Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa  (Luettu 38163 kertaa)

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #30 : Marraskuu 14, 2009, 20:28:12 ip »

Tänään sitten kauppareissulla testaamaan tuplaespresso. Taisi kyllä tulla omalle kohdalleni kaikkien aikojen pohjanoteeraus, tuplaespresso oli tilavuudeltaan lähemmäs 1,5 desiä!

Hetkonen, kuinka isot kupit siellä oikeen on vai tekikö cappucinokuppiin, kun mulla danesin espressokuppi ja siihen meenee sellattet 0,8 desiä. Mutta on tietenkin täysi espressokuppi jo kamalan lungoa jos sitä kahvia on laitettu se sinkun vaatima 7 gr.
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #31 : Marraskuu 14, 2009, 20:49:02 ip »

Hetkonen, kuinka isot kupit siellä oikeen on vai tekikö cappucinokuppiin, kun mulla danesin espressokuppi ja siihen meenee sellattet 0,8 desiä. Mutta on tietenkin täysi espressokuppi jo kamalan lungoa jos sitä kahvia on laitettu se sinkun vaatima 7 gr.

Ainakin Keski-Euroopassa herkästi tekevät nuo tuplaessot isompaan kuppiin. En tiedä mikä kuppi tuossa oli, vetoisuudeltaan ehkä reilu pari desiä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #32 : Marraskuu 14, 2009, 20:59:16 ip »

Ainakin Keski-Euroopassa herkästi tekevät nuo tuplaessot isompaan kuppiin. En tiedä mikä kuppi tuossa oli, vetoisuudeltaan ehkä reilu pari desiä.

Okei ku en oo vielä paljon kaffiloissa käyny kun tää harrastus alko vasta kesällä, olisin luullut että sinkku on puoli espressokuppia ja tupla täysi, sillä tavalla saisi varmaan uuttosuhteet helpommin kohdilleen kun ''barista'' tietää milloin katkaista shotin.
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

thjerppe

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 103
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #33 : Marraskuu 15, 2009, 00:08:20 ap »

Taisi kyllä tulla omalle kohdalleni kaikkien aikojen pohjanoteeraus, tuplaespresso oli tilavuudeltaan lähemmäs 1,5 desiä!

Vastaavanlainen kokemus viime talvelta Helsingissä ravintola Meccassa. Tuo tosiaan tarjoiltiin cappuccinokupista. Lisäksi hinta oli päätä huimaava. 6 euroa, mikäli muistan oikein. Ainakin jälkiruoakana nauttimani tuplaespresso ja limoncillo olivat yhteensä 16 euroa...
Kirjattu
Gaggia Classic (PID) + Mahlkönig Vario

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #34 : Marraskuu 15, 2009, 12:16:05 ip »

Okei ku en oo vielä paljon kaffiloissa käyny kun tää harrastus alko vasta kesällä, olisin luullut että sinkku on puoli espressokuppia ja tupla täysi, sillä tavalla saisi varmaan uuttosuhteet helpommin kohdilleen kun ''barista'' tietää milloin katkaista shotin.

Tupla tosiaan mahtuu espressokuppiin, mutta ainakin itselleni se maistuu paremmalta isosta kupista (=cappuccinokuppi). Itse olen uumoillut että tuossa on jotain tekemistä lämpötilalla ja siitä miten kuppi levittää/kerää aromeja sisäänsä. Lämpötilasta olen ainakin huomannut että normaalikupissa tupla on liian kuuma ja siitä ei maista mitään jos ei anna jäähtyä (ja kovin pitkä odottelu kun ei ole suotavaa). Tästä syystä olen "julistanut" Bodumin pavinat täysin käyttökelvottomiksi tuplien kanssa.

Shotin katkaisu pitäisi katsoa ensisijaisesti ajasta eikä määrästä. Eli halutaan tähdätä sinne 25-35 sekunnin sisään siten että kuppiin tulee automaattisesti oikea määrä tavaraa. Jos sitä tulee liikaa tai liian vähän, niin säädetään jauhatusta (taikka annostusta).
Kirjattu

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #35 : Helmikuu 16, 2010, 21:38:26 ip »

Jonkin verran tuli "ilahduttua" uutisesta että Klaukkalaan on avattu Wayne's Coffee Citymarketin yhteyteen. Ainakin periaatetasolla luvassa voisi olla kelvollista kahvia...

Tänään sitten kauppareissulla testaamaan tuplaespresso. Taisi kyllä tulla omalle kohdalleni kaikkien aikojen pohjanoteeraus, tuplaespresso oli tilavuudeltaan lähemmäs 1,5 desiä! Hetken sitä ihmettelin ja katsoin saanko mitään reaktiota aikaiseksi "baristassa" (joka taitaa olla liikkeen omistaja).

Oli nyt aivan pakko kirjoittaa tänne, kun tänään olimme luokkaretkellä ja siinä sivussa ''maistelin'' vähän kahveja. Hieman erilaiset käsitykset baristoilla oli cappuccinosta tuplaespressolla, Porvoon waynesissä kun tilasin cappuccinon tuplaespressolla, sain ISON latten (hintaa 4.50 e ja koko varmaan 0.5l). Sinänsä ihan hyvä, koska ei se espresso juoman pohjana varmaan mitään erikoista ollut.
Sitten oli jonkun museon kahvila, joten en odottanutkaan erikoista, tilasin taas cappuccinon tuplaespressolla ja sain cappuccinon jonka pohjalla oli tuplaespresso. Espresso valui noin 15 sekunnissa, ei hyvä. Hintaa oli 3 euroa, paljon vähemmän kuin Waynesissä.
Sitten Tennispalatsin Waynes, tilasin taas cappuccinon tuplaespressolla ja sain tuplaespressopohjaisen cappuccinon, mutta maito oli vahdotettu liian kuumaksi. Hintaa 4,20 euroa.
Miksi tilailen cappuccinoja tuplaespressolla? Koska en uskalla ottaa espressoa (huono laatu) ketjukahviloissa ja tuplaespressopohjaisessa cappuccinossa kahvi maistuu vielä, mutta vaikka espresso pohjalla olisi kamalaa pystyy juoman vielä (mielestäni, ilman nautintoa kylläkin) juomaan, koska maito laimentaa makua. Laatukahviloissa otan yleensä tuplaespresson. Huomasin samalla nuorison (kavereideni) mielikuvan, että ketjukahviloissa kahvin on pakko olla loistavaa ja muualla se ei voi olla, oli aivan pakko mennä Waynesiin
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #36 : Helmikuu 17, 2010, 01:42:03 ap »

Itse kans tykkään juoda tupla cappuccinoja, yleensä se vain käsitetään cappuccino kahdella espressolla... :-/  Ja sitten kun sanon että haluan tuplan olevan kaksinkertainen määrä kaikkia aineksia (espressoa, maitoa, vaahtoa) niin tarjotaan yleensä lattea... Ja sitten tietenkin cappuccinon laatu vaihtelee suuresti, joskus harvoin saa varsin hyvää ja useimmiten keskinkertaista tai jopa huonoa :-(
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #37 : Helmikuu 17, 2010, 09:04:00 ap »

Porvoon waynesissä kun tilasin cappuccinon tuplaespressolla,

Harmi ettet eksynyt Porvoon paahtimon kahvilaan, siellä on tullut pari kertaa vierailtua ja ihan ok laatuista espressoa olen siellä saanut. Varmasti monin verroin parempaa kuin Waynesissa. Porvoon  espressosekoituskin on maistunut varsin hyvin :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #38 : Helmikuu 17, 2010, 13:10:32 ip »

Olen tähän asti tehnyt tuplat aina espressokuppeihin ja sitten antanut hieman jäähtyä, tai alkanut "ryystämään".
Nyt kuitenkin vaihdoin kupin cappuccinoon, oli huomattava ero, niinkin suuri etten vaihda takaisin.
Tässä on vielä sekin bonus, että jollei se esso onnistu aivan toivotulla lopputuloksella, niin nopeasti vaahdottaa siitä maitojuoman.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #39 : Helmikuu 17, 2010, 13:49:10 ip »

Satuin tänään sivusilmällä seuraamaan cappuccinon valmistusta paikallisessa ketjukahvilassa. Hämmentävän nopea suoritus oli, konekin näytti kummalliselta aina kahvalla toimivasta kahdesta vaahdotusputkesta lähtien. 
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #40 : Helmikuu 17, 2010, 18:31:44 ip »

Olen itsekin ihmetellyt, miksi pitäisi olla kaksi vaahdotusputkea. Ehkä hienomman näköistä joo, mutta paljon vaikeampi puhdistaa. Mikä funktio?
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #41 : Helmikuu 17, 2010, 18:36:03 ip »

Olen itsekin ihmetellyt, miksi pitäisi olla kaksi vaahdotusputkea. Ehkä hienomman näköistä joo, mutta paljon vaikeampi puhdistaa. Mikä funktio?

Itse olen kuvitellut toisen olevan ihan vain lämpöanturi, jonka välittämän tiedon perusteella vaahdotus automaattisesti katkeaa.

-Mikko-
Kirjattu

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #42 : Helmikuu 17, 2010, 18:40:09 ip »

Sinänsä kuulostaa ihan järkevältä joo, mutta luulisi vaikeuttavan puhdistusta melko lailla.
Kirjattu

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #43 : Helmikuu 17, 2010, 19:21:52 ip »

Sinänsä kuulostaa ihan järkevältä joo, mutta luulisi vaikeuttavan puhdistusta melko lailla.

Luulisi sen olevan myös suht turha laite, mikäli kahvin valmistaminen kiinnostaa pätkääkään, joten...
Kirjattu

Lada

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 110
Vs: Kahvin laatu ja hinta kahviloissa
« Vastaus #44 : Helmikuu 17, 2010, 19:49:26 ip »

Jos nyt puhutaan sellaisesta automaattivaahdotusputkesta, niin aivan turha vekotin. Eli siihen alle laitetaan vaahdotuskannu maidon kera, painetaan nappia ja kone "hoitaa" hommat. Pitäis tulla muka hyvää mikrovaahtoa, mutta aivan hirveetä höttöä siitä tulee, oikean lämpöistä varmasti, mutta muuten hirveää. Uskon, että maidonvaahdotuksessa untuvikko pystyy parempaan 5min opastuksen jälkeen. Vanhassa duunissa oli sellanen, jonka vieressä oli myös normivaahdotusputki, ei kyllä tullu muutaku testattua toi toinen vaihtoehto.
Kirjattu