Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Pannukahvi 4 life!  (Luettu 20311 kertaa)

Macanudo

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Pannukahvi 4 life!
« Vastaus #30 : Helmikuu 02, 2010, 10:28:26 ap »

Kerrohan mikä mylly on kyseessä.
Muuta en osaa kertoa, kuin että kyljessä lukee TCM ja näyttää tältä: http://www.pesiaani.net/mylly.jpg
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Pannukahvi 4 life!
« Vastaus #31 : Helmikuu 02, 2010, 13:56:07 ip »

Pyöreästä käsimyllystä voi tosiaan olla vaikeaa saada napakkaa otetta. Itse pistäisin myllyn polvien väliin ja ote tuon vaalean osan kapeimmasta kohdasta. Tuoli on parempi alusta kuin sohva.

Teknisempi luonne voi pyörittää myllyä ruuvinvääntimellä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Pannukahvi 4 life!
« Vastaus #32 : Helmikuu 03, 2010, 08:25:37 ap »

Lainaus käyttäjältä: tirofaux
Teknisempi luonne voi pyörittää myllyä ruuvinvääntimellä.

Kaikella kunnioituksella, ei uponnut tuo sähköistys-idea yhtään. Vastaavalla rahalla saa halpoja sähköisiä myllyjä, joilla jauhatustulos varmaan vähintään yhtä hyvä kuin tuo sähköistetty yhdistelmä...  :-\
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Pannukahvi 4 life!
« Vastaus #33 : Helmikuu 03, 2010, 08:32:36 ap »

Lainaus käyttäjältä: Macanudo
Turun Tupakkakaupassa tulee käytyä piipputarvikkeita ostamassa

Tämä on vähän offtopic, mutta paljonkos omistat piippuja? Itse olen lopettanut tupakoinnin kymmenen vuotta sitten. Piippua polttelin. Olisi muutamia laatupiippuja joutavana, merenvahaa sileällä pinnalla, kunnon briaria jne... jonkun verran olen niitä kalakavereille lahjoitellut, mutta on noita vielä laatikossa lojumassa. Itselläni oli piippuja useampi, että sai kuivia sauhuja polteltua - ei tarvinnut yhtä ja samaa tervalammikkoa lurautella.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Pannukahvi 4 life!
« Vastaus #34 : Helmikuu 03, 2010, 08:58:15 ap »

Ai lopetit?
Kova veto. Itse olen piiputellut viimeiset 30v ja yhä jatkuu. Tupakkamiehen elämä käy aina vain vaikeammaksi. Jopa työhuoneella, josta maksan vuokraa, saan kyllä kiroilla, juoda kahvia ja vaikka viinaa, on tupakointi epäsuotavaa. Ilmastontiin kuulemma joutuu partikkeleita, joista toiset saattavat joskus havaita, että jossakin ehkä tupakoidaan.
Itselläni on luonnollisesti useita piippuja, osa hyviä ja osa erinomaisia. Onpa yksi kalakaveriltakin saatu (Porshe).
Merivahapiippua olen katsellut himoiten, mutten ole raaskinut ostaa.
Ja sitten aamukahville...

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Macanudo

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Pannukahvi 4 life!
« Vastaus #35 : Helmikuu 03, 2010, 11:22:51 ap »

Tämä on vähän offtopic, mutta paljonkos omistat piippuja? Itse olen lopettanut tupakoinnin kymmenen vuotta sitten. Piippua polttelin. Olisi muutamia laatupiippuja joutavana, merenvahaa sileällä pinnalla, kunnon briaria jne... jonkun verran olen niitä kalakavereille lahjoitellut, mutta on noita vielä laatikossa lojumassa. Itselläni oli piippuja useampi, että sai kuivia sauhuja polteltua - ei tarvinnut yhtä ja samaa tervalammikkoa lurautella.
Itse siirryin sikareista piipputteluun vasta viime syksynä, joten piippuja on vasta kolme. Poltankin vain pari-kolme pesällistä viikossa, niin noilla on hyvin tän talven pärjännyt. On kyllä ollut tarkoitus tässä kesäksi hommata muutama piippu lisää eli jos haluat myydä piippujasi, niin laita yv:tä. :)

Ja jottei menisi ihan off-topiciksi, niin kiitos tirofauxille tuosta ruuvinväännin-ideasta. Ainakin se sai pikkuisen naurua höräyttämään. :) Meille tuo käsimylly hommattiin, kun se tuntui pannukahvimeininkiin sopivan old school-henkiseltä. Ehkä siis jätän akkukoneeni työkalupakkiin kuitenkin..
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Pannukahvi 4 life!
« Vastaus #36 : Helmikuu 03, 2010, 13:07:48 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tinuri
Ai lopetit? Kova veto.

20 vuotta meni minullakin poltellessa. Parhaimmillaan meni pussillinen tupakkaa kahdessa päivässä. Pahimmillaan käytössä oli Sätkät, piiput ja sikarit yhtä aikaa - olipahan makuvaihtelua. Sätkät tietenkin sormin käärittynä ja ilman filtteriä. Se oli yksi perhokalastusreissu, kun alkoi tympimään. Nuotiokahvia keittelin kosken rannalla, kun kopautin piipun tyhjäksi ja totesin kalakaverille: "eiköhän tämä ollut tässä". Apuja en lopettamiseen tarvinnut, mutta tupakka himottaa vieläkin. Viimeksi viime viikolla oli "Amphora" pussi kourassa kauppareissulla - en ostanut. Ajatus - vain piipullinen viikossa - on houkuttava, mutta ei se taitaisi siinä pysyä. Parempi siis ilman.

Lainaus käyttäjältä: Macanudo
Meille tuo käsimylly hommattiin, kun se tuntui pannukahvimeininkiin sopivan old school-henkiseltä.

Tämä kai se on tärkein syy käsimyllylle. Toinen on tietenkin itämainen kahvi, jolle kelvolliset sähkömyllyt maksaa maltaita. Turkkilaisen tai kreikkalaisen käsimyllyn saa 40 eurolla. Pannu ja suodatinkahveille kelpaavan sähkömyllyn saa jo 50 eurolla, joten ei paljoa säästä käsimyllyn ostaminen. Tunnelman vuoksi siis - niin ja eihän se kuluta sähköä.

Mukava muuten, että tykästyitte Yirgacheffeen. Kannattaa kokeilla muitakin etiopialaisia laatuja. Myös Keniassa on hienoja papuja - vähän taas omanlaisiaan makuskaalaltaan.

Vieläkö keittelette ilman kuohautusta?
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Pannukahvi 4 life!
« Vastaus #37 : Helmikuu 03, 2010, 18:56:21 ip »

Mukava muuten, että tykästyitte Yirgacheffeen. Kannattaa kokeilla muitakin etiopialaisia laatuja.

Joka tuleekin muutaman vuoden sisällä olemaan jossain määrin helpommin sanottu kuin tehty kiitos Etiopian Commodity exchange-uudistusten.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Pannukahvi 4 life!
« Vastaus #38 : Helmikuu 03, 2010, 20:37:11 ip »

Joka tuleekin muutaman vuoden sisällä olemaan jossain määrin helpommin sanottu kuin tehty kiitos Etiopian Commodity exchange-uudistusten.
Onneksi hyviä afrikkalaisia kahveja tuotetaan myös Keniassa... Mutta aivan älytön tuo Etiopian ratkaisu, vaikka jossain määrin päätöksen ymmärränkin.

-Mikko-
Kirjattu

Macanudo

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Pannukahvi 4 life!
« Vastaus #39 : Helmikuu 04, 2010, 15:29:27 ip »

Mukava muuten, että tykästyitte Yirgacheffeen. Kannattaa kokeilla muitakin etiopialaisia laatuja. Myös Keniassa on hienoja papuja - vähän taas omanlaisiaan makuskaalaltaan.
Tässäkin harrastuksessa on jotenkin samalla ahdistavaa ja niin valtavan hienoa, että maisteltavaa löytyy varmasti koko loppuiäksi. Onneksi on tuo vaimo mukana hommassa, niin tulee sentään ostettua jopa useampi pussillinen hyväksi havaittua tavaraa. Itse olisin uteliaana jättänyt toisen Yirgacheffen ostamatta ja hakenut jo uusia elämyksiä, vaikka herkullista olikin. :)

Vieläkö keittelette ilman kuohautusta?
Joo, kun se ei tunnu pakollista olevan, niin se on jäänyt pois ihan sen takia, että usein tulee sotkettua hella kuohautellessa. Meillä on hiukan pieni tuo pannu ja tulee laitettua se melkein täyteen että saadaan kumpikin kaksi kupillista. Mutta eiköhän sitä kouhautteluakin vielä koiteta, kun vaan saadaan prosessin muut muuttujat vakiintumaan.. :)

Ajatus - vain piipullinen viikossa - on houkuttava, mutta ei se taitaisi siinä pysyä. Parempi siis ilman.
Mulle ei ole ikinä tuottanut vaikeuksia pysyä kohtuudessa nautintoaineiden kanssa. Pikemminkin päinvastoin, olen aina ihmetellyt miksi niin moni vetää kahvia/tupakkaa/viinaa ihan työkseen? :) Kahvi, viski ja piipputupakka ovat mulle tällä hetkellä elämässä sellaiset luksusta tuovat nautinnot, jotka auttavat jaksamaan arjen hullunmyllyä. Kaikkia noista nautin useampana päivänä viikossa, mutta todella harvoin enempää kuin sen yhden annoksen päivässä. No, okei kahvia juon la&su -aamuina sen kaksi kuppia, mutta eikös se ole melkein sama kuin yksi annos? :)
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Pannukahvi 4 life!
« Vastaus #40 : Helmikuu 05, 2010, 13:33:01 ip »

Kaikella kunnioituksella, ei uponnut tuo sähköistys-idea yhtään. Vastaavalla rahalla saa halpoja sähköisiä myllyjä, joilla jauhatustulos varmaan vähintään yhtä hyvä kuin tuo sähköistetty yhdistelmä...  :-\

En nyt ihan täysin tyrmäisi ideaa. Satunnaisesti käyttäen sähköväännin voi olla ihan toimiva juttu, etenkin jos väännin on jo hankittuna.

Kun jauhan itselleni pressokarkeutta reilun annoksen, pyöräytän myllyn kampea yhteensä n. 200 kertaa. Useammalle käsin jauhaessa homma alkaa muuttua jo työlääksi. Kun vielä nykyisin käytössäni olevan PeDe-käsimyllyn kampi on kiinnitetty keskiakseliin kulmikkaalla mutterilla niin vääntö onnistuu myös suoraan ilman myllyn tuunausta. Myllyn pitäminen paikallaan on myös helpompaa kuin kammesta käsin pyörittäessä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..