Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Uutta thermoblockia Krups 5240  (Luettu 9709 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Uutta thermoblockia Krups 5240
« : Marraskuu 26, 2009, 18:24:47 ip »

Hävettää melkein tunnustaa, että vannoutunut ibrik keittelijä vaikka olenkin, lankesin ostamaan espresso-keittimen ja vielä riskialttiilla thermoblock järjestelmällä.

Heti alkuun puolustuspuhe. Aloin miettiä miten pääsisin espressokeittelyyn parhaiten kiinni, kun en kuitenkaan raski sijoittaa kerralla 800 euroa. Ajattelin siis strategiaksi hankkia ensin edullisen keittimen ja tutkailla mitä thermoblockeilla saa aikaiseksi. Seuraava askel on hommata hyvä mylly ja edullisen keittimen alkaessa reistata vuorossa on kunnollinen espresso-masiina.

Päädyin ostamaan uuden keittimen ajatuksena se, että therblockitkin voivat kehittyä. Ostin siten Krupsin tänä vuonna ilmestyneen mallin XP 5240(10) Espresso Solo laitteen.

Järjestelmään on lisätty hieman watteja entisestä eli niitä on 1400. Lisäksi siinä on Krupsin patentoima tamppaussysteemi, jossa kahvi tamppautuu kahvaan kun se kiinnitetään keittimeen. Kiinnitys on portaittainen, joten tamppauksen lujuutta voi säätää. Itse olen pannut niin tiukalle kuin voi. Siitä en ole varma onko kahva vielä paineistettu. En ole sitä niin pitkälle purkanut. Oletan sen sitä olevan.

Systeemi saattaa kuulostaa naurettavallta, mutta kakut ovat olleet tutkittaessa siistejä tiiviitä eikä kanavia ole löytynyt. Toimii siis yllättävän hyvin.

Sitten joitain käyttökokemuksia muutamalta päivältä.

Alusta lähtien kahvit ovat olleet mielestäni parempia kuin kotikaupunkini espressot kahviloissa keskimäärin. Väinölä meni tällaisessa pikkukaupungissa konkurssiin, mutta sen tasoiseen tuotokseen en ole päässyt, enkä sitä kyllä odottanutkaan. Mutta mielestäni hyvin lähelle.

Kahvina olen käyttänyt Nordquistin Classic Espressoa 100% arabica, joka on minusta hienommaksi jauhettu kuin valmispaketit yleensä. Maku varmaankin paranee, entisestään kunhan hankkii sen myllyn. Mutta paljaat shotit ovat olleet miellyttävä ja positiivinen yllätys tällä keittimellä ja tällä reilun kaupan kahvilla. Uuttoaikoja ei varmasti kannata tässä vaiheessa miettiäkään, kun ei  ole sitä myllyä ja tuoretta kahvia.

Kannattaako niitä miettiä thermoblockeilla ja paineistetuilla kahvoilla muutenkaan?

Sitten ne maitojuomat. Aloittelijana maitovaahdon tekeminen on aika hankalaa. Voi johtua joko koneesta tai vaahdottajasta tai vielä molemmista. Jos kokeilen kirjojen ohjeen mukaan vaahdottaa ensin pinnalta ja sitten yritän saada maidon liikkeelle ja lämmitää lopuksi, jää maito ilmavaksi hötöksi. Jos taas lämmitän vain pohjalta suuttimella, saan aikaiseksi aika hyvän näköistä vaahtoa, mutta turhan tiivistä. Osaltaan voi vaikuttaa se, että olen käyttänyt vaahdotuskannuna isompia ibrikkejä. Ei tullut vielä hommattua kunnollista kannua. Jos ne nyt niin ibrikeistä eroaa. Mutta se mikrovaahto...voiko sitä Krupsilla odottaa edes saavansa?

Uteluihin vastaan mielelläni ja ohjeita oottelen myös. Kuvia voin ottaa osista, jos jotakuta kiinnostaa.
 
Kestävyydestä en pysty vielä sanomaan mitään, mutta muutoin uskallan konetta aloittelijoille suositella. Täyttä hintaa en maksaisi, mutta itse sain sen tarjouksesta hintaan 129 €. Joissakin paikoissa lähtöhinta on laitettu jopa hieman yli 200 euron. Jos kone kestää takuuajan eli pari vuotta, sanoisin sen olevan yli hintansa väärti, kunhan ei ole turhan nuuka vaahdon suhteen ja jos haluaa valita helpon tien. Tätä kautta voi tosiaan langeta patevimpiin vehkeisiin, kun kokemus espresso touhuista on näinkin miellyttävä ja rohkaiseva, eikä suinkaan vastatuuleen pusertamista. Tällä koneella saa hyvänmakuista espressoa suhteellisen pienellä vaivalla, kunhan lämmittää kupit ja kahvan ennen uuttoa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2009, 11:43:58 ap kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Uutta thermoblockia
« Vastaus #1 : Marraskuu 26, 2009, 19:41:26 ip »

Kannattaako niitä miettiä thermoblockeilla ja paineistetuilla kahvoilla muutenkaan?

Thermoblock ei vaikuta asiaan, mutta paineistettu kahva kylläkin. Ei kannata yrittääkään tehdä sellaisia uuttoja tai käyttää sellaisia uuttoaikoja kuin tavallisilla koneilla, koska pelin henki on paineistetulla kahvalla ihan eri. Mutta toki uuttoon silti kannattaa kiinnittää huomiota ja koittaa hakea niitä parametreja joilla lopputulos on paras.

Sitten ne maitojuomat. Aloittelijana maitovaahdon tekeminen on aika hankalaa. Voi johtua joko koneesta tai vaahdottajasta tai vielä molemmista. Jos kokeilen kirjojen ohjeen mukaan vaahdottaa ensin pinnalta ja sitten yritän saada maidon liikkeelle ja lämmitää lopuksi, jää maito ilmavaksi hötöksi. Jos taas lämmitän vain pohjalta suuttimella, saan aikaiseksi aika hyvän näköistä vaahtoa, mutta turhan tiivistä. Osaltaan voi vaikuttaa se, että olen käyttänyt vaahdotuskannuna isompia ibrikkejä. Ei tullut vielä hommattua kunnollista kannua. Jos ne nyt niin ibrikeistä eroaa. Mutta se mikrovaahto...voiko sitä Krupsilla odottaa edes saavansa?

Tässäkään ei kannata noudattaa yleisiä ohjeita, koska ne on kirjoitettu tavallista höyrypilliä ajatellen. Thermoblokin puhku on vähäisempi, joten ymmärtääkseni tuonkin koneen höyrypilli on varustettu vaahdotusavulla - eli härpäkkeellä, joka lisää ilmaa maidon sekaan, kun pilli on työnnetty sopivan syvällä maitoon. Todennäköisesti parhaan lopputuloksen saa käyttämällä sitä. Jos meinaa tulla liian höttöistä, niin koita venyttää hitaammin. Vaahdon laatua voi myös parantaa koputtelemalla kannua voimallisesti (mielellään jotain kovaa vastaan, itse paukutan hellan kylkeen) ja sekoittelemalla vaahtoa. Tällöin kannun pitää olla aika iso, jotta vaahtoa voi pyöritellä reilusti ilman että se lentää ympäriinsä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Uutta thermoblockia
« Vastaus #2 : Marraskuu 26, 2009, 20:28:53 ip »

Jos höyrypillin varresta löytyy ilmanottoreikä, kokeile CG:n "surf the froth hole" ohjetta

http://coffeegeek.com/guides/frothingguide/steamguide

Pieni määrä maitoa (1dl) on helpompi saada voimakkaan pyörivään liikkeeseen pienessä kannussa (2dl ibrik) kuin suuremmilla vastineilla. Kapea astia vaikuttaisi myös helpommalta kuin leveä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Uutta thermoblockia
« Vastaus #3 : Marraskuu 26, 2009, 20:31:35 ip »

Mullakin on thermoblock painekahvalla ja mylly jonka olen säätänyt niin että uutoaika on noin 25 sek, onko tämä väärin? Olen saanut tämän palstan ohjeilla ''ihan hyvää'' maitovaahtoa, mutta se venytys on noin 1-2 sek ja loppuaika vimmattua pyörimistä kannussa, mutta joidun ''höyryttämään'' vettä pari kertaa ennen kuin että vaahdotan, koska muuten teho ei riitä. Kone on jokin DeLonghi ja vaahdottaessa käytän aina 1 dl maitoa.
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Uutta thermoblockia
« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2009, 23:32:47 ip »

Pitääpä kokeilla tuota lyhyttä venytystä, joka foorumin keskustelussa tuli vaahdotusohjeissa ilmi. Liian pitkään taitaa kestää. Digitaalinen sokerilämpömittarikin löytyy kotoa, ehkä se mukaan vaahdotukseen...

Malttaako tässä nukkumaan käydä, kun aamullinen kahvin valmistus pyörii mielessä.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Uutta thermoblockia
« Vastaus #5 : Marraskuu 27, 2009, 11:05:25 ap »


Mullakin on thermoblock painekahvalla ja mylly jonka olen säätänyt niin että uutoaika on noin 25 sek, onko tämä väärin?

Painekahvalla ei voi laskea "oikeaa" valumisaikaa sekuntikellon kanssa. Siis tavallisen kahvan ja painekahvan valumisajat eivät ole vertailukelpoisia. Mutta jos saat säädöilläsi hyvää kahvia, olet tehnyt aivan oikein ja voit olla tyytyväinen.
   
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Uutta thermoblockia
« Vastaus #6 : Marraskuu 27, 2009, 11:40:19 ap »

Lainaus
Painekahvalla ei voi laskea "oikeaa" valumisaikaa sekuntikellon kanssa. Siis tavallisen kahvan ja painekahvan valumisajat eivät ole vertailukelpoisia. Mutta jos saat säädöilläsi hyvää kahvia, olet tehnyt aivan oikein ja voit olla tyytyväinen. 

Joo, näin oletin minäkin ja tyytyväinen olen siitä huolimatta. Valuminen tapahtuu huomattavan nopeasti, mutta oletan, että se hieman hidastuu, jos alkaa tulevaisuudessa jauhamaan kahvin itse vaikkapa uunissa paahdettusta kahvista. Onhan minulla noita kreikkalaisia käsimyllyjä, mutta ei jaksa ruveta vääntämään kun näinkin tulos on todella hyvä moniin kahviloihin verrattuna. Kunhan ei valuta shottia liian pitkäksi.

Aamulla sain jo hieman parempaa vaahtoa. Sain sen verran pyörrettä, että isompaa höttöä ei jäänyt, mutta ei se ihan mikroakaan vielä ollut. Mutta eiköhän tuollekin höyrysuuttimelle oikea tekniikka löydy kunhan harjoittelee ja näppituntuma kehittyy. Pitää verrytellä vedellä sitä pyörteen saamista samalla kun putsaa suutinta.

Lisäsin tuohon otsikkoon koneen mallin, niin näkyy heti mistä kysymys, jos joku on harkinnut samaa pikkusijoitusta.

Mikäs malli delonghista nimimerkillä samppo on käytössä? Voisi vertailla markettikeitinkokemuksia...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2009, 11:49:48 ap kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Uutta thermoblockia Krups 5240
« Vastaus #7 : Marraskuu 27, 2009, 12:08:12 ip »

Itsekin keittelen työmaalla painekahvakeittimellä.
Tosin tuossa minun rakkineessani on boileri.
Olen havainnut sen ominaisuuksista, että keitin ei ole ronkeli sille, onko sihdissä vähän kahvia, vaiko enemmän. Tämä jauheen määrä vaikuttaa vain siihen, kuinka paljon valmista kahvia saadaan uutettua tarpeeksi vahvana.
Toinen huomio on ollut se, että painekahva ei revi kaikkia aromeja kahvista irti... Se on toisaalta huono, mutta myöskin hyvä asia. En saa niin hyvää kahvia aikaan, kun Silvialla, mutta hyvä puoli onkin siinä, että kun paahdan kahvin, joka ei toimi Silviassa, niin se meneekin ihan täydestä tässä keittimessä, joskus jopa loistavasti.
Käytän työkeittimessä rockyllä aamulla purkkiin jauhamaani kahvia. Karkeus on ollut aina säädetynä siten, että mylly on yhden naksun Sivian arvoa löysempi. Hyvä, tai huono, en sitten tiedä...
Valumisaikaan vaikuttaa helposti suurempi annos ja hiukan kovempi tamppaus (tiedän kyllä, että painekahva ei isommin tamppauksia kaipaa, voipa jopa panna pumpun liian koville).

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Uutta thermoblockia Krups 5240
« Vastaus #8 : Marraskuu 27, 2009, 14:45:04 ip »

Lainaus

Valumisaikaan vaikuttaa helposti suurempi annos ja hiukan kovempi tamppaus (tiedän kyllä, että painekahva ei isommin tamppauksia kaipaa, voipa jopa panna pumpun liian koville).


Tuossa Krupsissa on tamppausmekaniikka ja luulisin aika tiukalle sen kakun tulevan, sillä saadakseen kiristettyä kahvan kahvimäärään nähden tiukimpaan asentoon, saa käyttää aika paljon voimaa ja pidellä toisella kädellä konetta paikoillaan. Pitäisi kai kerran irrottaa kahva heti kiristyksen jälkeen, että näkisi kuinka tiukaksi kakku ennen uuttoa painuu.

Mutta tällä kokemuksella ja näillä tuloksilla, en usko, että tamppauksesta voi haittaa olla paineistetussa kahvassa. Pitää myös purkaa, kunhan ensimmäisen kerran kunnolla putsaan, se kahva, jotta näen mitä se pitää sisällään. Oletan sen olevan paineistettu, mutta en ole varma.

Jos tuota saisi otettua kuvan tuosta tamppauspatentista ja laitettua tähän ketjuun viikonloppuna.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Uutta thermoblockia
« Vastaus #9 : Marraskuu 27, 2009, 15:08:58 ip »

Mikäs malli delonghista nimimerkillä samppo on käytössä? Voisi vertailla markettikeitinkokemuksia...

Malli on Delonghi EC 155, sattui mukaan Italiasta heräteostoksena, maksoi alle satasen. En ole tätä kyseistä mallia Suomessa nähnyt kaupoissa joten vertailu voi jäädä potentiaalisen ostajan kannalta vähän laihaksi...

Kyseistä laitetta ei ole edes Delonghin sivuilla, mutta on hieman tänä näköinen: http://www.delonghi.co.uk/product_page.php?id=135&key=Coffee%20Machines
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Uutta thermoblockia Krups 5240
« Vastaus #10 : Marraskuu 30, 2009, 13:39:54 ip »

He, yllättävän paljon on Krupsissa tehoja. Eilen oli vieraita ja keittelin "thermoblockilla" kuusi cappucinoa ja kaksi single espressoa. Ensin maitojuomat kahden satseissa ja lopuksi espressot. Hyvin onnistui ja vähän jäi vielä vettä säiliöön...Eikä laukaissut ylikuumenemissuojaa.

Vaahdotustaito alkaa pikku hiljaa kehittyä. Suutin on vain semmoinen, että tuota venytystä ei ehkä kannata tehdä ollenkaan vaan suutin pruuttaa höyryä sekaan ja venyttää maitoa samalla kun sitä lämmittää. Toisaalta tulee mieleen, että mitä sekunnin kahden venyttelyssä ehtii oikeasti edes tapahtua.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Uutta thermoblockia Krups 5240
« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2009, 09:38:46 ap »

Päivitetään vielä sen verran, että vaahdotuksessa laatu paranee tuolla Valion laktoosittomalla kahvimaidolla. Tosin en vieläkään ole löytänyt hyvää asentoa suuttimelle kunnon pyörteen saamiseksi. Voi toki olla, ettei thermoblockin ominaisuudet ihan kunnon mikrovaahtoon riitäkään. Eihän tämän hinnan vehkeeltä voi ideaalia odottaakaan.

Samoin shottien laatu on herkkä vaihtelulle, mutta hyvää juomaa sillä aina saa. Paljonhan on kiinni siitäkin miten tarkasti kahvin annostelee ja miten paljon vettä läpi valuttaa. Olen huomannut, että vettä pitää valuttaa mieluummin hieman liian vähän kuin yhtään yli. Silloin maku on parempi.

Tällä hetkellä tuntuisi, että keitintä voi tosiaan suositella sellaisille, jotka haluavat espressoa ja maitojuomia suhteellisen vaivattomasti, lyhyillä lämmitysajoilla ja ilman kummempia kikkailuja. Huippuelämykset jää vähemmälle, mutta perus hyvää kahvilatason espressoa tai jopa hieman parempaa tällä saa aikaiseksi. Ja useimmat kahvilalitkut voittaa - ainakin täällä idässä. Hyviä kahviloita ja ammattitaitoisia baristoja on vaikea löytää. Kyllä minä juon mieluummin espresson nyt kotona kuin esimerkiksi paikallisessa Coffee housessa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

skmrk

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: Uutta thermoblockia Krups 5240
« Vastaus #12 : Joulukuu 09, 2009, 21:57:14 ip »

Tuomas, newbie kysymys.

Itselläni on samanlainen laite ja mietin noita uuttoaikoja. Eli millaisia aikoja sinulla on tuolla laitteella?
Taitaa olla hifistelyä tässä vaiheessa näitä miettiä, mutta kovin nopsaan mun mielestä kaffe tulee läpi, silti maku on ainakin minulle ok. Erityisesti jos vertaan mitä kahviloissa on saanut kokea.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Uutta thermoblockia Krups 5240
« Vastaus #13 : Joulukuu 10, 2009, 20:26:11 ip »

Onnea laitteelle, johon olet tyytyväinen.

Uuttoaika riippuu kahvin jauhatusasteesta. Itse käytän toistaiseksi valmiiksi jauhettuja kahveja. Kaikilla on ollut selvästi suositusaikaa lyhyempi.

Toistaiseksi olen käyttänyt Nordquistin Classic Espressoa. Se myydään peltipurkissa ja on reilun kaupan tuote sekä 100 % arabica. Mielestäni se on kaikkein hienoimmaksi jauhettua valmiiksi jauhetuista kahveista.

Olen ostanut myös muutamaa Mokkamestareiden kahvia paikallisesta kahvikaupasta, mutta sen verran karkea oli myymälän espressojauhatus, että kahvi jäi laihaksi ja tuli lurahtamalla läpi.

Sekunttikellon kanssa en ole jaksanut mittailla. Teen sen sitten kun hankin myllyn. Käsimyllyllä on ole alkanut veivaamaan. Voisin kyllä mittailla uuttoaikaa tuolla Nordquistin kahvilla. Voitaisiin vertailla.

Miten sinulla sujuu vaahdotus?

Itse en saa mikrovaahtoa aikaiseksi, ja miltei olen luopunut yrityksestä ja tyydyn halvalla laitteella keskinkertaiseen tulokseen. Kyse voi olla myös huonosta tekniikastani.

Lämmitätkö kupit ja kahvan ennen uuttoa?

Itse pidän  sitä ratkaisevana kahvin laadun suhteen.

Mitä kahvia käytät?

Italialainen Passalacqua voisi olla kokeilemisen arvoinen. Se toimii hyvin ainakin ystäväni Biellettin Brikka-keittimessä.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Uutta thermoblockia Krups 5240
« Vastaus #14 : Joulukuu 12, 2009, 16:21:45 ip »

Uuttoaikoja otin parilla viime kerralla. Aika katsotaan siitä kun laitan pumpun päälle siihen kun sen sammutan ja viimeiset tipat tulee vielä kahviin sammutuksen jälkeen muutaman sekunnin aikana. Päälle pantaessa keitin tekee esiuuton 3 sekuntia, jota seuraa muutaman sekuntin tauko. Esiuutto ja tauko on mukana kokonaisajoissa. Kahvina tuo Norquistin Classic espresso.

Kahvia kaksi tasaista mitallista ja tampperisysteemi tuplaannoksen tiukimmassa päässä. Kokonaisaika 25 sekuntia kun sammutan pumpun ja noin 28 s kun kahvin tulo lakkaa. Juomaa kaksi noin 30 millin satsia. Kakku jää jämäkäksi ja pysyy hyvin kasassa, kun sen kopauttaa pois filtteristä. Kanavia ei löydy kakusta.

Kahvia yksi mitta ja tampperisysteemi niin tiukalla kuin saa, eli kupillisen tiukimmassa päässä. Sammutan pumpun 20 sekunnissa ja kuppi pois noin 25 sekunnin kohdalla. Juomaa noin 30 ml. Huomattava on, että yhden annoksen satsissa kakku jää hieman löysäksi ja vetiseksi. Mietin, että tätä yhden kupillisen satsia voisi jatkossa hieman yliannostella lisäämällä hiukan purujen määrää. Toisaalta maku on ihan ok.

Eli noilla puruilla loppujen lopuksi taitaa olla suht lähellä oikeaa uuttoaikaa. Mitä gurut ovat mieltä?

Paikallisen kahvimyymälän jauhatuksella uutto oli huomattavasti tätä nopeampi.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini