Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Apuvälineitä  (Luettu 58768 kertaa)

Jani73

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 172
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #90 : Helmikuu 19, 2016, 10:07:59 ap »

Laitoin Bella Baristalta ex tempore tilaukseen Brewistan vaa'an

https://www.bellabarista.co.uk/brewista-nano-coated-coffee-scales-2kg-x-0-1g.html
Kirjattu

Jani73

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 172
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #91 : Helmikuu 19, 2016, 10:24:43 ap »

Ja noita JSR-200 vaakoja saa Amazonista n28 taalalla, Suomessa 180 euroa. Mä kun luulin että teknikmagasinet olisi halpoja rojuja myyvä liike.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #92 : Helmikuu 19, 2016, 11:35:53 ap »

Tällaista on näkynyt paljon (Helsingin hifikahviloissa, jossain Wendelboen videossa, Ristreton keskusteluissa ja lukuisissa Youtube-kahvidemonstraatioissa):
http://www.dx.com/p/precision-digital-pocket-scale-300g-max-0-01g-resolution-15004#.VsbgoVJ5iGI
Samoja vaakoja myydään myös ebayssä.

Ajaa hyvin asiansa, vaikka itse olenkin pistänyt Brewistan vaa'an hankintalistalle - kunhan keksii jotain muutakin ostettavaa Coffehitistä.
http://coffeehit.co.uk/brewista-barista-scale-2kg-0-1g

E: näköjään saa samaan hintaan myös Bellabaristasta, kuten ylempänä olevassa viestissä kerrottiin.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Jay_Leino

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #93 : Helmikuu 20, 2016, 16:34:02 ip »


Tällaista on näkynyt paljon (Helsingin hifikahviloissa, jossain Wendelboen videossa, Ristreton keskusteluissa ja lukuisissa Youtube-kahvidemonstraatioissa):
http://www.dx.com/p/precision-digital-pocket-scale-300g-max-0-01g-resolution-15004#.VsbgoVJ5iGI
Samoja vaakoja myydään myös ebayssä.

Minulla on juuri kyseinen vaaka dx:sta tilattuna ja on toiminut kerrassaan hyvin. Hinta on melko edullinen. Olen siis tyytyväinen vaakaan. Jos jotain parannuksia voisi olla, niin seuraava vaaka tulee olemaan automaattisella ajastuksella toimiva.
Kirjattu
Rocker R58 + Mazzer Mini e a
Poistuneet: Nuova Simonelli Oscar + Grinta + Rancilio Rocky

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #94 : Huhtikuu 05, 2016, 13:01:59 ip »

Teetä jos valmistaa parin euron sylinterimäisellä siivilällä niin valmistusvälineen voi käytön jälkeen ripustaa kuivaamaan Aeropressin filtteripidikkeeseen. Yksi filtteripaperi pidikkeen pohjalla auttaa ylimääräisen kosteuden haihduttamisessa.

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

aperi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #95 : Joulukuu 07, 2016, 10:00:24 ap »

Vaa'alla mittaan jauhamani kahvin ja koneella valmistani espresson painot. Molemmat ovat ajankohtaisia etenkin silloin kun kahvimyllyä säädetään sopivalle karkeusasteelle. Käyttämäni vaaka on digitaalinen, 0.1g tarkkuudella toimiva laite, joka osaa taarata itsensä esimerkiksi kuvassa näkyvän kupin painoon. Yleensä pistän väliin vielä ympäri käännetyn vaa'an suojakannen, joka keräilee mahdollisesti kupin ulkopuolelle tippuvia kahvipuruja.

Ajastinta käytän koska espressokoneessani tai kahvimyllyssäni ei sellaista ole. Myllyni jauhaa 10 sekunnissa noin 12g kahvia ja espressouuton katkaisen 25 sekunnin kohdalla.

Nostoa vanhalle ketjulle.

Tilasin dealextremestä tuon samaisen vaa'an (http://www.dx.com/p/digital-pocket-scale-2lb-1kg-1165), ja olen tähän mennessä todennut sen käyttökelvottomaksi: lukema vaeltaa hyvin levottomasti. Yleensä homma etenee näin:
1) käynnistys
2) jonkin kipon asetus vaa'alle
3) taaraus
4) kahvin tai muun painon lisäys
5) lukema pysähtyy ensin johonkin ja S-ikoni tulee näkyviin
6) vähän odottelua
7) lukema alkaa hiljalleen joko nousta tai laskea ilman pysähtymistä.

Toisin sanoa, ei ole paljon 0.1 gramman tarkkuudesta iloa, kun odottelulla saa vaikka kymmenien grammojen heittoja. Kannattaako olla suoraan yhteydessä myyjään vai voikohan tälle tehdä jotain? Paristot ovat uudet. Pour-over-käytössä ei oikein riitä, että lukema hetkeksi seisahtuu.

Kalibrointia voisi koittaa, mutta tuo "englanninkielinen" ohje on niin käsittämätön, etten osaa :-)

ps. En odottaisi tämän hintaiselta kiinanihmeeltä tämän parempaa toimintaa, ellei vaakaa olisi täällä kehuttu.
Kirjattu

Jay_Leino

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #96 : Joulukuu 07, 2016, 10:21:24 ap »

Minulla on samanlainen vaaka käytössä ja se toimii todella hyvin, eikä käytössä ole ollut mitään ongelmia. Kertomuksesi perusteella epäilisin vaakasi olevan rikki.
Kirjattu
Rocker R58 + Mazzer Mini e a
Poistuneet: Nuova Simonelli Oscar + Grinta + Rancilio Rocky

aperi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #97 : Joulukuu 07, 2016, 10:24:53 ap »

Minulla on samanlainen vaaka käytössä ja se toimii todella hyvin, eikä käytössä ole ollut mitään ongelmia. Kertomuksesi perusteella epäilisin vaakasi olevan rikki.

Joo. Voiko tällaiseen lämpötila vaikuttaa, eli kun asetan vaa'alle karahvin jonne liruttelen kuumaa vettä?

Onko joku ymmärtänyt, miten tuon kalibroinnin pitäisi toimia?
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #98 : Joulukuu 07, 2016, 11:23:58 ap »


ps. En odottaisi tämän hintaiselta kiinanihmeeltä tämän parempaa toimintaa, ellei vaakaa olisi täällä kehuttu.

Susikappale, tee reklamaatio myyjälle. Mulla on noita pari ja molemmat toimii tosin hyvin, monta vuotta olleet käytössä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #99 : Joulukuu 07, 2016, 11:30:25 ap »

Noin kymmenen tuon näköistä vaakaa ostettuna, kaikki paitsi yksi toimivat näennäisen hyvin. Siinä yhdessä ilmenee haamupainon lisääntymistä, eli hieman pidemmässä sessiossa taaraus täytyy tehdä uudelleen ehkä viidennen punnituskerran jälkeen.

Espressoja punnitessani olen havainnut että jos kupin unohtaa vaa'alle niin hetken päästä laitteen näyttämä paino laskee hieman. Ilmavirta vaikuttaa myös heittelevän mitattua painoa +-0.01g mallissa.

Kalibrointia varten tarvitaan paino, 1kg-mallisessa ilmeisesti 1kg. Tuon ohjeen mukaan melko selkeä prosessi:
https://www.amazon.co.uk/gp/forum/cd/discussion.html?ie=UTF8&asin=B00DYOO35M&cdAnchor=Mx2BCWFDMSSHR8Y

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

pukinmäestä

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 81
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #100 : Tammikuu 25, 2017, 00:45:51 ap »

Tilannetasaus Universal Stonen käytöstä eräässä Pukinmäkeläisessä huushollissa, kuvat pannusta ennen käsittelyä ja n.45 minuutin käsittelyn jälkeen. Universal Stone hieman naarmuttaa kuparin pintaa, jos kovasti hinkkaa, en ota siitä stressiä saatikka menetä yöunia: Kupari  on pehmeää ja naarmuuntuu helposti - eletään sen kanssa.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2017, 00:52:16 ap kirjoittanut pukinmäestä »
Kirjattu

hsm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 186
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #101 : Tammikuu 31, 2017, 15:22:52 ip »

Nostoa vanhalle ketjulle.

Tilasin dealextremestä tuon samaisen vaa'an (http://www.dx.com/p/digital-pocket-scale-2lb-1kg-1165), ja olen tähän mennessä todennut sen käyttökelvottomaksi: lukema vaeltaa hyvin levottomasti. Yleensä homma etenee näin:
1) käynnistys
2) jonkin kipon asetus vaa'alle
3) taaraus
4) kahvin tai muun painon lisäys
5) lukema pysähtyy ensin johonkin ja S-ikoni tulee näkyviin
6) vähän odottelua
7) lukema alkaa hiljalleen joko nousta tai laskea ilman pysähtymistä.

Toisin sanoa, ei ole paljon 0.1 gramman tarkkuudesta iloa, kun odottelulla saa vaikka kymmenien grammojen heittoja. Kannattaako olla suoraan yhteydessä myyjään vai voikohan tälle tehdä jotain? Paristot ovat uudet. Pour-over-käytössä ei oikein riitä, että lukema hetkeksi seisahtuu.

Kalibrointia voisi koittaa, mutta tuo "englanninkielinen" ohje on niin käsittämätön, etten osaa :-)

ps. En odottaisi tämän hintaiselta kiinanihmeeltä tämän parempaa toimintaa, ellei vaakaa olisi täällä kehuttu.

Kohdat 1 ja 2 kun vaihdat, niin kohtaa 3 ei tarvita. Näin ainakin minun samannäköisissä vaaoissani.
Kalibrointia varten tarvitset maksimipainon mukaisen kalibrointipunnuksen. Ohjeet ovat todellakin konekäännössoopaa, pitäisi kai osata kiinaa.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #102 : Tammikuu 31, 2017, 18:01:50 ip »

Tilannetasaus Universal Stonen käytöstä eräässä Pukinmäkeläisessä huushollissa, kuvat pannusta ennen käsittelyä ja n.45 minuutin käsittelyn jälkeen. Universal Stone hieman naarmuttaa kuparin pintaa, jos kovasti hinkkaa, en ota siitä stressiä saatikka menetä yöunia: Kupari  on pehmeää ja naarmuuntuu helposti - eletään sen kanssa.


Oletko koittanut sokerinpalaa samaan hommaan? Sokerilla itse putsannut uuniluukun lasin ja lieden emalipintaa.
Kupari nin pehmeää että sokerikin saattaa kylllä naarmuttaa.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #103 : Tammikuu 31, 2017, 19:31:42 ip »


Oletko koittanut sokerinpalaa samaan hommaan? Sokerilla itse putsannut uuniluukun lasin ja lieden emalipintaa.
Kupari nin pehmeää että sokerikin saattaa kylllä naarmuttaa.
Minä olen puhdistanut kuparipyttyjä sekoittamalla suolaa ja sitruunahappoa (jota kai jokaisella on kaapissa kalkinpoistoon?) Hyvin on puhdistunut, noin enimmäkseen, eikä naarmuja juuri tule.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #104 : Tammikuu 31, 2017, 22:38:20 ip »

Lainaus käyttäjältä: OskuK
Oletko koittanut sokerinpalaa samaan hommaan? Sokerilla itse putsannut uuniluukun lasin ja lieden emalipintaa.
Kupari nin pehmeää että sokerikin saattaa kylllä naarmuttaa.

Sama kokemus, mutta kuparia en ole minäkään kokeillut. Toisaalta parhaiten lika irtoaa siinä vaiheessa, kun sokeripala alkaa olla niin pehmeä, että se hiljaalleen liukenee ja murenee. Eli saahan sitä sokeria hieman kastella, jolloin se myös pehmenee ja naarmuttaa vähemmän.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini