Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: (laatu)oluen ystäviä?  (Luettu 29214 kertaa)

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #45 : Helmikuu 17, 2013, 17:37:25 ip »

Sitten tuosta laadun tasaisuudesta. Oluella se on kyllä aika mahdotonta. Ainakin jos kyseessä on pastöroimaton ja suodattamaton tuote. Elävä tuote muuttuu ja kehittyy pullossa niinkuin  viinitkin. Minusta maku vaihtelee kyllä myös ulkomaisilla tuottajilla. Viimeksi join Rodenbachin Kaislassa pari viikkoa sitten ja maku oli mielestäni taas kerran hieman erilainen kuin edellisellä kerralla.


Itse tarkoitin tasaisella sellaista yleistä laadun tasaisuutta. Malmgårdin jokainen olut on ollut hyvä, muilla suomalaispanimoilla tulee vastaan niin loistavia kuin kamalia pummejakin. Tuntuu, että kukaan ei maista niitä reseptejä ennen kun ne viedään myyntiin.

Teerenpelin joku mainitsi. Minusta Teerenpeli oli vallan mainio silloin kun olutta tehtiin Lahden ravintolan yhteydessä vain omaan käyttöön. Erät oli pieniä ja erikoisuuksia oli liki koko ajan ohjelmassa. Nykyisin tuotanto on suht suurta ja erittäin vakiintunutta. Ja tässä tapauksessa vakiintuneisuus tarkoittaa sitä, että reseptit ovat mahdollisimman turvallisia ja siten yhdentekeviä. Bulkkia, jota saa isommilta merkeiltä paljon halvemmalla, valitettavasti.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #46 : Helmikuu 17, 2013, 17:38:52 ip »

Itsekin tässä alkanut viime aikoina harrastamaan kotipanoja ( :P), ihan mielenkiintoista touhua, pitää vaan varoa ettei kulutus nouse liian suuriin lukemiin  ;D

Onhan kotiolut.com tuttu?
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #47 : Helmikuu 17, 2013, 17:42:00 ip »

Entäs punkinfinland.net? Taitaa kyllä keskittyä enemmän kotiviinin ja vastaavien puoleen.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #48 : Helmikuu 17, 2013, 23:40:38 ip »

Itse tarkoitin tasaisella sellaista yleistä laadun tasaisuutta. Malmgårdin jokainen olut on ollut hyvä, muilla suomalaispanimoilla tulee vastaan niin loistavia kuin kamalia pummejakin. Tuntuu, että kukaan ei maista niitä reseptejä ennen kun ne viedään myyntiin.

Ahaa, tulkitsin toisin. Mutta eipä tuo mittään isoa harmia aiheuttanut.  ;D

Totta sekin, että tuotannon laajetessa käy helposti niin, ettei luoteta erikoisuuteen vaan lähennytään massaa. Toisaalta osa panimoista joilla tuotanto on laajempaa on hyviä oluita arkisempaan käyttöön. Itse juon arkisena saunaoluena usein Kukon Alea tai Retaletta. Ei mitään huippuelämyksiä, mutta hyviä. Ne vanhemmat Kukot ei sitten kiinnosta, kun ei kiinnosta Laager tai Pils niin oluttyylinä.

Teerenpeli on minustakin hieman pliisu. Vaikka Kukollakin on sekä pliisuja että hieman parempia. Omassa listassa Vakka Suomi ja Huvila ovat aika kärjessä kotimaisista, tosin Huvilan pullotettujen saatavuus ja valikoima ovat suppeita. Sitten tietenkin nuo panimojen Bubeista saatavat erikoisuudet. Ne on aina parhaita.

Pohjoismaisista Mickeller ja Nogne on huippuja. (tulikohan tuossa kirjoitusvirheitä  :-X ) Kiteen tuotoksia odotan mielenkiinnolla. Painetun lehden laajemmassa jutussa oli taustaa ja tavoitteita paremmin esitelty.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #49 : Helmikuu 18, 2013, 08:29:38 ap »

Onhan kotiolut.com tuttu?

Kiitos, on toki tuttu! Hirveästi en ole vielä sillä puolella häirinnyt  ;D

Tosiaan Teerenpelin tuotteet ovat kyllä melko "massaisia" nykyään, sitähän se liiketoiminnan kasvu yleensä tarkoittaa, että suurelle massalle pitää myydä sitä mitä suuri massa haluaa  ???. Pieni aivopieru tuossa kyllä tuli ja piti mainita Suomenlinnan panimo, joka viimeeksi SOPP-tapahtumassa pääsi yllättämään hiljaa takavasemmalta. Aivan loistavia oluita ja marketissakin myytävät oluet ovat varsin maukkaita.

Laitilan kuraan en enää koske (en ole vieläkään yhtään hyvää Laitilan tuotetta maistanut) ja vielä vähemmän kiinnostaa kys. panimo kun eräs "fiksu" herra Vaara meni ostamaan siitä osuuden.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #50 : Helmikuu 18, 2013, 08:33:08 ap »

Aiemmin mainittua, savuoluet, tämä on joku juttu jota olen yrittänyt opetella juomaan, mut ei niin ei. Ei vaan osaa tykätä, ja toinen on vehnäoluet. Lynkatkaa ja linkatkaa vaan hyvillä vehnillä, mut erinomaista sellaista en ole juonut, ihan ookoo juomaa joo, mutmut...

Voisin itseni lukea jonkinlaiseksi savuolut-friikiksi, hurahdin niihin ihan täysin aikoinaan kun sokkona maistatettiin uutta oluttyyppiä minulle. Schlenkerlan Märzen on edelleen savuisin ja paras mitä olen maistanut. Vehnät jakavat myös paljon mielipiteitä, ei mitenkään minunkaan suosikkini, mutta kesähelteellä maistuu hyvin  :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #51 : Helmikuu 18, 2013, 08:35:42 ap »

Pohjoismaisista Mickeller ja Nogne on huippuja. (tulikohan tuossa kirjoitusvirheitä  :-X )

Joo, Mikkeller ja Nøgne  :P ;D

Laitilan kuraan en enää koske (en ole vieläkään yhtään hyvää Laitilan tuotetta maistanut) ja vielä vähemmän kiinnostaa kys. panimo kun eräs "fiksu" herra Vaara meni ostamaan siitä osuuden.

omistussuhteet ei minua kiinnosta, mutta häiritseekö laitilan "talon maku"? Hernekeitolta maistuvat oluet ei taida olla suosikkejasi?
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #52 : Helmikuu 18, 2013, 08:44:08 ap »

häiritseekö laitilan "talon maku"? Hernekeitolta maistuvat oluet ei taida olla suosikkejasi?

Lähinnä häiritsee eniten se, että ne eivät maistui miltään  ;D ja ei tuo hernekeittokaan oluttyyppinä kauhean hyvin maistu...
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #53 : Helmikuu 18, 2013, 10:38:59 ap »

Lähinnä häiritsee eniten se, että ne eivät maistui miltään  ;D

Ei ne tosiaan Suomenlinnan panimon tuotteille pärjää.

Ymmärrän myös ettei maistu, jos olet tuohon tuhdimpaan "savuolut-kantaan" hurahtanut. Oletko muuten juonut savustettua vehnää? Itse aloitin vehnäolueen tutustumisen sillä. En muista enää panimoa, kun on aikaa liki kymmenen vuotta tuosta aloituksesta. Aika tymäkkä maku oli tottumattoman suuhun. Taisin juoda annostani toista tuntia pelaamisen lomassa. Joskus myöhemmin olen tainnut samanlaista juoda jo tottuneemmin.

Oma filosofiani oluen juontiin on aika praktinen. En siis aina kaipaa niitä kaikkein voimakkaimpia makuja. Joskus on mukava huitaista kuntoilun päälle nopeahko ja kevyempi Ale (esim. se Laitilan Kukko) ja toisella kertaa ostan voimakkaasti humaloidun Ipan, joltakin laatuvalmistajalta, ja juonkin sen sitten hitaasti ja hartaasti. Tällaisessa tilanteessa menee joskus ne savut ja tummat Imperial Stoutit. Toki nuo amerikkalaiset Alet on raikkaita myös virkistyksen tarpeeseen.

Mainitsin myös etten ole kiinnostunut Pils ja Lager oluista, mutta kyllä joku aika mauton Mythos tai Italialainen Peroni maistuu hyvälle helteessä paikanpäällä, jos oikein hikoiluttaa. Sattuu oikeaan tilanteeseen. Kotosalla en osta niitä koskaan, kuten en osta Karhua, Koffia, Lapinkultaa enkä oikein Olviakaan enää.

Toinen laatuoluisiin liittyvä juttu on nuorten aikuisten halveksiminen. Kotona olen omalle Abi-pojalleni opettanut kuinka oluita ja viiniä maistellaan. Nuorta miestä ei ole toistaiseksi ryyppääminen kiinnostanut (mikä on siis hyvä juttu  ;D), mutta hyviä oluita hän mielellään kohtuudella nauttii (viinistä ei niin tykkää). Nyt on vain niin, ettei Itä-Suomessa ole baareja, joissa alle kakskymppiset voisi juoda laadukkaita juomia. Kaikki erikoisoluisiin panostavat baarit ovat asettaneet ikärajan tuonne 20-22 paikkeille.

Poika oli juuri abiristeilyllä ja innokkaana haaveili pääsevänsä maistelemaan erilaisia laatuoluita. (Ei ollut se uutisoitu kauhuristeily). No eipä nuorille suunnattu risteily ollut sitten normaalijärjestelyissä. Olutbaaristakin oli saanut vain peruslaagereita ja limusiidereitä.

Tämä on silkkaa ikärasismia. :(
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #54 : Helmikuu 18, 2013, 11:03:50 ap »

Ymmärrän myös ettei maistu, jos olet tuohon tuhdimpaan "savuolut-kantaan" hurahtanut. Oletko muuten juonut savustettua vehnää? Itse aloitin vehnäolueen tutustumisen sillä. En muista enää panimoa, kun on aikaa liki kymmenen vuotta tuosta aloituksesta. Aika tymäkkä maku oli tottumattoman suuhun. Taisin juoda annostani toista tuntia pelaamisen lomassa. Joskus myöhemmin olen tainnut samanlaista juoda jo tottuneemmin.

Erilaisia savuoluita olen päässyyt erittäin vähän maistelemaan, niitä kun on aika rajallisesti saatavilla. Savuvehnä kuulostaa kyllä lähtökohtana hieman pelottavalta, toki maistaisin jos eteen sattuu.

Oma filosofiani oluen juontiin on aika praktinen. En siis aina kaipaa niitä kaikkein voimakkaimpia makuja. Joskus on mukava huitaista kuntoilun päälle nopeahko ja kevyempi Ale (esim. se Laitilan Kukko) ja toisella kertaa ostan voimakkaasti humaloidun Ipan, joltakin laatuvalmistajalta, ja juonkin sen sitten hitaasti ja hartaasti. Tällaisessa tilanteessa menee joskus ne savut ja tummat Imperial Stoutit. Toki nuo amerikkalaiset Alet on raikkaita myös virkistyksen tarpeeseen.

Ilman muuta juuri näin, olut aina fiiliksen mukaan. Raikas Pils maistuu erittäin hyvältä kesähelteellä ja kylmillä talvikelveillä tummemmat alet, porterit ja stoutit menevät paremmin. Ja aina tietenkin pitää testata kaikkia uusia tuttavuuksia!
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #55 : Helmikuu 18, 2013, 15:22:07 ip »

Erilaisia savuoluita olen päässyyt erittäin vähän maistelemaan, niitä kun on aika rajallisesti saatavilla. Savuvehnä kuulostaa kyllä lähtökohtana hieman pelottavalta, toki maistaisin jos eteen sattuu.

Schlenkerla Rauchbier Weizen löytyy yleensä joulua ennen alkonkin valikoimista. Hyvästä olutravintolasta ainakin.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #56 : Helmikuu 18, 2013, 15:28:49 ip »

Schlenkerla Rauchbier Weizen löytyy yleensä joulua ennen alkonkin valikoimista. Hyvästä olutravintolasta ainakin.

Eiku perhana kun käyn maanantaina hitaalla, olen tuota maistanut ja ei oikein miellyttänyt. Jotenkin turhan tunkkaisen makuinen, Märzen noista edelleen paras. Weizenia on tainnut yleensä olla pääsiäisen aikaan tarjolla Alkossa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #57 : Helmikuu 19, 2013, 21:55:08 ip »

Eiku perhana kun käyn maanantaina hitaalla, olen tuota maistanut ja ei oikein miellyttänyt. Jotenkin turhan tunkkaisen makuinen, Märzen noista edelleen paras. Weizenia on tainnut yleensä olla pääsiäisen aikaan tarjolla Alkossa.

Piti ihan tarkastaa olutkirjoista, mitä savu Weizenia olen itse maistellut. Tämä kyseinen tyyppi on minulta maistelematta. Ilmeisesti kyseessä oli länsi-saksalainen Eichbaumin Rauch-weizen, joka lienee Bambergin alueen oluita hieman kevyempi. Sen muistan kuitenkin aika voimallisena. Tuo Märzen on minullekin tuttu, olen kyllä tykännyt.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini