Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Apua! Maito ei vaahdotu!  (Luettu 23089 kertaa)

Sulphur

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Apua! Maito ei vaahdotu!
« : Toukokuu 09, 2009, 09:48:32 ap »

Vaihdoin eilen Gaggia Classiciin Rancilio Silvan höyrytysputken. Kiitos tämän palstan ohjeiden - saimme putken onnistuneesti vaihdetuksi youtubesta löytyneiden ohjeiden mukaan. Höyryä tulee ja paljon.

Olen tänä aamuna jo kolmesti yrittänyt vaahdottaa maitoa. Eikä onnistu! En saa aikaseksi kuin kiehuvaa maitoa. Viimeisimmällä kerralla maitoa oli ihan vähän ja pidin sen mutteripään vain pinnan alla. Maito kyllä nousi kannussa ylös asti, mutta heti sen jälkeen hävisi pois. Kiehuminenhan latistaa vaahdon, mutta kun se vaahto ei edes muotoudu tarpeeksi nopeaksi.

Koneen alkuperäisellä putkella sain ihan mukavan vaahdon aina. Yleensä käytän valion ykkösmaitoa. Joskus kevytmaitoa, joskus gefilusmaitoa.
Kirjattu

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2009, 10:50:16 ap »

Harjoittelua.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #2 : Toukokuu 09, 2009, 13:44:39 ip »

Vaihdoin eilen Gaggia Classiciin Rancilio Silvan höyrytysputken.
...
Olen tänä aamuna jo kolmesti yrittänyt vaahdottaa maitoa. Eikä onnistu!

Oliko Gaggia Classicin putkessa ns. "höyrytysapu"? Höyrytysavullisissa putkissahan on yleensä putkessa ylhäällä reikä tms, josta ilma imetään maidon sekaan ja tällöin kärki voidaan pitää koko ajan maidon pinnan alla ja vaahtoa muodostuu (mutta koska vaahtoa muodostuu sitten koko höyrytyksen ajan tulee siitä laadullisesti huonoa). Oikealla putkella se ilma pitää hoitaa sinne maidon sekaan itse - oleellisesti tämä tarkoittaa sitä että vaahdotuksen alussa kärki on siinä ihan maidon pinnan tasalla jolloin höyrysuihku työntää huoneilmaa maidon sekaan (vaahto ei siis synny siitä höyrystä jota putkesta tulee). Kokeile vaikka vedellä miten pilli "pärskii" kun pidät sitä tarpeeksi korkealla - maidon kanssa pilli sitten tästä kohdasta ihan pikkiriikkisen syvemmällä, eli ettei pärski vaan ottaa ilmaa välillä sekaan ("tsup-tsup" ääni). Ilman lisäämisen lopetat sitten viimeistään siinä vaiheessa kun maito alkaa olla kädenlämpöistä - sitten vain sekoittelet ja lämmität.
Kirjattu

Sulphur

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2009, 20:10:29 ip »

Gaggian alkuperäisessä putkessa taisi olla höyrytysapu. En minä alussa saanut silläkään hyvää vaahtoa, koska se oli taas erilainen kuin aikaisemman koneeni putki.

Tuossa alkuperäisessä putkessa sitä putkea ei saanut pitää liian ylhäällä pinnan tasalla. Koska silloin siitä maidosta tuli liian isokuplaista, eli sellaista höttöä, joka hävisi nopeasti.

Yritänpä siis huomeaamulla uudelleen. Kiitos ohjeista!
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #4 : Toukokuu 10, 2009, 07:34:26 ap »

Höyrytyshän tapahtuu siis niin, että alkuun annetaan höyrysuihkun imaista ilmaa mukaan sopiva määrä nostamalla suutinta varovasti pinnan tuntumaan ja sitten loppuaika sotketaan näin syntynyttä vaahtoa loppumaitoon pitämällä suutinta vaahdon ja nesteen rajalla, jolloin kuplat pienenevät. Liian kuumaksi ei saa päästää, vaahto hajoaa isokuplaiseksi "tiskivaahdoksi" jos proteiinit pääsevät hyytymään.
Kirjattu

Sulphur

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2009, 21:58:55 ip »

Huoh. Yritin taas tänään, eikä vieläkään onnistunut. Tai onnistuin vain saamaan tuota tiskivaahtoa. Juu, maito oli hyvin kuumaa.

Kuinka kauan - siis kuinka monen sekunnin ajan - "annetaan höyrysuihkun imaista ilmaa" alussa?

Onko maidon määrälle olemassa optimimäärä?
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2009, 22:36:49 ip »

Sen "tiskivaahdon" saa myös aikaiseksi pitämällä suutinta liian ylhäällä...

Katso malliksi utuben videoita. Siellä on ihan hyviä opetusvidoita (ja huonoja myös). Vaahdotusajat ja -tekniikka vaihtelee eri laitteilla suuresti. Harjoittelu on oikeastaan ainut tapa oppia tekemään hyvää vaahtoa. Olethan treenannut jo saippuan kanssa (kannuun vettä ja yksi tippa fairya)?
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2009, 22:47:08 ip »

Tuolla aiemmin linkittämässäni youtube videossa näkyy aika hyvä vaahdotus silvialla, ks. siitä pillin asemointi ja syntyvä pyörre (linkki uudestaan).

Olethan katsonut tuon Ransu-Hopean höyrytysshow:n? Minä sain tästä yhdestä videopätkästä merkittävää apua, kun opettelin uusiksi vaahdotusta höyrytysputken modauksen jälkeen.

Kaksi juttua pistää silmään: ilmeisesti sinulla ei tällä hetkellä ole selkeää kuvaa maidon lämmöstä vaahdotuksen loppumetreillä. Suosittelen reilun kympin arvoista mittari-investointia, se auttaa kummasti höyrytyksen oikea-aikaisessa lopettamisessa.

Gaggiassa tuskin on ihan tolkuttomasti höyrytilaa boilerissa, joten olettaisin, että se toimii maidon määrän suhteen samaan tapaan Retron kanssa. Retrolla tuppaa tehot hyytymään 0,6 l:n kannun kanssa, tällöin maitoa on vaahdotettavana n. 3 desiä. 0,35:n kannun kanssa homma toimii, tuolloin maitoa lienee n. puolitoista desiä. Tuota pienempiä määriä en ole yrittänyt vaahdottaa. Eli tuskinpa yli kahden desin satseilla kannattaa lähteä yrittämään vaahdottamista, ainakaan treenausvaiheessa.

Tuo maitopolitiikkaso pisti miettimään, että eikös ykkösmaito ole hankalampi vaahdottaa kuin sininen ja varsinkin punainen? Sininen toimii vaahdotuksessa, mutta rasvaton lienee tekemätön paikka, ja ykkönenhän osuu näiden kahden maidon väliin.

Maitoa ei muuten kannata tuhlata tiskivaahdoksi, kun sen voi tehdä vaahdotuksen opettelemiseksi vedellä ja tiskiaineellakin. Youtubessa on tämän sortin treenauksesta videopätkä poikineen, en tosin niitä tähän hätään lähtenyt hakemaan.

EDIT: vemuli näemmä kirjoittelun aikoihin samoilla linjoilla...
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2009, 13:31:10 ip »

Lämpötilan arviointi käy myös kädellä. Kun teräskannun kylkeen ei enää kestä koskea, on aika siirtää käsi höyryhanalle ja lopettaa höyrytys muutaman sekunnin päästä. Mieluummin liian kylmäksi kuin liian kuumaksi.

Aloittelija lisää ilmaa yleensä liikaa. Sekuntimäärä riippuu vaahdottajan tyylistä. Minä käytän ilman lisäämiseen ehkä pari kolme sekuntia alussa, mutta jotkut lisäävät ilmaa varovasti melkein vaahdotuksen loppuun asti. Oikea mittari on pinnan nousu. Sekin on vähän makuasia ja riippuu mihin pyritään, mutta älä nyt ainakaan enempää kuin kaksinkertaiseksi anna sen maidon turvota.
Kirjattu

JuMi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2009, 14:55:56 ip »

Samanlainen setuppi minullakin.
En yrittänyt alun perinkään tuolla Classicin vaahdotusavulla, vaan ruuvasin muovihärpäkkeen kierteistään  irti ja vaahdottelin putken päähän jääneellä muoviosalla, kunnes vaihdoin  Silvian putkeen.
Vähitellen alkaa mikrovaahtoa syntyä, mutta en olisi uskonut, miten paljon harjoittelua homma ainakin omalla kohdalla vaatii. YouTuben (hyvät)videot ja vesi pesuine yhdistelmä avuksi harjoitteluun. Herkkää hommaa.
Lämpömittaria en enää käytä, se oli vain tiellä. Lämpötilan arviointi Esan ohjeen mukaan toimii.
Itse annan Gaggian lämmetä höyrytyslämpötilaan, päästelen putkesta vedet pois ja muutaman kerran hieman höyryä, ja odottelen jotta lämmitys kytkeytyy uudelleen päälle. Odotan noin 5s ja alan höyryttää.
Jos on tarvetta höyryttää toinen kannullinen, niin käännän höyrytysasennon pois päältä, laitan pumpun päälle (niin kuin tekisin uuden shotin) noin 5s ja laitan höyrytyskytkimen takaisin höyrytysasentoon. Tämä kaikki siksi, että saan Classicin suht pieneen boileriin lisää vettä höyrytettäväksi. Päästelen putkesta vedet pois.
Kun lämmitys kytkeytyy uudelleen päälle, odotan noin 5s ja alan höyryttää.
Höyrytyssession päätteeksi täytän boilerin taas vedellä, ettei se jää kovin tyhjäksi seuraavaa kahvitteluhetkeä varten.
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #10 : Toukokuu 11, 2009, 16:09:42 ip »

Tuo maitopolitiikkaso pisti miettimään, että eikös ykkösmaito ole hankalampi vaahdottaa kuin sininen ja varsinkin punainen? Sininen toimii vaahdotuksessa, mutta rasvaton lienee tekemätön paikka, ja ykkönenhän osuu näiden kahden maidon väliin.

Allekirjoitan tuon. Lisäksi olen huomannut, että UHT-maidosta tulee parempi vaahto kuin saman rasvamäärän sisältävästä tavallisesta maidosta. Ja kuten aiemmissa ketjuissa on käynyt ilmi, joskus maito ei vaan vaahtoudu, eli eräkohtaisia eriä on (kuten pavuissakin  ;) ).
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #11 : Toukokuu 11, 2009, 20:41:38 ip »

Itse en ole huomannut maidoissa muuta eroa kuin sen että mitä enemmän rasvaa, niin sitä täyteläisempi ja "notkeampi" vaahdosta tulee ja erottuminen on hitaampaa. Rasvattoman maidon vaahdottamisessa en siis ole kokenut mitään erikoista hankaluutta, tulee ihan nättiä mikrovaahtoa mutta se ei "käyttäydy" nätisti. Talon muu popula tykkää juoda ihan vain tuota vaahdotettua maitoa (no se on kyllä ihan hyvä minustakin) ja siitä syystä harjoitukset rasvattomalla. Kahviin menee vähintään sitä tummansinistä. Tähän mennessä paras maitovaahto niin rakenteellisesti kuin maunkin kannalta on saatu aikaan Ingmanin homogenoimattomasta yömaidosta (taisi olla tyytyväinen ammu).
Kirjattu

Sulphur

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #12 : Toukokuu 11, 2009, 22:37:46 ip »

Kiitän kovasti kaikkia vastaajia avusta. Kävin katsomassa tuon youtuben linkinkin, mutta en tullut siitä hullua hurskaammaksi. Vähän noinhan minä olen tehnyt.. mitä ihmettä siis teen väärin..? Voiko sitä kippoa liikuttaa liikaa? Tuossa videossa putki pidettiin koko ajan yhdessä paikassa ja minulla on tapana huljutella sitä enemmän.

Tuo video oli siinä mielessä huono, ettei siinä nähnyt kuinka paljon sitä vaahtoa lopulta muodostui. Näytti siltä, ettei paljoakaan..?

Minulla on käytössä pieni, olisiko 3 desin kannu. Laitan sen puolilleen maitoa. Alkuperäisellä suuttimella kannu täyttyi nopeasti vaahdosta ja lapoin jatkuvalla syötöllä lusikalla vaahtoa pois, jotta sain sitä lisää. Enkä siis huomannut siinä mitään ongelmaa, että maito turposi kaksinkertaiseksi. Minä tykkään siitä vaahdosta.

Olen myös aina arvioinut lämpötilan noin, että kun metalliin ei enää kärsi koskea, on se valmis. Nyt tässä kokeilussa se maito on päässyt liian kuumaksi, kun olen odottanut, milloin sitä vaahtoa tulee.

Pitää siis katsoa uudestaan tuo video. Salapoliisin työtä...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2009, 22:45:01 ip kirjoittanut Sulphur »
Kirjattu

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #13 : Toukokuu 11, 2009, 22:46:42 ip »

Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Apua! Maito ei vaahdotu!
« Vastaus #14 : Toukokuu 11, 2009, 22:55:18 ip »

Tuo video oli siinä mielessä huono, ettei siinä nähnyt kuinka paljon sitä vaahtoa lopulta muodostui. Näytti siltä, ettei paljoakaan..?

Minulla on käytössä pieni, olisiko 3 desin kannu. Laitan sen puolilleen maitoa. Alkuperäisellä suuttimella kannu täyttyi nopeasti vaahdosta ja lapoin jatkuvalla syötöllä lusikalla vaahtoa pois, jotta sain sitä lisää. Enkä siis huomannut siinä mitään ongelmaa, että maito turposi kaksinkertaiseksi. Minä tykkään siitä vaahdosta.

Nyt taitaa olla ongelmana se että haemme erilaista lopputulosta. Toivottava lopputulos on ns. mikrovaahto joka ei näytä "vaahdolta" ollenkaan vaan sen voi kaataa kuten nesteen mutta se on kuitenkin normaalia maitoa (selvästi) paksumpaa tavaraa. Kuvaamasi vaahto on sitä mitä useat kutsuvat "tiskivaahdoksi". Mikrovaahto maistuu paremmalle ja se tuo myös kahvin maun paremmin esiin. Ks. tämä kuva ja vaikka tämä video.
Kirjattu