Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Äänestys

Paahdatko itse kahvia kotonasi?

En paahda enkä ole koskaan kokeillut
- 7 (41.2%)
Olen kokeillut paahtamista, mutta kokeilut jäivät vähiin
- 0 (0%)
Olen paahtanut kahvia, mutta olen luopunut kotipaahtamisesta
- 0 (0%)
Paahdan satunnaisesti kahvia, mutta käytän pääasiassa muiden paahtamaa
- 5 (29.4%)
Paahdan säännöllisesti, mutta käytän myös muiden paahtamia kahveja
- 2 (11.8%)
Paahdan pääasiassa itse kahvini ja ostan muiden paahtoja vain harvoin
- 2 (11.8%)
Paahdan kaiken kahvini itse
- 1 (5.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 17

Äänestys päättynyt: Helmikuu 03, 2017, 23:14:44 ip


Kirjoittaja Aihe: Paahtavatko foorumilaiset kahvia?  (Luettu 21187 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Paahtavatko foorumilaiset kahvia?
« : Tammikuu 04, 2017, 23:14:44 ip »

Kiinnostaa satunnaisena paahtajana se, miten foorumilaiset harrastavat paahtamista pienpaahtimoiden lisäännyttyä. Aktiivisuus tällä paahtamispuolella on foorumissa vähentynyt hurjasti. Kertooko se myös kotipaahtamisen vähenemisestä?

Tämähän on milenkiintoinen kysymys myös siksi, että OskuK.n kanssa laskeskeltiin, jollain topicilla, että kotipaahto tulisi edulliseksi, vaikka ostaisi hieman paremman kotipaahtimen. Sellainen maksaisi muutamissa vuosissa itsensä takaisin.

Kysymyksessä tarkoitetaan vain kotona juotavaa kahvia. Kahvilassa juotua kahvia ei huomioida. Eli jos joku juo kotona vain itsepaahdettua kahvia, mutta kahvillassa muiden, valinta on vaihtoehto 7, paahdan kaiken kahvini itse.

Ja itse kun vastaan, niin vastaus on paahdan satunnaisesti, mutta ostan pääasiassa muiden paahtamaa. Tähän on vaikuttanut se, että täällä on kahvipuoti, josta saa miltei aina tuoretta kahvia. Raakapapuja on kotona siltä varalta, että ei löydy miellyttävää kahvia puodista alle kahden viikon paahtomarginaalilla. Kierto puodissa on todella hyvä. Kahvitietoisuus on lisääntynyt tässä kaupungissa ja uudet alkuperäpavut katoavat hyllystä muutamassa päivässä, vaikka erä kaupassa olisi ollut suurikin. Tänään juttelin viimeksi asiasta kauppiaan kanssa. Kahvin toimittaja paahtaa kahvin jälleenmyyjälle tilausten mukaan, joten kahvi on hyllyssä sopivasti muutaman päivän päästä paahdon jälkeen.

Lisäksi ostan reissatessa pienpaahtimokahveja vierailupaikkakuntien paahtimoista ja myymälöistä.

Oma kotipaahtoni on siis muuttunut säännöllisestä satunnaiseksi, lisääntyneen kahvitietoisuuden, paahtimoiden määrän ja tarjonnan monipuolistumisen vuoksi. Näin vaikka säästäisin kotona paahtamalla kuluissa 300 - 400 euroa vuodessa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2017, 23:25:21 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Cirya

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 65
Vs: Paahtavatko foorumilaiset kahvia?
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2017, 03:41:45 ap »

Eipä ole tarvinnut vielä kokeilla, kun paahtimoita ja kahvikauppoja on useampi muutaman minuutin matkan päässä. Mielenkiinnosta toki voisi kokeilla miten eri paahtoprofiilit vaikuttavat lopulliseen makuun kupissa. Kaffalla muutamaa testipaahtoa pääsin joskus kokeilemaan ja eroja kyllä löytyi yllättävänkin paljon.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Paahtavatko foorumilaiset kahvia?
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2017, 09:26:02 ap »

Kiinnostaa satunnaisena paahtajana se, miten foorumilaiset harrastavat paahtamista pienpaahtimoiden lisäännyttyä.

Satunnaisesti sen verran kun se on kivaa.

Lainaus
Aktiivisuus tällä paahtamispuolella on foorumissa vähentynyt hurjasti. Kertooko se myös kotipaahtamisen vähenemisestä?

Vai siitä, että aiheesta ei ole niin paljoa sanottavaa? Posketinta arpomistahan se on kehnoilla laitteilla.

Kotikutoisin menetelmin vähän paahtelen ihan kuriositeetiksi. Rahan säästö saa nyt toistaiseksi omalla pienehköllä kulutuksellani olla. Jos joisin paljon kahvia, niin saattaisin harkita enemmän. En siitä tahdo itselleni työtäkään tehdä.

Lainaus
Tämähän on milenkiintoinen kysymys myös siksi, että OskuK.n kanssa laskeskeltiin, jollain topicilla, että kotipaahto tulisi edulliseksi, vaikka ostaisi hieman paremman kotipaahtimen. Sellainen maksaisi muutamissa vuosissa itsensä takaisin.

Paatamiseen laskettu aika oli varmaan laskettu arvolle nolla? Mikä on toki ilman muuta oikein, jos se paahtaminen on vielä kivaa. Voihan sen laskea jopa plussalle sen ajan, että omat paahtamiseni teen vaikka olisivat vihreät pavut yhtä kalliita kuin valmiiksi paahdetut tai vaikka hukkapaahtoja tulisi enemmänkin kuin nyt. Aikaan käytetty arvo on itselläni siis arvoltaan jopa positiivista.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2017, 13:52:21 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Paahtavatko foorumilaiset kahvia?
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2017, 12:45:44 ip »

Aika harvoin nykyään. Ei tahdo aika riittää, eikä paahtotulokset oikein miellytä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Paahtavatko foorumilaiset kahvia?
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2017, 23:10:57 ip »

Täällä tulee paahdeltua pääosin kaikki, mitä kulutetaan. Tosin olen vasta alkutaipaleella, joten ehkä se menee vielä alkuinnostuksen piikkiin? Välillä käytän muidenkin paahtamia papuja, että paremmin muistaa missä oikeasti mennään. Laadullisesti ei tosiaankaan ainakaan vielä kilpailla artesaanipaahtimoiden kanssa. Miellyttävää on se, että useimmiten saan sellaista paahtoastetta kuin itse haluan.

Kyllähän siinä taloudellisesti selvää säästöä tulee (en laske omalle työlleni hintaa, kuten en harrastuksissa muutenkaan). Itse olen toistaiseksi maksanut vihreistä pavuista n. 14-15€/kg. Vastaavat pavut kaupallisesti paahdettuina olisivat vähintäänkin jossain 40€/kg hinnoissa. Toistaiseksi en ole joutunut heittämään pois yhtään paahtoa, vaikka pari onkin venähtänyt turhan italialaistyyppisiksi... olen yleensä saanut juotua Italian reissuilta tuodut tuorepaahdotkin. Maidon kanssa, jos ei muuten.  ;)

Sen lisäksi, voi olla että ehkä näitä omia paahtoja tulee juotua vähän vähemmän kuin joitain todella hyviä papuja/paahtoja menisi. Säästöä siinäkin siis. ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Paahtavatko foorumilaiset kahvia?
« Vastaus #5 : Tammikuu 06, 2017, 00:55:07 ap »

Aika harvoin nykyään. Ei tahdo aika riittää,

Jäin miettimään tätä... itse paahdan samanlaisella Behmorilla reilun kuukauden satsin about parissa tunnissa. Ei se kovin paljon aikaa vie mielestäni... ja itse en edes itseasiassa paahda kotona, vaan puolen tunnin matkan päässä kotoa. Siihenkin menee vähän aikaa.

Onko tämä vähän sama, kun jotkut sanovat että heillä ei ole aikaa kuntoilla, tai muutoin harrastaa liikuntaa (itse syytän reilusti aina omaa laiskuuttani)?  ;) Yleensä 95%:sti (karkea mutu-arvio) syy on se, että ei vaan jaksa tai muuten huvita.

Toki ymmärrän hyvin (ja alan pikku hiljaa ymmärtää todella hyvin, mutta toistaiseksi olen utelias näkemään mihin kehitys johtaa - olen myös nähnyt että Behmorista voi päätyä ostamaan vaikka 75000€:n paahtimen, jos mopo oikein keulii :) ), että jos muut paahtavat parempaa, niin kyllähän sitä mieluusti ostaa kahvinsa sieltä.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Paahtavatko foorumilaiset kahvia?
« Vastaus #6 : Tammikuu 06, 2017, 10:45:43 ap »


Itse olen toistaiseksi maksanut vihreistä pavuista n. 14-15€/kg

Kaikille kotipaahtoa laskeville vielä tähän näin yleisesti, että muistakaa vielä laskea mukaan vihreästä pavusta nesteen mukana haihtuva hävikki.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Paahtavatko foorumilaiset kahvia?
« Vastaus #7 : Tammikuu 06, 2017, 20:47:25 ip »

Jäin miettimään tätä... itse paahdan samanlaisella Behmorilla reilun kuukauden satsin about parissa tunnissa. Ei se kovin paljon aikaa vie mielestäni... ja itse en edes itseasiassa paahda kotona, vaan puolen tunnin matkan päässä kotoa. Siihenkin menee vähän aikaa.

Onko tämä vähän sama, kun jotkut sanovat että heillä ei ole aikaa kuntoilla, tai muutoin harrastaa liikuntaa (itse syytän reilusti aina omaa laiskuuttani)?  ;) Yleensä 95%:sti (karkea mutu-arvio) syy on se, että ei vaan jaksa tai muuten huvita.

Joo siis kiireessä tuli tehtyä huono viesti. Tällä hetkellä kahvinpaahto ei ole prioriteettilistalla ykkösenä, joten siihen ei ole aikaa, eikä talviaikana mahiksia. Savun takia en paahda sisällä, ulkona paahtelen kunhan kelit pysyvät plussan puolella. Aika on sen verran kortilla, että muut harrastukset menevät edelle (mm. kotiolut, sekä se liikunta ;-)). Suurperheen arki veroittaa omia harrastuksia sen verran, että pitää priorisoida. Harrastellaan sitten taas joskus sadan vuoden päästä enemmän, kun voi päättää omasta vapaa-ajasta itsenäisemmin :D. Toki vaakakupissa painaa myös ammattipaahtimoiden laatu; siihen ei oikein kotipaahdoilla pääse.

Popparikoneen voisin ostaa taas. Sillä voi kärytellä pakkaskeleilläkin ulkona ihan hyvin. Jos jollain lojuu ylimääräisenä niin voin ottaa semmoisen vastaan ;-)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Paahtavatko foorumilaiset kahvia?
« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2017, 16:14:27 ip »

Paahdan lähes kaiken kahvin, harvemmin tulee ostettua enää valmiiksi paahdettua. Gene Cafe paahtimena. Paahtoprosessiin meni tänään 55 minuuttia, sisältäen laitteiden esille ottaminen, esilämmitys, paahto, paahdettujen papujen pakkaus yksittäisannoksiin, laitteiden puhdistus ja varastointi kaappiin.

Genessä on muuten paahtimena se kiva puoli, että laitteessa oleva teräverkkosysteemi siivoaa pois pavuista irtoavan kuorisilpun.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

timpppa

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Paahtavatko foorumilaiset kahvia?
« Vastaus #9 : Tammikuu 08, 2017, 21:51:50 ip »

Hei

Olen uusi tulokas foorumille. Kahviharrastus ei kuitenkaan ole uusi.
Joulukuussa alottelin itse paahtamisen Gene Cafella. Tulokset ovat olleet mukavan rohkaisevia ensimmäistä paahtoa lukuunottamatta joka meni vähän överiksi  :o

Löysin mielenkiintoisen tietokannan paahdoista; https://creator.zoho.com/davec_coffeetime/coffeetime-shared-roasting-log/# jos joku on kiinnostunut.

--
 - timppa
Kirjattu

andy_63

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 17
Vs: Paahtavatko foorumilaiset kahvia?
« Vastaus #10 : Tammikuu 10, 2017, 13:36:24 ip »

Kaikki kahvi kotioloissa on nykyisin itse paahdettu Gene Cafella. Vihreät pavut Ongebrandilta. Hinnaksi tulee toimituskuluineen ja paahtohäviöineen jotain 10-15 e / kg. Ajansäästöä; kahvit paahtuvat samalla kun voin lukea lehteä tms. Valmiita papuja hakiessa aikaa vasta kului, ja kun muutaman kerran pussissa oli ylipaahdettuja tai öljyisiä papuja niin pitäkööt tunkkinsa.  :P
Kirjattu