Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä  (Luettu 30232 kertaa)

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #15 : Kesäkuu 26, 2014, 09:43:44 ap »

Itse nostan mutterin pois liedeltä siinä kohtaa, kun ensimmäiset pulpahdukset alkaa kuulua eli "kiehumisääni". Syyhän lienee se, että vesihöyryn lämpötila saattaa nousta yli 100 C asteen ja se ylös tullessaan kyllä polttaa kahvin. Tähtään siis mahdollisimman pieneen höyryn läpi tuloon. En nosta pannua pois levyltä heti, kun kahvia alkaa tulla läpi, mutta sammutan levyn silloin, jotta varsinainen lisälämmitys loppuu. Loput tulee läpi vanhalla lämmöllä ja, kun alkaa kuulua ensimmäiset kuplimiset niin pois kokonaan. Lämmitän myös veden etukäteen vedenkeittimellä.
Jää kyllä x määrää vettä aina pohjalle, mut ei 50 % kuitenkaan.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #16 : Kesäkuu 26, 2014, 12:25:50 ip »

Jos ja kun se putki ei ulotu pohjaan kiinni, niin putken ja pohjan välin verran luulisi jäävän alaosaan joka tapauksessa.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #17 : Kesäkuu 26, 2014, 13:39:04 ip »

Jos ja kun se putki ei ulotu pohjaan kiinni, niin putken ja pohjan välin verran luulisi jäävän alaosaan joka tapauksessa.

Kahdella eri mutterilla on minulla ainakin kyllä säiliö tyhjentynyt kokonaan jos sen silleen "perinteiseen tapaan" keittää, että antaa tyhjentyä. Jos nyt ei satunnaisia pisaroita lasketa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Rekotin

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #18 : Heinäkuu 15, 2016, 22:06:24 ip »

Moi,

Hyppään tähän ketjuun niin säästetään vähän luontoa sen sijaan, että kehittelen uuden, kaipa tämä ylös hyppää tämän myötä?

Joka tapauksessa, olen aika kasuaali kahvin- ja teenjuoja. Siis sellainen, joka ei tarvitse aina aaamuisin aamuteetä tai kahvia tai ravaa duunissa automaatilla. Tykkään molempien mausta ja juon niitä aina silloin tällöin.

Hommasin tuossa noin viikko sitten crema.fi:stä Bialettin moka expressin, kahvipapuja ja myllyn. Olen aina diggaillut siitä, että ei ole mikään kiire, joten ajatus siitä, että omat kahvit tekee vastajauhetuista pavuista ja että koko keittämisprosessi on vähän se juttu, oli se kiehtova puoli tässä.

No nythän niitä on keitelty. Tai ainakin yritelty. Olen katsellut vaikka mitä videota, lueskellut artikkeleita ja luulen tietäväni miten tuollainen mutteripannu toimii, mutta homma oikeastaan tiivistyy vielä yhteen ja samaan juttuun mihin kaipaisin Ristrettolaisilta apua:

...Kahvissani on nimittäin aina sellainen lievä vetinen maku.

Ajattelen, että tämä nyt on näitä meikän nyypäilyitä eikä mulla oikeastaan ole mitään hajua miltä mutteripannulla tehdyn kahvin tulisi maistua, mutta ihmisten kuvailuiden perusteilla ei tältä. En voi sanoa, että se olisi mitenkään vahvaa, tummaa tai mitenkään tukevaa. Olen tällä hetkellä harjoitellut Creman Colombialla ja vieressä on purkki Lucaffen 100% Arabicaa mitä en ole vielä testannut, mutta en jaksa uskoa että se nyt on ihan kahvin vika :)

Joka tapauksessa, se mitä teen:
1. Kiehautan kuumat vedet pannussa ja samalla jauhan pavut - tuossa meikän myllyssä on settarit 1-10 välillä ja mitä isompi luku, sen isompaa palaa pukkaa. Olen kokeillut tuota 3:n ja 7:n välimaastossa ja selkeä erohan niissä on, mutta maussa on aina ollut tuo vetisyys.
2. Pistän murut sihtiin, en painele, en yli- tai alitäytä
3. Ruuvailen koko hoidon kiinni ja pistän Mokan pannulle. Meillä on tommonen normaali tasalevyinen liesi - levy on ollut jollain 6-7:lla (0-9), mutta olen tässäkin vaiheessa kokeillut vähän erilaisia, viimeksi tänään testasin pitämällä lieden jossain 4-5 tienoilla jolloin kesti pisimmän aikaa, että kahvia alkoi muodostumaan.

Jollain aikaisemmilla kokeiluilla olen testannut kovempia lämpöjä, silleen että kahvi alkaa miltei samantien tulemaan ja tarkkaillut aika haukkana sitä veden väriä ja sitä, ettei kahvia pulppuaisi tuolta suuttimesta hillittömällä vauhdilla. Joskus onnistuu, joskus ei, mutta erilaisia lämpöjä on siis kokeiltu ja haettu.

Lopputulos kuitenkin on, että kahvissa on aina ollut enemmän tai vähemmän vetinen alkumaku. En oikein keksi mikä tuohon nyt auttaa ja yksi asia mitä pohdin on tuo kuumennusaika. Kaikki videot joka paikassa näyttää miten tuo kahvi oikeasti alkaa tulla melkein samantien, mutta noita apinoimalla olen saanut vaan vetistä kahvia. Jossain threadissa muualla joku mainitsi, että yrittää saada kahvin tulemaan mahdollisimman hitaasti ja tuo on jotain mitä tänään vähän kokeilin, mutta voi olla, että mulla oli vieläkin liian kuumana toi. Jos nyt heittää pitää niin mulla siis kahvit on pannun yläosassa yleensä noin max 1-2 minuutin sisällä siitä kun pannu on laitettu liedelle ja pohjalle on aina jäänyt tilkka vettä.

Sori pitkästä viestistä, mutta kaipaisin tähän ehkä vähän vinkkiä ja kuinka kauan teillä yleensä kestää niiden herkkukahvien syntymiseen? Eikö toi vetisyys nyt meinaa sitä, että se vesi tulee siitä kahvin läpi liian nopeasti, mutta se tuntuu jotenkin hassulta kun kaikissa videoissa tää koko prosessi on aika pirun nopea. Yksi inspiraationi tähän juttuun on tämä vanhempi artikkeli: http://ruoka.ts.fi/jutut/mutteripannukahvia-baristan-tapaan/ joka saa tuon itse valmistusprosessin tuntumaan todella nopealta, joten ajatus siitä, että sitä lämpöä himmailisi todella pitkään tuntuu jotenkin epäloogiselta.

Kiitos!
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #19 : Heinäkuu 15, 2016, 23:21:18 ip »

Ensihätiin tulisi mieleen, että jos kahvi on vetistä, niin kannattaa vähentää veden määrää...
Tai lisätä kahvin määrää, jos vielä mahtuu.

Voi toki olla, että se mitä haet, on maultaan vahvempi tummempipaahtoinen papu (mitä en mielelläni suosittelisi, mutta jos se nyt on se mitä haetaan...)? Niitähän italiaanot käsittääkseni muttereilla vääntelevät.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #20 : Heinäkuu 15, 2016, 23:36:14 ip »

Kun ei ole mitään tietoa myllystä tai minkälaista jauhatusta se tuottaa milläkin asetuksella, niin voisi myös veikata, että tulee yksinkertaisesti liian karkeaa purua tuolla kolmosellakin.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #21 : Heinäkuu 15, 2016, 23:37:40 ip »

Kävi mielessä pari mahdollista muuttujaa.
Jos vähän hienommalla karkeudella koittaisi, tai purujen kevyt taputtelu (ei tamppaus, mutta tiiviimmäksi).

Mitä eroa omaan tekniikkaani, niin en keitä vettä ensin. Laitan niin kuumaa kuin hanasta tulee, mutta en siis keitä. Laitan kuumalle liedelle ja lopetan siinä kolmen ja puolen minuutin kohdilla.

Monen kupin mutteri muuten sulla on? Itsellä kun on kuuden, niin sekin tekee kyllä jo aikaa.

Lukemani perusteella sulla tuntuisi olevan ihan oikea valmistustapa, ja vielä mr. Haahdin opein verestettynä ;)
Ehkä joisit mieluummin espressoa?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #22 : Heinäkuu 15, 2016, 23:47:41 ip »

Ehkä joisit mieluummin espressoa?

Niin, jos mutterikahvi ja espresso ovat vaihtoehtoina, niin kukapa ei mieluummin joisi espressoa?
Täältä löytyykin jokunen keskustelu aiheesta, millainen espressokeitin/mylly kannattaisi hankkia. ;D

Siitä on NIIN kauan (+10v), kun itse viimeksi keittelin mutterilla... että en ota kantaa johtuuko kahvin vetisyys tässä tapauksessa uuttumattomuudesta, vai väärästä annostelusuhteesta...

Kyllä tuo max 1-2min uutto muistikuvieni mukaan tuntuu aika nopealta, vaikka niihin aikoihin oli vielä kaasuliesi käytössä.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Rekotin

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #23 : Heinäkuu 16, 2016, 09:50:42 ap »

Lainaus
Ensihätiin tulisi mieleen, että jos kahvi on vetistä, niin kannattaa vähentää veden määrää...
Tai lisätä kahvin määrää, jos vielä mahtuu.

Hmm joo, eipä ole tullut mieleen, jotenkin seurasin tota venttiilin rajaan asti täyttöä kuin hai laivaa, mutta tuota voisi kokeilla.

Lainaus
Kun ei ole mitään tietoa myllystä tai minkälaista jauhatusta se tuottaa milläkin asetuksella, niin voisi myös veikata, että tulee yksinkertaisesti liian karkeaa purua tuolla kolmosellakin.

Jep, tähän on ollut hankala näyttää referenssiä. Jossain on jengi postaillut kuvia mittojen kanssa siitä minkäkokoista raetta oikein käytetään, jotkut taas käy kaupasta ostamassa valmiiksi myllytettyä referenssiksi :) Ei se tosiaan ikinä mitään hienoa ole ollut ja sanoisin, että raekoko on aina ollut jotain 1,5-2mm. Kokeilen vähän hienompana kun ei tuo mylly taida kuitenkaan ihan hiekaksi sitä muuttaa.

Lainaus
Monen kupin mutteri muuten sulla on? Itsellä kun on kuuden, niin sekin tekee kyllä jo aikaa.

Tosiaan tämä unohtui, kolmen kupin mutteri.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #24 : Heinäkuu 16, 2016, 10:16:11 ap »

Itse keitin kylässä valmiiksi jauhetusta kolme kertaa mutterilla ja tosiaan viimeinen kerta, kun laskin veden määrää molemmilla jatkokokeiluilla, oli paras. Olen täyttänyt sen veden vettiiliin saakka, mutta keskeytin uuton kesken keitämisen ja kaadoin kahvin kuppiin välissä. Se loppuvesi joka siihen kaadon jälkeen valui ei ollutkaan enää yhtä hyvää.

Noin yleisesti kahvin palaminen muuten aiheuttaa myös vetistä makua. Sen olen kauan sitten saanut aikaan mutterilla kun on liian hienoa jauhetta ollut keittimessä ja läpipuskeminen tuotti ongelmia. Samoin jos turkkilainen kahvi kiehuu kiehahtamisen sijaan, niin siihen tulee logiikan vastaisesti vetinen maku.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2016, 12:15:29 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Rekotin

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #25 : Heinäkuu 18, 2016, 18:55:51 ip »

Palaten tähän, jokusen kokeilun jälkeen.

Vähensin tuota veden määrää hyppysellisen ja testailin vähän erilämpöisillä vesillä. Jauhoin myös pykälän hienompaa (2-asetus) mikä näytti itseasiassa aika hyvältä. Samaten myös pistin nuo Lucaffen 100% arabica-pavut testiin ja jos nyt ei muuta niin ainakin noilla pavuilla tuli paljon maistuvampaa kahvia. Ensiryypyssä on edelleen sellainen pikkuriikkinen vesinen 'terä' eli mitenkään tuhdiksi ei tuota voi luonnehtia, mutta ei läheskään sellaista mitä tuo Creman Columbia. Testasin tuollakin, mutta en huomannut kamalaa eroa siihen mitä aiemmin sain tehtyä.

Kiehtovaahan tässä toki on se, että saatan tietämättäni sössiä näitä edelleen ihan reilulla kädellä, mutta kun en paremmastakaan tiedä :D
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #26 : Heinäkuu 18, 2016, 19:44:54 ip »


Vähensin tuota veden määrää hyppysellisen ja testailin vähän erilämpöisillä vesillä.

Tällä ei mutterissa suurta merkitystä ole, koska uutti tapahtuu vasta hyrystyneellä vedellä. Sen lämpimämmän vedenkoko ero on vain se, että kahvijauhe ei ehdi kuumeta niin paljoa veden lämpenemisen aikana.

Lainaus
Ensiryypyssä on edelleen sellainen pikkuriikkinen vesinen 'terä' eli mitenkään tuhdiksi ei tuota voi luonnehtia

henkilökohtaisesti tuo on aina itselleni ollut mutterin ongelma, että helposti tulee "vetisyyttä" siihen makuun. Sillä saattaa olla tekemistä mutterin liian korkean uuttolämpötilan kanssa, koska se on paljon pienemmässä mittakaavassa sama maku kun turkkilaisen kahvin keittää "yli". Tosin voin olla väärässäkin tässä, koska en mutteria oleoikeasti koskaan "ottanut haltuun".

Lainaus
Kiehtovaahan tässä toki on se, että saatan tietämättäni sössiä näitä edelleen ihan reilulla kädellä, mutta kun en paremmastakaan tiedä

Kyllä se ottaa se optimaalisen tekotavan löytyminen aikasan ja voi vaihdella pavuittainkin. Oikeastaan joka uuttotavallaloputonta etsimistä se hyvä asetus. Mitään muuta mittaria hyvyydelle kun ei ihan lopujen lopuksi ole kuin oma makuasisti.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #27 : Heinäkuu 18, 2016, 23:21:16 ip »

En ole muuten minäkään koskaan tainnut juoda "oikea oppista" mokkaa.
Tai ainakaan varma en ole asiasta, aina se on ollut enemmän poispäin musta, kuin nautintoa.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Cirya

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 65
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #28 : Heinäkuu 27, 2016, 00:58:18 ap »

Tällä ei mutterissa suurta merkitystä ole, koska uutti tapahtuu vasta hyrystyneellä vedellä. Sen lämpimämmän vedenkoko ero on vain se, että kahvijauhe ei ehdi kuumeta niin paljoa veden lämpenemisen aikana.

Tämä täytyy kyllä oikaista. Vesi voi saavuttaa kahvikakun jo 60-70 asteessa, jos sitä ei lämmitetä etukäteen. Höyryä alkaa muodostua boilerissa jo hyvissä ajoin ennen kiehumista ja vesi liikahtaa säiliöstä nousuputkeen tuon höyryn paineesta siinä lämpötilassa, missä se nyt sattuu olemaan sillä hetkellä kun painetta on riittävästi. Paine alkaa itse asiassa kasvaa merkittävästi vasta kun kahvikakku on ehtinyt turvota uuton aikana sen verran, että vesi ei siitä enää noin vain livahdakaan läpi. Veden esilämmityksellä voi näin varmistaa, että uuttolämpötila pysyy alusta lähtien riittävän ylhäällä, minkä huomaa kyllä maussa. Uuton loppuvaiheessa huidellaan toki sitten jo kiehumispisteen tuntumassa riippumatta lähtötilanteesta, mutta esilämmityksellä tuota "uuttoprofiilia" voi jonkin verran tasoittaa.

Hommaa on tutkittu ihan jopa vertaisarvioidussa tiedejulkaisussa joskus viime vuosikymmenen loppupuolella.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Aloittelija kysyy mutterista ja myllystä
« Vastaus #29 : Heinäkuu 27, 2016, 10:15:13 ap »


Veden esilämmityksellä voi näin varmistaa, että uuttolämpötila pysyy alusta lähtien riittävän ylhäällä, minkä huomaa kyllä maussa. Uuton loppuvaiheessa huidellaan toki sitten jo kiehumispisteen tuntumassa riippumatta lähtötilanteesta, mutta esilämmityksellä tuota "uuttoprofiilia" voi jonkin verran tasoittaa.

Aivan. Saattaisin tästä vetää sellaisen epä-empiirisen ja puhtaan arvauksen täyteläisen heiton, että siksi olen pätynyt lyhyisiin uuttoihin mutterilla. Voi tosin johtua paljon muustakin.

Turkkilaisessa kahvissa muuten on se jännä, että omien kokeilujeni perusteella ilmeisesti bosnialainen tapa, jossa purut laitetaan kiehuneeseen veteen on selvästi huompi kuin se turkkilainen jossa aloitetaan kylmästä. Voisi mahdollisesti olla parempi mokkapannussakin, vaikka täysin eri asia onkin. Lähinnä koska se liikaa kuumuus on sen mutterin oneglma kuitenkin. Toisaalta lyhyt ja riittävän kuuma uuto voi toki siinäkin lopulta olla parempi.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini