Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Cafiza puhdistusjauhe  (Luettu 17242 kertaa)

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Cafiza puhdistusjauhe
« Vastaus #30 : Toukokuu 28, 2009, 09:04:00 ap »

Mitä ainetta käytätte espressokeittimien kalkinpoistoon? Apteekista sitruunahappoa?
Ostin eilen MoccaMasterin putsaukseen Rainbow-kalkinpoistoainetta, ja tuoteselosteessa lukee "5-15% fosforihappoa ja alle 5 % sitruunahappoa".
Onko fosforihapoa tehokkaampaa kuin sitruunahappo vai onko sillä jokin muu funktio?

Olen itse huomannut, että marketeissa myytävissä kalkinpoistoaineissa on suuria eroja. Joku S-marketin 'oma' sarja on kammottavan kehno. Farmosin Finnmaid-sarjan kalkinpoistoaine on osoittautunut tehokkaaksi. Kannattaa katsoa pH:ta, mitä korkeampi pH, sitä vahvempana pitää laittaa > sitä vähemmän aikaa pullo kestää.
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Cafiza puhdistusjauhe
« Vastaus #31 : Toukokuu 28, 2009, 12:10:30 ip »

Mä käytin kalkinpoistoon sitruunahappoa. Oiskohan ollut 15% liuos, jota sattui olemaan sopivasti käsillä kanisteritavarana. Laimensin tuosta vielä aika paljon ja annoin vaikuttaa pari tuntia. Sitten huuhtelin niin moneen kertaan, että ei enään maistunut kirpeältä. Hyvin toimi sekä omaan espressolaitteeseen että työpaikan kahvi- ja teevehkeisiin.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Cafiza puhdistusjauhe
« Vastaus #32 : Toukokuu 28, 2009, 14:23:54 ip »

Kiitos kokemuksista!

Pitääkin käydä apteekin kautta joku päivä. Aine on nyt siis selvillä, vielä pitää opiskella miten tuplaboilerisesta saadaan se höyrypuoli puhdistettua..  ???
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Cafiza puhdistusjauhe
« Vastaus #33 : Toukokuu 28, 2009, 17:01:24 ip »

Soliksessa ei ole kolmitiesolenoidia, joten tarkkana sitten niiden huuhteluiden kanssa.

Hetkinen.. Eikö? Sitten sitä ei tietenkään voi takaisinhuuhdella, mutta noinko tosiaan on?
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Cafiza puhdistusjauhe
« Vastaus #34 : Toukokuu 28, 2009, 17:14:18 ip »

Hetkinen.. Eikö? Sitten sitä ei tietenkään voi takaisinhuuhdella, mutta noinko tosiaan on?

Voi sitä yhä huuhdella vähän soveltaen, tosin sellaista eivät yleensä valmistajat suosittele tai edes salli. Mutta käytännössä noita kolmitiettömiäkin ihmiset takaisinhuuhtelevat ihan menestyksellä. En ole kuullut että ongelmia olisi tullut mutta se ei tarkoita etteikö niitä olisi. Toki ilman kolmitieventtiiliä tarvetta takaisinhuuhtelulle on vähemmän.

Minäkin muistelin että Solikseen olisi nykyään lisätty kolmitieventtiili?
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Cafiza puhdistusjauhe
« Vastaus #35 : Joulukuu 18, 2009, 09:41:35 ap »

Otetaas tämä taas käsittelyyn.

Saako Cafizaa käyttää muoviosille? "Brew basket" on usein (ellei ~aina kotivehkeissä) muovia johon tuota jopa suositellaan. Eikä sitä erikseenkään kielletä muoviosille. Mutta... Miten on?
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

nicce

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 32
Vs: Cafiza puhdistusjauhe
« Vastaus #36 : Joulukuu 18, 2009, 12:11:54 ip »

Käsittääkseni Cafizaa ei suositella muoviosille. Mutta portafiltteria liuotan Cafizassa niin ainakin minun astiat on sellaisia, että muovinen kädensija on myöskin osittain liuoksessa ja ainakaan vielä ei siinä mitään näkyviä jälkiä ole esiintynyt.
Kirjattu
ECM Giotto & Mazzer Mini

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Cafiza puhdistusjauhe
« Vastaus #37 : Joulukuu 18, 2009, 13:47:01 ip »

Takaisinhuuhteluaineita ei suositella muoviosille. Ne voivat hapristaa muovin pitempiaikaisessa käytössä.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Cafiza puhdistusjauhe
« Vastaus #38 : Joulukuu 18, 2009, 14:30:54 ip »

Ok. Onko suosituksia mitä ainetta kannattaisi käyttää jos on myös muoviosia? Esim. omassa Bodumin pressopannussa on muoviosaa ja olisi kiva saada kahvirasvoja paremmin pois. Mielestäni tavallinen ruokasooda ei ole tehonnut kovinkaan hyvin (tai sitten olen aliannostellut ja/tai liottanut liian vähän aikaa).
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Cafiza puhdistusjauhe
« Vastaus #39 : Joulukuu 18, 2009, 14:38:00 ip »

Ok. Onko suosituksia mitä ainetta kannattaisi käyttää jos on myös muoviosia? Esim. omassa Bodumin pressopannussa on muoviosaa ja olisi kiva saada kahvirasvoja paremmin pois. Mielestäni tavallinen ruokasooda ei ole tehonnut kovinkaan hyvin (tai sitten olen aliannostellut ja/tai liottanut liian vähän aikaa).

Oma Bodumini on myös muovinen mutta olen kaikesta huolimatta putsannut sitä menestyksekkäästi Cafizalla muutaman vuoden ilman vaikutuksia muoviosiin.   
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Cafiza puhdistusjauhe
« Vastaus #40 : Joulukuu 18, 2009, 15:42:59 ip »

"Brew basket" on usein (ellei ~aina kotivehkeissä) muovia johon tuota jopa suositellaan.

Itse olen ymmärtänyt tuolla tarkoitettavan nimenomaan ammattilaiskoneiden metallisia suodattimia.

Mutta siis muovin kanssa tuota käytän itsekin - tosin vain aina silloin tällöin ja mitään haurastumia ei ole vielä esiintynyt (fairypesu heti käytön jälkeen pitää osat puhtaana suhteellisen hyvin).
Kirjattu