Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Koneen valinnassa apuja kaivataan (Silvia/Domobar/Zaffiro/Botticelli II)  (Luettu 12854 kertaa)

moop

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 33

Terve vaan kaikille!

Olen jo vuosia keitellyt kahvini AEG:n 100EA:lla ja jonkin aikaa jauhanut papuni Krupsilla. Ajan kuluessa ja taitojen karttuessa olen saanut ajoittain ihan hyviäkin essoja tuoreista pavuista ja purkamalla paineenlisääjät pois kokonaan. Pian ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa minun olisi mahdollista hankkia oikea essokoje ja kunnollinen mylly.

Olen/olin päättänyt kotimaasta hommata Silvian ja Demokan Minimokan. HX:ää en tarvitse, sillä satunnaisille vierailla tulee varmasti vaahdotusteho riittämään. Itse nautin mieluimmin kerta-annokseni jatkeitta, mutta maidon kans tulee silloin tällöin kuitenkin myös juotua. Noh, kun nuita ulkomaan weppikauppoja on katsellut, niin saisin samaan hintaan Vibiemme Domobarin ja Demokan myllyn..tai himpun ehkä jopa halvemmallakin. Vastaavasti Zaffiro pyörii myös siinä hintahaitarin yläpäässä eikä siten ole varsinaisesti mahdottomuus.

Olen saanut AEG:ni kanssa osani millilleen säätämisestä ja olenkin melko kyllästynyt siihen. Ymmärtääkseni Silvia on melko ranttu jauhatuksen suhteen, mutta Demoka lienee kuitenkin tarpeeksi hyvä mylly sillekin(?). Entäs sitten Domobarille, niitä kun myy pareittain esim. http://www.caffe-milano.de/espresso/wbc.php?sid=4904071898c&tpl=produktdetail.html&pid=199&rid=171&recno=4
? Jonkin verran olen valmis tietenkin säätämään, mutta kokemuksesta johtuen olen alkanut arvostamaan helppokäyttöisyyttä ja paljon.

Niinpäs varsinaiset kysymykseni ovatkin näin aluksi:
1) Jos rituaalin hallitsee, onko Silvialla hyvien shottien saaminen surffailuineen miten hankalaa olettaen, että jauhatuskarkeus on "soppeli"?
Jatkokysymys voisi olla, että tarvitseeko karkeutta säätää sitten päivittäin?

2) Mites Silvialla onnistuu monien shottien teko peräjälkeen, vai odotteletteko boilerin aktivoitumista +40s jokaiselle shotille?

3) ECM Botticelli II:n peruskäytöstä kuulisin lukemani pohjalta myös mieluusti (boilerin kierto jne).

kiitokset etukäteen, toivottavasti jaksatte vastailla ja helpottaa tuskaista oloani:)

++moop

Edittiä:
Kovasti kiitoksia linkistä ja vastauksista jiitee:lle ja Temelle! Tarkoituksena on kyllä laittaa kerralla kunnon kamppeet joihin olisin vielä vuosienkin päästä tyytyväinen. Tuhannen euroa on kuitenkin melkolailla yläraja budjetissani.

Eniten mietityttää Silvian kohdalla se, että jaksanko häärätä ja säätää vehkeitä, jotta saisin nautittavaa lasiin. Koska paljoa käytännön elämästä en ole luettavaa löytänyt, tiedän vain milloin ja miten lämpösurffata. Eli Silviasta pyrin vielä löytämään luettavaa juuri peruskäytön suhteen. Ulkomailta tilatessa takuukysymykset tosiaan painavat kupissa tietenkin paljon. En itseasiassa ole selvittänyt vielä linkitetyn puljun käytäntöjä takuuasioiden suhteen.

Onneksi ostopäätöksellä ei ole deadlinea. kiitokset vielä vastauksista!:)

Edit: Otin Bottin mukaan
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Koneen valinnassa apuja kaivataan (Silvia/Domobar/Zaffiro)
« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2007, 18:23:42 ip »

Melko yksityiskohtainen arvio Zaffirosta löytyy täältä.

Tuolla myös vertaillaan mm. Zaffiroa ja Silviaa (+ paria muuta konetta) keskenään.

Kyllähän tuo Zaffiron E61 suodatinpää antaa sille jo aikalailla "etumatkaa" ainakin Silviaan nähden...
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Koneen valinnassa apuja kaivataan (Silvia/Domobar/Zaffiro)
« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2007, 18:21:17 ip »

Uusissa Silvioissa on säädettävä uuttopaine, joka on omasta mielestäni iso parannus vanhempiin yksilöihin.

Tuo E61 gruppo ja esi-uutto antaa anteeksi virheet baristan tekniikassa paremmin kuin Silvia, eli Vibiemmellä tai Zaffirolla saa hiukan helpommin aikaiseksi hyvän shotin. Painavampi gruppo varaa myös paremmin lämpöä eli veikkaisin uuttolämmön olevan tasaisempi (en tosin ole itse mittaillut näitä koneita).

Vibiemme Domobar on todellakin kohtuuhintainen, mutta sille ei taida löytyä kotimaista maahantuojaa? Huolto onnistunee korvausta vastaan, mutta jos takuuhuollolle on tarvetta niin joutunet postittamaan koneen ulkomaille omalla kustannuksella.

Myllystä sen verran, että Demoka on harvinaisen laadukas mylly hintaansa nähden. Toinen harkitsemisen arvoinen samassa hintaluokassa on kartioteräinen Ascaso (joko i-mini tai i-2). Suosittelisin kuitenkin harkitsemaan pientä lisäpanostusta myllyn suhteen ja harkitsemaan esim Macapin M4-mallia...

T. Teme
Kirjattu

Supa

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 54

Oletkos jo keittimen löytänyt?

Itse olen harkinnut tuota Vibiemmen Domobaria. Löysin ihan hyvän paketin www.coffee24.de sivuilta. Pakettiin tulisi mukaan tuo Temen mainitsema Macap M4. Hinta on tosin hieman tonnin yli, mutta ei kai niin hirveesti kun tulee vähä parempi myllykin mukaan?

Onko jollekkin tullut kokemuksia kyseisestä keittimestä?

http://www.coffee24.de/cgi-bin/shop/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=19417656059561716&rub1=maschine&rub2=Vibiemme&artnr=2482&pn=0&sort=0&all=[/url]
Kirjattu

moop

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 33

Omakseni en vielä ole mitään laittanut, tutkimusvaiheessa siis vielä ollaan:) Tilanne itselläni on sellainen, että opiskeluja lopettelen ja samalla aiempi työsopimus loppuu, joten jäänee itse koneen hankinta sitten seuraavan työpaikan saantiin.

Itse kahvikojeista mielenkiintoisin näyttää olevan jousivipuinen (spring lever) Ponte Vecchio:n Lusso (saa Bella Barista:sta). Helppohuoltoinen ja kehuja myös tisleen laadusta HB:n foorumeilla saanut kampe. Edullinenkin vielä olisi: himpun alle 600e kuljetuksineen.

Ehkäpähkä myllyn kuitenkin tässä piakkoin laitan. Macap m4 on pysynyt pitkään mielessä, joten se saattaa piankin komistaa pöytää. Ehkäpähkä myös paahdin siihen vielä mahtuisi kans. Mutta tutkimusta tehden aika kuluu, lienee monelle tuttua:)

Huomasin tuossa laittamassasi linkissä, että kuvassa komeilee kyllä Macap, mutta tekstissä puhutaan ristiriitaisesti kuitenkin Demokasta. Onkohan kyseessä puhdas deMoka vai..? Vibiemmen uusista koneista kyllä löytää infoa, mutta en itse ole törmännyt kovin perinpohjaisesti tähän "vanhemman mallin boilerikonetta" käsitteleviin juttuihin. Oletko sinä löytänyt ja jos niin mistä?
Kirjattu

Supa

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 54

Käsittääkseni tuota halvempaa domobaria ei edes viedä jenkkeihin, mikä osaltaan rajoittaa kirjoitusten määrää. Saksan kielisiltä sivuilta näyttäisi jotain infoa löytyvän tuosta. Hakusanaksi kun liittää vielä sanan "Nero" ni pitäis tulla paremmin tuosta vanhemmasta Domobarista.

Näköjään tuo mun laittama linkki ei enää mene siihen Domobar & Macap paketti tarjoukseen. Luulisin kuitenkin, että sieltä Macap tulee vaikkakin selostuksessa on vähän virheitä..

Tuli tilattua kaffegrossistenista Silva & Rocky sillä alustalla ja muilla kilkkeillä, joten saa nyt jäädä tuo Domobarista unelmointi..
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Koneen valinnassa apuja kaivataan (Silvia/Domobar/Zaffiro/Botticelli II)
« Vastaus #6 : Elokuu 22, 2007, 11:59:55 ap »

Lainaus käyttäjältä: moop

1) Jos rituaalin hallitsee, onko Silvialla hyvien shottien saaminen surffailuineen miten hankalaa olettaen, että jauhatuskarkeus on "soppeli"?
Jatkokysymys voisi olla, että tarvitseeko karkeutta säätää sitten päivittäin?

2) Mites Silvialla onnistuu monien shottien teko peräjälkeen, vai odotteletteko boilerin aktivoitumista +40s jokaiselle shotille?

Noihin ei oltukaan vielä vastattu.

1. Helppoa. Liruttelet vettä hissuksiin, kunnes termostaatin valo syttyy ja sitten katsot kellosta sopivan ajan (40 sekuntia on hyvä oletus) ennenkuin aloitat uuton. Kohtuullisella rutiinilla tuo on sopiva aika täyttää sihti ja tampata. Karkeutta voi joutua säätämään inan eilisestä sään muuttumisen tai papujen ikääntymisen takia.

2. Voi tehdä niin nopeasti kuin pystyy vaikka koko päivän, mutta lämpösurffaus joka välissä optimoi laadun. Vain uutosta höyrytykseen siirryttäessä on pakollinen viive kun boileria lämmitetään lisää, ja takaisin uutolle siirtyessä jäähdytys ja lämmön tasaaminen vie aikansa.
Kirjattu

moop

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 33

Kiitos tarkennuksista, Esa! Kun ei ole oikean koneen käytöstä kokemusta yhtään, joutuu kyselemään jopa hölmöjäkin asioita :oops: Pienimmällä päänvaivalla toki pääsisin, jos päätyisin lopulta Silviaan ja ehkä japa:nkin laittamaan "stealth pidiin".

Toisaalta tuo Lusso on ominaisuuksiltaan erittäin houkutteleva, joten lopullinen valinta käytäneen siis noiden kahden välillä. Niin, jääneekö sitten ainoaksi koneeksi, vähän epäilen..mutta ensimmäiseksi kuitenkin:)

Kirjattu