Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Gaggia Babyn puhdistus & uuttoaika  (Luettu 3777 kertaa)

Lizi67

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Gaggia Babyn puhdistus & uuttoaika
« : Marraskuu 15, 2009, 17:25:58 ip »

Uuden Gaggia Baby Classin omistajana kyselen neuvoja koneen puhdistukseen. Kahva ja filtteri toki huuhdellaan ja näkyvät osat pyyhitään joka käytön jälkeen. Pitääkö/voiko koneelle tehdä takaisinhuuhtelu ja miten se tehdään ja kuinka usein? Miten usein suihkukiekko ja sen pidike pitäisi ruuvata irti ja puhdistaa? Konetta käytetään lähes päivittäin. Koneen mukana tulleessa käyttöohjeessa ei ollut neuvoja perusteellisempaan puhdistukseen.
Toinen kysymys uuttoajasta; olen käyttänyt valmiiksijauhettuja puruja ja tampannut ne tiukkaan. Espressoannos valuu (tuplafiltterillä) noin 6 sekunnissa kuppeihin. Mikä olisi ihanteellinen aika? Auttaako asiaa, jos jauhaa pavut itse, vai mitkä seikat uuttoaikaan vaikuttavat eniten? Mylly on seuraavaksi hankintalistalla. :)
Kirjattu

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Gaggia Babyn puhdistus & uuttoaika
« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2009, 18:10:59 ip »

Toinen kysymys uuttoajasta; olen käyttänyt valmiiksijauhettuja puruja ja tampannut ne tiukkaan. Espressoannos valuu (tuplafiltterillä) noin 6 sekunnissa kuppeihin. Mikä olisi ihanteellinen aika? Auttaako asiaa, jos jauhaa pavut itse, vai mitkä seikat uuttoaikaan vaikuttavat eniten? Mylly on seuraavaksi hankintalistalla. :)

Ihanteellinen uuttoaika on noin 25-30 sekuntia, riippumatta siitä tehdäänkö tuplaa vai sinkkua koska filtteri on erilainen. Valmiiksijauhetut purut ovat lähes aina liian karkeita, mylly aittaa tässä niin että voit jauhaa hienommaksi kuin valmiiksijauhettu.
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Gaggia Babyn puhdistus & uuttoaika
« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2009, 18:21:11 ip »

Baby Classissa ja kaikissa muissa koneissa joissa on kolmitie solenoidiventtiili on takaisinhuuhtelu mahdollista sekä toivottavaa. Kotikoneiden valmistajat suhtautuvat usein sangen vastahankaisesti takaisinhuuhteluun mutta todellisena syynä lienee lähinnä vääristä menetelmistä seuraavat laiterikot.

Itse huuhtelen kotikoneeni aina muutaman kahvikilon välein (tai jos tv:stä ei tule mitään). Tarvikkeiksi takaisinhuuhteluun tarvitaan sokkofiltteri sekä jotain puhdistusainetta esim. pulycaffea tai cafizaa. Lisäksi sekuntikello ja mutkavartinen harja (pallon harjat on kunkkuja) ovat tarpeen.

Ennen takaisinhuuhtelua kannattaa harjata pois kaikki irtonainen roska mitä gruposta lähtee. Koneissa joissa suihkusihdin saa helposti pois, kannattaa huuhtelu suorittaa ilman sihtiä.

Itse takaisinhuuhtelu koostuu tavallaan kahdesta vaiheesta, joista ensimmäisessä pesuaine levitetään koneeseen ja toisessa taas huuhdellaan pois.

Vaiheista:

1. Sokkofiltteri laitetaan portafiltteriin kiinni ja sokkofiltteriin annostellaan puhdistusainetta valmistajan ohjeiden mukaisesti (~ n. 0,5-0,1 teelusikallista). Kahva kiinnitetään normaalisti gruppoon.

2. Uutto käynnistetään. Tässä vaiheessa on tärkeää tarkkailla koneen ääntä. Koneen ääni muuttuu erilaiseksi kun paine on rakentunut. Tällöin on oikea hetki katkaista uutto. Uuton jälkeen kuuluu 'huuhteluääni'. Paineen rakentumiseen voi mennä koneesta riippuen 3-10 sekunttia. Olennaista tässä vaiheessa on, että uutto katkaistaan heti kun paine on rakentunut. Huuhtelen itse pesuaineella 4-5 kertaa.

3. Kun pesuaine on levinnyt koneeseen poistetaan portafiltteri koneesta ja putsataan se pesuaineesta. Samalla pitää koneesta valuttaa vettä ulos muutaman kymmenen sekunnin ajan.  Harjaan usein itse vielä grupon sisältä pesuaineet pois (oikeastaan aika turhaa mutta kuitenkin).

Nyt kone on siis päällisin puolin puhdas mutta tosiasiallisesti täynnä pesuainetta. Pesuainetta ei saisi jättää liian pitkäksi aikaa kuivumaan koneeseen tukkeutumien välttämiseksi.

4. Pesuaine huuhdellaan koneesta pois samalla tavalla kuin se sinne laitettiinkin. Eli portafiltteri takaisin kiinni gruppoon ja huuhtelemaan. Samat säännöt ajoista ja äänistä pätevät tälläkin kertaa. Toisella kierroksella huuhteluita olisi hyvä olla 10-15.

5. Itse suoritan tämän jälkeen vielä 'portafilter nudgen', jossa pidän pumppua käynnissä ja väännän portafiltterin sokkofiltterin kanssa kiinni gruppoon niin, että vesi virtaa paineella gasket-tiivisteen ja portafiltterin välistä.

Suihkusihtiä kannattaa pestä (varsinkin jos sen saa ruuvaamalla irti) aina kun se muuttuu likaiseksi. Sinne sihdin alle kertyy melko nopsaan kaikkea ikävää muhjua jotka eivät varmasti maistu hyvältä.
 
Suihkusihdin, filtterit sekä portafiltterit ja vaahdotusputken nokan (jos metallia) saa muuten näppärästi puhtaaksi jättämällä ne likoamaan veteen jota on terästetty samalla pesuaineella kuin takaisinhuuhtelussa käytetään. Samalla aineella on myös näppärä putsata sifonit, evasolot ja french pressit.
 

Uuttoaika riippuu aika paljon koneesta. Yleinen ihanneaika taitaa olla 25 sekuntia. Vähän väljemmällä haarukalla 30s. +/- 5s. on hyvä. Jos uuttoaika ei mahdu noihin rajoihin mutta shotti näyttää hyvältä kannattaa sitä joka tapauksessa maistaa.

Uuttoaikaan ei oikeastaan auta positiivisella ja toivottavalla tavalla mikään muu kuin papujen itsejauhaminen ja viimekädessä jauhatuksen hienous.

EDIT: Muunsin yksityiskohtia, toivottavasti tästä on hyötyä muillekin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2009, 21:00:25 ip kirjoittanut Joona_s »
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Lizi67

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Gaggia Babyn puhdistus & uuttoaika
« Vastaus #3 : Marraskuu 16, 2009, 18:54:55 ip »

Kiitos paljon neuvoista, tästä on hyvä jatkaa kahvinvalmistuksen opiskelua!
Kirjattu