Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kahviloiden hlökunnan koulutus  (Luettu 10652 kertaa)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Kahviloiden hlökunnan koulutus
« : Heinäkuu 07, 2009, 10:34:06 ap »

Ylläpidon huomautus: tämä keskustelu jaettu alkuperäisestä "Keitintä ja myllyä hankkimassa ketjusta. T. Teme

Onko siinä maussa tosiaan NIIN paljon eroa...?

Nyt menee vähän asiaan sivuun, mutta sanonpa kuitenkin. Yleisellä tasolla eroja voi käydä maistelemassa kahviloissa. Itse koin tämän avartavaksi espressolaitteen ostoa suunnitellessani. Helsingissä koin saavani hyvää espressoa seuraavissa kohteissa: Kaffecentralen, Gran Delicato Cafe ja Cafe Java. Huonompilaatuisia makukokemuksia löytää vaikka useimmista ostoskeskuksista. Itse koen, että saan Silvialla (ilman PIDiä) parempaa espressoa kuin useimmista kahviloista. Vaihteluakin toki on, aina ei ihan onnistu.

Taannoinen Barista Jam -tapahtuma kuulosti maistelun ja laitteistovertailun kannalta hyvin toimivalta tilaisuudelta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2009, 09:10:28 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 07, 2009, 11:11:40 ap »

Nyt menee vähän asiaan sivuun, mutta sanonpa kuitenkin. Yleisellä tasolla eroja voi käydä maistelemassa kahviloissa. Itse koin tämän avartavaksi espressolaitteen ostoa suunnitellessani. Helsingissä koin saavani hyvää espressoa seuraavissa kohteissa: Kaffecentralen, Gran Delicato Cafe ja Cafe Java. Huonompilaatuisia makukokemuksia löytää vaikka useimmista ostoskeskuksista. Itse koen, että saan Silvialla (ilman PIDiä) parempaa espressoa kuin useimmista kahviloista. Vaihteluakin toki on, aina ei ihan onnistu.

Taannoinen Barista Jam -tapahtuma kuulosti maistelun ja laitteistovertailun kannalta hyvin toimivalta tilaisuudelta.

Espoon keskuksen Entresse-ostoskeskuksen kahvilassa on nuova simonellin aurelia. Se päihittää varmasti lämpötilastabiiliuudessa 99% kotikäytössä olevista koneista, niin pidatuista kuin pidaamattomista. Siltikin kahvi jota sieltä saa on aika kamalaa kuraa, eikä syy varmastikaan ole laitteistossa.

Samoin monissa kahviloissa suodatinkahvi tehdään oikeasti aivan huippulaittein ja tässäkin tapauksessa laatu voi olla surkeaa.

Eli en ehkä käyttäisi kuvailemaasi menetelmää juuri muuhun kuin kauniiden espressokoneiden ihailuun :) Kahvilat joista saa hyvää espressoa perustuvat hyvin koulutettuihin työntekijöihin, ei hyviin laitteisiin. Tottakai hyvät laitteet helpottavat huippulaadun saavuttamista.

Saman tilanteen voit todeta vaikkapa Tukholmassa vaikka siellä yleinen taso onkin korkeampi. Viime syksynä tein siellä pienen kahvilakierroksen (8 kahvilaa päivässä) ja yksi parhaista kokemuksista oli pieni lenkkarikaupan yhteydessä oleva kahvila (Sneakers'n stuff - kocksgatan 52 södermalmilla). Tässä kyseisessä kahvilassa oli käytössä vanha wegan keitin ja myllynä muistaakseni Rancilio rocky. Eli ns. heikommallakin laitteistolla voi saada huippulaatua ja päinvastoin.

-Mikko-
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2009, 09:10:59 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #2 : Heinäkuu 07, 2009, 11:18:02 ap »

Eli en ehkä käyttäisi kuvailemaasi menetelmää juuri muuhun kuin kauniiden espressokoneiden ihailuun :) Kahvilat joista saa hyvää espressoa perustuvat hyvin koulutettuihin työntekijöihin, ei hyviin laitteisiin. Tottakai hyvät laitteet helpottavat huippulaadun saavuttamista.

Kyllä kyllä, minulla taisi käydä hyvä tuuri kun hyviksi kehutuista paikoista sain hyvää kahvia ja vähemmän kehutuista kehnompaa. Parempi toki näin päin :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2009, 09:11:11 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #3 : Heinäkuu 07, 2009, 11:26:02 ap »

Kyllä kyllä, minulla taisi käydä hyvä tuuri kun hyviksi kehutuista paikoista sain hyvää kahvia ja vähemmän kehutuista kehnompaa. Parempi toki näin päin :)

Tottakai näinhän sen kuuluisikin mennä. Mutta pointini oli se, että ainoastaan muutamassa paikassa Helsingissä panostetaan henkilökunnan koulutukseen ja lähes poikkeuksetta nämä kahvilat erottuvat edukseen kahvinlaadussa. Huippuluokan laitteistoja löytyy monestakin eikä kahvinlaatu siitä huolimatta ole kummoinen.

-Mikko-
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2009, 09:11:26 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2009, 19:31:36 ip »

Ei muuten välttämättä ole edes siitä koulutuksesta kiinni. Ulrikan kanssa juttelin taannoin, ja kävi ilmi että muutamassa kuraa tarjoilleessa kahvilassa henkilökunta on Kaffecentralenin kouluttamaa. Mutta jos ei henkilökunnalla ole motivaatiota, niin on aivan sama, montako tuntia alan huiput heitä kouluttavat.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2009, 09:11:50 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #5 : Heinäkuu 07, 2009, 19:55:06 ip »

Ja se yleinen ongelma lienee myös että jos vaikka henkilöstö kerran vuodessa tai kahdessa saisikin alan huippujen vetämän koulutuksen, niin sitten ei pidetä porukasta kiinni. Jengi vaihtuu - puolen vuoden päästä taas kukaan ei tiedä mistään mitään ja kahvi on taas ihan kamalaa kuraa. Hyvissäkin paikoissa huomaa nopeasti kenen valmistaman kahvin juo mieluiten (tai jättää juomatta)...

T. Teme
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2009, 09:12:02 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2009, 20:16:18 ip »

Ei muuten välttämättä ole edes siitä koulutuksesta kiinni. Ulrikan kanssa juttelin taannoin, ja kävi ilmi että muutamassa kuraa tarjoilleessa kahvilassa henkilökunta on Kaffecentralenin kouluttamaa. Mutta jos ei henkilökunnalla ole motivaatiota, niin on aivan sama, montako tuntia alan huiput heitä kouluttavat.

Onhan se noinkin, mutta jos kc:n perus koulutusilta on sen parisen tuntia, niin ei siinä ajassa kovin kummoisia asioita ehdi opettamaan. Jenkkilästä löytyy kahviloita joissa ei uutta työntekijää päästetä tekemään juomaa alusta loppuun asiakkaalle ennen kuin on puolisen vuotta treenannut ja tehnyt kahvilan aputöitä.

Mutta onhan se tosiaan asenteesta kiinni, niin työntekijöiden kuin kahvilan esimiestenkin puolelta.

-Mikko-
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2009, 09:12:13 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu

Lotta

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #7 : Heinäkuu 07, 2009, 20:28:51 ip »

No niin, palatakseni aiheeseen  ;) kävin tutkailemassa Vendorin sivuja, mutten sieltä kyllä löytänyt tuota Oscaria, muita Simonelleja kyllä. Taidanpa pirauttaa sinne huomenna ja kysellä lisää. Jos tuo kone kerta olisi lämpötilojen suhteen vähän stabiilimpi ja hintakaan ei ihan niin paha kuin alkuun luulin, niin sittenhän sitä voisi vakavissaan harkita. Tosin sellaista ajattelin vielä kysäistä teiltä, että onkohan tuota Silviaa mahdollista ostaa uutena, mutta niin että myyjäliike lisäisi siihen tuon PIDin? Silviastahan on tullut uusi malli, joten sitä ei välttämättä vielä löydä käytettynä tuon PIDin kanssa.

Tuo myllyasia edelleen hieman askarruttaa. Varion lisäksi samassa hintaluokassa olisi ilmeisesti myös Minimoka, Rocky ja Compak K3 Touch. Liekö näillä sitten isompia eroja keskenään?!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2009, 09:12:25 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #8 : Heinäkuu 07, 2009, 20:34:14 ip »

Onhan se noinkin, mutta jos kc:n perus koulutusilta on sen parisen tuntia, niin ei siinä ajassa kovin kummoisia asioita ehdi opettamaan. Jenkkilästä löytyy kahviloita joissa ei uutta työntekijää päästetä tekemään juomaa alusta loppuun asiakkaalle ennen kuin on puolisen vuotta treenannut ja tehnyt kahvilan aputöitä.

Tosin tässä on se ero, että Suomessa ei todellisia matalapalkkaduunien tekijöitä oikein löydy. Esim. Jenkeissä on sosiaaliturvan puutteiden vuoksi joskus pakko ottaa vastaan huonompikin duuni, Suomessa ei... Enkä nyt tällä tarkoita, että kahviladuunarit hirmuisesti tienaisivat.

Sama on nähtävillä vaikkapa parturi-kampaamoissa; Suomessa sama ammattilainen niin värjää kuin leikkaa kuin lakaisee hiukset lattialta asiakkaan jälkeen... Eipä tuollaista Etelä- tai Keski-Europpassa juurikaan näe, koska sisääntuloduuni on lattian lakaisu ;)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2009, 09:12:37 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #9 : Heinäkuu 07, 2009, 21:46:45 ip »

Tosin tässä on se ero, että Suomessa ei todellisia matalapalkkaduunien tekijöitä oikein löydy. Esim. Jenkeissä on sosiaaliturvan puutteiden vuoksi joskus pakko ottaa vastaan huonompikin duuni, Suomessa ei... Enkä nyt tällä tarkoita, että kahviladuunarit hirmuisesti tienaisivat.


Mutta miksi tuhota ammattilaisten motivaatio päästämällä harjoittelijat heti ensimmäisenä päivänä "oikeisiin töihin", kun harjoitteluajan palkkakin mahdollistaisi kunnollisen perehdyttämisen kahvilan töihin ja tekemään kahvia oikeaoppisesti. Jos kahvista halutaan laadukasta se vaatii myös sen, että hyväksytään ettei kahvin valmistus ole triviaalitehtävä, josta jokainen selviää ilman sen kummempaa harjoittelua.

Tosin asiakkaat ostavat, kassakone kilisee ja omistaja on tyytyväinen, miksi siis muuttaa käytäntöjä :(

Laadun määritelmähän on, "että tehdään niin kuin on sovittu". Onhan tietty tasalaatuisuuden nimissä parempi, että saa aina kuraa kuin, että joskus saa hyvää ja joskus ei.

Lainaus
Sama on nähtävillä vaikkapa parturi-kampaamoissa; Suomessa sama ammattilainen niin värjää kuin leikkaa kuin lakaisee hiukset lattialta asiakkaan jälkeen... Eipä tuollaista Etelä- tai Keski-Europpassa juurikaan näe, koska sisääntuloduuni on lattian lakaisu  ;)

Olisiko kuitenkin kyseessä kulttuurisidonnainen ero. Jos palkkatasossa on eroa suomen hyväksi ammattilaisten palkoissa, niin miksi ihmeessä ammattilaisen aikaa kulutetaan toisarvoiseen. Toinen syy on varmastikin se, että täällä parturialalla yleinen käytäntö on vuokratuolit, eli saman liikkeen sisällä on useita yrittäjiä.

-Mikko-

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2009, 09:12:55 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu

Lada

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 110
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #10 : Heinäkuu 22, 2009, 12:10:36 ip »

Uskon ja omasta puolesta voin sanoa, että työntekijän mielenkiinnolla on suuri vaikutus laatuun. Ero henkilöllä joka on käynyt muutaman tunnin koulutuksen ja on kahvilassa "vaan töissä" sekä henkilöllä joka on oikeasti kiinnostunut siitä mitä tekee, on suuri. Itse koin valaistumisen yhden työkaverini kautta, joka kiinnostutti minut erikoiskahvien maailmaan. Hän opetti perusasiat, ei mitään sen suurempaa. Loput opettelin itse netistä ja kirjoista, koska minua kiinnosti ja halusin tehdä parempaa kahvia. Nyt koen tekeväni hyvää kahvia, en vielä mainiota, ja myös jonkinlainen latte art onnistuu, joita olen harjoitellut mm. youtuben avulla.

tuntuu, että suureen osaan kahviloista on ostettu hienot laitteet, mutta niiden oikeaoppiseen käyttöön ei ole panostettu. Porissa ollessani kävin ottamassa tuplaespresson vauhdittamaan jazzejani, ja kyseisessä ravintolassa sen saaminen kesti noin 7minuuttia, jonoa ei ollut laisinkaan. Työntekijä yritti upottaa sinkkukahvaan tuplamäärän kahvia ja ihmetteli miksei homma pelaa?! kahden yrityksen jälkeen toinen työntekijä tuli apuun ja teki juotavan kahvin ja pääsin jatkamaan matkaani.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2009, 13:20:45 ip kirjoittanut Lada »
Kirjattu

lauril

  • Vieras
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #11 : Heinäkuu 22, 2009, 17:46:28 ip »

Porissa ollessani kävin ottamassa tuplaespresson vauhdittamaan jazzejani, ja kyseisessä ravintolassa sen saaminen kesti noin 7minuuttia, jonoa ei ollut laisinkaan. Työntekijä yritti upottaa sinkkukahvaan tuplamäärän kahvia ja ihmetteli miksei homma pelaa?! kahden yrityksen jälkeen toinen työntekijä tuli apuun ja teki juotavan kahvin ja pääsin jatkamaan matkaani.

Kokemuksien vertaamiseksi kiinnostaisi, että kävitkö Cafe Solossa vai Mum'sissa? Mum'sista olen itse saanut vähintäänkin hyviä cappuccinoja ja espressoja, mutta Solo tuntuu olevan "trendikäs" ja hutkaisevan kahvan myllystä koneeseen. Taitavat itse kouluttaa työtekijät, mutta kovin hukkaan tuntuu Reneka Atalante ainakin Eetunaukion konttorissa menevän.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2009, 20:41:58 ip »

Uskon ja omasta puolesta voin sanoa, että työntekijän mielenkiinnolla on suuri vaikutus laatuun. Ero henkilöllä joka on käynyt muutaman tunnin koulutuksen ja on kahvilassa "vaan töissä" sekä henkilöllä joka on oikeasti kiinnostunut siitä mitä tekee, on suuri. Itse koin valaistumisen yhden työkaverini kautta, joka kiinnostutti minut erikoiskahvien maailmaan. Hän opetti perusasiat, ei mitään sen suurempaa. Loput opettelin itse netistä ja kirjoista, koska minua kiinnosti ja halusin tehdä parempaa kahvia. Nyt koen tekeväni hyvää kahvia, en vielä mainiota, ja myös jonkinlainen latte art onnistuu, joita olen harjoitellut mm. youtuben avulla.

Olen ehdottomasti samaa mieltä. Asiastaan aidosti innostuneen baristan puuhaa on ilo seurata. Ja on hienoa että olet kokenut tuon "valaistumisen". Sitä kautta ne baristamestaritkin ovat joskus tulleet :)

T. Teme
Kirjattu

Lada

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 110
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #13 : Heinäkuu 23, 2009, 12:08:36 ip »

Kokemuksien vertaamiseksi kiinnostaisi, että kävitkö Cafe Solossa vai Mum'sissa? Mum'sista olen itse saanut vähintäänkin hyviä cappuccinoja ja espressoja, mutta Solo tuntuu olevan "trendikäs" ja hutkaisevan kahvan myllystä koneeseen. Taitavat itse kouluttaa työtekijät, mutta kovin hukkaan tuntuu Reneka Atalante ainakin Eetunaukion konttorissa menevän.
En muista nimeä. Lähdin sieltä jazzkadulta etsimään paikkaa josta espressoa saisi, koska sieltä ei tuntunut löytyvän, ja menin ensimmäiseen paikkaan joka tuli vastaan. Vieras kaupunki, niin ei tiennyt mihin mennä.


Senkin voi vielä todeta, että myös kahvilan johdon tulisi panostaa kahvin laatuun, jos itseään kehtaa kahvilaksi kutsua tai jos edes erikoiskahveja kehtaa myydä. Mm. valitsemalla oikean henkilön oikeaan tehtävään, motivoimalla, kouluttamalla, jne. Eri juttu on, että löytääkö henkilöä joka asia kiinnostaisi sen verran, että hommasta tulisi jotain.

Ja vielä. Näen myös asiakkaissa hieman "vikaa". Suomessa on paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä millainen espresson tai cappuchinon tulisi olla. He tilaavat sen ja saavat kauheeta litkua verrattuna siihen mitä pitäisi/voisi saada, mutta ovat tyytyväisiä, koska luulevat, että tällaista se on. Tämän takia myös palautteen anto henkilökunnalle uupuu. Tämä on huonoksi erikoiskahvi"alalle", koska jos ihmiset miettivät, että cappuchino on vetistä maitoa, niin ostavatko he kauhean innoissaan enää kyseistä kahvia, edes muualta, vai tyytyvätkö juhla mokkaan?!

Pitäisi olla jokin erikoiskahvienystävät seura joka myöntää kahviloille "sertifikaatteja" tai "täältä saa laadukasta kahvia" -tarroja kahviloiden oviin/ikkunoihin. Kahvilat voisivat tehdä ilmoituksen halustaan tähän, ja seura tekisi täsmäiskuja valeasiakkaana kyseisiin kahviloihin, ja hyvän kahvin kahvilat saisivat kyseisiä osoituksia. Näin asiakkaat tietäisivät mistä saa hyvää kahvia, ja näin myös muut kahvilat alkaisivat panostamaan laatuunsa.
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Kahviloiden hlökunnan koulutus
« Vastaus #14 : Heinäkuu 23, 2009, 21:47:05 ip »

Ja vielä. Näen myös asiakkaissa hieman "vikaa". Suomessa on paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä millainen espresson tai cappuchinon tulisi olla. He tilaavat sen ja saavat kauheeta litkua verrattuna siihen mitä pitäisi/voisi saada, mutta ovat tyytyväisiä, koska luulevat, että tällaista se on. Tämän takia myös palautteen anto henkilökunnalle uupuu. Tämä on huonoksi erikoiskahvi"alalle", koska jos ihmiset miettivät, että cappuchino on vetistä maitoa, niin ostavatko he kauhean innoissaan enää kyseistä kahvia, edes muualta, vai tyytyvätkö juhla mokkaan?!

Mielestäni asiakkaan ei pitäisi joutua tilanteeseen, jossa pitää selata nettiä löytääkseen esimerkin hyvästä kahvista, kyllä sen tulisi löytyä laadukkaan oloisista kahviloista. Ei riitä, että kaupungista löytyy yksi tai kaksi kahvilaa joissa järjestään saa oikeaoppisesti tehtyjä kahveja.

Pitäisi olla jokin erikoiskahvienystävät seura joka myöntää kahviloille "sertifikaatteja" tai "täältä saa laadukasta kahvia" -tarroja kahviloiden oviin/ikkunoihin. Kahvilat voisivat tehdä ilmoituksen halustaan tähän, ja seura tekisi täsmäiskuja valeasiakkaana kyseisiin kahviloihin, ja hyvän kahvin kahvilat saisivat kyseisiä osoituksia. Näin asiakkaat tietäisivät mistä saa hyvää kahvia, ja näin myös muut kahvilat alkaisivat panostamaan laatuunsa.

Eiköhän riittävän hyvänä laatumerkkinä voi pitää scae:n jäsenyyttä. Katso valitettavan lyhyt jäsenlista scae.fi sivulta ja muuta mielessäsi Juhani Haahti tarkoittamaan Café Artia ja Roman Kolpaktsi Café Ursulaa. Tietty onhan niitä muitakin laadukkaita paikkoja...

-Mikko-
Kirjattu