Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Myllyn valinnasta  (Luettu 276529 kertaa)

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #345 : Lokakuu 01, 2018, 16:48:12 ip »

Mulla on Kruve ponnistuksessa. Juuri Wilfan kanssa sitä olen testaillut. Alle neljänsadan mikronin hituja kertyy omalla Wilfallani reilusti alle kaksi grammaa per 18 g. Sen eliminoinnin toki huomaa kupissa, erityisesti Aeropressilla. Ei kuitenkaan useimpien kahvien kanssa niin, että ilman sihtausta kahvi olisi pahaa ja suhtauksen kanssa hyvää. Periaatteessa kuitenkin sihtaamalla pitäisi olla mahdollista uuttaa kahvista enemmän irti hyvää irti. Kysykää vaikka Matt Pergerilta.

Kruven muuten saa Death before Decafilta koko lailla samaan hintaan kuin rapakon takaa.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Xequitep

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
    • Kahviamiraali
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #346 : Lokakuu 05, 2018, 21:48:19 ip »

Mulla on Kruve ponnistuksessa. Juuri Wilfan kanssa sitä olen testaillut. Alle neljänsadan mikronin hituja kertyy omalla Wilfallani reilusti alle kaksi grammaa per 18 g. Sen eliminoinnin toki huomaa kupissa, erityisesti Aeropressilla. Ei kuitenkaan useimpien kahvien kanssa niin, että ilman sihtausta kahvi olisi pahaa ja suhtauksen kanssa hyvää. Periaatteessa kuitenkin sihtaamalla pitäisi olla mahdollista uuttaa kahvista enemmän irti hyvää irti. Kysykää vaikka Matt Pergerilta.

Kruven muuten saa Death before Decafilta koko lailla samaan hintaan kuin rapakon takaa.

Hassu, että mainitsit Matt Pergerin, kun piti juuri kirjoittaa, että ainakaan Matt Perger ei olisi samaa mieltä.

https://baristahustle.com/blog/the-grinder-paper-explained/

Matt Perger: "Wow. Back in 2012 I won the World Brewers Cup with a routine centred around removing fines. As it turns out, sifting doesn’t really get rid of all the small particles. There’s still millions of them stuck to the larger grinds. When coffee is torn apart in the grinder it leaves pockets of positive and negative charges all over the grinds that attract the fines. Conclusion: sifting is pretty useless for particle segregation and testing."

Xequitep

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
    • Kahviamiraali
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #347 : Lokakuu 05, 2018, 21:59:25 ip »

Uusi mylly olisi hakusessa kun menee hermot Wilfan tekemään pölyn määrään. Eli wilfalle seuraaja mieluiten sähkökäyttöinen kun Skerton pyörii jo nurkissa. Suodatinkahvin valmistukseen pääsääntöisesti V60:llä :D. Hinta max. 300€.

https://www.crema.fi/fi/products/baratza/virtuoso

Itse kallistuisin luultavasti tuon puolelle, en ole ainakaan tietoinen, että tuossa hintaluokassa olisi tullut parempaa suodatinkahville. Mikäli en olisi ostanut EK43S, olisin ostanut tuon.

Untuva

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #348 : Lokakuu 06, 2018, 11:47:02 ap »

https://www.crema.fi/fi/products/baratza/virtuoso

Itse kallistuisin luultavasti tuon puolelle, en ole ainakaan tietoinen, että tuossa hintaluokassa olisi tullut parempaa suodatinkahville. Mikäli en olisi ostanut EK43S, olisin ostanut tuon.

Kiitos vinkistä :)

Sihtaamaan en kyllä jaksaisi alkaa :D kesällä tämän putu ongelman huomasi parhaiten/pahiten kun yritin suodattaa kylmäuuttoa. Jauhatus ollut jossain presson ja karkean välillä ja ensimmäinen pari desiä tuli nätisti läpi mutta sitten meni paperi tukkoon  >:( kyllä loputkin tihkuivat läpi mutta kelloa en katsonut, sai kaataa suodattimen täyteen ja läheä tekemään muuta.
Kirjattu

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #349 : Lokakuu 07, 2018, 00:43:36 ap »

Hassu, että mainitsit Matt Pergerin, kun piti juuri kirjoittaa, että ainakaan Matt Perger ei olisi samaa mieltä.

https://baristahustle.com/blog/the-grinder-paper-explained/

Matt Perger: "Wow. Back in 2012 I won the World Brewers Cup with a routine centred around removing fines. As it turns out, sifting doesn’t really get rid of all the small particles. There’s still millions of them stuck to the larger grinds. When coffee is torn apart in the grinder it leaves pockets of positive and negative charges all over the grinds that attract the fines. Conclusion: sifting is pretty useless for particle segregation and testing."

Heh. Juu, Pergerin mietteisiin olen yrittänyt syventyä ja tuntuu että maestro on kuuden vuoden aikana ehtinyt monin paikoin kääntämään kelkkaansa. Nyttemmin Perger kai sihtaisi lähinnä boulderit. Tai sitten ei ollenkaan. Kaikkea mujua ei pysty sihtaamaan, siitä olen samaa mieltä ja voin esitellä kuvallista todistusaineistoa aiheesta. Kysymys kuuluu, missä määrin (jos lainkaan) se, mikä sivtii jää, vaikuttaa kuppiin.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #350 : Lokakuu 19, 2018, 09:02:43 ap »

Jos itselläni olisi mylly harkinnassa, ei olisi enää, sillä niin hyvä Kaimaani on myynnissä saitillamme!
Sanoisin, ja sanoinkin ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

domi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 42
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #351 : Lokakuu 19, 2018, 12:34:46 ip »

Jos itselläni olisi mylly harkinnassa, ei olisi enää, sillä niin hyvä Kaimaani on myynnissä saitillamme!
Sanoisin, ja sanoinkin ;-)
Kaimaaneja on peräti kaksi myytävänä tällä hetkellä. Saanko kysyä, mihin niiden erinomaisuus perustuu? Ja lisäkysymys: miten ihmiset raaskivat luopua niistä, jos ovat kerran niin hyviä?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2018, 17:08:22 ip kirjoittanut domi »
Kirjattu
Lelit Bianca + Malwani LIVI/Niche Zero/Kinu M47

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #352 : Lokakuu 19, 2018, 12:50:03 ip »

Anfimin annostelija on varmaan markkinoiden paras ja myllyn tuottama jauhatus on laadukasta ja kuohkeaa. Aikoinaan se oli hintaansa nähden erittäin kova hankinta. Ja on toki edelleen. Mylly teki aikoinaan ison vaikutuksen Kaffan Jameissa 2009.

Itse tässä emmin, myynkö vai en, mutta turhan iso on nykyiseen kulutukseen. Pienemmälläkin pärjään nykyään.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2018, 21:11:46 ip kirjoittanut migu2 »
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tsup

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 35
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #353 : Lokakuu 19, 2018, 14:53:30 ip »

Työkaveri laittanee juuri saamansa valkoisen Niche Zeron myyntiin, kun ehti sitä odotellessa hankkia myllyn.

Viikonlopun jälkeen tekee päätöksen luopuuko.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #354 : Lokakuu 19, 2018, 18:18:48 ip »

miten ihmiset raaskivat luopua niistä, jos ovat kerran niin hyviä?

Nää on näitä, Julia Robertsistakin on otettu ero, ja Toyota Yariksiakin myydään pois ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #355 : Lokakuu 20, 2018, 16:08:25 ip »

Työkaveri laittanee juuri saamansa valkoisen Niche Zeron myyntiin, kun ehti sitä odotellessa hankkia myllyn.

Viikonlopun jälkeen tekee päätöksen luopuuko.

Mikä mahtaa olla verrokkina? Kovin tyytyväinen nimittäin olen omaan Nicheeni.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #356 : Lokakuu 20, 2018, 17:35:27 ip »

Kovin tyytyväinen nimittäin olen omaan Nicheeni.

Onko mahdollista saada eroavaisuudet, jos verrokkina on Pharos? En tarvitse pilkkuja, vaan IMO riittää. Kovasti kiinostaa tuo Niche. Tarkoitukseni on tehdä edelleenkin aamuvoimistelut Pharoksella ja iltapäivän laiskuuteen Niche.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

ViPu

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 17
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #357 : Lokakuu 21, 2018, 13:00:38 ip »

Tällä kertaa vähän kokeneempi kahvin uuttelija kyselee myllyistä. Olen vuosia käyttänyt suodatinkahvin tekoon (Kalita Wave) espressomyllyn päivityksen myötä toimettomaksi jäänyttä Rancilion Rockyä. Pikku hiljaa alkaa taas päivityskuume nostamaan päätään. Mikähän mylly voisi olla selkeä parannus Rockyyn ja olisi kuitenkin saatavissa kohtuu hinnalla eli alle tonnilla. Tavoitteena olisi hiljaisempi ääni ja luonnollisesti laadukkaampi jauhatus ja siten moniulotteisempi aamukahvi. Vuosiin en ole oikeastaan myllyskeneä seuraillut ja espressolle minulla on oma myllynsä eli tarvetta jauhatuskarkeuden jatkuvalle säädölle ei ole. Voisiko jopa joku käsimylly tulla kyseeseen?
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #358 : Lokakuu 21, 2018, 18:41:45 ip »

Tällä kertaa vähän kokeneempi kahvin uuttelija kyselee myllyistä. Olen vuosia käyttänyt suodatinkahvin tekoon (Kalita Wave) espressomyllyn päivityksen myötä toimettomaksi jäänyttä Rancilion Rockyä. Pikku hiljaa alkaa taas päivityskuume nostamaan päätään. Mikähän mylly voisi olla selkeä parannus Rockyyn ja olisi kuitenkin saatavissa kohtuu hinnalla eli alle tonnilla. Tavoitteena olisi hiljaisempi ääni ja luonnollisesti laadukkaampi jauhatus ja siten moniulotteisempi aamukahvi. Vuosiin en ole oikeastaan myllyskeneä seuraillut ja espressolle minulla on oma myllynsä eli tarvetta jauhatuskarkeuden jatkuvalle säädölle ei ole. Voisiko jopa joku käsimylly tulla kyseeseen?
Pakko heittää omalla Eureka Atomilla, elektrosilta irtois alta kuuden sadan.
Hyvin pukkaa espressoa ja portaattomasti filtterin yli.
Käytän päivittäin aeropress/kalita/chemex ja sit toki espressoja (joita nykyään harvemmin).
Ihan ok laatu hintaisekseen, ja hiljaisin mitä olen tähän mennessä kuullut. Eikä lasketa käsimyllyjä nyt. Niistä löytyy varmaan laaja kirjo.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #359 : Lokakuu 21, 2018, 18:57:27 ip »

Pakko heittää omalla Eureka Atomilla, elektrosilta irtois alta kuuden sadan.

Halvin Atom on kyllä tasan 700 + 30 postikulut Suomeen  ;)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2