Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Sokeria espressoon? Kehtaako?  (Luettu 10794 kertaa)

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Sokeria espressoon? Kehtaako?
« : Joulukuu 01, 2009, 21:58:28 ip »

Olen maitokahvien juoja ja olen koittanut päästä lähemmäksi tuota "todellista" kahvin makua jättämällä maidon välillä pois. Eri papuja ja lämpötiloja on tullut kokeiltua, mutta omille makunystyröille ei vaan sopivaa shottia ole tullut. Yleensä juoma on ollut liian hapanta. Ja jos on nostanut lämpötilaa, niin tilalle on tullut vain mitäänsanomaton karvainen maku. Olen kyllä juonut mielestäni onnistuneita espressoja, mutta yleensä tämän tilanteen kylkiäisenä on ollut joku pulla tai muu syömäke hämäämässä makunystyröitä.

Niin siis tänään kokeilin vastoin kaikkia periaatteita laittaa tuplashottiin 1/4 tl sokeria ja sepä helpotti. Tämä tuli mieleen siitä, että ulkomailla esson tilanneena mukaan on tyrkytetty sokeria. Eli nyt on kokeiltu, mutta olisi se hienoa jos tuota ei tarvitsisi tehdä.

Onko täällä näitä espresson ja sokerin sekakäyttäjiä?
Entä onko jotain teknisiä tapoja tai oikeanlaisia papuja, jotta saisi espressoon tätä makeutta? Tällä hetkellä papukokeessa on Kaffan espresso. Onko sille lämpötila ja/tai uuttosuhde suosituksia?
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2009, 22:51:32 ip »

Jos yhtä asiaa pitäisi suositella, niin se olisi WDT. Hyvin uuttunut espresso ei minusta sokeria kaipaa. Mutta vähänkään huonommin uuttunut voisi kaivatakin, tosin itse vetelen kaikki urhoollisesti mustana. Ero hyvän ja kohtuullisen uuton välillä on joskus iso. Ja oleellista on uuton loppuvaihe, eli vaikka uutto lähtee hienon näköisesti käyntiin, niin jos se puolessa välissä muuttuu vesiloroksi niin maku on sitten vähemmän hyvä, ehkä jopa paha.


Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

euka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #2 : Joulukuu 02, 2009, 10:07:12 ap »

Shotin onnistuminen ja papujen laatu tuossa on se kriittinen tekijä. Kannattaa tosiaan katkaista shotti reilusti ajoissa jos maun kanssa ongelmaa, kokeile myös ristrettoa. Makeutta saa kyllä tietyillä pavuilla, mutta jos omat makunystyrät on orientoituneet konsentroituneille sokerilitkuille niin  homma on vähän sitä kuin opettaisi siiderin lipittäjää juomaan keppanaa. Paahdon ainakin on syytä olla tuoretta. Kaffaa ei ole tullut kokeiltua, joten sen makeutta on vaikea kommentoida.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #3 : Joulukuu 02, 2009, 11:00:20 ap »

Makeutta saa kyllä tietyillä pavuilla, mutta jos omat makunystyrät on orientoituneet konsentroituneille sokerilitkuille niin  homma on vähän sitä kuin opettaisi siiderin lipittäjää juomaan keppanaa.

Tässä kyllä nyt virheellisesti rinnastetaan Suomessa myytävät hiilihapotetut ja maustetut makeat kiljut siideriin... :)

Kaffaa ei ole tullut kokeiltua, joten sen makeutta on vaikea kommentoida.

Kyllä siitä tasapainoisen shotin saa, eli vika ei ole pavuissa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #4 : Joulukuu 02, 2009, 11:43:28 ap »

Kyllä siitä tasapainoisen shotin saa, eli vika ei ole pavuissa.

Oletkos muuten tuota uutta sekoitusta jo kokeillut?
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

euka

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 49
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #5 : Joulukuu 02, 2009, 17:06:42 ip »

Tässä kyllä nyt virheellisesti rinnastetaan Suomessa myytävät hiilihapotetut ja maustetut makeat kiljut siideriin... :)
Haha :D Harvemmin edes törmää real cideriin. Mutta onhan toi keppanakin usein vedellä sopivaksi laimennettua/tärkkelyksellä oiottua ja maku sen mukaista.

Mulla kävi kerran kylässä nainen joka irvisteli sanalle espresso. Oli tapana pistää reilummin sokeria sekaan. Myöhemmin kävi ilmi että espresso oli synonyymi mutteripannulla valmisjauheesta rykäistylle kahvijuomalle. Shotti meni irvistelemättä, pohti jo oman koneen ja myllyn ostoa.  ;D
Kirjattu

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #6 : Joulukuu 02, 2009, 22:50:17 ip »

WDT hommiin en viitsi lähteä. Liikaa nypräämistä. Uskon kyllä asian olevan hyvä, mutta nykyinen myllyni (Vario) tekee mielestäni suhteellisen paakutonta jälkeä.
Keitin on Giotto ja varustettu Ericin mittarilla. Eli lämpötiloja näkee, mutta vielä kun osaisi arvioida todellisen uuttolämpötilan kun mittari sijaitsee kuitenkin sen verran ylempänä (onko se pari astetta alempi?).
Pistin tilaukseen tarkemman puntarin ja katson nuo uuttosuhteet vähän tarkemmin.

On se vaikeata! Varsinkin kun ei edes tiedä mikä on hyvä.
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #7 : Joulukuu 02, 2009, 23:20:27 ip »

Oletkos muuten tuota uutta sekoitusta jo kokeillut?

Enpä kyllä, joten siinä mielessä olen huono neuvomaan. En kuitenkaan usko että sekoitusta olisi muutettu erityisen paljon hapokkaampaan suuntaan.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #8 : Joulukuu 02, 2009, 23:21:30 ip »

WDT hommiin en viitsi lähteä. Liikaa nypräämistä. Uskon kyllä asian olevan hyvä, mutta nykyinen myllyni (Vario) tekee mielestäni suhteellisen paakutonta jälkeä.

Ei sillä välttämättä suurta vaikutusta tuossa tilanteessa ole. Mutta nakukahva kannattaa olla, jotta ei tarvitse arvailla miten uutto pelaa.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #9 : Joulukuu 03, 2009, 08:26:50 ap »

Ei sillä välttämättä suurta vaikutusta tuossa tilanteessa ole. Mutta nakukahva kannattaa olla, jotta ei tarvitse arvailla miten uutto pelaa.



Nakukahva on joo. Eli voodoo meiningissä ollaan mukana. Tuntuu vain, että pitäisi päästä takaisin perusasioiden pariin.
Muistan vielä kun olin joskus hankkimassa automaattikonetta ja eksyin näille sivuille. Piti oikein vaimolle kertoa kuinka sekaisin te olette! :) Nyt olen itse.
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #10 : Joulukuu 03, 2009, 09:37:40 ap »

Kehtaan laittaa sokeria espresson sekaan. Yleensä tilanne ratkaisee. Esimerkiksi joidenkin ruokien jälkeen sopii hyvin makea suupala, espresso käy tällöin myös, sokeroituna. Sokeri peittää myös kitkeryyttä. Yleensä tätä tapahtuu minulle ulkona syödessä. Kotona en laita sokeria espresson joukkoon juuri koskaan. Jos itse valmistan makeutettua kahvia, on se lähes aina siirapeilla maustettua perkolaattorikahvia vaahdotetun maidon kera.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2009, 10:49:31 ap »

En laita sokeria espressoon enkä myöskään maitopohjaisiin juomiin. En syö myöskään pullaa tai keksiä enkä suklaatakaan espresson kanssa. Tykkään jälkimausta, joka espressosta jää suuhun. Pullakahvina juon maitokahvia - mieluiten pressopannulla keitettynä.

Olen kyllä aina tykännyt juomista, joissa on hyvää purevuutta, se on minusta raikasta ja virkistävää olipa kyseessä sitten kahvi, olut, siideri tai viini. Mutta katkeruus ja happamuus ovat makuja, jotka jokainen maistaa hyvin omalla tavallaan.

Jos kaipaan makeata shottia hyvän aterian päälle, lorautan kahviin tilkan Sambucaa. Se on verrattain makea anislikööri. Tai sitten juon tilkan sherryä tms. enkä kahvia laisinkaan.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Carlo

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #12 : Joulukuu 03, 2009, 13:06:58 ip »

Nakukahva on joo. Eli voodoo meiningissä ollaan mukana. Tuntuu vain, että pitäisi päästä takaisin perusasioiden pariin.
Muistan vielä kun olin joskus hankkimassa automaattikonetta ja eksyin näille sivuille. Piti oikein vaimolle kertoa kuinka sekaisin te olette! :) Nyt olen itse.
Tää oli hyvä!
Tämä on turmion tie, mutta silti - tai ehkä juuri siksi - niin kiehtovaa... :D

En minäkään kahviini sokeria laita. Aamukahvin seurana on ruisleipä, ja jos aterian päälle kaipaa makeaa, niin syön sen ensin, ja sitten vasta kokonaisuuden kruunaava kaffe.
Ei kai se sokeri silti mikään synti ole, kun kerran espresson kotimaassakin tuntuu olevan enempi sääntö kuin poikkeus, että kuppiin laitetaan about sama määrä sokeria kuin siellä on kahvijuomaa.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #13 : Joulukuu 03, 2009, 13:13:48 ip »

En minäkään kahviini sokeria laita. Aamukahvin seurana on ruisleipä, ja jos aterian päälle kaipaa makeaa, niin syön sen ensin, ja sitten vasta kokonaisuuden kruunaava kaffe.
Ei kai se sokeri silti mikään synti ole, kun kerran espresson kotimaassakin tuntuu olevan enempi sääntö kuin poikkeus, että kuppiin laitetaan about sama määrä sokeria kuin siellä on kahvijuomaa.

Eihän se. Mutta espresson kotimaassakin kahvi on yleensä sen tasoista että sokerille on tarvetta.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Sokeria espressoon? Kehtaako?
« Vastaus #14 : Joulukuu 03, 2009, 14:11:40 ip »

Eihän se. Mutta espresson kotimaassakin kahvi on yleensä sen tasoista että sokerille on tarvetta.

Hienosti sanottu  ;D. Tosiaan Italiassa olen nähnyt kaikkien laittavan sokeria espresson sekaan. Niin myös itsekin siellä toisinaan. Kotona olen joskus tasoittanut erittäin hapokkaita kahveja sokerilla (vatsa valittaa vähemmän  :D).
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2