Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kännykkägallup  (Luettu 28236 kertaa)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #30 : Toukokuu 27, 2009, 21:10:56 ip »

Se on mielenkiintoinen ilmiö, että Applen käyttäjät usein kehuvat niitä vehkeitä enemmän kuin järjellä voi perustella ja ovat hyvin innokkaita suosittelemaan niitä muillekin. Olen usein miettinyt, mistä se voisi johtua. Applen suosio perustuu nähdäkseni tunnistettavaan muotoiluun ja taitavaan markkinointiin. Vehkeetkin ovat kyllä hyvälaatuisia, mutta eivät muiden valmistajien paremman pään mallistoa parempia. Kokonaisuuksien ja helppokäyttöisyyden painottaminenkin varmaan auttavat.

Omakohtaista Apple-kokemusta mulla ei ole kuin ipod nanosta. Ihan hyvin tehty vehje, mutta käyttöliittymässä on raivostuttava puute. Siinä kun keskeiset ohjaustoiminnot tehdään pyörittelemällä sormea sen kiekon päällä ja tämä ei onnistu hanskat kädessä, se kun perustuu sormenpään johtavuuteen. Pakko ottaa hanska kädestä että saa äänenvoimakkuutta säädettyä tai seuraavan podcastin soimaan. Käsittämätöntä on myös, ettei itse laitteessa ole mitään kiinnitysmahdollisuutta. Pakko ostaa erillinen kuori vain siksi, että sen saa kiinni kaulanauhaan. Tolkun suunnittelijahan piirtää tuon kokoluokan vehkeeseen kiinnityskorvan, mihin vakiomallisen kaulanauhan silmukan saa pujottaa. Liekö syy sitten muotoilun nostaminen käytettävyyden edelle vai puhdas rahastus, en tiedä.
Kirjattu

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #31 : Toukokuu 27, 2009, 21:59:39 ip »

Se on mielenkiintoinen ilmiö, että Applen käyttäjät usein kehuvat niitä vehkeitä enemmän kuin järjellä voi perustella ja ovat hyvin innokkaita suosittelemaan niitä muillekin. Olen usein miettinyt, mistä se voisi johtua. Applen suosio perustuu nähdäkseni tunnistettavaan muotoiluun ja taitavaan markkinointiin. Vehkeetkin ovat kyllä hyvälaatuisia, mutta eivät muiden valmistajien paremman pään mallistoa parempia. Kokonaisuuksien ja helppokäyttöisyyden painottaminenkin varmaan auttavat.

Omakohtaista Apple-kokemusta mulla ei ole kuin ipod nanosta. Ihan hyvin tehty vehje, mutta käyttöliittymässä on raivostuttava puute. Siinä kun keskeiset ohjaustoiminnot tehdään pyörittelemällä sormea sen kiekon päällä ja tämä ei onnistu hanskat kädessä, se kun perustuu sormenpään johtavuuteen. Pakko ottaa hanska kädestä että saa äänenvoimakkuutta säädettyä tai seuraavan podcastin soimaan. Käsittämätöntä on myös, ettei itse laitteessa ole mitään kiinnitysmahdollisuutta. Pakko ostaa erillinen kuori vain siksi, että sen saa kiinni kaulanauhaan. Tolkun suunnittelijahan piirtää tuon kokoluokan vehkeeseen kiinnityskorvan, mihin vakiomallisen kaulanauhan silmukan saa pujottaa. Liekö syy sitten muotoilun nostaminen käytettävyyden edelle vai puhdas rahastus, en tiedä.

Niin. Hyvähän se on että on erilaisia vaihtoehtoja. Itse maksan mielelläni hieman ekstraa laadusta ja preferoin ihmisystävällistä käyttöliittymää tai hivelevää designia.

Siksi osa meistä valitsee mieluummin 100 euron käsintehdyn ja uniikin puukahvaisen tampperin kuin 15 euron rosterisen ja tarkkuus-sorvatun, vaikka sitä ei varmasti voi mitenkään "järjellä perustella". Itse haaveilen myös vesijohto- ja viemäriliitäntäisestä espressokoneesta, enkä voi ainakaan espresson maulla enkä välttämättä tankin täyttämiseen kuluvalla ajallakaan perustella upgradeen todennäköisesti kuuluvaa satojen eurojen marginaalia. Samoin Versalabin, Mahlkönig K30:n tai GS3:n hankintaa kotikäyttöön on aika vaikea "perustella järjellä".

Automaattivaihteisen uuden Mersun ja Vehon huoltosopimuksen "oleelliset ominaisuudet" varmasti saa erilaisissa ja halvemmissa (kuin myös kalliimmissa) paketeissa. Joku varmasti tykkää keppivaihteisesta japanilaisesta enemmän ja vieläpä hyvin perusteluin...

Tiedän myös olevani kärsimätön ja vihaavani sitä jos tuhlaan omaa tai yrityksen aikaa siihen, kun laitteet eivät toimi niin kuin pitäisi. Se tulee myös helposti tosi kalliiksi.

Omat ja lähipiirin kokemukset Apple tuotteiden kanssa ovat olleet paljon miellyttävämpiä kuin PC-koneiden kanssa - siksi suosimme Applea.

Tämä ei siis välttämättä tarkoita, että Apple olisi "parempi" kuin joku toinen vaihtoehto, mutta kyllä se itseni ja monen kollegani mielestä maksaa itsensä käyttöystävällisyyden muodossa hyvin äkkiä takaisin.

Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #32 : Toukokuu 27, 2009, 22:04:24 ip »


Se on mielenkiintoinen ilmiö, että Applen käyttäjät usein kehuvat niitä vehkeitä enemmän kuin järjellä voi perustella ja ovat hyvin innokkaita suosittelemaan niitä muillekin. Olen usein miettinyt, mistä se voisi johtua. Applen suosio perustuu nähdäkseni tunnistettavaan muotoiluun ja taitavaan markkinointiin. Vehkeetkin ovat kyllä hyvälaatuisia, mutta eivät muiden valmistajien paremman pään mallistoa parempia. Kokonaisuuksien ja helppokäyttöisyyden painottaminenkin varmaan auttavat.

Juuri näin. Hyvin muotoiltua ja taitavasti muotoiltua. Laatukin on hyvää, ainakin iloisella 1990-luvulla rahtivalmistaja Solectron kokosi mäccejä IBM:n komponenteista...

Katselin tutussa toimistossa mäccikansaa. Samalla seurasin yhtä, uutta mäccikäyttäjää, joka oli ostanut koneensa, kun kaverit neuvoivat ("hyvännäköinen ja helppokäyttöinen"). Helppokäyttöisyyttä oli useat tunnit helppari-puhelimessa, kun liityttiin firman verkkoon (3-päivän projekti), saatiin firman printteri kiinni (2 päivän projekti), opittiin käyttämään ja tulostamaan firman dokumenttikannassa olevia pohjia (4 päivän projekti), jne. Silloin oivalsin omasta mielestäni jotain tärkeää: Apple-käyttäjät ovat yhteisö. Kun jaat uskon ja arvot, niin elämä on helppoa. Kun käytätä juuri sitä taulukkolaskentaa, teksturia, yms, jota Apple "käskee", kaikki toimii. Käytät myös niitä skannereita, printtereitä, yms, jotka  Apple "hyväksyy", jne... Kaikki toimii helposti, ei tarvitse pohtia mitään. Mutta auta armias, jos rupeat kerettiläiseksi. Ryhdyt himoitsemaan vieraita sovelluksia, haluatkin toisenlaisen printterin, tms. Silloin Pyhä Omena rankaisee sinua vääräuskoisuudesta ja kaataa kottikärryllisen vaikeuksia niskaasi.

Lopputulema oli onnellinen: Mäccitoimisto käyttää edelleenkin mäccejä ja porukka on tyytyväinen. Tuo urhea taistelija luopui mäcistään ja osti PC:n. Sitten saimme riesaksi saakka kuulla, miten "PC on niin helppo...". Joskus käy noinkin päin. Mäcin viihde-ominaisuuksia, musiikin kuuntelua ja sen sellaista hän tosin kaipasi.

Kirjattu

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #33 : Toukokuu 27, 2009, 22:13:30 ip »

Juuri näin. Hyvin muotoiltua ja taitavasti muotoiltua. Laatukin on hyvää, ainakin iloisella 1990-luvulla rahtivalmistaja Solectron kokosi mäccejä IBM:n komponenteista...

Katselin tutussa toimistossa mäccikansaa. Samalla seurasin yhtä, uutta mäccikäyttäjää, joka oli ostanut koneensa, kun kaverit neuvoivat ("hyvännäköinen ja helppokäyttöinen"). Helppokäyttöisyyttä oli useat tunnit helppari-puhelimessa, kun liityttiin firman verkkoon (3-päivän projekti), saatiin firman printteri kiinni (2 päivän projekti), opittiin käyttämään ja tulostamaan firman dokumenttikannassa olevia pohjia (4 päivän projekti), jne. Silloin oivalsin omasta mielestäni jotain tärkeää: Apple-käyttäjät ovat yhteisö. Kun jaat uskon ja arvot, niin elämä on helppoa. Kun käytätä juuri sitä taulukkolaskentaa, teksturia, yms, jota Apple "käskee", kaikki toimii. Käytät myös niitä skannereita, printtereitä, yms, jotka  Apple "hyväksyy", jne... Kaikki toimii helposti, ei tarvitse pohtia mitään. Mutta auta armias, jos rupeat kerettiläiseksi. Ryhdyt himoitsemaan vieraita sovelluksia, haluatkin toisenlaisen printterin, tms. Silloin Pyhä Omena rankaisee sinua vääräuskoisuudesta ja kaataa kottikärryllisen vaikeuksia niskaasi.

Lopputulema oli onnellinen: Mäccitoimisto käyttää edelleenkin mäccejä ja porukka on tyytyväinen. Tuo urhea taistelija luopui mäcistään ja osti PC:n. Sitten saimme riesaksi saakka kuulla, miten "PC on niin helppo...". Joskus käy noinkin päin. Mäcin viihde-ominaisuuksia, musiikin kuuntelua ja sen sellaista hän tosin kaipasi.



Niin. Samahan se on molemmin päin.

Ei mulle tulisi mieleenkään alkaa nykyisessä firmassa väkisin asentamaan 1000 PC:n ja niille tuettujen softien sekaan omaa "gonzo-applea", joka takuuvarmasti olisi yhtä tuskaa + sotkisi kaikki toimivat sovellukset.

Tai jos menisin mainostoimistoon,  joka rullaa Applen päällä sujuvasti niin alkaa väkisin änkemään sinne PC;tä joukkoon.

Oikeasti standardisoidut järjestelmäthän toimii yleensä yhtälailla molemmilla vehkeillä ja molemmissa leireissä on myös omia virityksiä, jotka toimivat sitten vähän heikommin ja vaativat paljon ylimääräistä säätöä, jos niitä pitää viritellä toimimaan laitteilla joihin niitä ei ole suunniteltu.

Lauantaina "asensin" juuri yhden Macin ensikertalaisen kotiin ja sen kasaaminen käyttökuntoon kesti paketin avaamisesta siihen, että oli asennettu langaton verkko verkko, printteri, skanneri, viivakoodinlukija ja läjä softaa ym. alle 15 minuuttia.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #34 : Toukokuu 28, 2009, 01:15:32 ap »

Millä tavalla tuon 5800:an puheluominaisuudet (hinta noin 300 euroa) ovat paremmat verrattuna vaikka Nokian 1208:iin (hinta noin 30 euroa) jos ne ovat kerta laitteen ensisijainen tehtävä?

Ööö... Mistä kaivoit tähän Nokia 1208:n? En minä ainakaan ole tähän sellaista haudannut  :P
Tässähän oli kyse Nokia 5800:sta sekä iPhonesta.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #35 : Toukokuu 28, 2009, 01:22:53 ap »

Makuasihan se tietysti on, mutta pöytämäccien näppiksistä tulee mieleen että joku on vohkinut niiden kuoret  ;D  Ja vieläkös Apple pitää kynsin hampain kiinni hiiren yksinappisuudesta?

Ymmärrän kyllä, vaikka se välillä hymyllyttääkin, mäkkiuskovaisten hurmoshenkisyyden. Olin aikoinani vähän samanlainen amigauskovainen. Nyt käytän PC/Windows konetta. Amiga kuoli pois vaikka olikin kaikkein edistynein tietokone :-)
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #36 : Toukokuu 28, 2009, 21:01:58 ip »

Näistä uusista intel-pohjaisista ompuista tiedä, mutta ne vanhemmat ovat olleet kaikkein luotettavimpia omistamiani koneita, niin raudan kuin softankin osalta. Haittaohjelmien puuttuminen omppumaailmassa lähes täysin, on myös mielestäni mainitsemisen arvoinen asia. Käynnistymisen/sammumisen nopeus on myös selvää plussaa (koneen siis, ei käyttäjän  ;)). Omppu ei myöskään hidastu käytön myötä (= ei winkun rekisteriroskaa).

On meillä myös nuorison käytössä Windows PC:t, joita saa olla jatkuvasti rassaamassa syystä jos toisestakin (usein käyttäjästä johtuvaa). Ubuntu on myös osoittautunut luotettavaksi ja vakaaksi käyttikseksi. Olen asentanut Ubuntun myös vanhaan IBM T20 -läppäriini. Ei moitittavaa, jopa wlan pelittää siinä hienosti.

IBM T20 (Ubuntu 8.04)
iMAC G3
Powerbook (Pismo)
Power Mac G3
Power Mac G4
PC Xp Home
PC Ubuntu

Kännyköitä on ollut monta...kaikkiin olen ollut ihan tyytyväinen ostohetkellä, joihinkin jopa viikkojenkin päästä. Nykyinen HTC on ihan ok, mutta ostaisin tod.näk. tällä hetkellä iPhonen tai E71:n. iPhonen käyttölogiikka ja kosketusnäyttö on ihan omassa luokassaan muihin kokeilemiini verrattuna. Täydellinen ei sekään tietysti ole, joten täytyy vain punnita omat tarpeet ja valita itseään eniten tyydyttävä laite.

Ja sitten on se BRASILIA Portofino...mut se onkin jo toinen tarina  :D

Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #37 : Toukokuu 29, 2009, 11:57:21 ap »


Näistä uusista intel-pohjaisista ompuista tiedä, mutta ne vanhemmat ovat olleet kaikkein luotettavimpia omistamiani koneita, niin raudan kuin softankin osalta.

Tuo on varmasti totta - erityisesti viimeisen "oikean" mäccisukupolven osalta. Sen, jonka IBM piirsi Applelle ja joka perustuu IBM:n Power RISC-teknologiaan ja piirisarjaan. G-sarjan Power-mäcit edustavat sellaista "PC:tä", joita IBM olisi halunnut itsekin tehdä. IBM:n oma PowerPC jätettiin kuitenkin labran hyllylle pölyttymään. Ekonomit kun laskivat Excellllään, että Windows/PC-rumban pyörittäminen on valmistajille ja myyjille parempi business, kuin uuden arkkitehtuurin tuominen markkinoille. Näinhän se on ollutkin.
 
Lainaus
Haittaohjelmien puuttuminen omppumaailmassa lähes täysin, on myös mielestäni mainitsemisen arvoinen asia.

Tuokin on aivan totta. Tosin asia ilahduttaa käyttäjiä, mutta EI ilahduta Applea.  Syynä kun ei ole mäccäreiden hyvyys "an sich", vaan niiden alhaiset myyntivoluumit.  Matojen kirjoittajat tottakai kohdistavat voimansa PC-koneisiin, joita on maailmassa ziljoona kertaa enemmän. Ja joo, joiden MS-käyttis on valmiiksi reikäinen.

Miten tätä kaikki liittyy kännyköihin, en tiedä...
   

Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #38 : Toukokuu 29, 2009, 20:42:05 ip »

Ööö... Mistä kaivoit tähän Nokia 1208:n? En minä ainakaan ole tähän sellaista haudannut  :P
Tässähän oli kyse Nokia 5800:sta sekä iPhonesta.

Totesit että Nokian 5800:n ja iPhonen suunnittelufilosofia on "hiukan erilainen" - eli että 5800 on ensisijaisesti puhelin. Nokia 1208 on ainoastaan puhelin. Jos 5800 on edelleen ensisijaisesti puhelin, niin miten iso osa tuosta 10 kertaa suuremmasta hinnasta on mennyt tämän ensisijaisen toiminnon parantamiseen/toteuttamiseen verrattuna 1208:iin?

... eli, Nokia 5800 on ensisijaisesti viihdelaite jolla voi myös soittaa puheluita. Ja vieläpä sellainen viihdelaite jolla Nokia yrittää saada käyttäjältä rahaa vielä laitteen ostamisen jälkeenkin (musiikki ja sovelluskaupat).

Se on mielenkiintoinen ilmiö, että Applen käyttäjät usein kehuvat niitä vehkeitä enemmän kuin järjellä voi perustella ja ovat hyvin innokkaita suosittelemaan niitä muillekin.

Ottamatta kantaa minkään laitteen/käyttöjärjestelmän paremmuuteen, täytyy vain todeta että välillä tuntuu että se vastustava taho on se fanaattisempi näissä asioissa (oli kyse sitten Applesta, Microsoftista, Linuxista, jne...).
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #39 : Toukokuu 29, 2009, 20:57:08 ip »

Ottamatta kantaa minkään laitteen/käyttöjärjestelmän paremmuuteen, täytyy vain todeta että välillä tuntuu että se vastustava taho on se fanaattisempi näissä asioissa (oli kyse sitten Applesta, Microsoftista, Linuxista, jne...).

Kaikki fanaattisuus on yhtä huonoa. Applefanit eivät välttämättä ole fanaattisia, mutta hommassa tuntuu usein olevan uskomusgenren piirteitä. Minulle tuo ilmiö on lähinnä vain kiinnostava. En suhtaudu puhelimien ja tietokoneiden tapaisiin laitteisiin tunteenomaisesti, ne ovat minulle samanlaisia välineitä kuin hammasharjat ja kattilat. Kaipa se pahin hype kaikilta karisee siinä kohtaa kun 500 tietokonetta ja puhelinta on ostanut :-) Ja tokihan suurimmalle osalle ammattikäyttäjistä se Mäkkikin on pelkkä työkalu.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #40 : Toukokuu 29, 2009, 21:25:38 ip »

Kaikki fanaattisuus on yhtä huonoa. Applefanit eivät välttämättä ole fanaattisia, mutta hommassa tuntuu usein olevan uskomusgenren piirteitä. Minulle tuo ilmiö on lähinnä vain kiinnostava. En suhtaudu puhelimien ja tietokoneiden tapaisiin laitteisiin tunteenomaisesti, ne ovat minulle samanlaisia välineitä kuin hammasharjat ja kattilat.

Näkökantojahan on yleensä kolmenlaisia: "Tämä on hyvä", "Tämä on huono" ja "Tämä on parempi/huonompi kuin tuo".

Kaksi ensimmäistä vaatii vain kokemuksia yhdestä laitteesta, viimeinen kummastakin laitteesta - ollakseen painoarvoa omaavia kommentteja (sitten mahdollisine perusteluineen). Hupaisa elämöintiä alkaa yleensä siinä vaiheessa kun kannanottajalta puuttuu oikeasti objektiivista kokemusta laitteesta (tai ei sitten ole kokemusta ollenkaan). Varsinkin jos oma laite on hintava, niin tällöin mikä tahansa kommentti joka jollain tavalla viittaisi siihen että tuli tehtyä huono ostos koetaan jotenkin alitajuisesti hyökkäävänä.


Kirjattu

Hanni

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #41 : Toukokuu 29, 2009, 22:01:13 ip »

Katselin tutussa toimistossa mäccikansaa. Samalla seurasin yhtä, uutta mäccikäyttäjää, joka oli ostanut koneensa, kun kaverit neuvoivat ("hyvännäköinen ja helppokäyttöinen"). Helppokäyttöisyyttä oli useat tunnit helppari-puhelimessa, kun liityttiin firman verkkoon (3-päivän projekti), saatiin firman printteri kiinni (2 päivän projekti), opittiin käyttämään ja tulostamaan firman dokumenttikannassa olevia pohjia (4 päivän projekti), jne. Silloin oivalsin omasta mielestäni jotain tärkeää: Apple-käyttäjät ovat yhteisö. Kun jaat uskon ja arvot, niin elämä on helppoa. Kun käytätä juuri sitä taulukkolaskentaa, teksturia, yms, jota Apple "käskee", kaikki toimii. Käytät myös niitä skannereita, printtereitä, yms, jotka  Apple "hyväksyy", jne... Kaikki toimii helposti, ei tarvitse pohtia mitään.

En osaa tunnistaa omaa konettani noista vaikeuksista ::). Tulostimien, skannereiden, kameroiden ja itse asiassa KAIKKIEN laitteiden asennus on toiminut niin, että lyön johdon kiinni ja homma pelittää. Ei ole tarvinnut ladata ajureita tms tähän mennessä.
Ainoa todellinen ongelma olen minä itse.... Olen monessa asiassa niin klikkiytynyt tekemään jonkun homman kuten se tehtäisiin windowsissa, että uuden toimintatavan tajuaminen saattaa kestää. Mutta sehän ei ole koneen huonoutta tai vaikeutta vaan erilaisuutta(sen hetkisistä manailuista huolimatta ;D). Monesti ratkaisu on liian looginen.
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #42 : Toukokuu 30, 2009, 01:31:49 ap »

Totesit että Nokian 5800:n ja iPhonen suunnittelufilosofia on "hiukan erilainen" - eli että 5800 on ensisijaisesti puhelin. Nokia 1208 on ainoastaan puhelin. Jos 5800 on edelleen ensisijaisesti puhelin, niin miten iso osa tuosta 10 kertaa suuremmasta hinnasta on mennyt tämän ensisijaisen toiminnon parantamiseen/toteuttamiseen verrattuna 1208:iin?

Sanotaan nyt että 5800 on enemmän puhelin kuin iPhone, tai ensisijaisemmin. Kaikki on niin suhteellista. Voisi sen kai sanoa vielä niinkin, että Apple on enemmän tietokonefirma ja sillä alueella vahvempi, kun taas Nokia on enemmän puhelinfirma ja sillä alueella vahvempi.

Eikä minulla ole mitään tarvetta tai halua Applea vähätellä, varsinkaan tietokone puolella. Vaihtaisin erittäin mielelläni PC/Windows systeemin Macciin, ainoa este on hinta. PC:n saa niin halvalla, varsinkin voi yleensä emolevyn+roippeet pistää vanhaan koteloon niin muutamalla satasella selviää kun en harrasta pelaamista eikä tarvitse mitään julmetun kallista näytönohjainta. Ehkä vilelä joskus voisi Macci ola pöydällä edessä, voittaahan aina joku Lotossakin :-)
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #43 : Toukokuu 30, 2009, 09:45:50 ap »

Sanotaan nyt että 5800 on enemmän puhelin kuin iPhone, tai ensisijaisemmin. Kaikki on niin suhteellista. Voisi sen kai sanoa vielä niinkin, että Apple on enemmän tietokonefirma ja sillä alueella vahvempi, kun taas Nokia on enemmän puhelinfirma ja sillä alueella vahvempi.

Melko vahva yleistys. Mikäli puhelimella tarkoitetaan laitetta, jonka välityksellä voi vaihtaa puhetta (ja tekstiviestejä) perinteiseen tyyliin, kumpainenkin täyttää kriteerit kirkkaasti. Se, mihin tuotteeseen yritys on perinteisesti yhdistetty, ei ole itsessään mikään kriteeri vahvuuksille/heikkouksille. Ja ei sovi myöskään unohtaa Nokia Datan MikroMikko-tietokoneita 80-luvulla. Osataan (on osattu) sielläkin muuta tehdä kuin renkaita ja puhelimia.


Eikä minulla ole mitään tarvetta tai halua Applea vähätellä, varsinkaan tietokone puolella. Vaihtaisin erittäin mielelläni PC/Windows systeemin Macciin, ainoa este on hinta. PC:n saa niin halvalla, varsinkin voi yleensä emolevyn+roippeet pistää vanhaan koteloon niin muutamalla satasella selviää kun en harrasta pelaamista eikä tarvitse mitään julmetun kallista näytönohjainta. Ehkä vilelä joskus voisi Macci ola pöydällä edessä, voittaahan aina joku Lotossakin :-)

Maccejä lähtee ihan kohtuuhintaan käytettynäkin, mikäli haluaa tutustua omppumaailmaan. Muutamalla kympillä saa asiallisen PowerMacin (G4),jonka kanssa pärjää varmasti. Muistia vaan riittävästi, niin hyvin taipuu taviskäyttäjän "normitarpeisiin".
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

comanche

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 33
Vs: Kännykkägallup
« Vastaus #44 : Toukokuu 31, 2009, 12:52:25 ip »

Makuasihan se tietysti on, mutta pöytämäccien näppiksistä tulee mieleen että joku on vohkinut niiden kuoret  ;D  Ja vieläkös Apple pitää kynsin hampain kiinni hiiren yksinappisuudesta?

Ymmärrän kyllä, vaikka se välillä hymyllyttääkin, mäkkiuskovaisten hurmoshenkisyyden. Olin aikoinani vähän samanlainen amigauskovainen. Nyt käytän PC/Windows konetta. Amiga kuoli pois vaikka olikin kaikkein edistynein tietokone :-)

Ei oo enää yksinappinen, löytyy peräti viisi nappia!
Kirjattu