Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Titaanien taistelu  (Luettu 53346 kertaa)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Titaanien taistelu
« : Heinäkuu 04, 2009, 11:58:15 ap »

Jaoin aiheen alkuperäisestä Versalab M3 ketjusta, koska tämä keskustelu meni  kuitenkin hiukan ohi aiheen / laajemmaksi...

...

Tämän varsin nopean, ja ei-ihan-niin-totaalianalyyttisen testailun perusteella järjestys meni puhtaasti hintaluokan mukaan, eli Versa oli selkeä ykkönen, Zasse kakkonen ja, kuinkas muutenkaan, Kurps viimeinen.

...

Mielenkiintoisia kokemuksia. Itsekin olen tosiaan ollut tuosta Versasta kiinnostunut ja nyt kun päätin kuitenkin hankkia Mazzer Robur E:n, niin voisi olla kiva järjestää pienimuotoinen "titaanien taistelu" - eli 2-4 kovaa myllyä vastakkain. Ainakin Versalab ja Robur voisi sopia tähän kuvioon. Lisäksi voisi olla kiinnostavaa saada Mahlkönig K30 ja Anfim Super Caimano tai jotain vastaavaa mukaan. Ihan vaan idea...

T. Teme
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2009, 09:02:15 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Titaanien taistelu
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2009, 14:22:55 ip »

Mielenkiintoisia kokemuksia. Itsekin olen tosiaan ollut tuosta Versasta kiinnostunut ja nyt kun päätin kuitenkin hankkia Mazzer Robur E:n, niin voisi olla kiva järjestää pienimuotoinen "titaanien taistelu" - eli 2-4 kovaa myllyä vastakkain. Ainakin Versalab ja Robur voisi sopia tähän kuvioon. Lisäksi voisi olla kiinnostavaa saada Mahlkönig K30 ja Anfim Super Caimano tai jotain vastaavaa mukaan. Ihan vaan idea...

T. Teme

Kuulostaa mainiolta suunnitelmalta :) Mun Anfimin saa kyllä, jos sijaintina on pk-seutu tai kyyti järjestyy muuten.

 btw, olisi mielenkiintoista kokeilla vaikuttaako Anfimin titaaniterät kahvin laatuun vai onko kyseessä ainoastaan vaihtoväliin vaikuttava asia. Harmi vaan tälläistä testiä ei kyllä pysty toteuttamaan, koska titaaniteräistä Anfimia ei taida Suomesta löytyä.

-Mikkko-
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Titaanien taistelu
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2009, 14:00:37 ip »

Jep. Tilaisuus voisi olla vaikka meillä ja kyyti saataisiin varmaan onnistumaan.

Noista titaaniteristä on tosiaan vaikea sanoa. Onkohan terissä sama profiili? Ja työstön/viimeistelyn laatukin saattaa olla erilainen varsinkin jos terät ostetaan eri alihankkijoilta (vai tekeeköhän Anfim nuo terät itse?). Ihan kylmiltään veikkaisin kuitenkin että niissä on muutakin eroa kuin vaihtoväli (onko ero merkittävä, siihen en osaakaan sitten sanoa mitään :)).

T. Teme
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Titaanien taistelu
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2009, 14:50:33 ip »

Kyselin myllyä ostaessa noista titaaniteristä ja Coffeehitin mukaan niissä ei olisi muuta eroa kuin kestävyys. Mutta haluttaisi kyllä todeta sama asia itsekin :) Tosin pienetkin erot voivat tuoda isoja makueroja, joten jo pelkkä titaanipinnan pienempi kitka saattaisi olla merkityksellinen.

Koska ajattelit testiä tehdä? Itselle sopii kyllä vasta syksymmällä kun lähdetään ensi viikolla vähän pidemmälle reissulle...

-Mikko-
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Titaanien taistelu
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2009, 20:32:21 ip »

Koska ajattelit testiä tehdä? Itselle sopii kyllä vasta syksymmällä kun lähdetään ensi viikolla vähän pidemmälle reissulle...

Temen kannattaa ajaa Robur-E sisään kunnolla ennen vertailutestejä - ks. Nick Chon Twitter viesti.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Titaanien taistelu
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2009, 10:02:49 ap »

Koska ajattelit testiä tehdä? Itselle sopii kyllä vasta syksymmällä kun lähdetään ensi viikolla vähän pidemmälle reissulle...

Minulle sopisi hyvin esim elokuun toisella viikolla. Onko liian aikaisin? Ja onko foorumilla muita kiinnostuneita? Kyllä tänne isompikin porukka mahtuu, mutta ajattelin että käytännön syistä (jos pääideana on testailla ja vertailla niitä myllyjä) esim 6 henkilöä voisi olla sellainen sopivan kokoinen porukka. Myllyjen omistajat etusijalla.

Temen kannattaa ajaa Robur-E sisään kunnolla ennen vertailutestejä - ks. Nick Chon Twitter viesti.

Jep. Olen yrittänyt pistää jemmaan vanhaksi jääneitä papuja, lahjaksi saatuja papuja joita on maistettu (mutta todettu juomakelvottomiksi) jne joita tarkoitus käyttää sisäänajoon. Lahjoituksia otetaan toki vastaan, koska lähellekään jossain mainittua sisäänajoon tarvittavaa sataa kiloa ei vielä ole kasassa  :)

T. Teme
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2009, 10:11:08 ap kirjoittanut Teme »
Kirjattu

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Titaanien taistelu
« Vastaus #6 : Heinäkuu 06, 2009, 10:08:41 ap »

Olen ehdottomasti kiinnostunut, voisin ottaa Varion riviin mukaan, jos olen saanut sen ja mahtuu riviin.
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Titaanien taistelu
« Vastaus #7 : Heinäkuu 06, 2009, 10:11:21 ap »

Minulle sopisi hyvin esim elokuun toisella viikolla. Onko liian aikaisin? Ja onko foorumilla muita kiinnostuneita? Kyllä tänne isompikin porukka mahtuu, mutta ajattelin että käytännön syistä (jos pääideana on testailla ja vertailla niitä myllyjä) esim 6 henkilöä voisi olla sellainen sopivan kokoinen porukka. Myllyjen omistajat etusijalla.

No kyllähän tuollainen tilaisuus aina kiinnostaa. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Titaanien taistelu
« Vastaus #8 : Heinäkuu 06, 2009, 12:16:41 ip »

Minulle sopisi hyvin esim elokuun toisella viikolla. Onko liian aikaisin?

Itse olen toivottavasti tuolloin vielä merellä... Jos nyt saisi vaan paatin takaisin veteen.

Lainaus
Jep. Olen yrittänyt pistää jemmaan vanhaksi jääneitä papuja, lahjaksi saatuja papuja joita on maistettu (mutta todettu juomakelvottomiksi) jne joita tarkoitus käyttää sisäänajoon. Lahjoituksia otetaan toki vastaan, koska lähellekään jossain mainittua sisäänajoon tarvittavaa sataa kiloa ei vielä ole kasassa  :)

Oletko harkinnut ottaa yhteyttä vaikkapa kaffaan tai cafetoriaan josko heillä olisi epäonnistuneita paahtoja tai muita juomakelvottomia paahtoeriä tallessa?

-Mikko-
Kirjattu

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Titaanien taistelu
« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2009, 14:09:29 ip »

Minulle sopisi hyvin esim elokuun toisella viikolla. Onko liian aikaisin? Ja onko foorumilla muita kiinnostuneita? Kyllä tänne isompikin porukka mahtuu, mutta ajattelin että käytännön syistä (jos pääideana on testailla ja vertailla niitä myllyjä) esim 6 henkilöä voisi olla sellainen sopivan kokoinen porukka. Myllyjen omistajat etusijalla.


Mä olen mielelläni mukana ja voin tuoda Temen vanhan K30:n kotiseutumatkalle... :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2009, 14:54:30 ip kirjoittanut razzatta »
Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Titaanien taistelu
« Vastaus #10 : Heinäkuu 06, 2009, 20:41:55 ip »

Oletko harkinnut ottaa yhteyttä vaikkapa kaffaan tai cafetoriaan josko heillä olisi epäonnistuneita paahtoja tai muita juomakelvottomia paahtoeriä tallessa?

Kannattaa tosiaan kysäistä tuota. Ainakin Squaremilellä oli hyllyjen alla pari saavillista tällaisia.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Titaanien taistelu
« Vastaus #11 : Heinäkuu 06, 2009, 21:45:17 ip »

Oletko harkinnut ottaa yhteyttä vaikkapa kaffaan tai cafetoriaan josko heillä olisi epäonnistuneita paahtoja tai muita juomakelvottomia paahtoeriä tallessa?

Hyvä idea! Eipä ollut tullut mieleen.

T. Teme
Kirjattu

vipe

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 57
Titaanien taistelu
« Vastaus #12 : Heinäkuu 07, 2009, 23:25:43 ip »

Mielenkiintoisia kokemuksia. Itsekin olen tosiaan ollut tuosta Versasta kiinnostunut ja nyt kun päätin kuitenkin hankkia Mazzer Robur E:n, niin voisi olla kiva järjestää pienimuotoinen "titaanien taistelu" - eli 2-4 kovaa myllyä vastakkain.

Jeps, mukana ollaan. Minua kiinnostaa erityisesti vertailu Roburiin - jo senkin takia että alkuperäisessä titaanitaistossa sitä käytettiin referenssinä. Schulmanin "bad pour day" kohteli Versaa aika kaltoin, joten kiinnostus uusintaotteluun on kova.

Minulle sopisi hyvin esim elokuun toisella viikolla. Onko liian aikaisin? Ja onko foorumilla muita kiinnostuneita? Kyllä tänne isompikin porukka mahtuu, mutta ajattelin että käytännön syistä (jos pääideana on testailla ja vertailla niitä myllyjä) esim 6 henkilöä voisi olla sellainen sopivan kokoinen porukka. Myllyjen omistajat etusijalla.

Elokuu sopii hyvin. Syyskuussa en välttämättä ole maisemissa: Yritän ängetä muutaman viikon komennukselle Englantiin.  8)

Koska muuten odotat myllyäsi saapuvaksi?

Minäkin pitäisin porukan & myllymäärän kohtalaisen pienenä. Muutoin maistelu-urakasta tulee helposti turhan iso. Jos esim teemme titaaniprojektin tapaan 4 tuplaa / mylly + kalibrointishotit, neljännen myllyn kohdalla voi maistelijan kieli olla jo aika rullalla.

Henk. koht. kiinnostaisi kokeilla ainakin paria eri annoskokoa. Samoin kahta hiukan erilailla käyttäytyvää papua/sekoitusta voisi olla mielenkiintoista verrata. Tuosta jo tulikin se neljä shottia.

Vipe
Kirjattu
Brewtus II + Versalab M3

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #13 : Heinäkuu 08, 2009, 09:06:13 ap »

Jeps, mukana ollaan. Minua kiinnostaa erityisesti vertailu Roburiin...

Hieno juttu!

Koska muuten odotat myllyäsi saapuvaksi?

Heinäkuun 15. on sovittu espressolutionsin Reinholdin kanssa targetiksi. Tänään myllyn pitäisi lähteä Mazzerilta. Odottelen vahvistusta ja tracking -numeroa. Veikkaan että Itävallan pää pitää kiinni aikatauluista - toivotaan että Italia (=Mazzer) tekee saman...

T. Teme
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Titaanien taistelu
« Vastaus #14 : Heinäkuu 24, 2009, 23:20:56 ip »

Uusi mylly siis saapunut: linkki

Nyt tarvittaisiin vahvistus. Mitkä myllyt olisivat paikalla elokuun 14. meikäläisen kämpillä Vantaalla järjestettävässä tilaisuudessa?

Mielestäni pitäisi siis saada kasaan 3-4 myllyä ja testin voisi tehdä sokkotestinä. Maistajia voisi olla 4 kpl. Alustavasti ainakin yksi kahvialan huippumaistaja olisi halukas osallistumaan ja kysyn mielelläni myös muita alan ammattilaisia mukaan jos kaikille sopii ja jos haluamme tehdä tästä virallisemman/tieteellisemmän vertailun. Myllyn omistajien ja maistajien/baristan ei siis välttämättä tarvitse olla samat henkilöt.

Myllyjen jauhatuksesta voidaan myös ottaa jauhatunäyteet kun ne on asetettu jauhatukselta siihen, että esim samalla annoskoolla saadaan samalla kahvilla samassa ajassa samoilla koneen säädoillä tilavuudeltaan samankokoinen shotti. Eli jos jollakulla on mahdollisuus makutestin jälkeen analysoida jauhatusnäytteet myös tieteellisesti niin tästä voisi saada ihan mielenkiintoista (lisä)infoa ja vahvistusta makunystyröille.

Tulisiko muita realistisesti toteutettavasti olevia asioita/parametreja mieleen? Olisiko muuten joku foorumilainen halukas toimimaan tilaisuuden kuvaajana?

Osallistuvan porukan pitäsin mielellään kooltaan max kymmenessä henkilössä ja maistajat siis neljässä, jotta saadaan homma kontrolloidusti toteutettua.

T. Teme
Kirjattu