Lähinnä häiritsee eniten se, että ne eivät maistui miltään 
Ei ne tosiaan Suomenlinnan panimon tuotteille pärjää.
Ymmärrän myös ettei maistu, jos olet tuohon tuhdimpaan "savuolut-kantaan" hurahtanut. Oletko muuten juonut savustettua vehnää? Itse aloitin vehnäolueen tutustumisen sillä. En muista enää panimoa, kun on aikaa liki kymmenen vuotta tuosta aloituksesta. Aika tymäkkä maku oli tottumattoman suuhun. Taisin juoda annostani toista tuntia pelaamisen lomassa. Joskus myöhemmin olen tainnut samanlaista juoda jo tottuneemmin.
Oma filosofiani oluen juontiin on aika praktinen. En siis aina kaipaa niitä kaikkein voimakkaimpia makuja. Joskus on mukava huitaista kuntoilun päälle nopeahko ja kevyempi Ale (esim. se Laitilan Kukko) ja toisella kertaa ostan voimakkaasti humaloidun Ipan, joltakin laatuvalmistajalta, ja juonkin sen sitten hitaasti ja hartaasti. Tällaisessa tilanteessa menee joskus ne savut ja tummat Imperial Stoutit. Toki nuo amerikkalaiset Alet on raikkaita myös virkistyksen tarpeeseen.
Mainitsin myös etten ole kiinnostunut Pils ja Lager oluista, mutta kyllä joku aika mauton Mythos tai Italialainen Peroni maistuu hyvälle helteessä paikanpäällä, jos oikein hikoiluttaa. Sattuu oikeaan tilanteeseen. Kotosalla en osta niitä koskaan, kuten en osta Karhua, Koffia, Lapinkultaa enkä oikein Olviakaan enää.
Toinen laatuoluisiin liittyvä juttu on nuorten aikuisten halveksiminen. Kotona olen omalle Abi-pojalleni opettanut kuinka oluita ja viiniä maistellaan. Nuorta miestä ei ole toistaiseksi ryyppääminen kiinnostanut (mikä on siis hyvä juttu

), mutta hyviä oluita hän mielellään kohtuudella nauttii (viinistä ei niin tykkää). Nyt on vain niin, ettei Itä-Suomessa ole baareja, joissa alle kakskymppiset voisi juoda laadukkaita juomia. Kaikki erikoisoluisiin panostavat baarit ovat asettaneet ikärajan tuonne 20-22 paikkeille.
Poika oli juuri abiristeilyllä ja innokkaana haaveili pääsevänsä maistelemaan erilaisia laatuoluita. (Ei ollut se uutisoitu kauhuristeily). No eipä nuorille suunnattu risteily ollut sitten normaalijärjestelyissä. Olutbaaristakin oli saanut vain peruslaagereita ja limusiidereitä.
Tämä on silkkaa ikärasismia.