Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"  (Luettu 72306 kertaa)

Moksi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 46
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #120 : Huhtikuu 22, 2010, 22:06:33 ip »

Tulipa tilattua tällainenkin lelu leikittäväksi. Muutamat testit on tullut tehtyä ja maku on vaihdellut erittäin hedelmäisestä ja kirkkaasta karvaaseen ja ehkä jopa vähän vesittyneeseen (en osaa tarkemmin kuvailla, mutta sellainen mitäänsanomaton alkumaku, joka muuttuu voimakkaammaksi vasta hetken kuluttua). Jauhatus on ollut filtterikarkeutta (about Varion puolivälissä), tosin se on saattanut ehkä vähän vaihdella, koska olen jauhanut välillä espressoakin. Kahvin määrä on ollut sama 15g/250g ja hautuma-aikana olen pitänyt neljää minuuttia. Ainiin, ja suodatinpussina on noita Melittan Mildejä.

Osaisiko joku viisaampi kertoa, mitkä asiat tässä suodatinkeittelyssä korostavat noita kahvin hedelmäisiä makuja? Karvautta olen yrittänyt välttää sillä, etten ole päästänyt viimeisiä, hitaasti valuvia tippoja juotavan kahvin sekaan, vaan olen valutellut ne toiseen kuppiin.
 
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #121 : Huhtikuu 22, 2010, 23:07:53 ip »

maku on vaihdellut erittäin hedelmäisestä ja kirkkaasta karvaaseen ja ehkä jopa vähän vesittyneeseen (en osaa tarkemmin kuvailla, mutta sellainen mitäänsanomaton alkumaku, joka muuttuu voimakkaammaksi vasta hetken kuluttua). ... Kahvin määrä on ollut sama 15g/250g ja hautuma-aikana olen pitänyt neljää minuuttia.

Millaisia kahveja on ollut käytössä? Ja olethan muistanut huuhdella/lämmittää Abidin hyvin ennen käyttöä - eli laskettelet reiluun puoleen väliin kuumaa vettä filtteriä huuhdellen, annat olla kotvan ja valutat pois. Pienillä annoksilla osa karvaudesta voi olla paperinmakua (tulee helpommin esille). Ole myös tarkkana ettet kaada juuri kiehunutta vettä kahvilla vaan odota että viilenee hetken.

Karvautta olen yrittänyt välttää sillä, etten ole päästänyt viimeisiä, hitaasti valuvia tippoja juotavan kahvin sekaan, vaan olen valutellut ne toiseen kuppiin.

Ei niiden viimeisten tippojen mitenkään radikaalisti pitäisi enää tilanteeseen vaikuttaa. Oletko maistanut sitä toisen kupin juomaa?
Kirjattu

Moksi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 46
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #122 : Huhtikuu 23, 2010, 08:41:06 ap »

Millaisia kahveja on ollut käytössä? Ja olethan muistanut huuhdella/lämmittää Abidin hyvin ennen käyttöä - eli laskettelet reiluun puoleen väliin kuumaa vettä filtteriä huuhdellen, annat olla kotvan ja valutat pois. Pienillä annoksilla osa karvaudesta voi olla paperinmakua (tulee helpommin esille). Ole myös tarkkana ettet kaada juuri kiehunutta vettä kahvilla vaan odota että viilenee hetken.

Aikaisemmat kokeilut olivat Coffee bean shopin Ethiopia Harraria, tosin se loppui ja tänään kahvi vaihtui saman puljun Costa Rica Tarrazu Valleyyn.

Abidin olen huuhdellut ja lämmittänyt joka kerta ennen käyttöä. Vettä en ole jäähdytellyt sen kummemmin, mitä se nyt jäähtyy sinä aikana, kun huuhtelen tuon abidin ja mittailen vesimäärän toiseen astiaan.

Täytynee tässä viikonlopun aikana kokeilla keittää suurempia annoksia ja katsoa, onko sillä vaikutusta makuun.

Ei niiden viimeisten tippojen mitenkään radikaalisti pitäisi enää tilanteeseen vaikuttaa. Oletko maistanut sitä toisen kupin juomaa?

Tänään aamulla keittelin taas uuden kokeilun ja maistoin nyt tällä kertaa tätä toisen kupin juomaa. En tiedä kuinka paljon tässä on psykologista vaikutusta, mutta kyllä se minun mielestäni maistui karvaammalta.

Väärinkäsitysten välttämiseksi täytyy sanoa, että tällä on tullut joka kerta varsin maistuvaa kahvia, mutta ne muutamat erittäin hyvät erät asettivat riman aika ylös.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #123 : Huhtikuu 23, 2010, 21:58:40 ip »

Tuli mieleen, että oletko ottanut aikaa kauan kahvi valuu kuppiin?
Itse olen tähdännyt jauhatuksen pressolle ja suodatinpaperina käytän mild:iä, 24g/320g valuu 40s kuppiin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #124 : Huhtikuu 23, 2010, 23:44:28 ip »

Abidin olen huuhdellut ja lämmittänyt joka kerta ennen käyttöä. Vettä en ole jäähdytellyt sen kummemmin, mitä se nyt jäähtyy sinä aikana, kun huuhtelen tuon abidin ja mittailen vesimäärän toiseen astiaan.

Tuon osalta tuntuu olevan kaikki kunnossa. Oletko muuten sekoitellut lusikalla uuton aikana? Kannattaa kokeilla sekoittamista, mikäli käytät hienoa suodatinjauhatusta. Hienompi jauhatus painuu helposti pohjalle tiiviimpään ja ei sitten välttämättä uutu niin hyvin kuin oikein karkea pressojauhatus. Joitakin kokeiluita olen hienolla jauhatuksella itse tehnyt, sekoittaen minuutti kaatamisen jälkeen ja sitten 4 minuutin kohdalla ennen valumaan laittamista. Tällöin kahvilla kestää kotvan pidempää valua, mutta on tuntunut ainakin itselläni toimivan ok.
Kirjattu

Moksi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 46
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #125 : Huhtikuu 24, 2010, 10:19:01 ap »

Tuli mieleen, että oletko ottanut aikaa kauan kahvi valuu kuppiin?
Itse olen tähdännyt jauhatuksen pressolle ja suodatinpaperina käytän mild:iä, 24g/320g valuu 40s kuppiin.

Tänään kokeilin seuraavaa: pressojauhatus, turvotus (30s), 18g/300ml ja valumaan 3:30 kohdalla. valumiseen meni 40-45s.

Varsin hyvä kuppi tuli näinkin. Tosin omaan makuuni tuo filtterijauhatus tuntui toimivan paremmin. Myös yksi huomio minkä tein, oli se, että filtterijauhatuksella purut näyttivät jäävän valutuksen jälkeen melko tasaisesti filtterin reunoille, kun taas pressojauhatuksessa purut näyttivät valahtavan pohjalle. Tiedä sitten, onko tällä merkitystä.


Oletko muuten sekoitellut lusikalla uuton aikana? Kannattaa kokeilla sekoittamista, mikäli käytät hienoa suodatinjauhatusta. Hienompi jauhatus painuu helposti pohjalle tiiviimpään ja ei sitten välttämättä uutu niin hyvin kuin oikein karkea pressojauhatus. Joitakin kokeiluita olen hienolla jauhatuksella itse tehnyt, sekoittaen minuutti kaatamisen jälkeen ja sitten 4 minuutin kohdalla ennen valumaan laittamista. Tällöin kahvilla kestää kotvan pidempää valua, mutta on tuntunut ainakin itselläni toimivan ok.

Olen kokeillut. Ja mielestäni tähän mennessä paras kuppi on tullut lähes kuvailemallasi tavalla, eli: filtterijauhatus, sekoitus minuutin kohdalla ja valumaan neljän minuutin kohdalla. Tosin tällöin jätin tuon toisen sekoittamisen väliin. Valuma-aika jäi kyllä tällöinkin alle minuuttiin (nestettä ei kyllä ollut kuin tuo 250ml). Toisaalta tämä oli eri kahvilla kuin millä nyt keittelen, joten vertailu ei ole ihan suoraviivaista. En kyllä myöskään onnistunut toistamaan tuota kuppia tuolla Harrarilla, vaikka yritin. Enkä keksi mitä olen siinä kupillisessa tehnyt eri tavalla. Mutta hauskaahan tämä harjoittelukin on :D

Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #126 : Huhtikuu 24, 2010, 10:54:50 ap »

Tänään kokeilin seuraavaa: pressojauhatus, turvotus (30s), 18g/300ml ja valumaan 3:30 kohdalla. valumiseen meni 40-45s.

Itse olen antanut pressojauhatuksella kahvin uuttua lähemmäs viittäkin minuuttia.

että filtterijauhatuksella purut näyttivät jäävän valutuksen jälkeen melko tasaisesti filtterin reunoille, kun taas pressojauhatuksessa purut näyttivät valahtavan pohjalle.

Minulla nuo menevät toisinpäin. Eli pressojauhatus jota en sekoittele (mutta turvotan) jää enemmän filtterin reunoille kuin suodatinjauhatus (johtuu ilmeisesti siitä että puruja kelluu jonkinverran pinnan tuntumassa). Suodatinjauhatusta en turvottele vaan kaadan kaikki vedet kerralla, mutta sekoitan sitten minuutin kohdalla. Eli sekoitus/turvotus ovat itselläni toisiaan poissulkevia toimenpiteitä.

Niin, ja Abidin päällä on uuton aikana lautanen kantena.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #127 : Toukokuu 06, 2010, 20:29:52 ip »

Abid kansi saapui sitten postissa. Kannen materiaali ja muotoilu ovat samankaltaiset kuin Abidin mukana aimmin tuleessa alustassa, mutta koko on suurempi ja coaster-sanan sijaan kannessa on nostoa helpottava tyylitelty kädensija. Kannen istuvuus oli hyvä ja alaspäin kääntyvä reuna vaikuttaisi sulkevan Abidin suuaukon tehokkaammin kuin lautanen. Käyttömukavuus oli merkittävästi lautasta parempi. Suosittelen.

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #128 : Toukokuu 06, 2010, 21:23:56 ip »

No kerro nyt jo että mistä tilasit...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #129 : Toukokuu 07, 2010, 08:02:08 ap »

Abid-kannen päätyminen minulle oli seurausta taannoisista kyselyistäni Abidin toimitusmahdollisuuksille Suomeen. Yhden ksyelyistäni lähetin myös tuotteen valmistajalle. Valmistaja vastasi kyselyyni useamman kuukauden jälkeen, tilanteessa jolloin olin jo saanut Abidin hankittua. Tästä virisi keskustelu, jossa valmistajalle selvisi mm. ketju (Sweet Maria's?) jonka välityksellä tuote oli päätynyt suomalaiselle jälleenmyyjälle. Samalla tuli ilmi heidän tuotekehittely kannen osalta ja valmistaja oli halukas lähettämään yhden kannen minulle postitse. Ilmeisesti kannen osalta ei toistaiseksi ole yleistä tilausmahdollisuutta.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #130 : Kesäkuu 05, 2010, 22:55:27 ip »

Raon uusimman kirjan innoittamana on tullut tehtyä kokeiluita hienommalla jauhatuksella (aiempaan nähden) ja tulokset ovat olleet oikein positiivisia varsinkin afrikkalaisten kahvien kanssa.

Tarkkaa jauhatuskarkeutta on vaikea kuvailla. Asteikko on 1-9 "turkkilainen"-"karkea presso" jossa kohdissa 5-6 valmistuu yleensä Harion V60 kahvit (riippuu määrästä). Nyt Cleverillä ollaan oltu lukemassa 4.

Kahvi:vesi suhteella 1:15.

Kello käyntiin heti kun veden kaataminen alkaa - samalla sekoitellaan jauhetta varovasti lusikalla (=paakut pois). Kun kaikki vesi on kaadettu, painellaan lusikalla pinnalta kaikki kahvi upoksiin (jää vain vaalea vaahto pintaan). Kansi päälle ja kun kello näyttä 3:00 - sekoitetaan nopeasti suhteellisen pinnasta ja nostetaan kahvi valumaan. Valumisen alussa "pyöräytetään" vielä lusikalla pinnan tuntumasta reunoja pitkin yhteen suuntaan ja kansi takaisin päälle. Kahvi valuu noin puolessatoista minuutissa alas ja jauhe jää "kummuksi" Cleverin pohjalle.

Siirappimaisen makeita.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #131 : Kesäkuu 07, 2010, 09:47:14 ap »

Tuota oli pakko koittaa, joten jauhoin 22g skertonilla filtterikarkeuteen.
Vettä 330g ja alusta asti sekoittaen, lopuksi painelin puruja alas niin että kaunis vaahto vain jäi pinnalle jonka peitin kannella (tähän meni sekkarin mukaan minuutti).
3min kohdalla kuppiin valumaan... purut jäivät melitta mildin reunoille tasaisesti, ja alas jäi hyvin pieni kumpu, valuminen otti 2min.
Papuina 1.6 paahdettu Zege, joka tosiaan maistuu tällä menetelmällä paljon makeammalta, kuin aiemmalla tavallani (ylempänä kiroitinkin siitä).
Vaihtelun vuoksi taidan seuraavallakin kerralla kokeilla tätä.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #132 : Kesäkuu 07, 2010, 11:01:20 ap »

Ja oliko teillä alkuperäisenä vertailukohtana suodatinkarkeutta selvästi karkeampi jauhatus, jolla vesi "hulahtaa" läpi eli valuminen kestää semmoisen 30 s?

Karkeussäätöjen kommunikointi voisi olla kyllä helpompaakin...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #133 : Kesäkuu 07, 2010, 11:24:32 ap »

Karkeussäätöjen kommunikointi voisi olla kyllä helpompaakin...

Oma Abid/Clever-Skerton karkeus hakee vielä hieman paikkaansa, mutta loppuviikosta lienee jo selvillä. Tämän jälkeen olisi tarkoitus kyetä ilmaisemaan karkeus muodossa x-kierrosta-jostain-kiintopisteestä (teräkosketus tai säätöruuvin ja pultin kosketuspiste). Muita ehdotuksia otetaan toki vastaan.

Karkeusmäärittely lienee mahdollista millä tahansa myllyllä josta on mahdollista havainnoida jonkinlainen kiintopiste ja siirtymän (kierrosten) suuruus.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #134 : Kesäkuu 07, 2010, 13:23:01 ip »

3min kohdalla kuppiin valumaan... purut jäivät melitta mildin reunoille tasaisesti, ja alas jäi hyvin pieni kumpu, valuminen otti 2min.

Tässä kohtaa pitäisi vielä hieman sekoittaa - tarkoituksena olisi välttää purujen reunoille tarttumista (jotta "tyhjennyksen" aikana kahvi uuttuu tasaisesti). Ks. suuntaa-antava kuva alla. (idea siis Scott Raon uusimmasta kirjasesta).

Ja oliko teillä alkuperäisenä vertailukohtana suodatinkarkeutta selvästi karkeampi jauhatus, jolla vesi "hulahtaa" läpi eli valuminen kestää semmoisen 30 s?

Karkeussäätöjen kommunikointi voisi olla kyllä helpompaakin...

Alussa oli karkeus "karkeaa" - omassa myllyssäni välillä 7-9 ja silloin ei paljoa yli puolta minuuttia alasvalumisessa mennyt (9 siis karkeinta mitä lähtee). "Normaali" suodatinkarkeus on suurinpiirtein välillä 5-6 ja nyt näissä viimeisimmissä ollaan oltu lukemassa 4 - eli suodatinkarkeutta jo selvästi hienompaa.
Kirjattu