Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Myllyn kierteiden väljyys  (Luettu 4208 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Myllyn kierteiden väljyys
« : Heinäkuu 30, 2009, 12:57:44 ip »

HUOM! Tämä keskustelukeju on erotettu aiemmasta ketjusta:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=610.0

Ensimmäinen teräkosketus tulee Rockyn asennolla 5, terät eivät sormilla pyöri asennossa 0.

Yleensä terissä on vähän klapia, eli ne eivät ole suorassa ilman välissä olevan papumassan painetta. Tuo kuitenkin kuulostaa aika paljolta. Kokeilitko irrottaa terät ja katsoa ovatko niiden kosketuspinnat tasaiset, kuten jiitee ehdotti.

Toki kaikista nopeinta olisi, jos pääsisit kokeilemaan toista myllyä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2009, 13:23:07 ip kirjoittanut akallio »
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Myllyn kierteiden väljyys
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2009, 20:37:28 ip »

Kuinkahan tämä klapi yleensä hoidetaan pois vähän paremmissa myllyissä? Mazzerillahan on tuo patentoitu jousiratkaisu joka luo aina tuon paineen terien väliin - mutta kaikki eivät käyttäne tätä: Anfim, Compak, Mahlkönig, Macap?

Enpä tiedä. Olen kuvitellut että klapi on tehty siksi, että tiukasti istuvat kierteet voisivat mennä totaalisen tukkoon kahvipölystä tai purusta. Kierteitä kuitenkin veivataan eestaas, joten mahdollisuuksia roskan kulkeutumiseen on tarjolla. Isommissa myllyissä voinee kierteet olla suojattukin niin ettei roskaa sinne pitäisi päätyä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Myllyn kierteiden väljyys
« Vastaus #2 : Heinäkuu 30, 2009, 20:51:22 ip »

Olen kuvitellut että klapi on tehty siksi, että tiukasti istuvat kierteet voisivat mennä totaalisen tukkoon kahvipölystä tai purusta.

Mylly pitäisi putsata säännöllisesti (kahvilakäytössä viikoittain) ja espressokarkeuksilla siinä ei paljoa kierteitä käännellä isolla matkalla - joten tukkeutuminen tuntuisi varsin epätodennäköiseltä syyltä. Lähinnä tuntuisi että kyseessä on kustannuskysymys - tarkempi työstäminen maksaa ja samoin lujemmat materiaalit. Ainakaan Mini-E:ssä en saa sitä kierreosaa nitkumaan yhtään. Mazzereissa yläterä ei kuitenkaan ole tuossa kierreosassa kiinni vaan se kelluu niiden jousien päällä siinä teräpidikkeessä (jonka kierrekaulus vain sitten pitää alhaalla halutussa kohdassa). Mutta käsittääkseni tuo systeemi on patentoitu (portaaton säätö perustuu siihen).

Mikäli Rockyssä terien erillään pysyminen perustuu papujen aiheuttamana paineeseen, niin silloinhan sillä ei koskaan pitäisi jauhaa tarkkoja grammamääriä vaan aina hopperissa kunnolla tavaraa - muutenhan ne viimeiset pomppivat pavut jauhautuvat ties miten.
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Myllyn kierteiden väljyys
« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2009, 21:53:23 ip »

Myllyn säätökierrettä ei tehdä jämptiksi siksi, että terät lämpenevät käytössä, ja kun ulkokierre on massiivisemmassa murikassa kuin sisäkierre, lämpötilaero jumittaisi pienivälyksisen kierteen. Toisekseen, väljyydestä ei ole haittaa. Tärkeää on vain kierteen tarkkuus, ettei se väännä terää vinoon. Väljyys vain aiheuttaa väärinymmärryksiä kosketuskohdan suhteen. Mutta siitä ei siis nyt ole nähtävästi kyse, vaan Tirofauxin nollakohta on oikein määritetty. Jotain hämärää terissä siis näyttäisi olevan. Lähettäisin maahantuojalle takuuhuoltoon.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Myllyn kierteiden väljyys
« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2009, 00:00:59 ap »

Ainakaan Mini-E:ssä en saa sitä kierreosaa nitkumaan yhtään.

Niinpä onkin, itse säädössä on kyllä klapia mutta se ei tule kierteistä vaan siitä teräpidikkeestä.

Myllyn säätökierrettä ei tehdä jämptiksi siksi, että terät lämpenevät käytössä, ja kun ulkokierre on massiivisemmassa murikassa kuin sisäkierre, lämpötilaero jumittaisi pienivälyksisen kierteen.

Oliko tämä sivistynyt arvaus vai varma tieto? Vaikuttaisi kyllä järkeenkäyvältä. Mazzerissa teräpidike on alumiinia, eli siitä ei varmaan paljonkaan enää lämpöä johdu erilliseen, ilmeisesti teräksiseen, kierreosaan.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Myllyn kierteiden väljyys
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2009, 13:25:15 ip »

Niinpä onkin, itse säädössä on kyllä klapia mutta se ei tule kierteistä vaan siitä teräpidikkeestä.

Itseasiassa eipä olekaan, myös kierteissä on väljyyttä. Huomasin eilen myllyä räplätessä että se kaipaisi kovasti puhdistusta. Tänään sitten putsasin ja harjasin myös kierteistä kahvit pois metalliharjalla. Puhdistuksen jälkeen säätökaulus rupesi klenkkaamaan jonkun verran jos jousijännittäinen teräpidike ei ollut sitä painamassa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Myllyn kierteiden väljyys
« Vastaus #6 : Heinäkuu 31, 2009, 16:45:24 ip »

Oliko tämä sivistynyt arvaus vai varma tieto? Vaikuttaisi kyllä järkeenkäyvältä. Mazzerissa teräpidike on alumiinia, eli siitä ei varmaan paljonkaan enää lämpöä johdu erilliseen, ilmeisesti teräksiseen, kierreosaan.

Valistunut arvaus :) Jos minä suunnittelisin tuommoisen, en tekisi kierteestä kovin tiukkaa. Jos keikkuminen halutaan eliminoida, tekisin sen lukitusmutterilla tai jousella, joka painaa yläterää ylös.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Myllyn kierteiden väljyys
« Vastaus #7 : Heinäkuu 31, 2009, 21:21:26 ip »

Puhdistuksen jälkeen säätökaulus rupesi klenkkaamaan jonkun verran jos jousijännittäinen teräpidike ei ollut sitä painamassa.

Pitääkin itsekin tarkastaa tuo seuraavan putsauksen yhteydessä. Ei se nytkään likainen ole, mutta olettaisin kierteisiin levitetyn (ohuen) rasvakerroksen sotkevan. Tosin tuolla klapilla ei ole merkitystä kiitos tuon jousijännitteen - sillä nostaessaan teräpidikettä se oletettavasti nostaa myös kierreosaa ylöspäin.
Kirjattu

lasy

  • Vieras
Vs: Myllyn kierteiden väljyys
« Vastaus #8 : Elokuu 03, 2009, 08:22:24 ap »

Metallit väsyvät käsittääkseni paljon vähemmän, jos pieni klappi jätetään. Näin ainakin mäntä-sylinteriasetelmissa. Voisin kuvitella, että akseli ja moottori kuormittuisivat enemmän, jos tuo teräasetelma olisi täysin kiinteä. Papujen joukossa saataa kuitenkin välillä olla melko kovia yksilöitä. Tämä siis puhtaasti hihasta ravistettua.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Myllyn kierteiden väljyys
« Vastaus #9 : Elokuu 03, 2009, 08:50:07 ap »

Enpä tiedä. Olen kuvitellut että klapi on tehty siksi, että tiukasti istuvat kierteet voisivat mennä totaalisen tukkoon kahvipölystä tai purusta. Kierteitä kuitenkin veivataan eestaas, joten mahdollisuuksia roskan kulkeutumiseen on tarjolla. Isommissa myllyissä voinee kierteet olla suojattukin niin ettei roskaa sinne pitäisi päätyä.

Tämäpä tuli huomatuksi heti tuon uuden myllyni (Anfim Best) kanssa... Kiersin yläterän auki, putsailin myllyn ja yritin kiertää yläterää takaisin. Eipä vain mennyt enää takaisin. Jotain 5 kierrosta sen pitäisi kiertyä takaisin 0-kohtaan, kovan ihmettelyn ja puhdistuksen jälkeen terä taisi kiertyä yhden kierroksen takaisin. Noh, eipä auttanut muu kuin ottaa yhteys myyjään ja kysellä mitä ihmettä. Mylly päätyi takaisin myyjälle, joka tutki asiaa. Luulin putsanneeni kierteet hyvin mutta se ei vain rittänyt. Huollossa kävivät kierteet yksitellen läpi paperipalan kanssa ja näin terä meni takaisin paikoilleen. Kuulemma Mazzer Minissä on vieläkin herkemmät kierteet?
Purua tuonne kierteisiin pääsee yllättävän helposti...
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2