Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Silvian uuttoajan pidentäminen  (Luettu 15104 kertaa)

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #15 : Toukokuu 14, 2009, 18:47:03 ip »

Dealextremeltä tilasinkin aiemmin vaa'an, sen postitus vaan näyttää kestävän....

Mittaatko kahvin painon kahvan kanssa vai jotenkin muutoin?


Tuota punnitustahan ei siis tarvi tehdä joka kerta, kun sopiva annos on löytynyt, nyt niin kyllä sen silmälläkin aika hyvin näkee vaikkei sihdissä mittaviivoja olisikaan.

Itse punnitsin pitkään irroittamalla sihdin kahvasta ja punnitsemalla sihdin kanssa (siis taarasin ensin sihdillä ja sen jälkeen jauhoin kahvit). Nyt olen jo pitkään tehnyt niin, että sopivasti vaa'an suojakantta hyödyntämällä kahvan saa aseteltua vaa'an päälle ihan kokonaisenakin :)

-Mikko-
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2009, 20:30:23 ip kirjoittanut Misse »
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #16 : Toukokuu 14, 2009, 18:58:18 ip »

Itse punnitsin pitkään irroittamalla sihdin kahvasta ja punnitsemalla sihdin kanssa (siis taarasin ensin sihdillä ja sen jälkeen jauhoin kahvit).

Olen tässä pohtinut sellaista, että jos pavut punnitsisi etukäteen ja jauhaisi vain tarvittavan määrän. Kuulostaako toteuttamiskelpoiselta?

Olen todennut että pidemmän päälle on hieman kestämätön ajatus pitää papuja Rockyn säiliössä. Rocky näyttää keräävän aivan liian paljon jauhoja sisuskalujen ympärille ja ulostuloaukon yhteyteen. Vaikka kotelon ulkopuolinen jauhatusohjain näyttäisi puhtaalta, voi heti kotelon sisällä olla jauhatuksen ulosmenotie kokonaan tai osittain tulossa. Täytynee väsätä työkalu, jolla sorkkia aukkoja puhtaammiksi. Tämä varmaankin edellyttää myös sitä, että Rockyä voi käyttää tyhjänä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #17 : Toukokuu 14, 2009, 20:40:35 ip »

Olen tässä pohtinut sellaista, että jos pavut punnitsisi etukäteen ja jauhaisi vain tarvittavan määrän. Kuulostaako toteuttamiskelpoiselta?

Periaatteessa joo, mutta Rockyn sisään voi jäädä kolmekin grammaa kahvia. Itse pidän hopperin aina tyhjänä ja ajan jauhettavaa kahvia muutaman gramman roskiin jotta myllyssä on vain tuoretta kahvia.

Mittaa jauhettu kahvi erilliseen kuppiin, punnitse siinä ja weissaa. Näin kahva ei pääse jäähtymään. Kahvassa sitten vielä kahvin tasoittelu ja ehkä kevyt weissaus ja se on siinä.

Tamppaamiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Sitä on ihan turha painaa hampaat irvessä tiukalle. Napakka painallus riittää.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #18 : Toukokuu 14, 2009, 23:00:24 ip »

Kyllä.

Komppailen Migua. Mittaa kahvi erilliseen kuppiin, weissaa siinä ja siitä kuumaan kahvaan.
Itselläni on kaksi vaakaa. Olen oppinut käyttämään kalibrointiin talousvaakaa (Soehnle), jonka t
arkuus on vain 1g. Sitä käyttäen saan 10g painavaan muovikuppiin aina jokseenkin saman annoksen. Jos menee yli kaataessani weissatun kahvin sihtiin (silmämäärällä), niin heitän loput pois, ellen nuukuuksissani säästä jämiä seuraavaan shottiin...

Se jauhe, mitä Rockyn sisään jää käytössä, sen olen käytännössä unohtanut. Siellähän se pysyy seuraavaan imurointiin asti, eikä paljon vaikuta jauhamiseen. Myllyhän ei siitä mitenkään tukkiinnu tai muutoin häiriinny. Makuunkaan ei ole vaikutusta, ainakaan minusta.
Papua vaihtaessa ko. töhnä ei mihinkään vaihdu, ompahan vain siellä odottamassa siivousta?
Itsekin kokeilin papujen punnitsemista ennakkoon ja koko erän jauhamista shottiin. Tämä ei minusta pelaa hyvin, sillä pavut tuppaa hyppimään säiliössä ja mylly kolisee omituisesti. Luultavasti jauhekaan ei ole oikein tasainen?

Oikea annos, pikku weissaus ja tasainen tamppaus oikean karkeuden lisäksi.. siinähän ne parametrit lyhykäisyydessään ovat  :). Tuntuu vaikealta, mutta ovat helppoja, kun toistoja tulee paljon.
Parasta oppia minulle on ollut täältä opittu tapa, että muuttaa asioita vain yksi kerrallaan ja hitaasti.
Kahvia suodattimeen tarvitaan sen verran, että ruuvin kuva näkyy uuton jälkeen, mutta ei mitään muuta merkkiä kakun pinnassa.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #19 : Toukokuu 15, 2009, 09:34:03 ap »

Jauhatin kahvin hyvin hienoksi, leivinjauhon luokkaa. Weissaus kupissa ja vielä kevyesti sihdissä ennen tamppausta. Kahvan kiinnitys ja irroitus - ei ruuvin merkkiä tamppauspinnassa. Kiinnitys uudelleen ja uutto.... 28 sekuntia. Silviakin tuotti ajoittain hieman erilaisia ääniä, ehkä osa vedestä palautui tankkiin mutta paluuletku ei tietenkään ollut näkyvissä. Uuton jälkeen kahvikakussa oli hyvin matala ruuvin jälki. Kakku oli kiinteähkö ja taitettaessa katkesi melko siististi kahteen osaan ilman suurempia murenemisia.

Ajattelin yrittää toistaa tuon vielä pariin otteeseen. Sen jälkeen voisi siirtyä hienosäätöön.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #20 : Toukokuu 15, 2009, 09:51:47 ap »

Jauhatin kahvin hyvin hienoksi, leivinjauhon luokkaa. Weissaus kupissa ja vielä kevyesti sihdissä ennen tamppausta. Kahvan kiinnitys ja irroitus - ei ruuvin merkkiä tamppauspinnassa. Kiinnitys uudelleen ja uutto.... 28 sekuntia. Silviakin tuotti ajoittain hieman erilaisia ääniä, ehkä osa vedestä palautui tankkiin mutta paluuletku ei tietenkään ollut näkyvissä. Uuton jälkeen kahvikakussa oli hyvin matala ruuvin jälki. Kakku oli kiinteähkö ja taitettaessa katkesi melko siististi kahteen osaan ilman suurempia murenemisia.

Ajattelin yrittää toistaa tuon vielä pariin otteeseen. Sen jälkeen voisi siirtyä hienosäätöön.

Nuo kakun koostumukset ja muut ovat tietysti merkkejä hyvin onnistuneesta uutosta, mutta eivät välttämättä. Eli muista, että tärkeintä on aina mitä tulee kuppiin, kaikki muu on toissijaista :)

Kirjoitin tuon siksi, että barista jameissa yhdistelmällä super caimano - LM gs3 tuli suhteellisen löysiä kahvikakkuja vaikka espresson maku oli hyvä. Myös kotona jauhaessani 14-16grammaan synesson tuplasihtiin tulee järjestään aika vetisiä kahvikakkuja vaikka olen (yleensä) tyytyväinen kahvin makuun. Monasti tosi tiukka kahvikakku on merkki hienoisesta yliannostelusta, tosin sekään ei merkitse mitään, monien mielestä se on tie hyvään kahviin...ja näin sanovat ovat oikeassa, mutta se ei ole ainoa tie onneen 8)

-Mikko-
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #21 : Toukokuu 15, 2009, 10:28:34 ap »

Missekinon oikeassa,

Tärkeintä on saada aikaan makoisa kahvi.
Nyt kuvauksesta päätellen ollaan lähellä oikeaa annosta ja jauhatusta (ehkä optimissa). Nyt jos muut parametrit, kuten kahvin laatu, lämpö ja tamppaus (eikä kanavoi), ovat kohdillaan, niin pitäis olla suun mukainen tuotos...

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #22 : Toukokuu 15, 2009, 19:52:40 ip »

Tirofaux, paljonko kuppiin sillä 28 sekunnin uutolla tuli ja ennen kaikkea miltä se maistui?
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

KainoKani

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #23 : Toukokuu 15, 2009, 20:12:23 ip »

Silvia-keittimeni uuttoajat ovat noin 10 sekuntia tuplasihdillä. Olen yrittänyt pidentää aikaa seuraavasti:
- hienompi jauhatus (Rockyssä yksi askel teräkosketuksesta karkeampaan)
- voimakkaampi tamppaus 58mm RST-tampperilla
- suurempi kahviannos (Silvia jättää reilun ruuvin jäljen kahvikakun pintaan)
- kahvin vaihtaminen

Crema on vaaleaa ja sitä on hyvin vähän.

Meikäläisen uutot kesti myös vaan tuon about 10s ja krema oli laihaa siihen saakka, että sain säädettyä Ascaso i-minin jauhatuksen sopivan hienoksi. Sopivan tampperin (barista 58mm) hankinta auttoi myös asiaa.

Mittaan nykyään pavut talousvaa'alla (1g tarkkuus) ja käytän 14-15g tuplasihtiin. Jauhan vaan tuon verran kerrallaan (teen yleensä vaan yhden tuplan itselleni) ja sopiva karkeus näyttäisi olevan, kun purut paakuttuu hiukan myllystä tullessaan. En tee mitään weissauksia, vaan lusikoin ne sihtiin, tamppaan ja kiillotan (en kopistele) ja pistän kahvan Silviaan. Sormilla on tosi vaikea arvioida tuleeko jauhatuksesta suola- vai jauho-karkeutta, joten toi lievä "paakkuuntuminen" kertoo musta aika hyvin sen oikean karkeuden - ja lopputulos myös (kun pistin vielä hienommaksi, uutot alkoi kestää yli 30s. ja maku oli aika paahteinen).

Krema vaalenee edelleen ehkä vähän liian nopeasti eikä sitä ole tosi paljon, mutta se johtunee siitä että käytän decaf-papuja. Uutto kuitenkin kestää tuon 25s. ja juomaa tulee 30ml ja lopputulos maistuu hyvältä, joten kelpaa minulle.

Edit: Ja juu, mulla voimakkaampi tamppaus ei auttanut, eikä suurempi kahviannos, kokeilin niitä minäkin :)
Kirjattu
Rancilio Silvia, Ascaso i-mini

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #24 : Toukokuu 15, 2009, 20:41:06 ip »

Tirofaux, paljonko kuppiin sillä 28 sekunnin uutolla tuli ja ennen kaikkea miltä se maistui?

Kahteen shottilasiin yhteensä 60ml. Makua oli niin paljon ja hyvää, että join itse molemmat. Vähän oli palaneisuutta joukossa. Ulkonäkö oli mukava, oli myös kiva katsella liuenneiden osien katoavaa tanssia. Cremaakin tuli pari milliä, tosin voisin ottaa lisääkin. Ehkä video olisi kuvaavampi, mutta sellaista en tehnyt. Juoma kesti hyvin säilytystä, vielä 15 minuutin päästä oli täysin juomakelpoista. Oikeastaan juoma oli nautittavimmillaan parin minuutin jäähdyttelyn jälkeen. En ollut lämmittänyt laseja etukäteen, kun tuon uuttoajan kanssa on ollut näitä alkuvaiheen haasteita.

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #25 : Toukokuu 16, 2009, 21:48:52 ip »

Rockyn oikea nollakohta on siinä, kun papusäiliötä kiinni kiertäessä ja samalla ylöspäin vetäessä (löysät pois) terät hiertävät toisiaan vasten. Tästä äänestä ei voi erehtyä, siitä kuuluu selvä rahina. Teräthän ovat kosketuspinnoiltaan tasaiset, eli ne eivät tylsty kosketuksessa, mutta tietenkin siitä vähän metallipölyä tulee, joten ei kannata jatkuvasti harrastaa. Nollakohta kannattaa sitten merkata pysyvästi myllyn asteikkoon. Rocky jauhaa kyllä niin hienoksi, että siitä ei tule pisaraakaan vettä läpi.
Kirjattu

Pentu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 194
    • Kotisivu
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #26 : Toukokuu 17, 2009, 20:18:42 ip »

Tirofaux,

Hienoa, että rupeaa tuntumaan oikealta. Itse olen Silvian tuplasihtiin saanut suunnilleen 12 grammalla optimaalisen täytön, niin, että ruuvin jälki näkyy uuton jälkeen. Vasta kun rupesin mittaamaan kahvin ennen ja juoman uuton jälkeen, rupesin tämän uuttosuhdetaulukon avulla ymmärtämään, että kahvia ei tulekaan niin paljon, kun se maistuu parhaalle.

Eli optimaalinen määrä espressolle olisi tuplasihdillä 24 grammaa, ja minusta tuntuu, että tuo sinun 60 ml on vielä aika reilu. Itsehän sen tietysti parhaiten maistaa, mutta olen löytänyt ristrettouutolla (eli käytännössä melkein tippoja, 12 gr 25 sekunnissa) upeimmat makuelämykset.

Siirryin sitten triplasihtiin, jotta kahvia tulisi hieman enemmän. Siinä olen nyt sitten yli puoli vuotta pitäytynyt, vaikka se ei sovi tampperille niin hyvin kuin tupla.
 
Kirjattu
ROK Espresso GC & Grinder GC, AeroPress, aiemmin Rancilio Silvia & Rocky

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #27 : Toukokuu 18, 2009, 10:49:44 ap »

Vaaka tosiaan näyttäisi olevan varsin tarpeellinen apuväline Silvian kanssa. Ohessa vielä hieman tarkemin kokemuksistani ilman vaakaa.

Käytössäni on ESC:n (ilmainen) alumiinitampperi ja Kaffecentralenin 58mm RST-tampperi. Jos laitan Silvian tuplasihtiin liikaa kahvia, tulee tamppauksen pintaan Silvian uuttopään ruuvin jälki, joka aiheuttaa liian nopean ja epätasaisen uuton. Jos taas laitan liian vähän kahvia, ei 58mm tampperia voi käyttää kunnolla, koska se ottaa kiinni sihdin suppeneviin reunoihin. Helpoiten (ja liian myöhään) liian vähäisen kahvimäärän huomaa vasta tamppauksen jälkeen kun pyörittää tampperia. Jos tuplasihti pyörii mukana, oli kahvia liian vähän. Jos taas tuplasihti pysyy hyvin kiinni kahvassa, oli kahvia liikaa. Ero näiden kahden välillä on hyvin pieni. Sopivalla kahvimäärällä tuplasihti melkein pyörii tampperin mukana. Tuota ESC:n alumiinitampperia käytänkin toiseen tamppaskierrokseen silloin, kun huomaan kahvia olleen liian vähän.

Kaikesta huolimatta olen saanut hyvää kahvia ja olen tyytyväinen. Harjoittelu näyttää vievän asioita jatkuvasti helpompaan suuntaan.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #28 : Toukokuu 18, 2009, 13:24:52 ip »

Vaakakin sitten saapui - kuin tilauksesta :)

Rocky asetuksella 3, kahvia 12.0g, napakka tamppaus Silvian tuplasihtiin, kevyt ruuvin jälki tuli kiinnityksessä, uuttoaika 26s, kahvijuomaa 36.9g+35.8g (Silvia kaksinokkainen portafilter)

Pitäisiköhän 12.0 grammaa saada sopivalla jauhatuksella ja tamppauksella filtteriin ilman ruuvin jälkeä?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Silvian uuttoajan pidentäminen
« Vastaus #29 : Toukokuu 18, 2009, 13:40:56 ip »

Vaakakin sitten saapui - kuin tilauksesta :)

Rocky asetuksella 3, kahvia 12.0g, napakka tamppaus Silvian tuplasihtiin, kevyt ruuvin jälki tuli kiinnityksessä, uuttoaika 26s, kahvijuomaa 36.9g+35.8g (Silvia kaksinokkainen portafilter)

Pitäisiköhän 12.0 grammaa saada sopivalla jauhatuksella ja tamppauksella filtteriin ilman ruuvin jälkeä?

Pitäisi mennä.

Ja jauha hienommaksi (auttaa sekin sopimisessa). Lopputuloksena olisi pitänyt olla kupeissa 12g+12g (jos siis olisit "normaaliin" espressoon ollut tähtäämässä, nyt sait kaksi "café cremaa" - ks. taulukko täällä)

Lisäys: upotetaanpa taulukko samantien tähän alle, kun kertaa näemmä löytyy kuvaan suora linkkikin.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2009, 13:52:51 ip kirjoittanut jiitee »
Kirjattu