Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Myllyn valinnasta  (Luettu 276480 kertaa)

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #465 : Elokuu 03, 2020, 15:42:12 ip »

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #466 : Elokuu 03, 2020, 17:05:52 ip »

https://www.pkcompak.com/pk100
https://www.mahlkoenig.de/products/ek43
Onko tuo ek43 oikeasti suunniteltu single dosingia varten meikäläiselle uusi tieto. Minkälainen kahvihukka tuossa on.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #467 : Elokuu 03, 2020, 22:17:06 ip »

Onko tuo ek43 oikeasti suunniteltu single dosingia varten meikäläiselle uusi tieto. Minkälainen kahvihukka tuossa on.

Tuskinpa sentään. Sehän on alunperin joskus kymmeniä vuosia sitten suunniteltu maustemyllyksi. Siinä kun ei ole annostelijaa ja se on todella nopea, niin ainakin jotkut käyttäjät ovat todenneet, että single dosing on käytännössä kotikäytössä ainoa fiksu tapa käyttää sitä. Jos tuplaespresso jauhautuu muutamassa sekunnissa, niin helposti tulee jauhettua hopperista ihan liikaa. Sellaisen 0.1 gramman tarkkuudella jauhaminen lienee pirullisen hankalaa EK:lla.

Kahvihukka on pieni. Käsittääkseni alle 0.5g.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PetriJulin

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #468 : Syyskuu 14, 2020, 14:00:30 ip »

Ja tässä vielä pari vaihtoehtoa lisää:

https://www.ceado.com/en/product/78.html
https://weberworkshops.com/products/eg-1

Ensimmäinen on mahtava, äitini voi kertoa sinulle. Suuri toiminnallisuus ja osti sen hyvään hintaan.
Kirjattu

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #469 : Joulukuu 31, 2020, 09:14:03 ap »

Wilfan Uniformiin lopulta päädyin ja nyt muutaman päivän sillä jauheskellut. Ei se metallinen purusäiliö autuaaksi tee joidenkin papujen kohdalla siihen kevyeeseen kuorisilppuun, joka tarraa aivan kaikkialle staattisuuttaan kiinni (Kaffa Go’morron nyt kyseessä, en tiedä käyttäytyykö se aina näin, en muista enää vuosien takaa, kun tapasin käyttää sitä presso-pannussa).

Muutoin tykkään tuosta että vaaka on papusäiliön kantena ja siksi siinä aina käsillä. Toki nyt jälkeenpäin huolettaa, että kerran kun tiputat tuollaisen lasisen vaa’an niin saako sitä tarvikeosana uutta jne.
9 kuukautta ja vajaat 20 kiloa papuja takana. Ajattelin kirjoittaa lyhyesti, kun kerrankin olen johonkin tuotteeseen tyytyväinen. Tuntuu, että harvinaista herkkua nykypäivän kertakäyttö- ja kulutuselektroniikan parissa..

Jauhatus on pysynyt hyvin tasalaatuisena. Kerran olen myllyn putsannut noin 10 kilon jälkeen ja se oli silläkin määrällä tosi siistissä kunnossa. Hiukan sudilla sutimaan kiinni sedimentoitunutta kahvipulveria, viiden minuutin juttu.

Jauhatuksen automaattinen katkaisu, kun pavut on jauhettu, on hieno ominaisuus, mitä en varsinaisesti ostopäätöstä tehdessä osannut arvostaa. Ulkonäkö on myöskin edelleen miellyttänyt silmää, sopivan pelkistetty ja pyöreä muoto nätti. Ei ulkonevia osia, ei halvaksi tekeviä muovisia juttuja, ei ledejä sun muuta turhaa, eleetön eleettömään rintamamiestalon keittiöön.

Joillakin ollut vaa'an kanssa ongelmaa, että söisi paristoja. Itse olen kerran vaihtanut noin puolen vuoden käytön jälkeen. Käytän ainoastaan ladattavia sormiparistoja. Itse en siis voi allekirjoittaa tätä ongelmaa, ja huom. käytän vaakaa sekä papujen punnitukseen, että pour-over uuttoon, joten kyllä se on useamman kerran päivässä monta minuuttia yhtäjaksoisesti päällä (ja bluetooth-yhteydessä puhelimeen).

Toistaiseksi kaksi miinusta:
- kolo, johon jauhatussäiliö uppoaa - sen alareunasta alkanut paistaa metalli mustan alta, se ei siis kestä tuota jauhatussäiliön mekaanista kontaktia
- myllyn putsaamisen jälkeen yläosa oli vaikea veivata takaisin paikalleen; se otti jengoille hyvin, mutta ensimmäisellä kerralla terät olivat varmaan "kiinni" asti, kun se ei pyörinyt enää pidemmälle ihan asteikon alkupäässä, siispä ruuvasin sen irti ja uudestaan takaisin, nyt se taas oli liian löysä ja ei voida puhua edes pannukarkeudesta eli kolmannen kerran vielä auki ja kiinni ja nyt löytyi oikea jenka ja jauhatustulos kohdilleen samalla jauhatusasetuksella mitä ennen purkua... eli onko tämä ihan tuuripeliä että myllyn saa takaisin kasaan suoraan "oikealle" asetukselle?

Neutraali huomio vielä tuosta mobiiliapista. Apissa siis sekunttikello ja näyttää myös grammat puhelimen näytöllä. Pour-overeissa pannu yleensä peittää vaa'an näytön, joten ihan toimiva systeemi, että saa paritettua sen puhelimeen. Näyttö ja sekkari voisivat olla myös vaa'assa, mutta vaa'an pitäisi silloin olla nykyistä isompi ja se ei sitten taas toimisi enää myllyn kantena.

Mutta niin, apin kehittäjiä ei vissiin kiinnosta tuoda siihen uusia ominaisuuksia. Itse kaipaisin esim. että uutot tallentuisivat ja puhelimeen kertyisi uuttohistoria. Kumulatiivinen grammalukema ajan funktiona, niin voisi jälkeenpäin katsoa, jos jokin uutto vaikka kestänyt kauan tai uuttunut liian nopeasti, olisi helpompi pitää kirjaa erilaisista uuttometodeista (60/40, ym.) - lisäksi jos voisi kirjata ylös mikä papu ja millä jauhatuksella jauhettu.

Toinen "kiva lisä" vois olla, että se appi juuri opastaisi johonkin uuttometodiin, vaikka nyt tuo 60/40 - 30sek bloom 1:1 suhteella puruja ja vettä, sitten veden määrä 60%:iin kokonaismäärästä, odottelu, ja loput 40% suppiloon. Antaisi vaikka pienen äänimerkin tai kuvallisen ohjeen seuraavasta vaiheesta (auton) navigaattori-tyyppisesti tai jotain. Tulis varmaan kokeiltua erilaisia uuttomenetelmiä enemmän ja aloittelijalle varmaan hyödyllinen?

PS.
Jos vaaka hajoaa, niin sitä saa erikseenkin ostettua.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #470 : Tammikuu 08, 2021, 13:19:40 ip »

Mä olen tukenut tuota kickstarter-kampanjaa. Myllyni tullee joskus joulua ennen. Voin sitten kirjoitella kokemuksia. Vaikuttaa oikein passelilta meikäläiselle, jolla on käytössä vain drip ja aeropress.

Fellow Oden kampanjan loppu meni euroopan osalta vähän miten meni. Myllyä sai jälleenmyyjiltä jo marraskuun lopussa ja omani tulee vasta tänään. Rahallista säästöä sain kokonaista 16€ Cremaan verrattuna. No, hyvityksenä viivästyksestä olisi tulossa Fellown Atmos kanisteri, mitä en tosin oikein koe tarvitsevani. Toivottavasti edes mylly on hintaansa nähden hyvä.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #471 : Tammikuu 08, 2021, 20:15:47 ip »

Itse sain omani kaffecentralenista ennen joulua, mukaan pari pussia Rostia (silti halvemmalla kuin Crema).
Noista teristä on paljon puhuttu, et tarvis vaihtaa tasateriin, mut enpä nyt olet kokenut itse tarvetta. Filsu/ap/delter väliä 4/3,2/2 asetuksilla jauhellut. Staattisuutta jos joillain pavuilla tulee, niin märkää lusikkaa riittänyt pyörittää kupissa.
Tuo jauhatusastian magneettipohja ei ole mun acaian lunar vaakaa häirinnyt, tuli vain Hoffmanin videosta mieleen.
Alussa autostoppi ei jostain syystä ottanut kunnolla toimiakseen, mutta kun muutaman kerran käytti sisään tuota niin se jäi.
En mä nyt vielä ole pahaa sanottavaa keksinyt tästä. Näppärän kokoinen, eikä mikään liian äänekäs yms.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #472 : Tammikuu 09, 2021, 11:03:31 ap »

Tuo omani pitää vähän rasittavaa surinaa silloin kun ei ole käynnissä. On Fellown mukaan ominaisuus, ei vika. Hiljaisempi kyllä kuin esim. jääkaappi käydessään, mutta jatkuvasti kuultavissa. Menee autostopin idea vähän metsään, jos pitää kytkeä erillisen virtanäppäimen taakse.

Nyt aamulla käytin ensimmäistä kertaa, ja vaikka oli hieman liian hienolla jauhatus, niin kyllä tuosta tuntui parempaa tulevan kuin Encorella. Staattisuus ei ollut mielestäni ainakaan pahempaa. Nopeus ja ääni ehdoton plussa, tykkään myös autostopista.

Jos tuota Atmosta ei lasketa, taisit saada myllyn selvästi halvemmalla kuin minä. Vaikka ei tästä mitenkään paha maku jäänyt suuhun, lienee viimeinen tämäntyylinen joukkorahoitus, mihin osallistun. Jotain etua mielestäni pitäisi joukkorahoittajille tulla.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #473 : Tammikuu 09, 2021, 18:03:05 ip »

Siitä huminasta luin sen jälkeen kun mylly oli jo kotona, on jääkaapin kyljessä. Sitä mä sit tosi fiksun näköisenä kuuntelin, perheen silmissä hulluna. Mut multa puuttuu humina. Enkä terissäkään ole kokenut ongelmia.
Mä myöhästyin ihan vähän siitä joukkorahoituksesta.

Fellowilta oli jotain puhuttu, et ne lisää listoille vissiin vaihtoehtoiset terät tuohon jossain välissä. Taittuuko sit espressolle?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Däni

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 45
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #474 : Tammikuu 09, 2021, 23:14:11 ip »

Tää oli ihan hyvä video ode myllyn vaihtoehtoteristä https://m.youtube.com/watch?v=imgIfA0482w

Ei taida houkutella isoa käyttäjäkuntaa, jos saa olla koko ajan säätämässä karkeammalle kun jumittuu terät kiinni pienehkön moottorin takia. Harmi sinänsä, ulkonäkö, hinta etc olisi ollut aika lyömätön single dose myllyksi.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #475 : Helmikuu 15, 2021, 07:19:14 ap »

Odeni lakkasi jossain välissä surisemasta. Tätä oli jokunen muukin myllyn omistaja raportoinut, että käytön myötä surina jossain välissä lakkaa. Nyt mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa tuosta.
Kirjattu

elias s

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 156
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #476 : Helmikuu 15, 2021, 07:51:29 ap »

Odeni lakkasi jossain välissä surisemasta. Tätä oli jokunen muukin myllyn omistaja raportoinut, että käytön myötä surina jossain välissä lakkaa. Nyt mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa tuosta.
Onko valmistaja ilmoittanut mikä komponentti tuon surinan aiheutti, tai onko sille saatu muuta teknistä selitystä? Surisevatko nykyiset mallit?
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #477 : Helmikuu 15, 2021, 13:49:05 ip »

Onko valmistaja ilmoittanut mikä komponentti tuon surinan aiheutti, tai onko sille saatu muuta teknistä selitystä? Surisevatko nykyiset mallit?

Ei ainakaan minun korviini tai silmiini ole osunut mitään sen tarkempaa tietoa surinan syistä. Ainakin ensimmäiset jälleenmyyntiin menneet erät oli tismalleen samoja kuin joukkorahoitukseen osallistuneille lähetetyt, eli surinaa esiintyi. En pysty vastaamaan, että onko tätä tuotannossa jo jotenkin otettu huomioon. En osaa sen paremmin myöskään sanoa, että kuinka suuri osa myllyistä surisee. Kickstarter-keskustelun perusteella sanoisin, että selvästi suurin osa EI surise, mutta tämä on mutua ja voi olla täysin väärässä. Surisevia myllyjä on kuitenkin markkinoilla ihan merkittäviä määriä, mutta itseltäni tuo tosiaan lakkasi n. kuukaudessa. Muistan, että viikko sitten tiistai-aamuna tuo surisi ihan entiseen malliin, tänään huomasin, etteipä surise enää.
Kirjattu

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #478 : Helmikuu 15, 2021, 14:09:30 ip »

Laitetta näkemättä tai kuulematta veikkaisin, että ääni tulee muuntajasta (kuvan näköinen laite).
Siinä on pinottu nipuksi rautapeltilevyjä ja kierretty sähkölankaa päälle. Ehkä kiinalaisten kanssa
on tingitty liikaa ja ovat laittaneet halvinta mitä löytyy.

Kirjattu

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #479 : Heinäkuu 28, 2022, 20:17:34 ip »

Onko pelkästään pour over -käyttöön Comandante C40 aivan over-kill? Nyt on sähkökäyttöinen Wilfan Uniform käytössä ja siihen olen täysin tyytyväinen. Matkustuskäyttöön olisi hakusessa käsikäyttöinen, mutta jos se on tarpeeksi hyvä (vaivaton käyttö 15-30g jauhantaan) niin saattaisin siirtyä kokonaan käsimyllyyn.
Kirjattu