Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: (laatu)oluen ystäviä?  (Luettu 29435 kertaa)

mocca

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
(laatu)oluen ystäviä?
« : Syyskuu 04, 2009, 09:35:30 ap »

Täällä kun on ollut näitä threadeja viskistä, teestä, suklaasta jne niin ajattelin vielä laittaa yhden oluesta.

Eli onko täällä muita laatu/erikois/belgialais tms. oluiden ystäviä?
Tuota erikoisolut sanaa hieman vierastan siinä mielessä että eikö oluen kuuluisi olla hyvää ja laadukasta sen olematta kummemmin erikoista.

Suomessa olutharrastus ei ole sinänsä helpoimmasta päästä että alkon monopoli rajoittaa valikoiman laajuutta ja verotus pitää hinnat korkealla, eikä todella laajan valikoiman olutravintoloitakaan taida löytyä muutakuin Helsingistä. Hyviä olutravintoloita Helsingissä ovat mm. Pikkulintu, Kaisla ja one pint.

Omiin suosikkityyleihini kuuluvat mm. suomalainen sahti, joka on yleensä liian siirappimaista, mutta välillä tulee eteen raikkaitakin versioita jotka ovatkin sitten suurinta herkkua. Sitten hapanoluet ja villihiivalla käytetyt ns. lambicit ovat myös loistavia, kuten monet mausteiset belgialet. Kesähelteellä janon sammuttaa parhaiten voimakkaasti humaloidut india pale alet tai vehnäoluet.
Kirjattu
Silvia (pid) & Rocky

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2009, 09:48:48 ap »

Ilmoittaudun.
Olut on kylläkin minulle liian suuri kenttä, jotta jaksaisin siihen paneutua oikein ajatuksella.
Talviaikaan varsinkin kuuluu lauantain ohjelmaan käydä Belgessä (Hki) litkimässä pari kuppia, vaikkapa Leffeä.
Näitä kotimaisia oluita en viitsi oikeastaan juoda, ne ovat kaikki samanmakuisia pliisuja, homogeenisiä litkuja.
Onneksi saamme useimmiten kaupasta ostaa vaikkapa Urquellia, joka jo on oikeaa olutta, ainakin minun mittareilla maisteltuna. Minulle se onkin ehkä se keskiverto olut, jolla on hyvä kalibroida makunystyt.
Ja tosiaan, taannoin minulla oli tyttöystävä, jonka äiti oli todellinen sahdin mestari, poikansa oli vielä apteekkari. Sekin taisi edistää onnistumista... Oli kivaa, kun sai juoda hyvää sahtia mielin määrin. Yhtään ei sopinut silti humaltua, ole siinä sitten sen vahvan sahdin kanssa.
Ja tosiaan, kyllä Helsingissä olutvalikoimaa löytyy. Usein olenkin saanut asiantuntijan mukaani ja on helpompaa paneutua makuihin, kun saa neuvot ensin.
Kovin pitkäänhän noita laatuoluita ei pysty kerralla makustelemaan, aika vahvoja kun ovat.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #2 : Syyskuu 04, 2009, 10:01:16 ap »

Oluista on hieman ollut keskustelua täällä:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1072.0
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #3 : Syyskuu 04, 2009, 10:11:52 ap »

Minä myös. Nykyään asun aika lähellä Gallows Birdia, joka on kyllä erittäin mainio korttelikapakka. Pitäisi vaan ehtiä käymään useammin. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2009, 10:42:42 ap »

Minä myös.

Viimeiset pari viikkoa ovat olleet onnistuneita oluen maistelun suhteen ja Top 5-lista on kirjoitettu uudestaan moneen otteeseen.

Kenties miellyttävin uusi tuttavuus on Sierra Nevadan Pale ale, sekä tuoksu että maku ovat tuoreen raikkaita ja sitruunaisia. Humalana on käytetty panimon tilalla kasvatettua omaa Cascade-humalaa. On suuri mysteeri, miten kyseinen olut on voinut kantautua Suomeen asti niin tuoreena. Anchor Breweryn Liberty Ale on myös ollut toinen mieleen jäänyt olut. Trappist-oluista Chimayn Blue sekä Rochefortin 8 ovat maistuneet kovasti. Seuraavaa vapaata iltaa varten kaapissa odottaa Mikkellerin Drink in the sun.

Oluiden harrastaminen Suomessa on kieltämättä ongelmallista. Alkon valikoimat ovat varsinkin yhdysvaltalaisten panimoiden suhteen todella vajavaiset. Esim. Rogue taitaa hohtaa Arkadian liikettä lukuunottamatta pitkälti poissaolollaan. Toki vaihtoehtona on mennä juomaan paikalliseen mutta mutta..
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #5 : Marraskuu 27, 2009, 00:30:40 ap »

Ilmoittaudun minäkin, kuten olen tehnyt jo aikaisemminkin.

Mutta, mutta... Ei saisi yleistää suomalaisia oluita litkuiksi. Täällähän on useita pienpanimoja, joiden tuotteissa on hienoja ja maukkaita erikoistuotteita.

Vakka Suomen panimon Prykmestar oluet, Yleisesti saatavilla
Laitilan virvoitusjuomatehtaan   Kukko ja Kievari oluet, Yleisesti saatavilla
Panimoravintola Huvilan tuotteet, Saatavilla lähinnä idässä päin
Suomenlinnan panimo, Vain erikoisravintoloissa
Mallaskosken kuohut, Yleisesti saa näitäkin
Nokian panimon tuotteet, ja nämä myös helposti saatavilla

ja muitakin löytyy. Unohtamatta Koffin portteria, joka on siis imperial stout tyyliltään.

Kyllä Suomessa osataan olutta panna.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #6 : Marraskuu 27, 2009, 08:21:10 ap »

Kyllä Suomessa osataan olutta panna.

No joo ainakin osittain, mutta kyllä noi suomalaiset (pienpanimotkin) vaan 100-0 häviää brittiläisille ja belgialaisille. Puhumattakaan siitä miten tuhtia tavaraa muut Pohjoismaat tuottavat.
Lagerit vain ovat perusvetisiä ja alea ei osata vieläkään kunnolla panna.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #7 : Marraskuu 27, 2009, 12:01:05 ip »

Lainaus
No joo ainakin osittain, mutta kyllä noi suomalaiset (pienpanimotkin) vaan 100-0 häviää brittiläisille ja belgialaisille. Puhumattakaan siitä miten tuhtia tavaraa muut Pohjoismaat tuottavat.
Lagerit vain ovat perusvetisiä ja alea ei osata vieläkään kunnolla panna.

Englantilaistyyppinen ale on minun suosikkini oluista. Ehkä tarkemmin määriteltynä Indian Pale Ale tyyppiset kunnolla humaloidut tuotteet. Mielestäni Vakka Suomen Prukmestare Pale ale on varsin osuva tuote. Myös Tampereelta Koskirannan panimo ja Suomenlinnan ja savonlinnan Huvila panimot onistuvat aleissaan loistavasti. Turusta panimoravintola koulu onnistuu myös erinomaisesti.

Suurempien panimoiden kohdalla ei ihan pintahiivatuotteet onnistu tasapainoisia olemaan, sitä kautta olen kanssasi samaa mieltä. Laitilan Kievarin humalainen jää hieman epätasapainoiseksi, maultaan ohut ja pistävä, ei suuntäyttävä ja leveän katkera, kuten kunnolla humaloidun oluen pitäisi minusta olla.

Ihan periaatteesta pyrin kuitenkin valitsemaan suomalaisen pienpanimon tuotteita, milloin saatavilla on.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #8 : Marraskuu 27, 2009, 12:45:41 ip »

Englantilaistyyppinen ale on minun suosikkini oluista.

Sama täällä. On myös mainio, ellei se kaikista mainioin, ruokajuoma.

Minä en ole koskaan oikein ymmärtänyt puhetta siitä, että tavallinen lager olisi hyvä ruokajuoma esimerkiksi kalan kanssa. Niin mietoa ruokaa tuskin löytyykään, etteikö lager maistuisi omassa suussa sen rinnalla häiritsevän vetiseltä. Paremmat lagerit on toki vähän parempia, mutta ei nekään minusta mitään ykkösvalintoja ruokajuomaksi.

Lisäys: niin, tarkoitin siis nimenomaan pilsnerityyppisiä vaaleita lagereita. Siis sitä perusolutta.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #9 : Marraskuu 27, 2009, 12:55:36 ip »

Ihan periaatteesta pyrin kuitenkin valitsemaan suomalaisen pienpanimon tuotteita, milloin saatavilla on.

Tämähän on ihan selvä juttu. Harmittaa vain että monien tuotteiden kohdalla saatavuus on erittäin heikko. Tuotteita myydään joko paikallisessa omassa panimoravintolassa tai sitten pari kertaa vuodessa jossain festari-tyyppisessä tapahtumassa.

Niin tai näin, mutta mielestäni oluista jää aina jotain oleellista pois kun ne pitää lantrata markettivahvuiseksi. Iloisia poikkeuksia sattuu välillä kohdalle, mutta kyllä ne parhaimmat Alkon (valitettavasti) tiskiltä löytyy. Tai tietenkin suoraan ravintolasta.

Puhtaasti makuasia, mutta IPA:t eivät oikein minulle toimi. Oma vaakakuppini on enemmän kallellaan makeisiin ja tuhteihin porttereihin ja stouteihin.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #10 : Marraskuu 27, 2009, 13:01:12 ip »

Tuotteita myydään joko paikallisessa omassa panimoravintolassa tai sitten pari kertaa vuodessa jossain festari-tyyppisessä tapahtumassa.

Jakeluketju on kyllä suomalaisten tekijöiden ongelma. Varsinkin kun meillä on tämä mainio paikallinen erikoisuus sahti. Kun ei ole suhteita niihin piireihin niin itse saan hyvää sahtia vain kerran vuodessa, Urkin sahtipäivillä. Joskus maistelin Alkon sahteja ja totesin, että sahti taitaa olla ihan potaskaa - tai ei ainakaan maistu minulle. Sitten satuin vahingossa Urkkiin sahtipäivien aikaan ja käsitys kyseisestä juomasta muuttui aika totaalisesti. Sahti on varsinainen tuoretuote.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #11 : Marraskuu 27, 2009, 13:45:56 ip »

Kyllä.
Sahti on tuoretuote jos mikään.
Aikoinaan minulle tarjoiltiin sahtia Savossa. Ei se mitään sahtia ollut, paremminkin kiljua. Kyllä siitä hiprakan sai, mutta kankkusen ja ri***la lisättynä, että oikein toimisi.

Sittemmin minulla oli morsmaikku, Hämeestä kotoisin. Hänen äiti kun teki sahdin, niin se oli todellinen taideteos. Ihan oli kirkasta ka lapolla varovasti kannuun jääkaappiin jäähtymään.
Siinä oli vävypoijalla melko vaikeeta, kun piti litkiä hyvää sahtia yrittää näytellä sitten selvää.
Joskus otin kannuun ja toin kaupunkiin. Sehän pilaantui siinä matkalla, kuplat katosi ja maku samalla. Se on sahti kyllä juotava siellä missä se valmistetaan.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #12 : Marraskuu 27, 2009, 20:04:56 ip »

Rochefort 10. <3
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #13 : Marraskuu 27, 2009, 20:30:51 ip »

Rochefort 10. <3
Näin on. "8" samalta luostarilta ja sininen chimay menevät samalle listalle. 

En ole itse ikinä päässyt noihin brittialeihin kiinni. Ovathan ne toki tasalaatuisia ja humalakin vähän maistuu mutta oikeastaan Wild hare on ainoa joka edes vähäsen olisi säväyttänyt. Olenko kenties jättänyt korkkaamatta joitain erityisiä brittihelmiä?  Ne hyvät IPA:tkin valmistetaan britannian sijaan Yhdysvalloissa ja Norjassa.  :)

Suomalaisten oluiden listaan täytyy lisätä vielä Teerenpelin Leuhkalasse ja Hippaheikki. Sarjassaan erinomaisia.

Viimeaikaisista oluista parhaiten mieleen on kuitenkin jäänyt Mikkellerin Santa's little helper 2009. Ajatus 'jouluoluesta' ei ole koskaan oikeen kolahtanut ja herättää assosiaatioita jostain uudesta SK-eksplisiitistä helposti juotavasta rahastussiideristä nuoreen makuun mutta Mikkeller on poikkeus.   
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: (laatu)oluen ystäviä?
« Vastaus #14 : Marraskuu 29, 2009, 02:05:05 ap »


Sittemmin minulla oli morsmaikku, Hämeestä kotoisin. Hänen äiti kun teki sahdin, niin se oli todellinen taideteos. Ihan oli kirkasta ka lapolla varovasti kannuun jääkaappiin jäähtymään.
Siinä oli vävypoijalla melko vaikeeta, kun piti litkiä hyvää sahtia yrittää näytellä sitten selvää.
Joskus otin kannuun ja toin kaupunkiin. Sehän pilaantui siinä matkalla, kuplat katosi ja maku samalla. Se on sahti kyllä juotava siellä missä se valmistetaan.

O.K.

Sama ilmiöhän on mm. Guinnesin kanssa. It doesn't travel well...
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*