Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Apuvälineitä  (Luettu 58823 kertaa)

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #75 : Huhtikuu 27, 2015, 10:32:08 ap »

Noniin. Sukat (2 kpl) tulivat postissa Australiasta alle viikossa. Hyvin on toistaiseksi toiminut. Olen yhtä sukkaa käyttänyt 5-10 kertaa. Ei se putipuhdas enää ole, mutta ei siinä mitään epämiellyttäviä makujakaan ole. Hyvin hento kahvin tuoksu. Käytön ja huuhtelun jälkeen olen aina kääntänyt nurin ja liottanut lämpimässä vedessä, eli nimenomaan öljyt yritän saada pois mahdollisimman hyvin. Sitten kuivumaan.

Lopputulos on hyvin samantyyppinen kuin pressopannulla valmistettu kahvi, mutta kahviin päätyy huomattavasti vähemmän hienoja puruja. Karkea jauhatus ja noin kuuden minuutin haudutus (myyjä suosittelee hienoa jauhatusta ja parin minuutin haudutusta). Kahvia olen laittanut 15 g per 2 dl vettä.

Arvosanaksi annan tässä vaiheessa kasin. Jos sukka toimii yhtä hyvin edes kesän yli arvosana nousee.
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #76 : Toukokuu 16, 2015, 18:38:22 ip »

Luulin että pois oli heitetty, mutta kaapin perältä löytyikin vanha sukka  :D
Pitäisköhän kokeilla miten toimii... :-\ tosin liuotus- ja suodatuskahvien juominen on tyystin loppunut, enää menee vain teetä, cappuccinoa ja espressoa.

Tällainen se meidän "ennen-valkoinen-nyt-ruskea" sukka on:
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #77 : Kesäkuu 14, 2015, 11:05:33 ap »

Mukinalusta magneetilla

Mukinalunen netistä. Magneetti siihen kiinni silikonitiivisteellä.



Suosikki (Aeropress)kahvimukini pohjaan magneetti myös.



Mukin magneetti on siis ulkopuolella.





Kestävyysvideolla alusta vaikuttaa pysyvän melko hyvin kiinni.

Säilytys jääkaapin ovessa muiden magneettien joukossa.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2015, 11:41:01 ap kirjoittanut tirofaux »
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #78 : Lokakuu 20, 2015, 11:04:46 ap »

Noniin. Sukat (2 kpl) tulivat postissa Australiasta alle viikossa. Hyvin on toistaiseksi toiminut. Olen yhtä sukkaa käyttänyt 5-10 kertaa. Ei se putipuhdas enää ole, mutta ei siinä mitään epämiellyttäviä makujakaan ole. Hyvin hento kahvin tuoksu. Käytön ja huuhtelun jälkeen olen aina kääntänyt nurin ja liottanut lämpimässä vedessä, eli nimenomaan öljyt yritän saada pois mahdollisimman hyvin. Sitten kuivumaan.

Lopputulos on hyvin samantyyppinen kuin pressopannulla valmistettu kahvi, mutta kahviin päätyy huomattavasti vähemmän hienoja puruja. Karkea jauhatus ja noin kuuden minuutin haudutus (myyjä suosittelee hienoa jauhatusta ja parin minuutin haudutusta). Kahvia olen laittanut 15 g per 2 dl vettä.

Arvosanaksi annan tässä vaiheessa kasin. Jos sukka toimii yhtä hyvin edes kesän yli arvosana nousee.

Se yksi sukka on nyt ollut lähes päivittäisessä käytössä lähes puoli vuotta, ja toimii edelleen mainiosti. Lämpimällä vedellä huuhtelun lisäksi olen ehkä parin viikon välein pessyt miedolla saippualla, ja kunto on pysynyt samana sen 10 ensimmäisen käytön jälkeen. Omasta mielestäni mahtava väline.

Kuvassa 5 kk vanha sukka ja samaan aikaan tilattu käyttämätön sukka.
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #79 : Lokakuu 20, 2015, 11:39:11 ap »


Omasta mielestäni mahtava väline.

Oletko testannut koskaan jollain välineellä heads-up samalla reseptilla? Joku metallisuodin tai muu?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #80 : Lokakuu 20, 2015, 12:15:39 ip »

Oletko testannut koskaan jollain välineellä heads-up samalla reseptilla? Joku metallisuodin tai muu?

Ei ole silmään osunut missään (metalli-/muovi-) suodatin joka olisi tarpeeksi tiheä ja muodoltaan sopiva, mutta toimisi varmasti. Esim. samaa materiaalia kuin pressopannun metallifiltteri. Olisi myös helpompi puhdistaa. Sukka sopii niin hyvin old-school Opa-kahvipannuun ettei ole mennyt kertaakaan pieleen.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2015, 12:20:20 ip kirjoittanut teemies »
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #81 : Lokakuu 20, 2015, 12:52:16 ip »

Ei ole silmään osunut missään (metalli-/muovi-) suodatin joka olisi tarpeeksi tiheä ja muodoltaan sopiva, mutta toimisi varmasti. Esim. samaa materiaalia kuin pressopannun metallifiltteri. Olisi myös helpompi puhdistaa. Sukka sopii niin hyvin old-school Opa-kahvipannuun ettei ole mennyt kertaakaan pieleen.

En minä nyt siitä muodosta niin. Jos saisi samasta pavusta samalla jauhatuksella saman uuttoajan, samalla määrällä vettä ja puruja + samanlämpöisessä vedessä niin eiköhän se ole siinä. Suodatinpussi, mikä vaan tiheä metallisihvilä? Ihan pressopannu, mutta ei paina mäntää alas? Aeropresso metallisuotimella tai paperisella?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

pukinmäestä

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 81
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #82 : Joulukuu 28, 2015, 23:28:56 ip »

Kesällä tarttui matkaan tälläinen: http://www.universalstone.eu
Kuparin kiillotukseen, vaikka epäileväinen  olin, tuli ostettua. Ei ollut halpa Prismassa, luokkaa 25 €. Lupaa puhdistaa, kiillotta ja suojata mitä vaan, eli erittäin epäilyttävät lupaukset: Ihan TV-Shop tason uskottavuus näillä lupauksilla. Tänään ekaa kertaa kiilloitin joulun kovan käytön jäljiltä törkeästi hapettuneen kuparikasarin ko aineella. Toimi! Ja ihan muutama pyöräytys sienellä ko pesukiven päältä riitti annostukseksi.

Eikä sormet pahasti kuumota kasarin hinkkaamisen jälkeen, mutta ehkä ihan pikkuisen. Hieman vähemmän kuitenkin  kuin Oy Transmeri Ab:n Johnson kuparikiillon käytön jälkeen, jolla olen myös kiilloittanut samaa kasaria. Henkeen ei tullut yhtään ahdistavia höyryjä, toisin kuin Johnson kuparikiillosta.

Halusin kertoa tämän koska olen tyytyväinen että nyt olen löytänyt miellyttävän tavan kiillottaa kuparikasarin.
Olisipa tuo vielä kotimainen tuote...
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #83 : Joulukuu 29, 2015, 10:09:11 ap »

Universal stone on toimittanut meillä jo vuosikaudet yleispuhdistusaineen virkaa. Eri hyvä etenkin metallien ja posliinin puhdistuksessa.
Ja riittoisaa on.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #84 : Joulukuu 29, 2015, 10:43:46 ap »

Itse olen kiillotellut melko runsaan määrän kuparipannuja suolan ja sitruunahapon seoksella. On halpa ja hyvä tulee.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #85 : Joulukuu 29, 2015, 10:57:08 ap »

Mahtaisko toimia myös messingin kiillottamiseen? Anfimin tuo teränkiinnike on aika rujossa kunnossa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #86 : Joulukuu 29, 2015, 11:12:14 ap »

Luultavasti pelittää.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #87 : Helmikuu 01, 2016, 20:52:21 ip »

Itse paahdetut pavut annospakkauksissa (15g). Sentrifugituubit 50ml netistä (ebay).

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Jani73

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 172
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #88 : Helmikuu 19, 2016, 08:46:35 ap »

Ei se ole tyhmä joka pyytää

Hieman noi vaakojen hinnat pöyristyttää

http://www.teknikmagasinet.fi/tuotevalikoima/koti/taloustavarat/vaaat/pocket-scale-jsr-200-js200-100

Edit, voisiko ne olla Ruotsin kruunuja?
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Apuvälineitä
« Vastaus #89 : Helmikuu 19, 2016, 08:55:50 ap »

Hinnat ovat euroja.

Vaa'at olen ostanut netistä. Katso esimerkiksi ebay. Muistaakseni jotkin pk-seudun hifikahvilat myyvät pikkuvaakoja noin kympillä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..