Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)  (Luettu 37217 kertaa)

hirvi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 74
Vast:Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #30 : Huhtikuu 11, 2007, 13:51:45 ip »

Oli niin selkeät ohjeet että uskaltaa kokeilla, kun tulee ajankohtaiseksi. Kiitos.
Kirjattu
Hirvi

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #31 : Marraskuu 18, 2011, 16:14:00 ip »

Tuossa saatuani Pavonin, vaihdoin siihen ensimmäiseksi tiivisteet. Tiivistepaketin mukana tuli pieni määrä voiteluainetta, silikonipohjaista tiettävästi. Kuitenkin parissa viikossa mäntä jäykistyi aivan liian jäykäksi. Kahvin teko ei meinannut onnistua millään. Joko "rasvaa" oli alunperin liian vähän (olisin perstuntumalla laittanut enemmän, mutta kun ei riittänyt) tai sitten jokin syö sitä tuolta koneesta.
Molykotea en tähän hätään onnistunut hankkimaan, mutta elintarvikehyväksyttyä spraysilikonia kuitenkin. Koostumus notkisteen haihduttua on minun ymmärrykseni mukaan kerrassaan oivallinen, tiivisteiden mukana tullut oli liian paksua.

Kattotaan ny, kuin tuo toimii. Ainakin sitä on helppo lisätä männänvarteen tarvittaessa. Tuli erittäin liukas, mutta kyllä se tuosta pian tasoittuu.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #32 : Marraskuu 18, 2011, 16:24:44 ip »

Kyllä se mukana tuleva rasva lienee molykote 111:tä
Arvelisin sen riittävän helposti jopa useampaankin rasvaukseen, vaikka määrä onkin tosi pienen näköinen.

Saitkos selville, mikä jäykistyi? Laitoithan myös itse sylinterin seinämiin? Eikä vain varteen.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

ramo

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #33 : Marraskuu 18, 2011, 16:33:19 ip »

Sama kokemus tiivisteiden vaihdon jälkeisestä jäykistymisestä. Itse ajattelin, että tiivistepaketin mukana tulleen vähäisen voiteluaineen tarkoitus oli vain auttaa asennustyössä, eikä toimia pidempiaikaisena voiteluaineena. Kylmänä mäntä on tosiaan jäykkä, mutta notkistuu nopeasti, kunhan kone lämpenee.

Onko Tinurin pavoni niin hyvässä rasvassa, että mäntä liikkuu myös kylmänä sujuvasti, vai vasta lämpimänä?
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #34 : Marraskuu 18, 2011, 16:44:04 ip »

Helpolla on liikkunut molemmissa Pavoneissa myös kylmänä.

Oliskohan kyse siitä, että ette ole rasvannut sylinteriä olleskaan?
Tuo "oikea rasva" pysyy kyllä kuumassakin kiinni, eikä liukene pois.

Se poistuu kyllä esim. E-61 gruposta kafizalla, jolloin pitää usein Molykotea lisätä huuhtelun jälkeen.
Tuonne Piccolon sylinteriinhän ei saa oikein aineita menemään, paitsi joskus sitruunahappoa ja sitäkään ei kannata minun mielestäni ottaa ulos grupon kautta, vaan suurimmaksi osaksi ihan korkista kaatamalla.
Ja sitruunahappo nyt ei Molykotea poista, vaikka ottaisikin hapot pois grupon kautta...

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #35 : Marraskuu 18, 2011, 16:48:53 ip »

Kyllä se mukana tuleva rasva lienee molykote 111:tä
Arvelisin sen riittävän helposti jopa useampaankin rasvaukseen, vaikka määrä onkin tosi pienen näköinen.

Saitkos selville, mikä jäykistyi? Laitoithan myös itse sylinterin seinämiin? Eikä vain varteen.

Olli

Molykotea oli niin niukasti, että sitä sai juuri ja juuri levitettyä ohuimman mahdollisen kerroksen männänvarteen ja männän tiivisteisiin. Sylinteriseinämiin siitä ei riittänyt. Liekö sattunut harvinaisen niukka määrä.
Toki varmaan kolmannes voiteesta jäi pusiin seinämiin eikä tullut pois vaikk a kuinka yritti.

Luulen, että jäykistyminen oli männänvarren ja sen tiivisteen välistä.  männänvarren juureen oli kertynyt jähmettynyt voiteluainerengas. Osasyynsä oli varmasti siinä, että jouduin erinäisistä syistä (ehkä kuitenkin lähinnä laiskuudesta) tekemään osan happopuhdistuksista tiivisteiden vaihdon jälkeen.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #36 : Marraskuu 18, 2011, 17:37:28 ip »

Niin,

Itse en vaihtanut (laiskuuttani) ihan toimivia varren tiivisteitä ollenkaan.
Toisaalta, mulla on tota Molykotea tuubillinen... Tervetuloa noutamaan etusormellinen.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #37 : Marraskuu 18, 2011, 17:48:48 ip »

Tuota oli ilmeisesti käytetty puhdistamatta kertaakaan, ja ilmeisesti ihan kohtuullisen paljon. Oli hävyttömän likainen, ei ollut vaihtoehtoa, että vaihdetaanko vai ei.

Kiitos rasvatarjouksesta, mutta uskon pärjääväni tuolla spraysilikonilla.
Kirjattu

ramo

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #38 : Marraskuu 18, 2011, 21:00:07 ip »

Rasvailin männän, sylinterin, tiivisteet yms. Kilkkeet. Voiteluainetta oli tosiaan vaan niin niukasti, ettei sitä kovin paljoa per osa riittänyt.
Kirjattu

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #39 : Marraskuu 20, 2011, 16:35:30 ip »

Helpolla on liikkunut molemmissa Pavoneissa myös kylmänä.

Se poistuu kyllä esim. E-61 gruposta kafizalla, jolloin pitää usein Molykotea lisätä huuhtelun jälkeen.


Minulla on sama kokemus useammasta vipukeittimestä. Ennemminkin tulee mieleen, että tuliko laitettua jompi kumpi tiivisteistä väärinpäin jos mäntä ei kulje kunnolla. Toinen mikä tulee mieleen on väärä rasva joka eltaantuessaan alkaa muistuttaa ominaisuuksiltaan lähinnä pihkaa. Mielestäni rasvan käyttö tiivisteen vaihdon yhteydessä liittyy lähinnä siihen että tiiviste saadaan ehjänä paikoilleen. Konetta käytettäessä voitelun suorittaa vesi eikä sylinteriin hankalasti lisättävä rasva.


Ja vielä Tinurille ja miksei muillekkin E-61 käyttäjille, kuinka lisäät rasvat grupon sisään? Minulla oli joskus tapana suhauttaa spray-molycotet blindiin ennen viimeistä takaisinhuuhtelua. Mutta se tapa jäi kun en huomannut sen tuovan mitään etua.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #40 : Marraskuu 20, 2011, 17:07:07 ip »

Ja vielä Tinurille ja miksei muillekkin E-61 käyttäjille, kuinka lisäät rasvat grupon sisään? Minulla oli joskus tapana suhauttaa spray-molycotet blindiin ennen viimeistä takaisinhuuhtelua. Mutta se tapa jäi kun en huomannut sen tuovan mitään etua.

Kampi irti grupon sivusta ja pinnat ensin kuiviksi.

Blindin kautta tekemässäsi käsittelyssä on ongelmana se, että aine hylkii tehokkaasti kosteutta ja ei tartu kosteisiin pintoihin mekanismin sisällä.

Lisäys:

Näemmä joskus sepustin ohjetta kahwikiinkin: http://www.ristretto.fi/kahwiki/E61_voitelu
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #41 : Marraskuu 20, 2011, 17:11:13 ip »

Ja vielä Tinurille ja miksei muillekkin E-61 käyttäjille, kuinka lisäät rasvat grupon sisään? Minulla oli joskus tapana suhauttaa spray-molycotet blindiin ennen viimeistä takaisinhuuhtelua. Mutta se tapa jäi kun en huomannut sen tuovan mitään etua.
Juu,
eihän siellä grupon sisällä mitään voideltavaa E-61:ssä olekaan (toisin, kun mielestäni Piccolassa on).
Tarkoitin vain sitä, että Cafiza huuhtelu poistaa rasvan (kahvirasvan, tai Molykoten) grupon vipumekanismista ja se alkaa narisemaan, kitisemään ja jäykistyy...
Sen jälkeen minun on pakko aukaista vipukammio ja voidella tapit ja epäkesko, jotta ei tee häijyä, kun kääntää vipua.

Mistäs olet saanut hankittua Cow/Molykote 111:tä sprayna?
Voisi olla tosi hyvä kama takaisinhuuhteluun Cafizan jälkeen?

Olli

Muoks:
Jiitee jo ehtikin vastata tähän. Ehkä se pura-kuivaa-voitele-kasaa onkin ihan paras.

Å
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #42 : Marraskuu 20, 2011, 17:49:13 ip »


Mistäs olet saanut hankittua Cow/Molykote 111:tä sprayna?
Voisi olla tosi hyvä kama takaisinhuuhteluun Cafizan jälkeen?

Olli

Sprayna käyttämäni tuote oli kotimaisen Pentisolin purkittamaa ja jonkun tietäjän mukaan täysin identtistä molycote111 nimellä myytävän kanssa.

Tuotetta voi olla hankalaa löytää kuluttajamyynnistä. Käsittääkseni sitä käyttävät ammattilais ruoanvalmistuslaitteita kokoavat ja huoltavat yritykset. Minun purkkia saat kyllä testikäyttöön lainaksi jos sen vielä löydän.
Kirjattu

ramo

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #43 : Marraskuu 21, 2011, 09:32:50 ap »

Minulla on sama kokemus useammasta vipukeittimestä. Ennemminkin tulee mieleen, että tuliko laitettua jompi kumpi tiivisteistä väärinpäin jos mäntä ei kulje kunnolla. Toinen mikä tulee mieleen on väärä rasva joka eltaantuessaan alkaa muistuttaa ominaisuuksiltaan lähinnä pihkaa. Mielestäni rasvan käyttö tiivisteen vaihdon yhteydessä liittyy lähinnä siihen että tiiviste saadaan ehjänä paikoilleen. Konetta käytettäessä voitelun suorittaa vesi eikä sylinteriin hankalasti lisättävä rasva.

Jos "männänrenkaat" on asennettu väärin päin, muitakin ongelmia kuin männän jäykkyys pitäisi kyllä ilmetä. Vesi luultavimmin tulisi jo boilerin paineella läpi tai vettä ei tulisi ollenkaan, vaikka vipua nostaa - riippuu siitä, millä tavalla väärin tiivisteet ovat. Toisekseen männänhän pitäisi liikkua toiseen suuntaan paremmin kuin toiseen, jos vain toinen tiiviste on väärin. Eli en oikein usko, että männän jäykkyys selittyy tällä.

Nyt kun oikein muistelen, niin omalla kohdalla taisi käydä, niin että lisäsin asennusvaiheessa, lähinnä molykoten niukkuuden takia, mäntään ja sylinteriin apteekista hankittua vaseliinia molykoten kaveriksi. Ajatus oli, että vaseliini lähtee pois heti ensimmäisellä käytöllä (ja niin myös kävi). Tässä kohden herää kaksi kysymystä: Voiko valkovaseliini kuitenkin jämähtää sekoituttuaan molykoten kanssa? Tai voiko valkovaseliini jotenkin liuottaa molykoten pois?
Kirjattu

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Vs: Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)
« Vastaus #44 : Marraskuu 22, 2011, 06:01:42 ap »

Jos suljettiin pois se että männänrenkaat ovat väärin asennettu, tai vioittuneet jo asennusvaiheessa. Niin kolmantena mahdollisuutena minulle tulee mieleen koneen ikä. Omat käyttökokemukseni liittyvät lähinnä alle viisi vuotiaisiin pumppukeittimiin. En ole havainnut yhdessäkään minkäänlaisia merkittäviä kulumisjälkiä sylinterin sisäpinnassa joka voisi aiheuttaa ylimääräistä kitkaa. Mutta lähes poikkeuksetta vesisäiliön alla jalkasokkelin sisäpuolella jossa koneen sähköt sijaitsevat on kosteus usein tehnyt tuhojaan.

Olen edelleen sitä mieltä, että koneen normaali käyttö ei vaadi sylinteriseinien rasvaamista. Mielestäni tiivisteiden vaihdon jälkeen menee vähintään 10-20 kuppia kun kahva on tunteeton lerppa. Ennen kun kumin ja teräksen luonnollinen kitka saavutetaan. Vertailukohtana pidän uutta vasta käyttöönotetun laitteen vastaavaa jäykkyyttä.

Eihän mikään tietenkään estä pitämään sylinteriä öljyttynä. Silloin tuo Pentisolin moly HD H-1 saattaa olla käytössä kätevämpi kuin molycote 111. Normaalin vaseliinin sulamispiste on niin alhainen että se huuhtoutuu todennäköisesti parin käyttökerran aikana pois.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2011, 06:56:27 ap kirjoittanut wanico »
Kirjattu