Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: FrancisFrancis ongelma ja huolto  (Luettu 5394 kertaa)

Calle

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
FrancisFrancis ongelma ja huolto
« : Marraskuu 06, 2009, 10:29:52 ap »

Vaikuttaa pahasti siltä että jokin on vialla minun FF X3 keittimessä. Tänä aamuna kone kävi tosi kuumana ja veden sijasta gruposta tuli lähinnä höyryä. Vesitankissa on ollut vettä eikä läpihuuhtelu auttanut asiaaa ollenkaan. Onko kellään kokemuksia samankaltaisista oireista? Saitteko itse korjattua vai veittekö huolttoon? Kuka huoltaa FFn koneita Helsingissä?
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: FrancisFrancis ongelma ja huolto
« Vastaus #1 : Marraskuu 06, 2009, 10:35:47 ap »

Äkkiseltään tulee mieleen, että jostain syystä boilerin lämmitys ei katkea eli lämmityselementti vaan hehkuu kuumana. Vika voisi olla termostaatissa ja se saattaisi ratketa termostaatin putsaamalla tai ainakin vaihtamalla.

Tuon saa itse korjattua, jos on teknisempi henkilö. Tällöin ehkä kannattaa aloittaa mittaamalla lämmityselementin saamaa virtaa, jotta näkee oliko arvaukseni oikea. Tai viedä huoltoon.

Joka tapauksessa kannattaa olla aika varovainen sen kanssa. Onhan siinä varmaan ylikuumenemissuoja, mutta kumminkin.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: FrancisFrancis ongelma ja huolto
« Vastaus #2 : Marraskuu 06, 2009, 11:37:09 ap »

Olisikohan se Mixtec, joka huoltaa nuo koneet? Sieltä ainakin itse kysyisin ekana.

Oletko tuplatsekannut ettei se höyrytysmoodi (tai kuumavesimoodi) ole vahingossa unohtunut päälle (tai se nappi mennyt rikki). Jos ei, niin kuulostaa tosiaan siltä että koneellasi on huollon paikka.

T. Teme
Kirjattu

Korpivaris

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: FrancisFrancis ongelma ja huolto
« Vastaus #3 : Maaliskuu 01, 2012, 17:16:16 ip »

Tämä vanha viesti löytyi hausta kun omassa FF:ssa oli sama ongelma. Vastaan nyt sitten josko auttaisi jotain muuta saman ongelman kanssa painivaa.
Oma FF x1 on versiota jossa uuttolämpötilaa ohjaa elektroniikka, eli se ainoa piirilevy joka koneesta löytyy. Piirilevyltä ainakin triakki oli palanut kiinni, joka aiheutti sen ettei vastukselle menevä virta katkennut ennen kuin kattilan kyljessä oleva maidonvaahdotustermostaatti katkaisi virran.

Keittimen saa pelaamaan useammalla tavalla riippuen osaamisesta ja lompakosta.

Helppo ja halpa tapa on korvata eletroniikka kaksoismetalli termostaatilla esim http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=6275 johon sopii piirilevyn liittimet suoraan, niistä kolmesta johdosta ne kaksi, jotka menevät katkaisijalta kattilaan. Linkin tuotteella lämpötila nousee liian korkeaksi ja pääälle/pois rajat ovat aika suuret, mutta ainahan voi valuttaa ennen uuttoa hiukan vettä läpi ja lämmittää kahvaa siinä samalla ja uuton aikana voi toki tökätä höyrytyskytkimellä lämmön päälle. Kattilassa on valmiiksi sopiva kierre johon tuon lämpönaksun saa kiinni kun askartelee kierteeseen kiinnitetylle lämpösulakkeelle ja lisättävälle lämpönaksulle uuden kiinnikkeen.

Yhtä helppo ja melkein yhtä halpa tapa on ostaa erikoistuneemmasta verkkokaupasta tähän käyttöön optimoitu lämpönaksu.

Halvin tapa lienee korjata elektroniikka itse, mutta vaatii toki hiukan osaamista. Piirilevyltä löytyy myös säätövastus jolla voi säätää haluamansa uuttolämpötilan.

Helpoin tapa on vaihtaa koko elektroniikka, mutta luultavasti joutuu huoltoon kiikuttamaan koska en ainakaan itse löytänyt ff:n varaosia myyvää nettipuljua.

Yksi vaihtoehto on on korvata lämmönsäätö elektroniikka PID:illä josta löytyykin tarinaa enemmän.

Tarkempia ohjeita en viitsi kirjoittaa, koska jos näillä ja omalla järkeilyllä ei pärjää lienee parempi jättää verkkovirta rauhaan.





Kirjattu

spaasila

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Kirjattu