Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Myllyn valinnasta  (Luettu 276492 kertaa)

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #165 : Maaliskuu 22, 2014, 20:55:41 ip »

Yhden nettikaupan tuoteselostuksessa sanottiin että tuo setti sopii vaan vanhempiin skertoneihin, mulla on ilmeisesti just se päivitetty malli johon tuo ei sovi. Ärrinpurrin... En ole kyllä ihan 100% varma. Näin siellä sanottiin:
If you own an OLDER MODEL Hario Skerton (the newest model has been changed, and this kit will not fit it - you can tell by looking at the bottom of the burr - if the bolts are 180 degrees opposite each other, not in an X pattern, it should fit - another good clue is that the burr is not white - if the burr is white - Hario only - it will not fit)
Jos en nyt ihan väärässä ole (en ole mikään suuri tekniikan ihme), mun mutterit muodostaa juuri tuon X-kuvion. Jos siis katson oikeita muttereita.
Kirjattu

Mintsi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #166 : Lokakuu 14, 2014, 22:54:37 ip »

Ihan nyypiö täällä kyseleepi.

Eli sain lahjaksi Aeropressin ja muutamaan otteeseen olen sillä kahvia valmistanut. Käytössä on ollut suodatin jauhatuksella Tumma Presidentti, koska sitä nyt sattui olemaan kaapissa. Ennen tuota laitetta olen sen verran kiinnittänyt huomiota kahvin keittoon ja makuun, että käytössä on ollut irtosuodatin ja vedenkeitin, jolla teen kahvin suoraan kuppiin. Maistuu minusta vaan paremmalta kuin mikään kahvinkeitin kahvi. Lisäksi vie vähemmän tilaa ja kun juojia on pääsääntöisesti tasan yksi, niin ei ole edes vaivalloisempaa kuin keittimellä keittäminen.

Nyt kuitenkin olisi aiheellisesti himo päästä kokeilemaan AP:hen vähän erilaisia jauhatuksia ja päästä paremmin sisälle koko kahvin valmistusprosessiin. Näihin kokeiluihin (ja kahvin laadun parantamiseen) tarvittaisiin sitten vain se mylly. Tässä olen toista viikkoa surffannut vapaa-aikani vertailemalla kahvimyllyjä ja jotain sentään osaan sanoa. Budjetti on aivan liian pieni minkään hyvän sähkömyllyn hankintaan, joten olen kallistumassa käsimyllyn puoleen. Lisäksi keittiön tilat ovat kauniisti sanottuna erittäin rajalliset.

Se mikä minua arveluttaa noissa käsimyllyissä on voiman tarve. Monessa paikassa olen törmännyt kommenttiin että "kyllä tällä kahvin jauhaa helposti terve aikuinen". No entä jos ei ole tervekätinen, etenkin puristusvoimissa on toivomisen varaa, eli onko käsimylly tuohoon tuomittu ajatus. Vaatiiko se jauhaminen erityisesti voimaa vai riittääkö, että kykenee toistamaan tarvittavaa liikerataa? Miten paikallaan pysyminen/pitäminen, vaatiiko paljon voimaa? Entä onko eri merkkisten myllyjen välillä eroa?

Toiveissa olisi siis käsimylly pienille määrille ja hienohkoille karkeuksille. Pieni koko ja helppokäyttöisyys on iso plussa. Hinta saisi pyöriä kaksinumeroisissa luvuissa (< 100 e)

Sitten valinnasta vähän ulkopuolelle. Mietitäänkö kahvin jauhatuksessa esimerkiksi partikkelikokojakaumia tai profiileita? Onko parempi jauhatustulos myllyllä, joka leikkaa jyrkästi jakauman (eli tulee vähän hienoa, vähän karkeaa ja paljon sitä keskituotetta eikä karkean/hienon ja keskituotteen välinen ero ole kovin iso) vai laajemmalla jakaumalla, jolloin kokovaihtelua on enemmän? Jälkimmäinen pakkautuu ainakin suodatuksessa usein kiinteämmäksi ja huonommin vettä läpäiseväksi kerrokseksi... Onko jakaumassa eroa, jos käytetään erilaista syötettä? (Onko kahvin pavuissa ylipäätään eroa koon, kovuuden, jauhautuvuuden, sitkeyden etc. välillä?)
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #167 : Lokakuu 15, 2014, 09:42:54 ap »

Käsimyllyksi eräs hyvä on Hario Skerton (n. 50e). Sitä saa kyllä puristaa aika voimalla säiliöosasta että pysyy paikallaan. Jotkut tykkäävät istahtaa tuolille ja puristaa jaloilla myllyä paikalleen, itse en saa tällaisessa asennossa tarpeeksi jämäkkää otetta. Skertonin huono puoli on hitaus. 15g papuja vaatii muistaakseni yli 100 kammen veivausta. Ymmärtääkseni useat käsimyllyt pääsevät vähemmällä.

Sähkömyllyksi sopisi Wilfa (n. 70e).

Itse käytän molempia Aeropressien kanssa, sähkömylly kotona ja veivattava töissä.

Partikkelivaihtelusta olen saanut vaikutelman, että suodatinkahveissa olisi kuppiin päätyvän mujun välttämiseksi hyvä olla mahdollisimman kapea jakauma. Espressokoneissa laveammasta jakaumasta taisi olla hyötyä kun kavijauheen pitää vastustaa nesteen virtausta jauheen läpi sopivan paljon. Eräs huono tilanne partikkeleiden osalta syntyy kun jauhetaan pressopannulle (harva metallisuodatin) halvalla siipiterämyllyllä, jolloin jauhatukseen päätyy sekä suuria että pieniä partikkeleita - ja kuppiin sitä mujua.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2014, 10:23:11 ap kirjoittanut tirofaux »
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #168 : Lokakuu 15, 2014, 12:17:17 ip »

Minä jauhan, lähinnä paatilla Aeropressiin kaikki Skertonilla (jossa alapään USA-modaus.)
Jauhatusaikahan riippuu aika paljon karkaudesta... Itse en koe tuota kovin työlääksi, minuutin homma. Käytän AP:ssa melko suurta jauhemäärää, ja ehkä karkeahkoa purua.
Suurin vaiva paatilla on hiukan puutteelliset faciliteetit keittiössä ja AP:n tiskaus on pikkusen isompi vaiva, kun kotona.
Kyllä minusta Skerton on selkeesti parempi valinta, kun huono sähkömylly, kyllä sen vaivan sietää.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #169 : Lokakuu 15, 2014, 13:44:22 ip »

Se mikä minua arveluttaa noissa käsimyllyissä on voiman tarve. Monessa paikassa olen törmännyt kommenttiin että "kyllä tällä kahvin jauhaa helposti terve aikuinen". No entä jos ei ole tervekätinen, etenkin puristusvoimissa on toivomisen varaa, eli onko käsimylly tuohoon tuomittu ajatus. Vaatiiko se jauhaminen erityisesti voimaa vai riittääkö, että kykenee toistamaan tarvittavaa liikerataa? Miten paikallaan pysyminen/pitäminen, vaatiiko paljon voimaa? Entä onko eri merkkisten myllyjen välillä eroa?

Toiveissa olisi siis käsimylly pienille määrille ja hienohkoille karkeuksille. Pieni koko ja helppokäyttöisyys on iso plussa.

Vaikka en itse pidä käsimyllyä erityisen työläänä, niin en kyllä sitä suosittelisi muuten kuin tervekätiselle (varsinkaan henkilöä sen paremmin tuntematta, joillekin fysioterapeutti saattaisi jopa suositella sellaista). Veikkaan että ainakin ysikymppiselle reumapotilaalle käsimylly olisi epäonnistunut joululahja...
Monet ihan normaalikätisetkin kyllästyvät ennen pitkää sen veivaamiseen.

Suosittelen ainakin kokeilemaan ennen ostamista. Hyväksi todettuja käsimyllyjä ovat esim Skerton ja Porlex - hinnoiltaan muutaman kympin tienoilla. Molemmat tosin ovat melko pieniä (hyviä matkakäyttöön). Zassenhausin valikoimasta löytynee sellaisia "perinteisemmän" näköisiä käsimyllyjä, jotka saattavat olla tukevampia pöytää vasten käytettynä. Tiedä häntä, en ole kokeillut.

Tirofauxinkin edellä suosittelema Wilfan sähkömylly maksaa edullisimmillaan n. 70€. Hintaero ei ole valtava.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2014, 13:48:41 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #170 : Lokakuu 15, 2014, 15:45:09 ip »

Aeropressiin on pakko suositella käsimyllyksi Porlex Mini Mill:iä, kun se mahtuu kivasti sen aeropressin sisään. Lisäksi itse tykkään jauhaa sillä mielummin kuin Skentonilla. Makuasia kuitenkin, kun niillä jauhetaan vähän eri tavoilla käytännössä.

Kuitenkin sen verran, että ehdottomasti kannattaa säännölliseen kotikäyttöön se Wilfa vaikka ois terveetki kädet. Se jauhaa toi uudempi versio ainakin oikein näpsäkkää aeropress/suodatin kavia ainakin omaan makuun. Oikesti ei sitä vaan jaksa veivata joka päivä sitä myllyä kuitenkaan. Pari viikkoa tuli kahedelle vaivattua päivittäin kahveja ja alkoi se jo väsyttää. Yhdelle toki vielä menee, mutta en tiiä. Ite en jaksais jakuvasti, vaikka joskus muuta kuvittelinkin. Eikä kyse ole voimastakaan. Kyllä niitä fyysisesti veivaa normikntoinen ei siinä mitään.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Mintsi

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #171 : Lokakuu 15, 2014, 18:45:53 ip »

Minä ehkä vierastan sitä sähkömyllyn ääntä. Siis sellaista selkeää syytä ei ole, miksi käsimylly houkuttaisi, mutta jotenkin se tuntuu nyt enemmän minun idealtani. Vaikka paljon teknisistä vempeleistä tykkäänkin ainakin nyt kuvittelen herkuttelukahvihetken koostuvan paitsi kahvittelusta, myös valmistuksesta ja käsimyllyn veivaaminen tekee siitä seesteisemmän kuin sähkömyllyn räminä.

Vaikka en itse pidä käsimyllyä erityisen työläänä, niin en kyllä sitä suosittelisi muuten kuin tervekätiselle (varsinkaan henkilöä sen paremmin tuntematta, joillekin fysioterapeutti saattaisi jopa suositella sellaista). Veikkaan että ainakin ysikymppiselle reumapotilaalle käsimylly olisi epäonnistunut joululahja...
Monet ihan normaalikätisetkin kyllästyvät ennen pitkää sen veivaamiseen.

Minä voisin kuvitella olevani se, jolle fysioterapeutti moista suosittelisi. Vielä pitäisi opetella tekemään se molemmilla käsillä. Siinä kuitenkin tulee staattista pitoa, puristusvoimaharjotitelua ja samalla käden hallintaa. Tämän voisikin perustella itselleen siis kuntoutus- eikä hemmotteluhankintana  ;)

Kiitoksia näistä vastauksista. On taas tullut vietettyä iltapäivä katselmalla youtubesta kahvin jauhatusvideoita. Niiden perustella Skerton näyttää melkoisen paksulle kädessä pidettävälle. Tai siis siitä ei saa käsillä hyvää otetta. Tämä on siis päätelty muodon ja parin videon perusteella. Tuo mainittu Porlex Mini oli ihan uusi tuttavuus, mutta näyttää hyvältä pitää kiinni. Ulkonäöllisesti sitten puhuttelisi Zassenhaus Santiago eniten. Tosin Porlexissa on jotain eleettömän kaunista.

Nyt pitäisi sitten vaan päästä koeveivaamaan noita kahta. Myykö Porlexia Suomessa kukaan? Zassenhaus näyttäisi olevan hyllyssä Verkkiksellä Jätkäsaaressa, joten sinne pitäisi päästä kokeilemaan ellei joku sitten tiedä Kymenlaaksosta mitään myymälää, jossa noita olisi näytillä.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #172 : Lokakuu 15, 2014, 19:06:49 ip »


Niiden perustella Skerton näyttää melkoisen paksulle kädessä pidettävälle. Tai siis siitä ei saa käsillä hyvää otetta.

Itse jauhan skentonilla jalkojen välissä. Porlexilla taas toinen käsi veivissä ja toinen myllyssä ja sitten pyöritän molempia vinhasti ympäri.

Lainaus
Myykö Porlexia Suomessa kukaan?

En itse ainakaan löytänyt. Tilasin eBaystä suoraan japanista.

Tällä hetkellä 30 euroa näyttäisi olevan posteineen:
http://www.ebay.com/itm/PORLEX-MINI-CERAMIC-COFFEE-MILL-COFFEE-GRINDER-MADE-IN-JAPAN-/111484626145

Mit tulee myllyjen kokeiluun, niin kannattaa ottaa papuja mukaan. Muuten se koko juttu on ihan täysin eri. Tyhjänä veivaaminen eroaa ihan täysin täytenä veivaamisesta ergonomialtaan ja kaikelta. Tietysti se jauhatuksen karheus vaikuttaa jonkun verran myös, mutta paljon paljon vähemmän kuin se onko siellä papuja sisällä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #173 : Lokakuu 16, 2014, 11:57:02 ap »

Ei kovin vanha vertailu käsimyllyistä (Porlex Mini, Hario Mini Mill, Hario Skerton with OE Mod, OE LIDO)

http://nathanpeterson.tumblr.com/post/26990944335/hand-grinder-comparisons-for-coffee-nerds
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #174 : Lokakuu 16, 2014, 12:26:00 ip »

Hario Skerton mahtuu avattuna Aeropress-laitteen suuaukkoon. Voisi siis jauhaa kahvit suoraan valmistuslaitteen sisään kulkematta myllyn oman purusäiliön kautta.



Voisin tehdä jostain muovautuvasta massasta kierteen tuohon väliin. Tällöin Skertonin myllyosan voisi kiertää kiinni Aeropressiin samaan tapaan kuin myllyn omaan purusäiliöön.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #175 : Lokakuu 16, 2014, 15:24:25 ip »

Ei kovin vanha vertailu käsimyllyistä (Porlex Mini, Hario Mini Mill, Hario Skerton with OE Mod, OE LIDO)

http://nathanpeterson.tumblr.com/post/26990944335/hand-grinder-comparisons-for-coffee-nerds

Pistin merkille, että vertailija ainakin näyttää jauhaneen vain yhdellä ainoalla (ja mielestäni melko karkealla) karkeudella ja sen pohjalta vetänyt johtopäätökset jauhatuksen laadusta. Itse tykkään jauhaa Aeropressille paaallljon tiukempaa kamaa ja mielestäni Porlex pärjääkin paremmin hienommilla jauhatuksilla (tästä ei pidä tulkita että pitäisin sitä espressokäyttöön sopivana).

Tässä toinen yllättäen täysin päinvastainen näkemys Hariosta ja Porlexista  :)
http://epicureancyclist.com/review-porlex-mini-mill-vs-hario-slim-mill/

Molemmat vertailijat paradoksaalisesti unohtavat kahvin suhteen sen olennaisimman seikan, eli sen miltä varsinainen lopputuote maistuu. Sikäli jättäisin tällaiset vertailut sikseen, jos perusasia unohdetaan...

Home-Baristan vertailu onkin sitten ihan toista maata, mutta valitettavasti esim. Hario on tiputettu kokonaan kyydistä. Porlex toki on päässyt vähän kovempaan seuraan...
http://www.home-barista.com/reviews/hand-grinder-roadshow-t22223.html

Itse en ota kantaa käsimyllyjen paremmuuteen, koska käytännön kokemukseni rajoittuu ainoastaan Porlexiin ja senkin kanssa lähinnä reissukäytössä (pakkaamisen suhteen uskon että Aeropress/Porlex Mini -yhdistelmää on vaikea voittaa).
Kaikki suositut merkit (Hario, Zassenhaus, Porlex, Peugeot, mitä näitä onkaan) luultavimmin ajavat asiansa ihan ok, mutta eihän komella-neljälläkympillä (Zasse ja Pösö varmaan tuplaten) Rolls-Royceja ostella  ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #176 : Lokakuu 16, 2014, 16:08:14 ip »

Hario Skerton mahtuu avattuna Aeropress-laitteen suuaukkoon. Voisi siis jauhaa kahvit suoraan valmistuslaitteen sisään kulkematta myllyn oman purusäiliön kautta.

Porleksilla pystyy näköjään jauhamaan suoraan aeropressiin siinä missä omaan säiliöönkin. Kokeilin veivata setin ja ero ei ollut huomattava. Aeropress painoi vähän enemmän kuin mylyn alaosa ja kokonaisuudesta sai omalla kädellä kiinni noin suunnilleen yhtä hyvn kuin pelkästä myllystä.


Tuskin alan jauhaa suoraan aeropressiin uitenkaan, kun ei tuohon staattista sähköäkään kerry, niin aika sama vaivaltaan lopulta. Muutamisen kymmentä grammaa tietysti saisi pois lentokoneesta, mutta antaa olla.

Lainaus
Voisin tehdä jostain muovautuvasta massasta kierteen tuohon väliin. Tällöin Skertonin myllyosan voisi kiertää kiinni Aeropressiin samaan tapaan kuin myllyn omaan purusäiliöön.

Hauska idea. Pohdin samaa Porleksiin, mutta en tiedä olisiko tuosta oikeasti mitään hyötyä.

Luin nuo molemmat arvostelut noista myllyistä joskus kun hankin tämän. En myöskään oikein käsitä myllytestejä, joissa ei verrata makua. Olisi pitänyt tehdä makutesti kun pääsin käsiksi skentonin myllyyn. Noh.. Nyt mennään kuitenkin tällä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #177 : Lokakuu 16, 2014, 16:12:10 ip »


Itse en ota kantaa käsimyllyjen paremmuuteen, koska käytännön kokemukseni rajoittuu ainoastaan Porlexiin ja senkin kanssa lähinnä reissukäytössä (pakkaamisen suhteen uskon että Aeropress/Porlex Mini -yhdistelmää on vaikea voittaa).

Tämähän se. Hirveästi en kuitenkaan satunaiskäytössä olevasta myllystä viitsisi maksaa, vaikka käyttöä onkin ollut enemmän kuin kuvittelin. Mutta siis onhan tuo todella kätevä pakata ja mylly on todella kevyt.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #178 : Lokakuu 16, 2014, 17:42:38 ip »

Luin nuo molemmat arvostelut noista myllyistä joskus kun hankin tämän. En myöskään oikein käsitä myllytestejä, joissa ei verrata makua.

Ehkä meillä vaan on vielä pitkä matka kuljettavana, mutta on pakko tunnustaa, että pelkästään puruja katsomalla en tässä vaiheessa kahviharrastustani pysty analysoimaan kahvin makua kovinkaan syvällisesti. ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #179 : Lokakuu 16, 2014, 17:58:24 ip »

Ehkä meillä vaan on vielä pitkä matka kuljettavana, mutta on pakko tunnustaa, että pelkästään puruja katsomalla en tässä vaiheessa kahviharrastustani pysty analysoimaan kahvin makua kovinkaan syvällisesti.

Joissain tapauksissa varmaan sillä toki voi olla jotain relevanssia, kuten pressokahvissa että tuleeko pikkupölyä kuinka paljon kuppiin yms..
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2014, 18:03:07 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini