Jatkoa edelliseen juttuun. Nyt olen tarkemmin testannut Behmorin P2-profiilin toimintaa perustuen CG:n keskusteluun ja todennut sen pitävän paikkansa. (+) ja (-) -painikkeilla ei voida muuttaa tehonpudotuslegin aloituskohtaan, vaan niillä voidaan vaikuttaa ainoastaan paahdon kokonaisaikaan eli viimeisen legin pituuteen ja näin ollen painikkeiden käyttö on aivan turhaa, koska lopetuksen voi suorittaa myös manuaalisesti silloin kun on tarvetta.
Nyt olen sitten tutkinut käytännössä, miten P2-profiilia voisin käyttää siten kun se on alunperin suunniteltu toimimaan. Koska käytän suhteellisen suuria papulatauksia kerralla (350-400 g) otin vertailtavaksi ohjelmat; 1lb+A, 1lb+B ja 1lb+C. Tällöin profiilin tehonpudotukset tulevat vastaavasti kohdille; (A) 10,43min, (B) 12,00min ja (C) 12,54min. Sovittamalla latauksen grammamäärän nyt näihin tehonpudotuksen aikoihin saadaan hyvä kombinaatio sille miten kovalla lämmöllä tullaan ensimmäisten raksujen (1C) alkuun. Ja tämä näyttää toimivan käytännössä aika hyvin.
Esimerkkinä vaikka
Wild Bonga Forest joka papuna on suhteellisen kova ja epätasaisesti paahtuva, niin valitsin P2/C kombinaation ja massaksi 400 g jonka tiedän saavuttavan normaalisti 1C:n tuolla ohjelmalla noin 15 minuutin kohdalla eli liian myöhään profiilin muotoa ajatellen. Eli annoin Behmorille minuutin esilämmityksen roska-alusta paikalle laitettuna. Tulos on nähtävissä jutun lopussa.

Nyt sain esilämmityksen avulla 1C:n kohdilleen ja sain raksut etenemään reippaasti eteenpäin. Jos olisin valinnut P2/B -kombinaation, olisin tullut samalla latauksella hienovaraisemmin 1C:n alkuun. Olen siis kokeillut eri vaihtoehtoja (A,B ja C) eri pavuilla ja makuun perustuvat analyysit ovat olleet rohkaisevia.

Lisäksi omien kokemusten mukaan sopivat papumäärät kyseisen profiilin aikavaihtoehdoille pyörivät 350-400 gramman välillä, riippuen pavusta ja paahdon tavoitteesta. Listaan lopuksi omia empiirisiä havaintojani;
- Parhaimman lopputuloksen olen saanut sovittamalla 1C:n alkamaan 11-12 minuutin kohdalle. 14-16 minuuttia on liikaa, tuntuu kupissa makeuden vähenemisenä, käytä esilämmitystä jos paahto menee muuten liian pitkäksi.
- Pienillä papumäärillä paahdettaessa ongelmaksi muodostuu toisaalta liian aikaisin tuleva 2C, ratkaisu on..?
- 1C-2C:n väliä tulisi olla yli kolme minuuttia, tämä tuntuu myös kupissa.
- Paahdon kontrollointi (raksujen venytys ja lopetus) P2-profiililla on nyt helppoa. Paahto ei mene enää kuin höyryveturi eteenpäin kun painaa Cool-nappulaa.
- Kaikista tärkein lopputulos on ollut se, että testatuilla pavuilla ainakin makumaailma on parantunut. Esim. eilen aamulla parempi puolisko joi
Lingtong Wahanasta kolme tuplaa peräkkäin, valitteli hiukan huimaavan ja sanoi olleen niin hyvää ettei voinut olla ottamatta. Tunnisti kyllä pavun mausta edellisten paahtojen perusteella, mutta ennen ei pystynyt juomaan kuin yhden tuplan ja se oli siinä kahvittelu siltä päivältä.
Jatkan jutustelua lisää kunhan saan lisää referenssiä..