Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"  (Luettu 72273 kertaa)

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #60 : Helmikuu 11, 2010, 00:37:19 ap »

Minäkin hain omani eilen postista, kiitettävän nopea toimitus. Pitää huomenna testailla sitä, en myöhään illalla viitsi juoda kahvia.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #61 : Helmikuu 11, 2010, 12:56:47 ip »

Omat kokemukseni Abidista olivat varsin positiivisia. Moccamasterin suodatinsuppiloon nähden Abid oli helppokäyttöinen. Valuma-aika oli nopeampi ja siitä selvisi ilman kahden käden otetta. Abidin tippalukko vaikutti aluksi hieman heiveröiseltä, mutta omissa kokeiluissani en havainnut sen osalta ongelmia.

Käytin Abidin päällä pientä lautasta lämmön haihtumisen vähentämiseksi. Abidin yläreunan muotoilu on tosin hieman aaltomainen, jolloin laitteen ja lautasen väliin jää ilmarakoa. Silikoninen kansi voisi ehkä mukautua paremmin kaareviin muotoihin, toisaalta en osaa arvioida olisiko tällä suurtakaan merkitystä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #62 : Helmikuu 11, 2010, 16:52:55 ip »

Minun Abidissani tuli kansi mukana! Eikö sinun tullut?
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #63 : Helmikuu 11, 2010, 17:29:44 ip »

Minun Abidissani tuli kansi mukana! Eikö sinun tullut?

Oletko varma, että se on kansi? Ainakin aikaisemmissa abideissa on tullut mukana aluslautanen. Mutta kansi olisi kyllä mahtava parannus sinällään hyvään tuotteeseen.

-Mikko-
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #64 : Helmikuu 11, 2010, 17:35:09 ip »

Ja tuntomerkit: aluslautanen on himpun yli 11,5cm halkaisijaltaan ja siinä lukee "coaster".
Kirjattu

v-dogg

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
    • Kahvilasi.com
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #65 : Helmikuu 11, 2010, 18:40:32 ip »

Minun Abidissani tuli kansi mukana! Eikö sinun tullut?

Tohdin kyllä väittää, että siinä kannessa lukee coaster (engl. lasinalunen), ja sovittaessasi sitä keittimen päälle huomaat sen olevan hieman huono kanneksi :)


-veikko
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #66 : Helmikuu 12, 2010, 04:06:35 ap »

Tohdin kyllä väittää, että siinä kannessa lukee coaster (engl. lasinalunen), ja sovittaessasi sitä keittimen päälle huomaat sen olevan hieman huono kanneksi :)

-veikko

Ai jaa, minä oletin että se olisi kansi, en kylläkään sen kummemmin sitä kanneksi kokeillut. Hiukan erikoista ettei alusen tilalla ole kantta...
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #67 : Helmikuu 12, 2010, 12:22:13 ip »

Hiukan erikoista ettei alusen tilalla ole kantta...

Kansi on tosiaan hyvä lisä laitteen käyttöön. Olisiko sitten menneisyyden painolastia, markkinoinnin helpottamista tai jotain muuta syyttäminen siitä ettei kantta tule. En muista nähneeni vielä yhtään suodatinsuppilon näköistä laitetta jossa kansi tulisi mukana.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #68 : Helmikuu 12, 2010, 12:32:36 ip »

Kansi on tosiaan hyvä lisä laitteen käyttöön. Olisiko sitten menneisyyden painolastia, markkinoinnin helpottamista tai jotain muuta syyttäminen siitä ettei kantta tule. En muista nähneeni vielä yhtään suodatinsuppilon näköistä laitetta jossa kansi tulisi mukana.

Vaikeahan siitä kannen läpi olisi vettä kaataa.

En tiedä juuri mitään suodatinsuppiloista mutta eikö noissa ole kontaktiajat oletuksellisesti melko lyhyitä? Jäähtyykö se vesi siinä ajassa juomakelvottomaksi?
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #69 : Helmikuu 12, 2010, 12:46:24 ip »

En tiedä juuri mitään suodatinsuppiloista mutta eikö noissa ole kontaktiajat oletuksellisesti melko lyhyitä?

Perinteisesti suppiloilla kontaktiaika on lyhyt. Abid on kuitenkin ajallisesti lähellä pressohaudutusaikaa, tällöin lämpöhukan voi olettaa olevan merkittävästi suurempi kuin perinteisillä suppiloilla. En ole tosin mitannut.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #70 : Helmikuu 12, 2010, 12:52:10 ip »

Perinteisesti suppiloilla kontaktiaika on lyhyt. Abid on kuitenkin ajallisesti lähellä pressohaudutusaikaa, tällöin lämpöhukan voi olettaa olevan merkittävästi suurempi kuin perinteisillä suppiloilla. En ole tosin mitannut.

Merkittävästi suurempi ei kuitenkaan tarkoita vielä samaa asiaa kuin merkittävä vaikka taustalla olisi millaista dataa. Ja eikö se ole myöskin ihan kivaa, että kahvi on ~juotavan lämpöistä heti uuton jälkeen?
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #71 : Helmikuu 12, 2010, 13:07:41 ip »

Itse teen Abidilla aamulla maksimiannoksen, valuttelen sen termospulloon ja kulautten päivän mittaan pois pieninä annoksina. Aamulla annosta saa hieman jäähdytellä shottilasissa ennen nauttimista, iltapäivällä aletaan olla juomislämpötiloissa ja illalla alkaa jo haaleus haitata.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #72 : Helmikuu 12, 2010, 16:48:57 ip »

Merkittävästi suurempi ei kuitenkaan tarkoita vielä samaa asiaa kuin merkittävä vaikka taustalla olisi millaista dataa. Ja eikö se ole myöskin ihan kivaa, että kahvi on ~juotavan lämpöistä heti uuton jälkeen?

Niin, jos juo mustana, minä ainakin haluan että kahvi on kuumaa kun laitan siihen maitoa (joka yleensä on kylmää kun jääkaapissa asustaa) niin sitten on juotavan lämpöistä.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #73 : Helmikuu 12, 2010, 17:42:47 ip »

Olisiko sitten menneisyyden painolastia, markkinoinnin helpottamista tai jotain muuta syyttäminen siitä ettei kantta tule.

Sitä ei vain ole tultu ajatelleeksi. Sweetmarias on tiedottanut asiasta Abidia ja käsittääkseni seuraavassa (valmistus?-) erässä tulee mukana kansikin (tai lasinalusta laajennetaan sopivasti).

Sopivan kokoinen lautanen on tosin itselläni hoitanut kannen virkaa oikein mainiosti.

En tiedä juuri mitään suodatinsuppiloista mutta eikö noissa ole kontaktiajat oletuksellisesti melko lyhyitä? Jäähtyykö se vesi siinä ajassa juomakelvottomaksi?

Veden lämmöllä on erittäin merkittävä vaikutus uuttumisnopeuteen (siis siihen miten kahvijauheesta irtoaa tavaraa). Normaalisti suodatinsuppilolla valmistettaessa siihen kahville tuodaan koko ajan lisää kuumaa ja raikasta vettä (vesikannusta) ja näin lämpötila pysyy helposti riittävän ylhäällä. Näissä haudusmenetelmissä kaikki vesi taas laitetaan sekaan kerralla ja sitten on valmistusastian tehtävä pitää huolta veden lämpötilasta joka muutenkin kyllästyessään menettää koko ajan "uuttovoimaansa". Tietysti aina voi pidentää uuttoaikaa, mutta tietyn pisteen jälkeen aletaan varmasti puhumaan kymmenistä minuuteista ennen kuin merkittävää eroa konsentraation suhteen alkaa syntymään.

Ja eikö se ole myöskin ihan kivaa, että kahvi on ~juotavan lämpöistä heti uuton jälkeen?

Itse annan kahvin levähtää laakeassa kupissa muutaman minuutin - vähintään sen verran että saan putsattua valmistusvälineet pois. Viilenee siinä ajassa yleensä sopivasti.

Niin, jos juo mustana, minä ainakin haluan että kahvi on kuumaa kun laitan siihen maitoa (joka yleensä on kylmää kun jääkaapissa asustaa) niin sitten on juotavan lämpöistä.

Voihan sen maidon laittaa ensin kuppiin ja lämmittää mikrossa. Kaataa/laskee sitten kahvin päälle.

Mutta jos nyt sen Abidin kanssa innostut laatukahveja testailemaan, niin maista ihmeessä aina ensin ilman maitoa. Itse käytin aikoinani (suodatinkahvissa) maitoa sillä sen lisäämisen jälkeen lopputulos parani. Tällä hetkellä maidon lisääminen tekee hyvästä keskinkertaista.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Clever Coffee Dripper - alias "Abid"
« Vastaus #74 : Helmikuu 12, 2010, 17:52:12 ip »

Laitetaan erikseen pari vinkkiä käyttöön:

- Alussa tippalukko pitää hyvin (on puhdas), mutta kotvan käytön jälkeen ei enää välttämättä asetu itsestään niin helposti paikoilleen. Venttiiliä kannattaa siis välillä putsata ja itse olen ottanut tavaksi ravistaa Abidia varovasti sivusuunnassa ennen veden lisäämistä (auttaa venttiiliä asettumaan paikalleen). Tosin jos sitä alustaa jaksaa käyttää, niin pitää aika hyvin mahdolliset sotkut sekin.

- Käyttäkää laadukkaita valkaistuja suodatinpusseja ja huuhdelkaa nekin hyvin. Itse lasken suodatinpussin asettamisen jälkeen Abidin täyteen vettä hanasta ja valutan tyhjäksi. Sitten valelen paperin kuumalla vedellä ja annan kotvan aikaa olla lämpenemässä. Tämän veden lasken lämmittämään lopullista astiaa (muki tai teepannu). Kaiken voisi tietysti hoitaa pelkästään kuumalla vedellä, mutta vedenkeittoastian koko rajoittaa.

- Kokeilkaa rohkeasti eri jauhatuskarkeuksia. Itse olen saanut hyviä tuloksia sekä karkealla jauhatuksella & pitkällä haudutusajalla (5 min) ja sitten normaalia suodatinkahvia hienommalla jauhatuksella pienen sekoituksen kera (3 min) - kahvista riippuen.
Kirjattu