Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Myllyn valinnasta  (Luettu 276474 kertaa)

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #390 : Lokakuu 14, 2019, 20:43:46 ip »

Kiitos kuvasta! Itsekin tota miettinyt, ainakin jos ostaisin toisen Harion esim. mökkikäyttöön (ja vaikka suodatinkahville tms. muuten isommalle erälle). Täytyy itsekin kokeilla, ainakin jos se ei varsinaisesti hajota mitään ja voi kuitenkin käyttää kampea, jos ei tuolla halua jatkaa jostain syystä.
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #391 : Lokakuu 14, 2019, 21:50:41 ip »

Kiitos kuvasta! Itsekin tota miettinyt, ainakin jos ostaisin toisen Harion esim. mökkikäyttöön (ja vaikka suodatinkahville tms. muuten isommalle erälle). Täytyy itsekin kokeilla, ainakin jos se ei varsinaisesti hajota mitään ja voi kuitenkin käyttää kampea, jos ei tuolla halua jatkaa jostain syystä.

Toki. Tarvitaan prikka tai pari ja mutsku. Pyöritin mutskua suoraan, mutta vaihtoehtonahan on  pyörittää mutskua holkilla joka taas porassa kiinni sovitteella. Tietty pora vetää mutsua piukkaan, mutta jaksanee sen myös avata, mutta kiinnihän siitä jotenkin pitää pitää ettei pyörittele vaan myllyä takaperin... se, hajoaako jokin, siihen en ota kantaa kertakokeilulla.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #392 : Lokakuu 16, 2019, 18:48:10 ip »

Tänään jauhoin sitten töissä Aeropress-kahviini pavut akkuporakoneella. Muuten meni hyvin, laitoin muuten kaksi prikkaa väliin, mutta akkukone vanha Ryobin pikkukone ei oikein vanhalla akulla (12V) jaksa kunnolla pitkiä aikoja vääntää. Hariossa on sen verran välyksiä joka suuntaan, että koneella veivatessa tulee selvästi sivusuuntaista liikettä ja jossain kohden sitten myös vähän enemmän vääntömomentin tarvetta ja ilmeisesti Ryobin lämpösuoja tms. meni päälle. Kone pyöritti vähän aikaa odoteltuani kyllä loput ihan hyvin ja iltapäivällä vielä toiset kahvit. Iltapäivällä olin vähän varovaisempi, ja yritin välttää turhaa vääntömomentin kasvattamista ja pitää yhdistelmän vähän paremmin 'linjassa'.

Testasin muuten aamulla taukolla, että mutterin saa hyvin koneella poiskin, kunhan laittaa siihen karkeuden säätöön jäävään koloon vaikka lusikan varren, jolla sitä pitää paikallaan kun väännin vääntää samalla mutteria auki.

Ei Harion edelleenkään kovin nopea ole, mutta onhan tämän mukavaa vaihtelua! Ja mun työpaikan kahvihipsteri-legenda vaan kasvaa kasvamistaan  :)
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #393 : Lokakuu 16, 2019, 21:59:49 ip »

Itse vedin Hariolla aikoinaan surutta akkuporalla kun hermot ei kestä veivaamista. Hyvin toimi ja mitään ei hajonnut.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #394 : Lokakuu 17, 2019, 09:38:20 ap »

Miä en ole porakoneella vetänyt. Sensijaan olen rakentanut yläpäähän metallisen keskitys-systeemin ihan ite muutamalla prikalla ja muoviputkella. Alakerrassa taas on se ostettu ohjainprikka.
Nyt kun myllyssä ei ole väljyyttä missään, niin jauhatustulos on verrattavissa miltei mihin myllyyn hyvänsä. Tuplaespresson jaksan kyllä jauhaa ihan veivaamalla kammesta.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #395 : Lokakuu 17, 2019, 23:59:29 ip »

Aeropress-kisoissa näin myös Comandantea ajettavan sähköisellä vääntimellä. Se tosin on Harion kapineisiin nähden sikäli helppo veivattava että en ole ihan vakuuttunut toimenpiteen tarpeellisuudesta.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #396 : Lokakuu 18, 2019, 19:19:36 ip »

Mä taidan kanssa tilata seuraavaksi sen Harion alaosan tuen. Yläosaa voi sitten alkaa harrastamaan, jos se vielä tuntuu turhan paljon heiluvan sivusuunnassa. Nykyisellä versiolla tulee tosiaan aika paljon hajontaa lopputuloksen kanssa. Olen nähnyt Kaffalla myynnissä Skertonista myös Pro-version. En tutkinut onko siinä miten paljon tukevampi rakenne. Luulen että siihen juuri on haettu parannusta.
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #397 : Lokakuu 18, 2019, 19:47:34 ip »

Aeropress-kisoissa näin myös Comandantea ajettavan sähköisellä vääntimellä. Se tosin on Harion kapineisiin nähden sikäli helppo veivattava että en ole ihan vakuuttunut toimenpiteen tarpeellisuudesta.

Vähän siihen suuntaan kulki oma tieni, kun Porlexin veivaaminen alkoi puuduttaa. Pharos oli jo ennalta hyväksi koettu ja sen puolen minuutin veivaaminen oli sangen ilahduttavaa. Hankin sen vanavedessä Orphan Espresson toisen käsimyllyn Lido 3:n, joka on huomattavasti viehättävämpi veivattava kuin Porlex (tai Hario, jollaista minulla itselläni ei ole ollut, mutta onhan niitä tullut luonnossa tavattua ja kokeiltua).

Sittemmin käsimyllyjä on tullut hankittua useampikin, koska eihän se Lido ihan pienimmästä päästä ole. Kätevää toki on, että eipä tarvitse eri valmistusmetodeille säädellä myllyjä, kunhan vaan nappaa käsiin sen, joka on jo valmiiksi kohdillaan kullekin metodille. Se on sitten eri asia, onko se oikeasti tarpeellista, vai onko se vaan kiva omistaa erilaisia myllyjä.... :)

Jauhamisen helppoutta olennaisempaa tietysti on ollut se, että laatukäsimyllyyn vaihtamalla merkittävin ero tulee kahvin maussa. Sitä ei tietenkään porakoneella/ruuvinvääntimellä saa paremmaksi. :)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #398 : Lokakuu 19, 2019, 12:12:42 ip »

Mä taidan kanssa tilata seuraavaksi sen Harion alaosan tuen. Yläosaa voi sitten alkaa harrastamaan, jos se vielä tuntuu turhan paljon heiluvan sivusuunnassa. Nykyisellä versiolla tulee tosiaan aika paljon hajontaa lopputuloksen kanssa. Olen nähnyt Kaffalla myynnissä Skertonista myös Pro-version. En tutkinut onko siinä miten paljon tukevampi rakenne. Luulen että siihen juuri on haettu parannusta.
Kyl kandee.
Se yläosa on vähän haastavampi. Itse en tykännyt siitä, että se jauhoi muovia veivatessa. Nyt se on ollut ihan laatumylly, kun ei oo klappia missään.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

lotari

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #399 : Lokakuu 19, 2019, 18:01:10 ip »

Vuosi sitten tuli tehtyä aika paljon tutkimusta budjettiluokan myllyistä ja vastaan tuli lukemattomia kiinalaisia vaihtoehtoja. Päämääränä oli löytää mylly joka olisi merkittävästi halpis-keraamista parempi, mutta hinnaltaan Knockia, Comandantea, Kinua yms. edullisempi.

Lopulta parhaimmaksi tiedonlähteeksi tuli puolalainen kahvifoorumi wszystkookawie.pl, jossa on oma lankansa kiinamyllyille. GTranslate avaa tuonkin kielen salat kohtuullisesti.

Valinta osui Xeoleon 50-milliseen myllyyn, joka omaa metalliset terät ja jonka akseli on kahdesta pisteestä (kuulalaakereilla) stabiloitu, joten vakautta löytyy huomattavasti enemmän kuin Porlexista/Hariosta/tms.. Aeropressin hienommalla karkeudella jauhamisessa menee parisenkymmentä sekuntia vaaleillakin pavuilla. Papuja mahtuu ~20+ grammaa.

Suurin syy valintaan oli se että mylly löytyy suoraan amazon.de:stä, joten toimitus on nopea eikä yllätyskuluja tule. Tämän hetken hinta näyttäisi olevan alle 50 euroa postikuluineen, vain joitakin euroja korkeampi kuin vaikkapa Hario Skerton kotimaasta tilattuna.

Todennäköisesti päädyn vielä hankkimaan Kinun, Helorin tms. laadukkaamman käsimyllyn tulevaisuudessa, ihan vaan että saa mielenrauhan siitä ettei omat kahvit jää ainakaan myllystä kiinni.. mutta näen nämä ~50 euron kiinamyllyt selkeästi kannattavampana sijoituksena kuin halvimpien myllyjen kanssa säätämisen ja niiden lisäosien hankinnan. Ellei sitten erikseen nauti siitä säätämisestä. Kahvin kanssa kuitenkin itse keskityn mieluummin makujen kuin myllyn säätöjen hakemiseen.

Ps. En suoraan tätä mallia suosittele, ellei erikseen juuri EU:n sisältä tilattavaa halua. Aasiasta (Aliexpressistä) tilattavista esim. MYM54 ja 1zpresso merkeistä löytyy terien keskityksen säätö, joka tästä uupuu. Hinta tosin kaikkine kuluineen 50 - 100% korkeampi vs Xeoleo Euroopasta. Tuolta puolalaiselta foorumilta löytyy aika paljon juttua eri malleista.
Kirjattu

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #400 : Lokakuu 20, 2019, 16:21:04 ip »

Tuontyylisen halpamyllyn testaaminen Comandantea tms. vastaan voisi olla kansainvälinen YouTube-hitti...
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #401 : Lokakuu 23, 2019, 09:56:30 ap »

Onko joku joskus nähnyt oikeasti youtuberahaa?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Atzu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #402 : Tammikuu 14, 2020, 16:55:09 ip »

Moi!

Pitkään olen foorumia lurkkaillut ilman tunnuksia, mutta nyt täytyi luoda tunnukset ja kysyä apua, kun mylly/keitinkuume on yltynyt niin kovaksi. Joskus pari vuotta sitten hankin 10 eurolla käytetyn Krupsin thermoblock-keittimen, joka muuton yhteydessä jouti kaatopaikalle. Oppirahat siis olivat erittäin halvat ja markettikahvi/thermoblock-räpellykset kantapään kautta koettu. Tällä hetkellä käytössä vain Aeropress, Hario Skerton ja Moccamaster; papuja tulee ostettua silloin tällöin esim. Kaffalta tuoreeltaan paahdettuna. Tällä hetkellä kaapissa Kaffecentralenin alesta 500g säkki Caffe Paskaa.

Suunnitelmissa on hajauttaa ajallisesti rahanmeno eli ostaa ensin mylly ja sen jälkeen espressokeitin. Keittimeksi olen suunnitellut NS Oscar II/Bezzera BZ10/Bezzera Unica PID riippuen lopullisesta budjetista. Aluksi kuitenkin mentäisiin vain Aeropressillä, kun Skertonilla veivailu on alkanut kyllästyttää. Eli myllyn soisi tuottavan kelvollista jauhatusta Aeropressiä varten, mutta pääpaino espressojauhatuksella tulevaisuutta silmälläpitäen. Todennäköisesti siis aloittelen myllyn käytön Aeropressin kanssa, ja kun sitten pian espressokeittimen hankin, jauhatuskarkeus säädetään espressoalueelle ja tarvetta vaihdella sieltä Aeropressiin ja takaisin säännöllisesti ei ole.

Paljon lähiakoina myllyjä vertailleena olen pääni sisällä rajannut vaihtoehdot Eureka Mignon Specialitaan ja Niche Zeroon. Molemmat erittäin hyvän näköisiä ja kompakteja myllyjä. Eurekassa hyvä puoli hopper, jolloin voi kerralla jauhaa isommankin satsin. Toisaalta taas säätö espressojauhatuksen ja karkeamman jauhatuksen välillä on työlästä, joten liekö tuolle tarvetta. Niche Zero vakuuttaa 63 mm kartioterillään, mutta hinta on sen 200€ enemmän. Kannattaisiko tuo 200€ lisää panostaa ja hankkia tuo NZ?
Kirjattu
Rocket Appartamento + Eureka Mignon Specialita + Hario V60 + 1ZPresso JX

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #403 : Tammikuu 14, 2020, 17:59:31 ip »

Vaimolle joskus jauhetaan mokkapannuaan varten enemmän jääkaappiin, kun hän ei halua aina jauhaa erikseen, mutta noinniinkuin järkimielessä ei pitäisi olla mitään tarvetta jauhaa enempää kuin aikoo juuri parin minuutin sisään käyttää.

Mutta itse olen niin laiska että pukkaan kyllä tuon oman myllyni matalan hopperin täyteen ja jauhelen siitä sen pari päivää mitkä se riiittää. Se iso hopperi nyt ei mihinkään mahtuisikaan. Pari sekuntia täytyy aina hurauttaa roskikseen kun on wanhaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2020, 18:03:54 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #404 : Tammikuu 14, 2020, 20:35:42 ip »

Niche parempi yleiskäyttöön. Eureka on espressomylly.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2