullostaa melkein samalta kuin 30-luvun King Kong ;)
Mutta kyllä jokaikinen kollegani aivan varmasti erottaa yllättävän paljon minimaalisen pieniäkin eroja äänessä.

Dynamiikka ei kuitenkaan kärsi siitä pakkauksesta yhtään. Harmoonisten säröjen menettäminen riippuu vähän pakkausalgorytmistä tai erityisesti siitä filtteröidäänkö materiaalia tahallaan ennen pakkausta, koska korkat äänet syövät turhia bittejä suhteettoman paljon joissakin pakkausalgorytmeissä. Käytännössä pakkausalgorytmit kuulee yleensä tietynlaisista "artifakteista" joita voi opetella kuuntelmaankin. Tietynlaisissa näytteissä ovat pahempia ja toisissa taas olemattomia.

Aina toki mainosmiehet puhuvat häviöttömästä pakkauksesta, mutta eihän sellaista ole olemassakaan. Jos mitään ei häviä, niin ei mikään pienenekään. Jos nyt vaikka vertaa RAW-kuvaa JPG (tmv)-kuvaan, niin kyllähän siitä häviää ja paljon. Se että missä olosuhteissa kukin asioita huomaa, riippuu tietysti yksilöstä. Mutta se, että suurin osa ei eroja huomaa, ei tarkoita, että niitä ei ole. Kuvan ja äänen pakkaaminen eivät ole mitenkään erilaisia. Molemmissa poistetaan informaatiota, jonka katsotaan olevan tarpeetonta. Bluray-leffat ovat kuvan puolesta kaukana täydellisestä. Sama pätee usein ääneen - vaikka en nyt tietenkään sitä paskaksikaan menisi haukkumaan :) mutta ponttini olikin, että se ei ole sama kuin mitä leffateattereissa toistetaan.

Dynamiikkaa en ainakaan mikään minun tuntemani pakkausalgorytmi vähennä. Joskaan en nyt mene sanomaan etteikö sellaistakin voisi olla olemassa. Sen sijaan dynamiikkaa vähentävät erilliset DVD/Bluray miksaukset jotka on suunniteltu kotikäyttöön pienemmille äänenvoimakkuuksille. Niissä puhe on käytännössä miksattu kovemmalle kuin elokuvaversiossa ja usein kompressoitu.

Kaikki pakkaus vähentää dynammiikka jossain määrin. MP3 on hyvä esimerkki, josta jokaisen säännöllisesti korvien pesusta huolehtivan  ;) tulisi kuulla ero. Tosin maallikolle se dynamiikka ei ole ehkä yhtä helppoa huomata kuin vaikkapa diskattien vaimeneminen/yläpään kihinän korostuminen. (se on hyvä esimerkki sikäli, että monien mielestä MP3 kuulostaa ihan hyvältä, kun siihen -ja Spotifyihin- on tottunut). Kuulo on kuitenkin ihmisen aisteista kaikkein mukautuvaisin - näin ainakin vielä opiskeluaikoinani väitettiin). Käytännössähän dynamiikka-alueen pieneneminen tarkoittaa pohjakohinan voimistumista (jos huiput pyritään pitämään suurinpiirtein samassa).

Joo siis käytännössä erilisten TV-miksausten johdosta asia on noin. Mikä on kyllä pertti-perus tallaajan näkökulmasta oikein hyvä asia TV-kaiuttimilla ja kohtuullisilla äänenvoimakkuuksilla. Puheträkki on myös yleensä miksattuna elokuvateattereia kovemmalle.

TV-mix on taas ihan eri asia kuin DTS ym. mixit. Suuresti epäilen, että jos leffalle tehdään esityskopioita varten jokunen erilainen digimixaus eri teattereita varten, niin ei niihin kosketa muuten kuin tarvittaessa pakkaammalla, jos sitäkään. Ne on kuitenkin tarkoitettu niille, jotka tykkäävät jytinästä ja miksaaminen ei ole yhtään halpaa puuhaa. TV-mixaus taas tehdään televisiolevitystä ja mummoja varten (ja niille levyjen pyörittelijöille, joiden kotilaitteissa ei ole dekoodereita. Ei kyllä taida olla kauhean yleistä nykyisin).

Aika erikoinen väite? Mistä tämä muka johtuisi? Jos DVD:n tai Blurayn miksaus on sama kuin teatterissa, niin noin ei pitäisi olla. Ei etenkään, kun pakkausalgorytmit eivät ymmärtääkseni kompressoi.

Jos mixaus on sama, niin se ei tarkoita että masterointi olisi sama. Digiääntähän voi kompressoida kahdella eri teknologialla ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kotiteatteri
« Vastaus #59 : Huhtikuu 29, 2014, 18:06:08 ip »

Kun tiedämme miten surkeaa on suomalainen elokuvien ja töllötuotannon äänenhallinta, eli koko ajan pitää olla kapula kädessä, jotta kuulee mitä se suomalaisen sotilaan arkkityyppi nyt sanoo, ja miten naapurikin kuulee mitä sen äiti huutaa, mistään räjähdyksistä puhumattakaan ;-)
...niiin en tiedä mitä lisäarvoa tuottaisi saada sama paremmista kaijuttimista. Tosin mullahan on ollut töllö ja tietsikka iät ja ajat kiinni stereoissa, en koskaan tajunnut, miksi ne olisi pitänyt eriyttää.

Toisaalta tuossa aimmin postittamassasi 'hyvien elokuvien listassa' ei kovin montaa kotimaista leffaa tainnut ollakaan :)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E