Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Myllyn valinnasta  (Luettu 276582 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #225 : Marraskuu 01, 2014, 01:16:42 ap »

Varsinkin jos 100% Arabicaa, niin yli kuukauden vanhasta pavusta alkaa jo uutot kärsimään ja jauhatusta saisi hakea joka kupilliseen kun taas tuorella pavulla jauhatus pysyy kuukauden kohdillaan kun sen siihen säätää.

Tuossa on taatusti joku logiikka.

Toinen asia on, mistä eilistä paahtoa saa?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #226 : Marraskuu 01, 2014, 08:00:23 ap »

Itse huomannut, että robustat kestää hyvänä vähän kauemmin. Esim Kaffan 70/30 saattaa mennä hyvinkin 1,5-2 kuukautta ennen kuin alkaa tulla nakukahvalla sellaisia uuttoja, että räkii pitkin pöytää ja jauhatusta säätämällä taas shotin tai kaksi saa juotavaa, ennen uutta myllynsäätöä.

Arabicalla taas tuo myllynsäätö alkaa tulla vastaan jo kun papu alkaa olla 3-4 viikkoa vanhaa.

En osaa oikein arvailla mistä noiden lajikkeiden erot johtuvat, mutta kyllä sen huomaa, että Arabican saa aina ennemmin alkaa jauhaa aamikahveihin Aeropressiin kun shotit alkaa holahdella.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #227 : Marraskuu 01, 2014, 11:06:08 ap »

Itse huomannut, että robustat kestää hyvänä vähän kauemmin.

Vai onko ne jo alunalkaen niin huonoja, että huononee vähemmän enää myöhemmin?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Freddie Freeloader

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #228 : Marraskuu 01, 2014, 13:49:35 ip »

Toinen asia on, mistä eilistä paahtoa saa?

Pohjoismaiden suurimmassa sisämaakaupungissa saa ainakin Tampereen Paahtimon kahviloista kun sattuu viikon oikeana päivänä paikalle.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #229 : Marraskuu 01, 2014, 15:02:32 ip »

Näinhän se on, että jos eilistä, tai jopa saman päivän paahtoa haluaa, niin täytyy käydä paikan päältä hakemassa.
Tai kai se postikin (kotimaan sisällä) päivässä kuljettaa, ainakin jos on valmis maksamaan pikatoimituksesta.

Kaffallahan on näppärä laskuri, joka kertoo kauanko on aikaa jäljellä seuraavaan paahtoon ja ainakin Obscurassa voi paahtopäivän sopia itselle sopivaksi. Miksei muidenkin pienpaahtimoiden kanssa voisi neuvotella asian tiimoilta?

Kesällä sain Venetsiassakin saman päivän paahtoa, kun kävin iltasella paahtimon myymälästä hakemassa...
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #230 : Marraskuu 01, 2014, 16:11:33 ip »

Kaffalta on aina suoraa tilattuna tullut lähetys vasta seuraavasta paahdosta. Kotona se on ollut siitä 1-3 päivän päästä ihan postin kauttakin.
Kirjattu

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #231 : Marraskuu 01, 2014, 16:14:38 ip »


Vai onko ne jo alunalkaen niin huonoja, että huononee vähemmän enää myöhemmin?

Silloin noin 10 vuotta sitten kun kahviharrastusta vakavammin aloittelin, niin pidin itsekin Arabicaa ihan ylivoimaisena lajikkeena. Nykyään en juuri koskaan laita myllyyn 100% Arabicaa. Noin 30-100% oltava Robustaa mukana, että tietää juoneensa kahvia, eikä teetä. :)
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #232 : Marraskuu 04, 2014, 13:58:01 ip »

Tuosta paakkuuntumisestakin on kaksi eri koulukuntaa, aika paljon kuulee myös tällaista näkemystä:
http://londiniumespresso.com/blog/clumping-coffee-grinds-dont-cause-channelling-and-dont-mean-your-grinder-is-poor

Itselläni ei ole koskaan paakkuntuminen ollut ongelma (joskus olen weissausta kokeillut, mutta ei sillä ollut ainakaan makuun mitään vaikutusta. Tosin en tehnytkään sitä paakkujen vuoksi vaan huvikseni). Ehkä on sitten vaan käynyt hyvä tuuri myllyjen kanssa, tai keittiössä on muuten ideaalit olosuhteet?

No, täähän oli helpottava uutinen. Itse olen ahkerasti weissannut, kun käytän kotona Mazzer miniä. Siinähän se onkin helppoa, kun kahvan ja rännin väliin jää hyvää tilaa kalahaarukalle...
Luulen, että edellinen omistaja möi se minulle edullisesti juurikin klumppaamisen takia?

Työmaalla käytän Variota ja sehän taas ei tee yhtään klimppiä. Olen vaihdellut myllyjä ristiin ja en ole havainnut juomassa eroa. Oliskohan se vaan niin, että klimpit on vain kosmeettinen haitta?
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

vhild

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #233 : Marraskuu 04, 2014, 15:35:05 ip »

Eikös ne klimpit aina viimeistään tampperilla asetu?
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #234 : Marraskuu 04, 2014, 17:08:20 ip »

Eikös ne klimpit aina viimeistään tampperilla asetu?

Kyllähän jos se klimppi on tukeva, niin siitä rakenteesta ei tule tasainen ja sotkee sen uuton kokonaan. Se on sitten eriasia miten jämäkkä sen klimpin pitää olla ja onjko noilla pehmoisilla klimpeillä mitään vaikutusta mihinkään.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #235 : Marraskuu 04, 2014, 18:00:15 ip »


No, täähän oli helpottava uutinen. Itse olen ahkerasti weissannut, kun käytän kotona Mazzer miniä. Siinähän se onkin helppoa, kun kahvan ja rännin väliin jää hyvää tilaa kalahaarukalle...
Luulen, että edellinen omistaja möi se minulle edullisesti juurikin klumppaamisen takia?

Työmaalla käytän Variota ja sehän taas ei tee yhtään klimppiä. Olen vaihdellut myllyjä ristiin ja en ole havainnut juomassa eroa. Oliskohan se vaan niin, että klimpit on vain kosmeettinen haitta?

Mikä malli sinulla tarkalleenottaen on? Itselläni on ollut nyt käytössä noin 1/2 vuotta tämä Rocket brändätty Mazzer mini A. Koko aikana ei ole tullut sihtiin kyllä paakun paakkua. Siis, ei ainuttakaan paakkua.

Samasta myllystä katsoin jonkin youtubevideon vaikkakin vanhempi malli ja se taas paakutti siinä videossa ihan huolella. Mistähän moinen mahtaa johtua.
Kirjattu

vhild

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 44
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #236 : Marraskuu 04, 2014, 18:08:28 ip »

Meikäläisen Nuova Simonelli Grinta tekee runsaasti pehmeää paakkua ainakin Kaffan 70/30 espressolla ja melko hienolla säädöllä.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #237 : Marraskuu 04, 2014, 18:08:45 ip »

Samasta myllystä katsoin jonkin youtubevideon vaikkakin vanhempi malli ja se taas paakutti siinä videossa ihan huolella. Mistähän moinen mahtaa johtua.

Siihen voi vaikuttaa montakin eri seikkaa. Ensinnä tulevat mieleen paahto, papujen tuoreus ja ilmankosteus...

Eli kärjistäen, jos lopputulos on rutikuivaa purua rutikuivassa sisäilmassa, niin tuskin paljon paakkuuntuu.
Tuolta ulkomailta ainakin ovat raportoineet, että kesällä paakuttaa, mutta talvella kun lämmitys on täysillä, niin ei.

Edit: tietysti erityisen kuivat olosuhteet taitavat toisaalta korostaa staattisen sähkön aiheuttamia ongelmia...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2014, 18:26:01 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #238 : Marraskuu 04, 2014, 18:17:46 ip »

Hoffmannin mainiossa blogissa oli aikoinaan ajatuksia herättävää pohdintaa myllyistä:

http://www.jimseven.com/2009/12/30/the-problem-with-grinders/
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #239 : Marraskuu 04, 2014, 20:15:37 ip »

Meikäläisen Nuova Simonelli Grinta tekee runsaasti pehmeää paakkua ainakin Kaffan 70/30 espressolla ja melko hienolla säädöllä.

Juu, kyllä minunkin Grintani paakutti, ja staattisuus joillain pavuilla saattoi olla ilotulitusmaista, tuntui että puruja oli kaikkialla muualla kuin siinä kupissa mihin sen kuvitteli laskeutuvan ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::