Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kahvin hinta itse jauhaessa?  (Luettu 11334 kertaa)

fiable

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Kahvin hinta itse jauhaessa?
« : Marraskuu 19, 2009, 02:46:54 ap »

Hei,

olen ihan noviisi ja ostamassa ensimmäistä kahvimyllyäni (Krups GVX), mutta tuli mieleeni, että onkohan minulla varaa juoda itse jauhettua kahvia.  Jos valmis kahvijauhe maksaa 5 eur/500 g ja yhteen kupilliseen menee 7 g kahvijauhetta, saa yhdestä paketista noin 70 kupillista ja hinnaksi tulee noin 0,07 eur/kuppi. Montako kupillista 500 grammasta papuja saa (kun ajatellaan, että kahvinmerkki on sama ja tehdään samanvahvuista kahvia)?
Kirjattu

aslakki

  • Vieras
Vs: Kahvin hinta itse jauhaessa?
« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2009, 08:01:07 ap »

Maalaistollo (siis minä) maalaisjärjellä ;D Eikö massa ole sama papuna tai jauheena? Pavun ja jauheen tilavuus muuttuu, kai?  :o
Kirjattu

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Kahvin hinta itse jauhaessa?
« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2009, 08:30:06 ap »

Kyllä 500 g:sta papuja tulee myös 500 g jauhettua kahvia. Itse jauhetun kahvin tilavuus on ehkä hieman suurempi, koska kaupan valmiiksijauhetut tiiliskivikahvit on pakattu tiiviiksi ja vakuumoitu, mutta ihan yhtä monta kuppia saat myös pavuista tehtyä.

Edit: Sen verran voisi vielä lisätä, että itse jauhettu kahvi tulee yleensä kalliimmaksi, koska kokonaiset pavut ovat kalliimpia kuin valmiiksi jauhettu kahvi. Esim. paketti Presidenttiä jauhettuna taitaa olla jotain alle 3 euroa kun papuina se on vähintään tuplasti kalliimpi.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2009, 10:41:45 ap kirjoittanut Juqi »
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Kahvin hinta itse jauhaessa?
« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2009, 11:05:00 ap »

Kyllä 500 g:sta papuja tulee myös 500 g jauhettua kahvia.

Tulee, mutta valitettavasti en itse saa kaikkea päätymään kahvikuppiini :(
Tarkoitan siis sitä, että itse jauhaessa voi joskus jauhaa hieman liikaa (ei mahdu filtteriin) tms. Toisaalta valmistustapa vaikuttaa myös, suodatin-/pressokahvia valmistettaessa määrä ei ole ihan niin tarkka ja hukkaan menee vähemmän.
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

fiable

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Kahvin hinta itse jauhaessa?
« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2009, 15:06:33 ip »

Kiitos vastuksista. Ajattelin lähinnä sitä, että jos valmista jauhetta käytetään 7 g/kuppi, niin pitääkö itse jauhaessa käyttää saman verran vai riittääkö vähempi -  itse jauhettuhan pitäisi olla aromirikkaampaa. Lisäksi itse jauhaessa voi mennä hukkaan jauhetta. Ajattelin, että jos joku olisi ihan käytännössä laskenut, montako kahvikupillista saa yhdestä pussillisesta papuja. Lisäksi asiaa sekoittaa tuo, että pavut ovat kalliimpia kuin valmis jauhe. Mistä tämä muuten johtuu? Papujenhan pitäisi olla halvempia, kun yksi työvaihe, jauhaminen, on voitu jättää pois.


PS. Tietääkö joku mistä saisi netistä tai Helsingin seudulta ostettua uuden käsikäyttöisen kahvimyllyn, jossa on jauhatuskarkeuden säätö? Vai onko käsin jauhaminen niin raskasta puuhaa, ettei käsikäyttöistä kannata ostaa?
Kirjattu

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Kahvin hinta itse jauhaessa?
« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2009, 15:36:05 ip »

Kiitos vastuksista. Ajattelin lähinnä sitä, että jos valmista jauhetta käytetään 7 g/kuppi, niin pitääkö itse jauhaessa käyttää saman verran vai riittääkö vähempi -  itse jauhettuhan pitäisi olla aromirikkaampaa. Lisäksi itse jauhaessa voi mennä hukkaan jauhetta. Ajattelin, että jos joku olisi ihan käytännössä laskenut, montako kahvikupillista saa yhdestä pussillisesta papuja. Lisäksi asiaa sekoittaa tuo, että pavut ovat kalliimpia kuin valmis jauhe. Mistä tämä muuten johtuu? Papujenhan pitäisi olla halvempia, kun yksi työvaihe, jauhaminen, on voitu jättää pois.

Saman verran "pitää" käyttää. Ei itse jauhettu tähän tuo sinänsä eroa. Jos käyttää 6 g/dl kahvia (suodatinkäyttö), niin 500 g:sta saa silloin n. 83 dl kahvia. Jos kupin koko on "virallinen" 1,25 dl, niin silloin tulee reilu 66 kupillista.

Pavut ovat kalliimpia koska niillä on pienempi kysyntä kuin valmiiksi jauhetulla kahvilla ja papupussi vie logistisesti enemmän tilaa (vrt. löysä pussi ja tiiliskivikahvi). Lisäksi niistä voidaan pyytää "luksustuotelisää" ::)
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Kahvin hinta itse jauhaessa?
« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2009, 20:43:53 ip »

Pavut ovat kalliimpia koska niillä on pienempi kysyntä kuin valmiiksi jauhetulla kahvilla ja papupussi vie logistisesti enemmän tilaa (vrt. löysä pussi ja tiiliskivikahvi). Lisäksi niistä voidaan pyytää "luksustuotelisää" ::)

Toisaalta pavut saattavat olla laadultaan parempia kuin saman merkin valmis jauhatus, koska valmiiseen jauhatukseen on helpompi 'kätkeä' huonompia papu-/paahtoeriä...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!