Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Solis SL-70: käyttökokemuksia?  (Luettu 24236 kertaa)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #15 : Tammikuu 24, 2009, 14:20:25 ip »

Nyt soliksella ilmennyt semmoinen kysymys kun pumppu on välillä tosi äänekäs.
Kun olin antanu keittimen lämmetä rauhassa reilu puoli tuntia ja aloin tekemään lämpösurffausta. Painoin pumpun päälle ja se piti joku 5 sekuntia hirveän kovaa ääntä verrattuna sen normaali ääneen. Ääni loppui ja se siitä.
Kunnes sitten yksi päivä tuli sama ongelma, mutta nyt se ei loppunutkaan juoksuttamalla vettä, kun laitoin kahvan kiinni ja nostin sitä kattoon päin sain äänen loppumaan. Onko tämmöinen normaalia pumpun elämää vai onko joku löystynyt/irronnut.

Ja vielä toinen juttu, että ennen aina kun surffannut valon pois päältä ja kun se on taas syttynyt, on ajanut vettä joku 3 sekuntia että sieltä on tullut kuumimmat vedet pois. Vesi on tullut sellai "pärskimällä" ja kuulunut semmoinen jännä ääni, mutta nyt tuotakaan tule aina. Onko siis jotain nyt pielessä vai kuvittelenkohan vain?

Suihkusihti ainakin tukkeutui minulla aika ajoin ja veden valuminen muuttui. Tuohon pumpun ääneen se tuskin vaikuttaa, mutta sihti kannattaa tosiaan putsailla säännöllisesti.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 04, 2009, 18:56:06 ip »

Nostanpa tätä threadia sen verran, että olen nyt päätynyt soliksen hankintaan, ja AEG saa siirtyä hyvin palveltuaan eläkkeelle... :)
Olen vakaasti siinä uskossa, että kahvini kokee myönteisen muutoksen koneen vaihdon yhteydessä ( niin, hommaan myös sen paineistamattoman filsun) ja tuskin maltan odottaa. AEG:stä kun on alkanut puhti loppua, ei jaksa enää maitoa vaahdottaa, vaikka putsattukin ym. Ja Espanjassa kun asun, niin piakkoin ajatelin ostaa täältä ascason i-minin sitten solikselle kaveriksi, ja krups saa siirtyä mutterikahvin puolelle. Tulikin vain yllättäen yksi pulma..mistäs sen Soliksen voi ostaa, kun on niin caffista kuin cremastakin loppu.. :( Saksan ebayssä oli yksi, sitä kyselen nyt jos toimittaisi mulle tänne espanjaan, mutta jos se ei onnistu, niin onko teillä kahvihaukoilla hyviä vinkkejä soliksen metsästyksessä? ( crema olisi vain ollut mulle postituskuluja pystyssä,heh ;) )

Kirjattu

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 05, 2009, 13:06:50 ip »

Vastaan itse itselleni, että homma hoidossa, saksalainen ebay lähettää soliksen minulle :) Eli nyt vain odottelemaan malttamattomana, yksi solis DHL tuomisina tulossa...kirjoittelen sitten ensikokemuksia kunhan pääsen soliksen kimppuun ;)
Kirjattu

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #18 : Maaliskuu 16, 2009, 20:45:02 ip »

ahhh, oli vain pakko tulla toteamaan nyt ihan tänne saakka, että solis on saapunut kotiimme saakka,seikkailtuaan reilun viikon SEUR kyydissä Saksasta Espanjaan. Heti tehtiin kupilliset kunhan saatiin kone lämpiämään, edellisen koneen hajottua on soliksen saapumista odoteltu kuumeisesti... JA wau, mikä ero. Pakko myöntää että kahvin maussa tapahtui luulemaani suurempi positiivinen muutos, vanhasta AEG:stä ei koskaan saanut tämän makuista kahvia. Ja vaikka vielä pelaillaankin paineistetuilla filsuilla, kun paineistamattomat ovat postissa matkalla, niin silti olen jo tyytyväinen. Maidon vaahdotuksessa mietityttää, että onko vain alkukankeutta, kun paineet olivat aika alhaalla kun jossain vaiheessa kokeilin. Mutta sitten taas siitä piristyi, kun odotin hetkisen. (valo siis päällä molemmilla kerroilla, että olisi ollut valmis) Ekat vahdotuksetkaan ei menneet ihan putkeen, mutta se varmasti korjaantuu harjoituksella.

Mutta kyllä nyt on ihan eri fiilis tehdä aamulla suffet, jospa sitä heräisikin helpommin..? ;)
Kirjattu

Mighty

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 28, 2009, 20:54:08 ip »

Piipahdin eilen Caffilla. Petri ilmoitti, että Solis on lopettanut SL-70 valmistuksen. Varaosia toimitetaan edelleen normaalisti.
Kirjattu
Lelit Elizabeth & Mignon

Nasuli123

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 146
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #20 : Maaliskuu 28, 2009, 21:07:02 ip »

Jotain tämän tapaista aavistelinkin kun ensin näyttivät cremasta loppuvan ja sitten luki "ei myynnissä" ja caffillakin lukee loppuunmyyty.
Kirjattu
Giotto Premium Plus + Mahlkönig K30 "Vario"
EK43, Mahlkönig Kenia

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #21 : Maaliskuu 30, 2009, 19:01:51 ip »

joo, itsekin ihmettelin yllättävää loppumista hiukan joka paikasta. No, jos joku vielä toivoo uuden ostavansa, niin ainakin saksan ebayssä on eräällä myyjällä vielä 5 kipaletta jäljellä. Sieltä minäkin ostin, onneksi en jäänyt odottelemaan varaston täydennystä cremaan... :)
Kirjattu

Mighty

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 31, 2009, 00:31:02 ap »

Caffille on kuulemma vielä kymmenen kappaletta tulossa SL-70:ä.
Kirjattu
Lelit Elizabeth & Mignon

Nasuli123

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 146
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #23 : Syyskuu 23, 2009, 20:58:48 ip »

Onkos muuten foorumilla yhtään Soliksen käyttäjiä, joita kiinnostaisi säätää koneen OPV:tä? Itseltäni kun löytyy kuvallinen ohjeistus projektin tekoon. Tein sellaisen Timeonille, mutta en ole sitä vielä hänelle muistanut antaa.
Kirjattu
Giotto Premium Plus + Mahlkönig K30 "Vario"
EK43, Mahlkönig Kenia

Nasuli123

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 146
Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #24 : Joulukuu 10, 2009, 20:35:13 ip »

Noniin! Vaikka nyt ei olekaan ilmoittautunutkaan yhtään OPV-apua tarvitsevia, laitan linkin silti.
En siis kehota ketään rikkomaan takuuta, mutta ainahan kannattaa vaikka lukaista.  ;)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2011, 18:26:30 ip kirjoittanut Nasuli123 »
Kirjattu
Giotto Premium Plus + Mahlkönig K30 "Vario"
EK43, Mahlkönig Kenia

swede

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #25 : Marraskuu 12, 2010, 21:18:34 ip »

En jaksanut ajanpuutteen vuoksi aloittaa uutta ketjua, joten laitan tähän.

Mistä saa solikseen nakukahvoja? Ilmeisesti ei mistään, mutta käyköhän jonkin muun merkin nakukahva solikseen?
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #26 : Marraskuu 13, 2010, 11:55:29 ap »

Itse en ainakaan mistään aikoinaan löytänyt... joku kanadalainen firma myi jotain customoitua mallia, mutta eivät sitten suostuneet toimittamaan Suomeen mitään.

Joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi työstää tuo nakakahva itse. Aika kova urakka ainakin kotityökaluilla, joten suosittelisin viemään kahvan jonnekin metallipajalle, jotka saavat sen sorvattua.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #27 : Marraskuu 13, 2010, 12:24:39 ip »

Suhtaudun itse hieman skeptisesti koko nakukahva hypeen. Kahvi ei nakukahvasta parane. Se on varma se. Oma nakuni on nykyisin käytössä lähinnä umpifilsun kera takaisinhuuhtelussa.

Jos nakukahvan ainoa funktio on se, että uuton aikana voi havaita kanavoimisen helpommin, niin mitä sitten? Se kahvi maistuu samalta, näki sen kanavoitumisen tai ei. Ja eikö kanavoitumisen havaitse myös "kakusta"? Ei siihen nakuilua tarvitse.

Ja tämä oli sitten ihan oma subjektiivinen näkemykseni asiasta. Todennäköisesti osa harrastajista omaa täysin päinvastaisia subjektiivisia näkemyksiään/kokemuksiaan. Ihan ok minulle, en käy väittelemään. Itse en vain mitenkään "vaikuttunut" nakukahvasta mitenkään.

Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #28 : Marraskuu 13, 2010, 12:39:02 ip »

Nakukahvasta näkee myös paremmin sen, että onko uutto liian tiukka tai löysä. Varsinkin Dueton kaltaisessa rotaatiopumpullisessa preinfuusiossa pitää olla "hyvä näkyvyys", jos haluaa tulkita uuton ensimmäisiä sekunteja. Jatkon tulkitseminen on vaikeampaa, koska kanavoiminen voi vaikuttaa uuttonopeuteen. Minusta uuton katsominen on kelloa parempi tapa säätää tiukkuus pavulle sopivaksi.

Kourullinen kahva tarvitsee tamppausjalustan, tai sitten pitää pöydän kulmaa vasten kikkailla. Jos nostaisin tamppausjalustan pienelle kahvipöydälleni, niin knock-box pitäisi roudata kauemmas.

Ja mikä tärkeintä, nakukahva on paljon pienempi vaiva pitää puhtaana. Monina päivinä kun juo vain yhden espresson, niin olisi hölmöä tehdä shotti minuutissa, juoda minuutissa ja sitten käyttää useita minuutteja laitteiden putsaukseen.

Pieniä eroja nämä on, mutta itsellä kuitenkin kallistuu aika reilusti nakun puolelle.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Solis SL-70: käyttökokemuksia?
« Vastaus #29 : Marraskuu 13, 2010, 12:59:39 ip »

Kahvi ei nakukahvasta parane. Se on varma se.

Nakukahvaa käyttämällä on helpompi oppia oikea valmistutekniikka. Tällöin kahvin maku yleensä paranee, mutta syy ei itsessään ole nakukahva.

Jos nakukahvan ainoa funktio on se, että uuton aikana voi havaita kanavoimisen helpommin, niin mitä sitten?

?. Harjoitellaan kunnes kanavointia ei esiinny (pahasti) ja vaihdetaan sitten nokalliseen.

Lisäksi nakukahvan kautta näkee uuton tasaisuuden. Tällöin ei mistään välttämättä kanavoi "suihkuamalla" mutta näkee selvästi miten virtaus on nopeampi osasta pohjaa, jolloin kahvikakku uuttuu epätasaisesti.

Ja eikö kanavoitumisen havaitse myös "kakusta"?

Eipä juurikaan. Sen jälkeen kun uutto lopetetaan ja kolmitieventtiili aukeaa on kakun pinnan tulkitseminen vähän niinkuin teenlehdistä ennustaminen.

Ja mikä tärkeintä, nakukahva on paljon pienempi vaiva pitää puhtaana. Monina päivinä kun juo vain yhden espresson, niin olisi hölmöä tehdä shotti minuutissa, juoda minuutissa ja sitten käyttää useita minuutteja laitteiden putsaukseen.

+1

Moniko kourullisen käyttäjä jaksaa vähintää viikoittain (mieluiten päivittäin) jynssätä kourut puhtaaksi? Nykyisin tosin löytyy teflonpinnoitettuja kahvoja joilla puhtaanapitäminen on melko vaivatonta (esim. Sävyssä voi käydä ihmettelemässä).

Mutta itse käytän nykyisin ihan yhtä runsaasti kumpaakin tyyppiä (nakua ja kourullista) - tilanteen mukaan.
Kirjattu