Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Balance Brewer  (Luettu 9441 kertaa)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Balance Brewer
« Vastaus #15 : Helmikuu 13, 2010, 23:15:06 ip »

Vakuumikeittimistä/sifoneista voisi puhua enemmänkin. Itselläni on ollut Harion TCA5 lainassa kesästä asti ja olen edelleenkin ihastunut sen haastavuuteen sekä useimmiten myös makuunkin.

Jep, niin voisi. Itsekin ihan vasta-alkaja näiden pelien kanssa. Tuo Hario on kiinnostava peli.

Kerrotko vähän keittotavoistasi tuolla Conalla. Paljonko käytät kahvia ja paljonko vettä? Missä vaiheessa sekoitat kahvin veteen? Kuinka pitkät ovat kontaktiajat sekä alasvetoajat (ts. alemman puoliskon täyttyminen).

Tällä hetkellä yleensä keitän ensin veden ja kaadan sen Conan alempaan astiaan + sytytän liekin. Tämän jälkeen jauhan kahvin (noin 60g per litra). Sitten lasitanko ylempään astiaan, kahvi perään ja ylempi astia paikoilleen keittimeen (sekoitus kun noin kolmannes vedestä noussut). Kontaktiaika esim tänään oli noin 5 minuuttia siitä kun vesi alkoi nousemaan ylempään astiaan siihen kun kahvi oli takaisin alemmassa astiassa. Erilaisia tapoja on tullut kokeiltua, myös se että lisään (ja sekoitan) kahvin vasta sitten kun vesi on jo noussut ylempään astiaan.

Olisi mukava saada sifonille kaveriksi halogeenipolttimolla toimiva lämmitin.

Mikäs tuon hyöty olisi? Enemmän tehoa ja kontrollia?

T. Teme
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Balance Brewer
« Vastaus #16 : Helmikuu 13, 2010, 23:28:18 ip »

Jep, niin voisi. Itsekin ihan vasta-alkaja näiden pelien kanssa. Tuo Hario on kiinnostava peli.

Tällä hetkellä yleensä keitän ensin veden ja kaadan sen Conan alempaan astiaan + sytytän liekin. Tämän jälkeen jauhan kahvin (noin 60g per litra). Sitten lasitanko ylempään astiaan, kahvi perään ja ylempi astia paikoilleen keittimeen (sekoitus kun noin kolmannes vedestä noussut). Kontaktiaika esim tänään oli noin 5 minuuttia siitä kun vesi alkoi nousemaan ylempään astiaan siihen kun kahvi oli takaisin alemmassa astiassa. Erilaisia tapoja on tullut kokeiltua, myös se että lisään (ja sekoitan) kahvin vasta sitten kun vesi on jo noussut ylempään astiaan.
Itse olen antanut veden kuplia alemmassa tankissa ennen yläosan kiinnittämistä. Vaikka sifoneita kehutaan yleensä kehutaan siitä, että niiden uuttolämpötila on aina sama, olen huomannut että veden saa ylempään lieröön jo 80 asteisena. Olen itse pitänyt kontaktiaikana minuuttia. Sekoitan nopeasti heti minuutin alussa, toisen kerran n. 30 sekunnin kohdalla ja viimeisen kerran juuri minuutin loputtua. Ensimmäinen sekoitus on nopea hämmennys kun taas kahdella jälkimmäisellä vauhditan pyörrettä. Vauhditan alasvetoa kietomalla pakastetun pyyhkeen alemman pullon ympärille. Alasvetoaika on näin yleensä n. 20 sekuntia ja lopputuloksena kahvi asettuu melko nätisti suodattimen ympärille.



Mikäs tuon hyöty olisi? Enemmän tehoa ja kontrollia?
Itseasiassa vähemmän kumpaakin mutta olen aina pitänyt laavalampuistakin  :D

Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Balance Brewer
« Vastaus #17 : Helmikuu 13, 2010, 23:41:19 ip »

Itse olen antanut veden kuplia alemmassa tankissa ennen yläosan kiinnittämistä. Vaikka sifoneita kehutaan yleensä kehutaan siitä, että niiden uuttolämpötila on aina sama, olen huomannut että veden saa ylempään lieröön jo 80 asteisena.

Jees. Siis tarkennuksena, että esikeitän sen veden ja nostan hetken lämpöjä (niin että niitä kuplia alkaa näkymään) ennen kuin nostan sen yläosan paikoilleen. Välillä laitan pienen lirun vettä sen kannun pohjalle ja liekin päälle jo ennen kuin kaadan kiehuvan veden siihen.

Olen itse pitänyt kontaktiaikana minuuttia. Sekoitan nopeasti heti minuutin alussa, toisen kerran n. 30 sekunnin kohdalla ja viimeisen kerran juuri minuutin loputtua. Ensimmäinen sekoitus on nopea hämmennys kun taas kahdella jälkimmäisellä vauhditan pyörrettä. Vauhditan alasvetoa kietomalla pakastetun pyyhkeen alemman pullon ympärille. Alasvetoaika on näin yleensä n. 20 sekuntia ja lopputuloksena kahvi asettuu melko nätisti suodattimen ympärille.

Aika lyhyt kontaktiaika? Ja aika iso ero meidän käytäntöjen välillä. Pitääpä kokeilla uusia juttuja. Ilmeisesti jauhat aika hienoksi? Tosin olen itsekin yrittänyt saada sitä alasvetoaikaa lyhennettyä kylmässä vedessä uitetulla rätillä. Jotenkin tuo rättijumppa vaan ei tunnu luontevalta (varsinkaan jos ollaan illallispöydässä vieraiden kanssa :) ).

T. Teme
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Balance Brewer
« Vastaus #18 : Helmikuu 14, 2010, 19:20:50 ip »

Jees. Siis tarkennuksena, että esikeitän sen veden ja nostan hetken lämpöjä (niin että niitä kuplia alkaa näkymään) ennen kuin nostan sen yläosan paikoilleen. Välillä laitan pienen lirun vettä sen kannun pohjalle ja liekin päälle jo ennen kuin kaadan kiehuvan veden siihen.
Teen samoin.

Aika lyhyt kontaktiaika? Ja aika iso ero meidän käytäntöjen välillä. Pitääpä kokeilla uusia juttuja. Ilmeisesti jauhat aika hienoksi? Tosin olen itsekin yrittänyt saada sitä alasvetoaikaa lyhennettyä kylmässä vedessä uitetulla rätillä. Jotenkin tuo rättijumppa vaan ei tunnu luontevalta (varsinkaan jos ollaan illallispöydässä vieraiden kanssa :) ).

Käytän melko tarkasti samaa jauhatusta kuin french pressillä. Säädän yleensä jauhatusta ja annostelua siten että alasvetoaika pysyy melko tarkasti 20 sekunnissa. Sekoitustavalla tuntuisi olevan paljon vaikutusta lopputulokseen. Pelkästään ensisekoituksen muuttaminen voi tehdä kahvista juomakelvottoman kitkerää. barismo-blogissa on aika paljon juttua sifoneista. Barismon herrasmiehet ovat kirjoitelleet myös Coffeed.comissa sifonilla keittämisen zenistä. 
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Balance Brewer
« Vastaus #19 : Helmikuu 14, 2010, 21:07:31 ip »

Käytän melko tarkasti samaa jauhatusta kuin french pressillä. Säädän yleensä jauhatusta ja annostelua siten että alasvetoaika pysyy melko tarkasti 20 sekunnissa. Sekoitustavalla tuntuisi olevan paljon vaikutusta lopputulokseen. Pelkästään ensisekoituksen muuttaminen voi tehdä kahvista juomakelvottoman kitkerää. barismo-blogissa on aika paljon juttua sifoneista. Barismon herrasmiehet ovat kirjoitelleet myös Coffeed.comissa sifonilla keittämisen zenistä.

Tänään kokeilin annostella kahvin kun vesi oli jo noussut ylös. Tuloksena oli että Cona tukehtui / alasveto pysähtyi kokonaan. Ongelma ilmeisesti liittyi lämpötilaan, ei jauhatuksen - näin ainakin päättelin tämän keskustelun perusteella. Bongasin muuten tuosta keskustelusta tällaisen, mielenkiintoisen artikkelin sifonikeittimiin liittyen.

T. Teme
Kirjattu