Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Annoksen koko  (Luettu 14560 kertaa)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Annoksen koko
« : Maaliskuu 10, 2007, 13:57:44 ip »

Tässä säikeessä mainitsemani artikkelin ja tämän keskustelun innoittamana olen testaillut nakufiltterin kanssa erikokoisia annoksia eri jauhatusasteilla. Uuttoajan, -paineen, - volyymin ja - lämpötilan pidin kokeissa vakiona.

Tuntuu siltä, että hiukan pienempi annos kahvia hienommalla jauhatuksella antaa helpommin tasaisen uuton. Isompi annos karkeammalla jauhatuksella kanavoituu huomattavan paljon helpommin.
 
Pienemmällä annoksella ja hienommalla jauhatuksella shotti tuntuu myös olevan hiukan makeampi, tosin sen koostumus/vartalo on aavistuksen ohuempi/hoikempi. Eli oma kokemukseni tuntuu olevan linjassa noiden mainitsemieni linkkien takan olevien havaintojen kanssa.

Isommalla annoksella helpommin tapahtuva kanavoituminen johtunee siitä ettei kahvilla sen joutuessa kosketukseen veden kanssa ole yhtä paljoa tilaa turvota. Toisaalta karkeampi jauhatus tarkoittaa isompaa hiutalekokoa, joka on vaikeampia saada yhtä tiiviksi kakuksi kuin hienommat hiukkaset (siis varsinkin jos nuo hiutaleet eivät pääse turpoamaan).

Pienemmällä annoksella on puolestaan tuo kahvikiekko on uuton jälkeen helposti hiukan vetisempi ja löysempi kuin "updosing"-tekniikka käyttäessä. Aikaisemmin olen siis käyttänyt tuota isompaa annosta ja nyt haen kultaista keskitietä...

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

T. Teme  
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2812
Vast:Annoksen koko
« Vastaus #1 : Maaliskuu 11, 2007, 22:02:32 ip »

Olen kokeillut myös ja ehkä juuri ja juuri havainnut saman lopputuloksen, eli että shotti on hieman kevyempi ja makeampi. Ongelma vaan on, että kun annostelen käsipelillä eikä filtterin reunan kaltaista tasausmerkkiä ole, niin annokset ovat olleet vähän vaihtelevia. Lisäksi kahvi on hankalampi tasoittaa kuuman filtterin sisällä, joka lisää vielä vaihtelua.

Jatkokehittelymielessä olen ajatellut askarrella pahvista sellaisen mitta- ja tasaustyökalun. Eli filtterin levyinen pahvinpala, jossa sitten levennys esim. 5 mm päässä eli mittaisi 5 mm filtterin reunaa alemmas. Siihen voisi myös ehkä tehdä pienen kuperuuden, jotta tasaus myötäilisi koneen uuttopään ja tampperin muotoja.

Sitä jäin myös miettimään, että millaisesta filtteristä Schulman puhuu. Ilmeisesti E61 - kun hänen koneensa viestien perusteella niitä ovat? Monissa nykykoneissa on kapeammat sihdit, joka on vähän päinvastaista kehitystä noihin havaintoihin verrattuna.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Annoksen koko
« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2007, 21:33:20 ip »

Lainaus käyttäjältä: akallio
Olen kokeillut myös ja ehkä juuri ja juuri havainnut saman lopputuloksen, eli että shotti on hieman kevyempi ja makeampi. Ongelma vaan on, että kun annostelen käsipelillä eikä filtterin reunan kaltaista tasausmerkkiä ole, niin annokset ovat olleet vähän vaihtelevia. Lisäksi kahvi on hankalampi tasoittaa kuuman filtterin sisällä, joka lisää vielä vaihtelua.

Olen myös huomannut, että jos haluaa ristrettoon niin paksun creman ettei sokeri siihen heti uppoa (parempi puolisko pitää sokerista kahvissaan), niin isompi annos toimii paremmin. Tämä johtunee siis siitä ettei kahvi pääse turpoamaan yhtä paljoa ja uuttopaine puskee kuppiin enemmän nopeammin uuttuvia kahviöljyjä ja kiinteitä ainesosia.

Pienemmälläkin annoksella saan kyllä tuon distribuution hoidettua ilman, että pitää päästä filtterin reunojen alapuolelle. Siitä on jonkin aikaa kun viimeksi mittasin annokseni koon muuten kuin silmämääräisesti ja tuntumalla. Olin tuolloin aika tasaisesti 18 gramman tuplassa. Pitänee tsekata vielä uudestaan missä tällä hetkellä mennään grammoissa...
 
Lainaus käyttäjältä: akallio
Jatkokehittelymielessä olen ajatellut askarrella pahvista sellaisen mitta- ja tasaustyökalun. Eli filtterin levyinen pahvinpala, jossa sitten levennys esim. 5 mm päässä eli mittaisi 5 mm filtterin reunaa alemmas. Siihen voisi myös ehkä tehdä pienen kuperuuden, jotta tasaus myötäilisi koneen uuttopään ja tampperin muotoja.

Kokeilin jokin aika sitten juuri tuollaisia annostelutyökaluja. Tai itse asiassa kyseessä oli kolmenkymmenen osan setti, jossa oli plexikappaleita tasaisesta todella kuperaan ja 28 eri asteista kuperaa siltä väliltä. Itse en kokenut niitä erityisen käytännöllisiksi. Etuina on ettei kahviin tarvitse koskea käsin ja tuo "pyyhkäisy" on aina sama (tai muutos siinä helposti kontrolloitavissa). Haittana puolestaan se, että mielestäni tämä työkalu ei auta itse kahvin distribuutiossa...

Lainaus käyttäjältä: akallio
Sitä jäin myös miettimään, että millaisesta filtteristä Schulman puhuu. Ilmeisesti E61 - kun hänen koneensa viestien perusteella niitä ovat? Monissa nykykoneissa on kapeammat sihdit, joka on vähän päinvastaista kehitystä noihin havaintoihin verrattuna.

Juu, Isomac Tea taitaa Jimillä olla. Jos oikein muistan, niin hän käyttää La Marzoccon normaalia tuplaa. Voin muistaa väärinkin.

T. Teme
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Annoksen koko
« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2007, 14:39:01 ip »

Home-Baristasta löytyy aiheeseen liittyvä (mielenkiintoinen) viestiketju.
Kirjattu